Seb / tefal Actifry Error

Anoniem

Bart is een beetje verward met die X2 condensatoren.
Even wat uitleg.
X2 condensatoren zijn oorspronkelijk ontworpen als brandveilige ontstoringscondensator. De oudere types durfden nogal eens uitbranden met veel rook en stank tot gevolg.
Deze X2 condensatoren zijn zelfherstellend.
Als ze doorslaan herstellen ze met telkens een beetje verlies van capaciteit.
Voor ontstoring luistert dat niet zo nauw. Zelfs als deze weggelaten worden heeft dit meestal geen invloed op de werking.

Maar de laatste decennia is men dit soort condensatoren als verliesarme voorschakelcomponent gaan gebruiken in stuurelektronica van netgevoede apparaten, zo spaart men een transformator uit.

Deze hebben ook de neiging mettertijd aan capaciteit te verliezen met
slecht functioneren tot gevolg.

Maar hier is het van groot belang dat de oorspronkelijke condensator vervangen wordt door dezelfde capaciteit en werkspanning.
Te kleine capaciteit kan de goede werking verhinderen, te grote capaciteit kan het apparaat beschadigen.

Google maar eens op "capacitive dropper". Zit in veel kleine huishoudelectro. Kost niks zo'n voeding. Als die apparaten kuren krijgen is het meestal prijs met de X2.

Op 28 mei 2020 18:39:43 schreef smd:
380 nF bestaat niet. maar wat stond op de defecte condensator dan??

Hi SMD

op de oude staat;
MKP62 275 ~ X2
334k 40/110/56/B

op de nieuwe staat;
R.46 MKP X2 SH
.33uf 310VAC
40/110/56 B K F0

Heb t idee dat het niet dezelfde zijn, kon alleen het oude type niet vinden om te bestellen.
Mvg

flash2b

Special Member

joopv

Golden Member

334k = 33 x 104 = 330.000 picofarad = 330 nanofarad
.33 uf = 0,33microfarad = 330 nanofarad.

Die zijn dus hetzelfde.

Mogelijk heb je bij het terug in elkaar zetten iets vergeten / fout aangesloten / kapotgemaakt.

flash2b

Special Member

Volgens mij slaat die k voor 10% dus 334 = 33 x 104 en k=10% maar het is precies dezelfde waarde.

Dus wel de juiste, dat is goed en slecht nieuws. Goede nieuws is dat het daar niet ligt, slechte nieuws is dat er ergens anders een probleem is. Had wel een beroerd printspoot bij de display, die werkt alleen wel dus daar ligt het niet aan verwacht ik. Ik ga nog eens goed kijken of er wat te vinden is.

Zo gelukt. Slecht printspoor gerepareerd en alles werkt weer. Bedankt voor de hulp allemaal.

Hoi mijn naam is Hessel en mijn airfryer heeft hetzelfde probleem waar vind ik dezelfde x 2???

Arco

Special Member

Iedere goede electronicashop verkoopt die...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com