Batterij in LED-lamp vervangen

Hallo iedereen!

Wij hebben in onze tuin 4 lampen die werken op batterijen. Je kan deze opladen via een 5V adapter.
Één van deze lampen werkt echter nog alleen wanneer ze in het stopcontact zit.
Ik veronderstel dus dat de ingebouwde batterij stuk is.

De ingebouwde batterij heeft als specificaties 3.7V 1700mAh.
Ik heb een beetje op internet zitten zoeken en heb er een gevonden van 3.7V 1800mAh.
Als ik deze batterij zou gebruiken, zou dit dan werken of geeft dit problemen met opladen?

Alvast bedankt!

dijkmane

Golden Member

die gaat het doen, de spanning is hetzelfde, de capaciteit iets hoger, dat is geen probleem

In no Sense, Nonsense

De vraag is of de batterij kapot is. Kan je de spanning van de batterij meten? 3.0-4.2V is goed (accu hoeft niet kapot te zijn).
Is de spanning boven de 3.5V dan zou de lamp moeten branden: de batterij is voldoende opgeladen. (onder de 3.5V mag de lamp beslissen, om de accu heel te houden weiger ik stroom te gebruiken).

Kan je de accu opladen in 1 van z'n broertjes? (eigenlijk alleen doen als je de spanning gemeten hebt en die boven de 3.0V begint).

Als vervanger moet een 1800mA exemplaar ook prima voldoen. Niets mis mee. Duurt hooguit een kwartiertje langer om op te laden.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb net gemeten en de batterij geeft een spanning van maar 2.32V.
Als ik een nieuwe batterij bestel zal de lamp hopelijk dus terug werken.

Hartelijk bedankt voor de hulp!

Zou eerst de batterij uit een andere lamp in de lege zetten, zien of het zinvol is een nieuwe batterij te bestellen.

Dat kump er noe van....

Op 31 mei 2020 14:57:29 schreef Arlina:
Zou eerst de batterij uit een andere lamp in de lege zetten, zien of het zinvol is een nieuwe batterij te bestellen.

Oké, dat zal ik eerst eens proberen.

Later toegevoegd:
Ik heb zonet een batterij van een van de andere lampen in deze gestoken en toen brandde die wel.
Met een nieuwe batterij zou die dus terug perfect werken.

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

[Bericht gewijzigd door Xander_C op zondag 31 mei 2020 15:52:49 (30%)

belangrijk is dat je WEET dat de lamp nog wel zijn accu oplaad.

als je er een nieuwe accu in steekt, en die laad niet op, is die binnen no time weer kapot.

een klein gokje nu: het laadcircuit in de lamp zal nu beslissen: accu is lager dan 2,75V, ik weiger die nog op te laden.
dat is namelijk onder de veilig zone van je accu.

je kan proberen die heel langzaam wat bij te laden richtring 3,1V, en dan met de lamp weer in de lader steken. veel kans dat die weer gewoon opgeladen wordt.bekijk dan na een 3tal laadbeurten of de accu niet bol komt te staan. doet ze dat wel, afvoeren. blijft ze normaal, kan je ze nog lange tijd gebruiken

als je nu de accu traag wil opladen tot 3,1V. neem dan een 10ohm tot 100ohm weerstandje en een volle accu, en sluit beide aan elkaar aan (zwart op zwart, en rood via die weerstand op rood). na een paar uur zou de lege wat opgeladen moeten zijn

er rest dan enkel nog de vraag WAAROM die ene accu zo laag is gegaan. de lamp kan ook defect zijn en de accu te ver ontladen.
als er genoeg ruimte is is, kan je ook grotere batterijen steken. bv een 18650. hoe groter de mAh waarde, hoe langer de lamp kan branden op 1 lading, maar ook hoe langer het duurt om de accu weer op te laden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

hoge zelfontlading van de accu, een buitenlamp heeft nogal een brede temperatuur range om in te werken..

echter in dit geval denk ik, lente en zomer gebruikt artikel, ding is in september in de schuur gemikt, 1 lamp had dus al een bijna lege accu. paar maanden zelfontlading erbij en t ding is onder de grens van de bms gekomen. zie je met alle apparaten die lang hebben gelegen met een bijna lege accu in het begin.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 1 juni 2020 16:02:44 (60%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer