spooksignalen - birdies in Ph D 2999

In mijn D2999 zijn sinds kort allerlei spooksignalen aanwezig.
Dat zijn frequenties die in de radio zelf worden gegenereerd.

Het gaat waarschijnlijk op 126 kHz.
Ik hoor dat alleen in de stand MG, dus op frequenties ca 126 kHz van elkaar. Zoals 630, 882, 1008 enz. Het gaat om een kale draaggolf.
Gek genoeg op LG op 252 niets, maar weer wel op 502 - tussen M en L golf.

De radio werkt op netvoeding en in se stand Interne antenne, dus ferriet ant. Op extern kan ik het zo lijkt het niet horen.
Verder lijkt de radio nog steeds goed te functioneren, gevoeligheid zeer goed, als vanouds enz. (Maar op genoemde frq is dus geen ontvangst mogelijk, alleen een fluittoon s avonds)

Uiteraard is op meerdere andere radioos gecontroleerd of de frequenties ook daar aanwezig zin, niet.

Ik heb oude log's waaruit blijkt dat op genoemde freq een normale ontvangst was, het is dus in een paar maanden tijd ontstaan.

Waar moet ik het zoeken?

al geprobeerd op batterijen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klinkt alsof de HF-versterker oscilleert. Iets met een defecte ontkoppeling of zoiets.
Op langegolf wordt de andere ferrietantenne gebruikt, vandaar misschien dat hij dan niet oscilleert.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
joopv

Golden Member

Birdie in ssb beluisteren. Zijn ze stabiel?

zonnepanelen geplaatst in de buurt ?

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

Homebus internet? Netwerk over 230V lijn? Zeer breedbandig.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat soort dingen zou je 'op extern' juist hárder moeten horen.
Maar mischien betekent 'op extern' hier wel: in de stand 'extern', maar zónder externe antenne eraan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank.

Andere ontvangers hebben er geen last van, dus geen zonnepanelen ed.

LW en MW spoel zitten op een staaf, maar wel heel erg ver van elkaar.

Het verschijnsel doet zich alleen voor in de stand MG op Intern = ferriet ant. Dus niet op KG en LW. en ook niet op stand Extern, met of zonder antenne.

Dus moet het ergens in of bij de MF ferr ant zitten, instraling of in het stukje electronica eromheen.

Net voeding lijkt dus geen verdachte, dan zou het overal te horen zijn, bovendien is het geen schakelende voeding oid.

Snuffelprobe (draadlus) maken en op de antenneingang van een andere ontvanger met coax aansluiten. Probeer het 126 kHz signaal of een harmonische daarvan op te pikken.

joopv

Golden Member

Kun je de (harmonische van de) birdie in ssb hoorbaar maken?

Als het een parasitaire oscillatie is, is die niet stabiel en verloopt, bv door de temperatuur of als je in de buurt komt met je vingers of (metalen) gereedschap.

Ook kan een modulatie op de toon die je dan hoort iets vertellen over de oorzaak.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 2 juni 2020 11:05:42 schreef joopv:
[De birdie] verloopt [...] als je in de buurt komt met je vingers of (metalen) gereedschap.

Dat is waarschijnlijk meteen de snelste manier om te vinden wát er oscilleert.
Het beluisteren kan trouwens op de ontvanger zélf, die heeft immers een SSB-stand en die stand zal ook op de middengolf wel werken.

Zelf ga ik er voorlopig vanuit (zie ook hierboven) dat de HF-versterker oscilleert, en dat hij dat alleen doet als de MG-spoel op de ferrietantenne in gebruik is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Volgens Gerard Tel kan het 1 vd uP komen, die hebben een instructie freq van 131 kHz, dicht bij de 126 die ik vind.
uP 2 zit aan de ferriet antenne gekoppeld om deze in en om te schakelen. Kan zijn dat die freq niet genoeg onderdrukt wordt.