Ventilator beter regelen in snelheid

Voor de luchtverversing in mijn slaapkamer heb ik een Aeropac ventilator gekocht. Deze heeft een grote impeller en blaast gefilterde buitenlucht mijn kamer in zonder veel geluid te lekken.

Maar de fanregeling doet het niet helemaal lekker. De potmeter lijkt (gevoelsmatig) de fan te regelen van 10% tot 20%, als ik ietsje verder draait klikt het relais aan en draait de fan 100% wat veel te veel herrie maakt.

Het apparaat heb ik open gemaakt, zie hieronder de foto's. Er gaan drie draden naar de motor: één is gelijk aan de nul die het apparaat in gaat, twee zijn sinusoiden, met daartussen een klein verschil, zie foto voor de golfvorm van deze twee ten opzichte van elkaar. De fan kon ik online niet vinden, wel wat soortgelijks:
https://nl.farnell.com/ebm-papst/r2e133-bh66-05/fan-b-c-centrifugal-133mm-230v/dp/1781422
https://www.ebmpapst.com/en/products/centrifugal-fans/forward-curved/forwardcurveddetail.php?pID=30064

Weten jullie hoe deze regeling werkt? Het lijkt me dat een inductiemotor geregeld kan worden door condensatoren in serie te zetten, in discrete stapjes, maar deze regelaar regelt het continu, wat ik niet helemaal begrijp.

En is het mogelijk om een andere regelaar aan te sluiten? Op Aliexpress staan er diverse 3-fase VFDs, maar ik weet niet of deze geschikt zijn. En er lijkt geen mooie sinus uit te komen, dus waarschijnlijk gaat het meer herrie maken.

(mijn exemplaar is overigens een heel oud model, als je 'aeropac' googlet kom je een veel nieuwer model met LCD tegen, dat heeft deze niet)

Die 2 grijze 3-pootjes , wat staat daarop, zijn dat thyristors?

Het zou kunnen dat 1 of meerdere condensators versleten zijn.

Anoniem

Foto 1: de gele condensator links beneden bij dat brugcelletje... heeft die misschien het "senseo syndroom"?

Teken het schema van die 28(?) onderdelen op zodat je gericht kunt gaan meten/zoeken ipv met de "natte vinger" :)

Bedankt voor de suggesties! Hopelijk zijn het versleten condensatoren, dan blijft het simpel en hoef ik niet met te gaan verdiepen in subtypes VFD. Ik ben al halverwege met het schema tekenen, maar toen kreeg mijn multimeter kuren, ik zal er morgen weer mee verder gaan met mijn andere voltmeter.

Thevel

Golden Member

De potmeter is een behoorlijk oud type, is die niet gewoon versleten?

Op 25 mei 2020 21:43:07 schreef Thevel:
De potmeter is een behoorlijk oud type, is die niet gewoon versleten?

Heb deze gemeten, de weerstand is 37k ipv de 33k die er op staat, maar de het verloop gaat nog prima linear.

Schema is voor 2/3e klaar, zie mijn duidelijke en professionele schets (kuch) bijgevoegd! De pc852 is een optocoupler, de TO-126-onderdelen zijn een JE340 en een JE350, dus NPN en PNP power transistor. Ik denk dat ik het schema nog steeds niet snap als het klaar is maar nu ben ik al zover dat ik het ga afmaken.

Ook condensatoren gemeten in-circuit, een paar kreeg ik geen waarde uit maar dat komt nog wel, de grote gele bij de brugcel is C3, deze lijkt nog geen senseo-syndroom te hebben.

Arco

Special Member

Als dat verroeste ding op de foto het uiteinde van de motoras is, zou ik daar eerst eens een drupje olie op doen, dat scheelt al aanzienlijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Schema is af! Heb niet alles gedubbelcheckt, dus er kunnen wat foutjes in zitten, maar ik hoop dat mensen met meer verstand dan ik hiervan kunnen zien wat er ongeveer gebeurt.

Ik had eigenlijk niet zo'n zin om dit oude ding te repareren, en heb op Marktplaats een nieuw model Aeropac ventilator gehaald, deze heeft digitale controle over het toerental, maar de regeling werkt helaas ongeveer hetzelfde! De standen 1 t/m 4 leveren vrij weinig lucht, en dan de hoogste stand is heel veel meer lucht dan de stand daarvoor.

Dit is allemaal een probleem omdat ik een luchtfilter voor auto's (voor de passagiers) hier heb liggen om voor de inlaat te monteren, om zo pollen en dergelijke af te vangen. Ik kan prima door dit filter heen blazen met mijn mond maar deze ventilators hebben moeite met de weerstand en krijgen er nauwelijks lucht doorheen.

Ik weet niet helemaal wat ik nu ga doen, de standaardfilters van Aeropac heb ik weinig vertrouwen in, maar de toerentalregeling van deze ventilator opvoeren lijkt me een hoop werk en geeft misschien nog steeds niet het beoogde resultaat, er zijn waarschijnlijk een hoop toeren voor nodig en dat gaat herrie maken. Misschien is een ander soort ventilator beter, eentje die meer druk kan leveren.

@Arco ik denk niet dat dat het probleem is, er zitten kogellagers in, die zou ik misschien kunnen reviseren. Maar de impeller loopt soepeltjes dus die laat ik voor wat het is.

Zonder dat het relais aantrekt zit C6 ertussen.
Meet C6 eens na of die nog de volle capaciteit heeft.

Je moet je schema nog een keer nalopen. Q2 en D2 staan een beetje raar geschakeld.. En de hele schakeling krijgt nergens een voeding vandaan. Er ontbreekt iets.

Bedankt voor alle suggesties! Zoals ik al postte, het lijkt erop dat deze schakeling het nominaal doet maar dat de regeling vrij beperkt is. Hierom had ik geen zin om het schema te perfectioneren, en de meegeleverde regeling aanpassen lijkt me ook een hoop gedoe. Ik heb me vandaag verdiept in inductiemotoren - shaded pole, slip, multi phase, starter windings, etc. en heb de volgende oplossing bedacht:

De Papst-ventilator in deze Aeropac maakt dmv een condensator (de waarde die je hiervoor moet gebruiken staat op de groene print op de rotor, zie foto van een paar posts hierboven) een extra fase uit standaard één-fase 230v netstroom en voed hiermee permanent een tweede spoel in de stator. Met dit type fan zou het mogelijk moeten zijn om met een variac de boel te temmen, welnu, dit is gelukt! Zie foto. De regeling gaat mooi proportioneel, en volgens mijn Cresta power meter gaat ook de power heel mooi naar beneden.

Dit werkt alleen zo met het oude type Aeropac, het nieuwe model heeft ook niet de 'klik' van het relais die het oude model wel heeft. Maar als ik de draden van de motor naar buiten leid moet ook het nieuwe model aan te passen zijn.