lab voeding met LM 317

Hallo

Ben een tijdje bezig met een lab voeding zelf te maken.

Ik wil dit met een LM 317 schakeling doen. Die heb gekocht via https://hackerstore.nl/Artikel/332
Heb de schema van deze site er bij gepakt https://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voedin… . Er zit alleen 1 verschil in de schakeling op de schema staat R1 = 240 Ω 0,25W in mij kit zit een 220Ω in kan dit eventueel kwaad?

Nu heb ik een trafo gekregen van 24Volt 250 VA (ETI ct245vn)
Kan deze erop kan nergens vinden wat de maximaal deze schakeling kan hebben is van de LM 317 schakeling.

Als deze kan werken wil ik deze ook een zekering er tussen plaatsen alleen weet ik niet hoeveel dit moet zijn.

bprosman

Golden Member

Maak niet zoveel uit die 220/240 Ohm.
De uitgangsspanning is :

250VA is 250/24, ruim 10A , dat is wel erg overgedimensioneerd voor een LM317 die 1A kan leveren max.

Even de (laatste) . weghalen uit je link, dan werkt hij.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 23 mei 2020 19:08:22 (13%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

250VA is 250/24, ruim 10A , dat is wel erg overgedimensioneerd voor een LM317 die 1A kan leveren max.

Viel me ook op...dan zou ik tegelijk gaan voor een LM350 (3A) of LM338 (5A)
Vooral de brug en afvlakking dan mee aanpassen :)

En wat wil je er mee?
Een 24V trafo zit gelijkgericht ver boven de 30V, dus als je bv. 1A wilt gebruiken bij 5V ga je al problemen krijgen met de maximale dissipatie.

Op 23 mei 2020 20:46:56 schreef r-p:
En wat wil je er mee?
Een 24V trafo zit gelijkgericht ver boven de 30V, dus als je bv. 1A wilt gebruiken bij 5V ga je al problemen krijgen met de maximale dissipatie.

Ik had een plan om een lab voeding te bouwen heb hiervoor de lm317 kit gekocht. Kon deze week een trafo mee nemen van mij werk anders werkt deze weg gegooid. Mij plan was om deze te gebruiken voor een lab voeding.
Of kan ik beter voor een andere trafo gaan?

Mij bedoeling is om een lab voeding te maken die tot 20 volt kan hoger mag ook.

bprosman

Golden Member

Een trafo van 24V / 10A is eigenlijk "zonde" om voor maar een 1A voedinkje te gebruiken. Ik kan niet in je portemonnee kijken maar dan zou ik gaan voor de "beroemde" Elektuur 1982 voeding.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Werkt ook prima (@Breaker.evert), maar je moet de beperkingen weten en begrijpen.

Ik heb even snel naar de specs gekeken, maar zag niet echt een maximaal te dissiperen vermogen. Op zich is dat te berekenen met de maximale temperatuur die de LM317 mag hebben en de koelvin die je tot je beschikking hebt.

Maar vaak worden de gegevens gegeven bij 20W dissipatie, dus als je gelijkgerichte voedingsspannng 33V is, dan kun je bij 1A alleen spanningen boven de 13V kunnen gebruiken (want de spanning van 33V naar 13V moet de LM317 bij 1A aan de koelvin zien kwijt te raken en dat is dus 20W).

Als je bv. nog een 12 of 15V trafo op de kop kunt tikken, kun je door trafo's te wisselen ook lagere spanningen bij hoge stromen gebruiken.

Vroegere gestabiliseerde 1A voedingkjes hadden een schuifje die een andere wikkeling op de trafo koos en de R2 aanpaste. Zo kon je altijd de dissipatie onder een paar watt houden, welke uitgangsspanning je ook koos. Werkte ook gewoon met een LM317.

Op 23 mei 2020 22:05:51 schreef r-p:
Werkt ook prima (@Breaker.evert), maar je moet de beperkingen weten en begrijpen.

Ik heb even snel naar de specs gekeken, maar zag niet echt een maximaal te dissiperen vermogen. Op zich is dat te berekenen met de maximale temperatuur die de LM317 mag hebben en de koelvin die je tot je beschikking hebt.

Maar vaak worden de gegevens gegeven bij 20W dissipatie, dus als je gelijkgerichte voedingsspannng 33V is, dan kun je bij 1A alleen spanningen boven de 13V kunnen gebruiken (want de spanning van 33V naar 13V moet de LM317 bij 1A aan de koelvin zien kwijt te raken en dat is dus 20W).

Als je bv. nog een 12 of 15V trafo op de kop kunt tikken, kun je door trafo's te wisselen ook lagere spanningen bij hoge stromen gebruiken.

Vroegere gestabiliseerde 1A voedingkjes hadden een schuifje die een andere wikkeling op de trafo koos en de R2 aanpaste. Zo kon je altijd de dissipatie onder een paar watt houden, welke uitgangsspanning je ook koos. Werkte ook gewoon met een LM317.

Bedankt voor je informatie.

Ik ben nog beginner in deze wereld. Is niet zo dat ik de IC kan veranderen die wel 10a aan kan. Of is het onmogelijk?

Edit: deze trafo is niet handig ook wegens de warmte die er vrij komt.
Ik zit nu te kijken voor deze https://www.conrad.nl/p/elma-tt-iz3171-veiligheidstransformator-1-x-23…

benleentje

Golden Member

Maar vaak worden de gegevens gegeven bij 20W

Bij de meeste spanningsregelaar is het af te geven vermogen door temperatuur gelimiteerd en in sommige datasheets staat er dan weer 17W. Die 20W zou dan ook voor een enkel type kunnen kloppen ik houd voor mezelf 17W aan. Echter is die 17W wel bij een oneindig grote koelplaat.
Echter 1 ding is wel duidelijk voor een regelbare voeding van 1,25 tot 25V op max 1A is het vermogen te klein.

staat R1 = 240 Ω 0,25W in mij kit zit een 220Ω in kan dit eventueel kwaad?

In de datasheet adviseren ze 240Ω Echter dit is geen standaard waarde uit de E12 reeks van weerstanden en dan kom je op 220 of 270Ω. Ook dat maakt niets uit in de datasheet staat ook dat de ruststroom groter dan 3mA moet zijn en met 240 ohm zit je al op 5mA.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die trafo kan wel, maar is te duur, omdat die ook op 400V kan werken primair. Dat heb je niet nodig.

Maar het is wel handig om een midden-aftakking te hebben secundair.
Dan kun je dmv een schakelaar een lagere spanning kiezen.

Bijv https://www.conrad.nl/p/elma-tt-iz-60-universele-nettransformator-1-x-…

Mooie trafo maar misschien nog wat te laag vermogen als TS echt 1,5A uit de LM317 wil halen.

@Breaker.evert:
Deze trafo geeft 12V en 1,5A. Als je die 12V gelijkricht, krijg je bijna 18V (iets lager, maar ik hou even 18V aan om wat duidelijk te maken).
Een trafo van (12V en 1,5A dus) 18W aan wisselspanning geeft je nu 18V gelijkspanning. Je voelt aan je water dat je niet 1,5A aan 18V eruit kunt trekken (dan zou je 27W uit een 18W trafo trekken).

Dus als je de 1,5A van de LM317 helemaal wilt gebruiken, moet je een trafo van (wortel2) * 1,5A = 2,12A nemen.

Ik neem aan dat dit seriewikkelingen zijn. Wikkeling aftakbaar (zoals ik het lees) op 12, 14, 16, 18 en 24V en 2,2A. De 12V aftakking voor alles onder de 10Vdc, de 14V voor een stabiele 12Vdc en 13,8Vdc (accu), etc.

[Bericht gewijzigd door r-p op zondag 24 mei 2020 00:18:34 (24%)

Deze voeding heb ik een tijdje als experimenteervoeding gebruikt:

bedankt voor jullie informatie.

Ik kan hier wel wat mee. Heb op internet ook een paar gevonden zoals deze https://www.instructables.com/id/DIY-Lab-Bench-Power-Supply-Build-Test…
kan deze eventueel ook wil namelijk ampere en voltage kunnen instellen bij de lm317 kit is dat er niet.

Even voor de goede orde: je kan een voeding bouwen voor je lab en het dan een lab-voeding noemen.

Maar de term "labvoeding" betekent een voeding die zowel de stroom als de spanning limiteert. Dit is handig voor als je een schakeling hebt die mogelijk foutjes bevat. Als je verwacht dat ie 50mA gaat gebruiken zet je de labvoeding op iets van 100mA, en als je dan niet de normale spanning krijgt en 50mA, dan weet je dat er wat mis is. En hopelijk is je schakeling zodanig robuust dat ie niet kapot gaat van "twee keer meer stroom dan normaal.

Heb je zo'n LM317 voeding dan kan ie zo'n 1A leveren. Zet je dat op je schakeling, dan krijgt de schakeling 20x meer dan normaal en dat loopt vaak niet goed af voor de componenten.

Nu is het bouwen van een voeding voor je labje op basis van een '317 een goede oefening om ervaring op te doen met het bouwen van schakelingen en zo, dus ik moedig het initiatief alleen maar aan, maar je moet een beetje voorzichtig zijn met de term "labvoeding".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Inmiddels is de regelbare voeding bijna klaar alles is getest alleen moet deze nog in de behuizing worden gezet.

Heb gekozen voor een 2x 12 volt trafo 1.5A 36VA.

Moet deze gekoelt worden met een ventilator of is passief koeling voldoende?

Nu wil ik deze nog kortsluitvast maken. En is ook handig dat er geen kortsluiting ontstaat.
Kan ik beter kiezen voor een glaszekering van 1.5 A of wat anders?

Hallo Evert,
De trafo zou ik wat ruimer kiezen. Liefst meer dan 50VA.
Je trafo moet ong 1.5x meer stroom dan de uitgangsstroom van je voeding kunnen leveren.
Als je een flinke koelplaat buiten op je kast plaatst (bv 10x10x8cm) is passieve koeling voor de LM317 genoeg.
Wat gaatjes in de kast houden je trafo ook koel (niet te dicht bij de 230V).
De LM317 is kortsluitvast, dus extra zekering in de uitgang is niet nodig.

Nu wil ik deze nog kortsluitvast maken. En is ook handig dat er geen kortsluiting ontstaat.
Kan ik beter kiezen voor een glaszekering van 1.5 A of wat anders?

Je zou deze schakeling kunnen proberen.

De transistor Tip142 is een darlington en de bassis-emitterspanning wordt begrenst door de BC547 transistor die ervoor staat.
Het nadeel van de schakeling is dat er 1,4Volt of meer over de darlington transistor valt, je hebt dan wat spanningsverlies.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 1 juni 2020 16:45:00 schreef markce:
Hallo Evert,
De trafo zou ik wat ruimer kiezen. Liefst meer dan 50VA.
Je trafo moet ong 1.5x meer stroom dan de uitgangsstroom van je voeding kunnen leveren.
Als je een flinke koelplaat buiten op je kast plaatst (bv 10x10x8cm) is passieve koeling voor de LM317 genoeg.
Wat gaatjes in de kast houden je trafo ook koel (niet te dicht bij de 230V).
De LM317 is kortsluitvast, dus extra zekering in de uitgang is niet nodig.

De LM317 kan maximaal 1,5 a 650Va is ongeveer 2 Ampère. Dit zal niet werken of zie ik het verkeerd.

RAAF12

Golden Member

1.25 V tot 37 V 1.5 A, de genoemde waarde worden alleen gehaald als het koelblok voldoende groot is. Anders schakelt de temperatuurbeveiliging in, er gaat niets kapot.

RAAF heeft wel een puntje met 37V. Ik had zelf een NS LM317, die 40V mag. De gewone stervelingen zijn 37V, wat erg krap is met een 24V (2x12V) AC trafo.
Je kunt natuurlijk ook een 317HV versie gebruiken.

Op 1 juni 2020 17:12:34 schreef Martin V:
Het nadeel van de schakeling is dat er 1,4Volt of meer over de darlington transistor valt, je hebt dan wat spanningsverlies.

Daar ben je grotendeels vanaf als je deze schakeling opneemt tussen de + van de bufferleco en + van de LM317 of als je deze schakeling opneemt tussen de - van de bufferelco en massapunt van de adjustpotentiometer. Massapunt van de adjustpotentiometer, condensator over adjustpotentiometer en uitgangscondensatoren moeten nog steeds direct aan de min uitgangsklem zitten.

Arco

Special Member

Neem een transistor als de PBSS304NZ, die heeft een Vcesat van 200mV bij 5.7A...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Met zo'n 33V ingangsspanning wordt de stroom met die 100 ohm weerstand in het geval van een volle sluiting alsnog 330mA; dat is vrij fors voor de BC547 en mogelijk voor de aangesloten schakeling. De TIP142 heeft helemaal niet zoveel basisstroom nodig.

Ik vind het ook niet zo mooi dat de spanningsval voor de TIP142 gebruikt wordt als trigger; dat maakt de afstelling moeilijk in een klein gebied, en die kan flink verlopen afhankelijk van de temperatuur. Ik zou dus een kleine weerstand in serie zetten met de collector van de TIP142.

Verder is het wel een leuke schakeling, lekker simpel, en zelf-resettend, al is hij bij een LM317 m.i. niet nodig omdat die intern beveiligd is.

Zoals gezegd, beginnen met 33V is onhandig als je een lage uitgangsspanning wilt, omdat de verliezen en daarmee de temperatuur van de LM317 dan erg groot worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@MartinV,

Waar komt je schakeling van je post maadag 1 juni 2020 17:12:34 vandaan?
Volgens mij heeft hij een beroerde regelkarakteristiek. Als de potentiometer halverwege is, dan is de collectorspanning 1,2V en is dus vrijwel gelijk aan de minimum basis-emittorspanning om de TIP142 in geleiding te krijgen. Zet je de loper iets hoger, dan wordt de collectorspanning van de BC547 iets lager en de TIP142 valt vrijwel geheel uit geleiding. Zet je de loper iets lager dan halverwege, dan zal de collectorspanning van de BC547 iets stijgen. De TIP142 zal dan vrijwel geheel in geleiding komen. Daarom denk ik dat het regelbereik slecht is en ook erg gevoelig is van de parameters van de gebruikte transistoren.

Die schakeling heeft een sterke positieve feedback, dus ik verwacht dat hij bedoeld is als beveiliging die gaat sperren bij een overstroom.

Echter, als je een belasting met enige capaciteit aansluit, zal de schakeling direct aanspreken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken