Voeding voor G4 led lampjes

Hallo,

Ik heb een een paar G4 led lampjes van 12V en ik heb een voeding van 9V

Mijn vraag; kan ik een voeding van 9V DC gebruiken voor de lampjes?

Alvast dank voor de reactie.

https://ae01.alicdn.com/kf/H787e06388836470b93f168b7be70e418K/10-Stks-partij-G4-Led-Lamp-Ac-Dc-12-V-3-W-6-W-Warm-Wit.jpg

deze hebben geen converter, dus als het werkt, geven ze wel minder licht als op 12VDC..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je kan het ongestraft proberen. Ik denk niet dat je lampjes het op 9V doen. Zo op het oog zijn er een aantal maal drie ledjes in serie. Ieder ledje heeft iets meer dan 3V nodig, dus met 9V kom je een paar tiende volt te kort.

Arco

Special Member

Bijna al dat soort lampjes wat ik geprobeerd heb werkt nog (net) op 9 volt. Maar uiteraard geven ze wel veel minder licht...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

je hebt er ook met converter erin, die doen het op 8V vaak nog prima. doorgaans wel van een merk, niet die action meuk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Ik zie hier geen converter, wel een brugcel. Ben je nog eens 1,4V kwijt. Ik heb weinig hoop dat er enige serieuze lichtopbrengst uit gaat komen op 9V. Op 2,5V werken witte LEDs nèt, maar iets verlichten zit er dan niet meer in...

Er komt nog aardig wat licht van af maar kan de adapter niet door deze lampjes stuk gaan?

Dan moet je weten hoeveel stroom de lampen trekken en hoeveel stroom de adapter kan leveren. Zou er op moeten staan.

Op 1 juni 2020 23:36:33 schreef KlaasZ:
Dan moet je weten hoeveel stroom de lampen trekken en hoeveel stroom de adapter kan leveren. Zou er op moeten staan.

Op de adapter staat 2A

Kruimel

Golden Member

Lijkt me sterk dat je daar overheen gaat, want dat zou dan nog iets meer zijn op 12V, en dan zouden het meer dan 24W lampjes zijn. Ik denk dat je veilig zit wat dat betreft. :)

Arco

Special Member

Op 12v gebruikt dat soort lampjes 1 tot 2.5W. Op 9v nog maar een fractie daarvan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die werken gewoon goed.
ik gebruik zulke lampjes als knipperlichten op mijn ligfiets.
3S li-ion die van 9,9V tot 12,6V kan.
om de lichtopbrengt algemeen te reduceren zitten er 2 diodes in serie met de accu.

van 11,5 tot 12,6V wordt er dus 1,4V weggehaald van de spanning.
lager dan 11,5V kan ik met een schakelaar 1 diode overbruggen zodat er maar 0,7V meer weg is. alles in de fiets is berekent op 11V voeding (behalve die lampjes dus).
op 10V komt er dus nog maar 9,4V aan bij die lampjes en doen het gewoon goed.

diezelfde lampjes bestaan ook met schakelende voeding binnenin

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als TS deze ledlampjes even tegen een 9V blokbatterij houdt heb je sowieso een snel antwoord. Persoonlijk denk ik dat deze ledlampjes met deze spanning wel licht gaan geven, al zal het minder zijn dan met 12 volt.

Ooit heb ik dit soort lampjes uit China laten komen als 'Dimmable G4 LED" en deze bleken met 15 stuks niet goed te werken op een standaard dimbare halogeentrafo van 20-105VA (Halotronic). Ze branden met de dimmer voluit prima en zonder flikkeren maar het dimmen was een drama.
De leverancier meldde dat ik een dimbare gelijkspanningsvoeding moest toepassen, terwijl er net als bij deze ledlampjes een brugcel in zat...

Ik heb de keuze gemaakt om er weer G4 halogeenlampjes in terug te stoppen tot het moment dat er wel goede retrofit dimbare ledvervangers van klein formaat zijn. Tot op heden zijn de vele dimbare mini G4 ledlampjes nog geen vergelijk.

Die led lampjes zijn enkel met pwm of stroom te dimmen.
Zopas eens geprobeerd met hetzelfde model en ze beginnen te branden op 8V2 en met een gewone dimmer geraak je daar niet meer boven of beginnen ze onregelmatig te knipperen (zener effect).
Anders zijn het prima lichtjes.

LDmicro user.

PWM: dmv. een 556, BD139 driver en een paar 2N3055 op een koelplaat.

Werkt met 12V halogeen en LED's.