espressomachine quickmill dal 1945 heeft geen waterdruk

hallo ik heb een espressomachine merk quickmill dal 1945 die heeft geen waterdruk.
zeefje boven de koffie zat verstopt, met zeefje eruit en bout eruit die zeef
vast houd loopt er warm water uit met de kracht voor gewone koffiezetter
zeef vernieuwd komt geen druppel doorheen, ook met enkel bout erin geen druppel.
ik heb app 2x met azijn wat er 24 uur in heeft gestaan ontkalkt
heeft iemand ervaring?

Arco

Special Member

ik heb app 2x met azijn wat er 24 uur in heeft gestaan ontkalkt

Goed doorspoelen met schoon water en nooit meer doen!...
(Als er rubberen delen in zitten lossen die op in azijn. Neem een 'echte' ontkalker...)

Loopt de espressopomp wel?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
vergeten

Golden Member

"Echte ontkalker" is in dit geval op basis van citroenzuur!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

ik heb hem goed doorgespoeld en geen verschil
wat nu?

Op 11 mei 2020 11:16:58 schreef gerard1:
hallo ik heb een espressomachine merk quickmill dal 1945

Ik denk dat je toch even het juiste type moet vermelden: "dal 1945" betekent namelijk "vanaf 1945" het jaar dat men ze is gaan maken. Als jouw Quick Mill echt uit 1945 is, heb je een uniek museumstuk in handen :)

Nu zijn bijna alle Quick Mills piston machines en het schroefje (kopsproeier) waarmee het zeefje boven in de pistonhouder vastzit is hol met een zij-uitloopje vlak onder de rand, zodat het hete water door het schroefje net boven het zeefje uitstroomt en door het zeefje over de koffie verdeeld wordt.
Je vrij summiere verhaal doet vermoeden dat dit schroefje verstopt is of door een massief exemplaar vervangen is. Het door de pomp aanvoerde hete water kan dan nergens heen.
Een ander mogelijkheid is dat de pomp onvoldoende druk opbouwt, maar dat probleem ontstaat vaak geleidelijk.

Op deze pagina naar beneden scrollen, dan zie je diverse kopsproeiers afgebeeld.
https://www.euroquick.nl/quick-mill-onderdelen/

Van iets dat stuk is leer je het meest.

de uitstromer is niet verstopt er zit een veer in met aan het einde een klinknagel (dat zal een klepje zijn)
achterop app staat senago 03012-0-c-as sn nummer 01140702517

Arco

Special Member

De quick-mill 3012 dus waarschijnlijk:
https://dekoffiemeulen.com/wp-content/uploads/2015/07/RVSESE.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Warm :) 'Senago' is het voorstadje van Milaan waar de fabriek staat.

Als de veer en de klinknagel goed om gemonteerd zitten bouwt de pomp blijkbaar te weinig druk op om dit ventiel open te drukken. Dit ventiel voorkomt dat er koffie uit de piston terugstroomt naar het thermoblok.

Zonder schroef spuit het hete water er met kracht uit zeg je: Wat als je het gat in de grondplaat/adapterschijf dichthoudt?. 16 Bar houdt je niet even tegen. Hoor je de pomp overigens wel "werken" als zeefje en schroef op hun plaats zitten? (Vroeg Arco ook al!)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

je hoort pomp draaien ook als zeef gemonteerd is
pomp moet draaien anders komt er geen water uit zonder zeef
ik heb niet gezegd dat water eruit spuit, maar loopt met straaltje zoals gewoon ouderwets koffieapp voor filter koffie
dus ik dekt ook dat pomp te weinig druk geeft
is pomp te repareren?
nieuwe pomp is nogal duur om te gokken.

ps op mijn app zit geen drukmeter

Arco

Special Member

Als de pomp makkelijk uit te bouwen is, kun je hem zo los proberen.
(meeste kun je ook nog uit elkaar halen om te zien wat er precies loos is)

Onderdelen voor de 3012 zijn trouwens best betaalbaar, een pomp kost 37 euro...
https://www.drtradingshop.nl/en_GB/c-4021297/spare-parts-quickmill-301…

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 mei 2020 23:11:48 (37%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt voor de link
ik heb vandaag de nieuwe pomp gemonteerd maar het resultaat is helaas hetzelfde
omdat het het water niet kwijt kan loopt het via retour weer in het
waterreservoir dus pomp heet wel water

Op 13 mei 2020 23:08:46 schreef Arco:
Als de pomp makkelijk uit te bouwen is, kun je hem zo los proberen.
(meeste kun je ook nog uit elkaar halen om te zien wat er precies loos is)

Had je deze 2 opties wel geprobeerd voordat je een nieuwe pomp kocht? Als hij het water niet kwijt kan moet je verderop naar een verstopping zoeken. Of de overdruk regeling is defect en stroomt altijd terug.

Arco

Special Member

Er zitten vaak ook diverse klepjes en filters tussen waar iets mee kan zijn. Zeker als het apparaat bijv. lange tijd ongebruikt heeft gestaan.
Daarom de hint om 'm los te testen, aanzuigeinde in het water hangen...

(als er rubber in de klepjes zit heeft de azijn ook geen goed gedaan)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik had de oude pomp nog uit elkaar gehad
is alleen rvs zuiger te zien in plastiek cilinder
ik heb de slang op pomp los gehad en die spuit water ongeveer 1 m
ver, ik denk dat hij pas druk op gaat bouwen met tegendruk
ik geloof niet in verstopping omdat hij genoeg water geeft als de
bout in uitstromer eruit is en uitstromer niet verstopt is

Arco

Special Member

Als de druk goed is, kun je dat water uit de pomp niet met je vinger tegenhouden. (15 bar houdt je met geen mogelijkheid tegen)
Er zit ook een terugslagventiel in of voor je pomp. Als die defect is krijg je ook geen druk meer...

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 28 mei 2020 16:19:29 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

bedankt voor de info
ik was wel benieuwd wat de druk moest zijn
ik kan inderdaad water niet tegenhouden met mijn vinger
dus druk achter pomp is goed
verder zoek ik nog verloop voor achter terugslagklep om daar te testen
weet iemand of je verwarming uit elkaar kan halen?

Op 11 mei 2020 11:53:33 schreef Arco:
[...]
Goed doorspoelen met schoon water en nooit meer doen!...
(Als er rubberen delen in zitten lossen die op in azijn. Neem een 'echte' ontkalker...)

Loopt de espressopomp wel?

Arco, zou je die stelling dat rubberen onderdelen oplossen in azijn kunnen onderbouwen?

Arco

Special Member

Er is genoeg leesvoer over te vinden. Ze lossen trouwens niet op, maar veranderen in stroperige smurrie...
(heb het zelf een paar keer gehad...)

Deze waarschuwing staat niet voor niks bij schoonmaakazijn:

Niet geschikt voor:
- Rubber, bijvoorbeeld bij autoruiten (raakt aangetast)
- Aluminium (kan vlekken veroorzaken)
- Marmeren tegels ­(lost op).

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 31 mei 2020 18:01:09 (45%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Welke schoonmaakazijn is dat, waar dat op staat?

Op de schoonmaakazijn van AH staat niets over rubber, wel over kalkhoudende materialen en RVS. Maar dan weer niks over Aluminium.

Rubber is nogal een verzamelnaam waar veel verschillende materialen onder vallen en azijn of schoonmaakazijn zijn benamingen voor oplossingen van azijnzuur (ethaanzuur) in water. Vanaf een concentratie van 4% mag het azijn heten en schoonmaakazijn zit zo rond de 10%, hoewel er ook schoonmaakazijn van 7 of 8 procent verkocht wordt.

Rubbers voor gebruik in een koffiezetapparaat, moeten geschikt zijn voor de technische toepassing, zo weinig mogelijk kosten én toegelaten zijn voor gebruik met voedingsmiddelen. En dan kom je dus op materialen als siliconen rubbers, EPDM, misschien Viton (hoewel dat weer duur is). En dat zijn materialen die je met een keer ontkalken met een waterige azijnzuuroplossing echt niet gaat oplossen of in een stroperige smurrie gaat veranderen.

Ik vind het jammer dat het verhaal dat rubber oplost in azijn als je er een keer een koffiezetter mee ontkalkt steeds weer terugkomt en mensen de stuipen op het lijf kan jagen. "Er is genoeg leesvoer over te vinden." vind ik niet zo overtuigend. Op internet worden broodje aap verhalen makkelijk verspreid, maar als je de technische informatiebladen over chemische bestendigheid van rubbers er op na slaat, zul je zien dat daar geen basis voor is.

De reden dat ik mijn koffiezetapparaat niet structureel met azijn ontkalk is omdat het aluminium onderdelen, zoals een boilertje, kan aantasten. Maar daar zal ook niet na één keer een gat invallen.

Arco

Special Member

Wat/hoe/wanneer er in welk rubber iets aangetast wordt weet ik niet (en kan me ook weinig schelen verder... ;) )
Hoofdzaak is dat ik het diverse malen heb meegemaakt en daarom geen rubber en azijn meer samen.
Een milde vorm is dat het rubber zijn 'rek' verliest: als je een pakking of snaar een paar cm uitrekt blijft die zo staan. (bovendien kleverig)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 31 mei 2020 20:38:24 schreef Kilian:
Welke schoonmaakazijn is dat, waar dat op staat?

Op de schoonmaakazijn van AH staat niets over rubber, wel over kalkhoudende materialen en RVS. Maar dan weer niks over Aluminium.

Staat duidelijk in de gebruiksaanwijzingen van merken als Deloghni, Miele,... GEEN azijn gebruiken. Een echte ontkalker kost soms nog geen 1 euro in de winkel waarom zelf het risico pakken op u machine van ... euro.

Even terug on topic, de verwarming (het thermoblock/verwarmingselement) kun je niet uit elkaar halen nee, is een geperste blok waar het water door loopt. Niet openbaar dus.
Quickmill ken ik niet maar ik zie wel dat vele stukken gewoon zelfde als andere merken zijn, ik zou een proberen met een complete revisie set inc sproeier, die set kost 20 eu en ik verdenk dat vooral

heb je een link waar ik een revisie set kan kopen?
en revisie denk ik toch aan dat het uit elkaar kan.

Arco

Special Member

@kilian: Uit een quick-mill handleiding:

- Gebruik ontkalkingmiddel welke geschikt is voor espressomachines. Gebruik nooit azijn!

Ik vind het jammer dat het verhaal dat rubber oplost in azijn als je er een keer een koffiezetter mee ontkalkt steeds weer terugkomt en mensen de stuipen op het lijf kan jagen.

Dat ontkalken doe je niet eenmaal, maar frequent. Dat jij het niet gelooft kan ik ook niet helpen.
(ik heb het zoals gezegd veel meegemaakt. Met allerlei rubber delen in koffiezetters en andere apparaten. Maar dat soort bewijs is schijnbaar niet genoeg... :) :) )

Dat het aluminium aantast is een bijkomend probleem. Veel goedkope koffiezetters hebben aluminium boilers en doorstroomelementen.
De azijn maakt de alu oppervlakken ruw als zeer fijn schuurpapier, waardoor kalk er enorm goed op kan hechten.
(ik heb alu boilers gezien die ondanks regelmatig ontkalken na 5 jaar van binnen zo goed als massief van kalk waren...)

Ik heb nu altijd Delonghi, die hebben RVS boilers die zelden 'verkalken'...
Ik heb hier een RVS boiler uit een heel veel gebruikte espresso liggen van 10+ jaar oud die ik werkelijk zo nog als nieuw zo kunnen verkopen... ;)

@Gerard1: Ik zou naar de klep vóór de pomp kijken. Als die niet goed werkt kan de pomp geen druk opbouwen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 juni 2020 11:33:48 schreef Arco:
@kilian: Uit een quick-mill handleiding:
[...]

[...]

@Gerard1: Ik zou naar de klep vóór de pomp kijken. Als die niet goed werkt kan de pomp geen druk opbouwen.

Je kunt het slangetje voor of na de pomp ook losmaken in het toestel zelf en in een tas leggen en dan tas koffie laten maken, zo kun je zien of het water af voorbij dat ventile (klep) raakt en of deze voorbij die pomp raakt.
Opgelet met onderdelen onder spanning en dat het losse darmpje enkel in een tas kan uitlopen.

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op maandag 1 juni 2020 13:11:02 (12%)