Wel ruis, maar geen radio ontvangst op de middengolf.

Hi,

Als kind (heeeel lang geleden) was ik altijd al gebiologeerd door die kleine transistor radio van de buurjongen met middengolf en fm en heb zelfs een keer radio verbinding gemaakt via een knutsel fm-zendertje. Om te begrijpen wat al die onderdelen (vooral die afstemspoelen) in die transistor radio betekenen heb ik onlangs in China een enigszins vergelijkbaar type namelijk de HX108-2 besteld. Een MG ontvanger voor zelfbouw. Deze heb ik volledig i.p.v. op de PCB op breadboard opgebouwd. De audioversterker (onderste PCB) werkt 100% en de HF-versterker (bovenste PCB) hoogstwaarschijnlijk ook. Ik hoor in de oortelefoon gewoon duidelijk de standaard achtergrondruis maar hoe ik ook draai aan de afstemcondensator, geen enkel station te ontvangen. De draaicondensatorwaarde ligt tussen 45pF en 193pF en de antennespoel meet 760uH resulterend in een theoretische resonantiefrequentie van tussen de 415KHz en 990KHz. Ook is een lange antennedraad aangesloten op één van beide spoel aansluitingen. Heeft iemand nog een tip m.b.t. wat ik hier misschien over het hoofd zie?

In vergelijking met je kindertijd is de MG nu leeg. De zenders die nu nog overblijven zijn veel zwakker dan Hilversum 3 toen.

Misschien werkt je radio wel, maar kan die niks oppikken. Even proberen met een meetzender oid..

een schema van je radio kan helpen om een idee te krijgen van zijn gevoeligheid.

edit: zie nu dat dit een super is. Zou toch wat moeten uitkomen maar is een afregeling niet nodig? (gelijkloop etc..)

Heb je een andere MG radio? dit om je locale oscillator even te "horen"

[Bericht gewijzigd door kris van damme op zondag 31 mei 2020 21:06:16 (24%)

Dat breadboard is niet geschikt voor hoogfrequent schakelingen. Bouw hem op het originele PCB en regel de radio af! Daarna kan hij pas werken.

Och, het breadboard zal wel voldoen voor de middengolf.

Er zitten dusdanig veel af te stemmen spoelen in, dat het me niet zou verbazen als eentje verkeerd afgestemd staat.

We hebben het schema wel nodig om wat meer te kunnen zeggen.

In de avond zou je geen moeite moeten hebben met het ontvangen van een paar europese zenders. Zelfs een eenvoudige eenkringer kan dat nog.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De local oscillator zal wel niet werken als je alleen de eeuwige ruisvelden hoort. Je moet echt wel wat kunnen horen ondanks dat de band tegenwoordig leeg is. Al zijn dat maar veranderingen in de ruissterkte en hier en daar een fluitje. Meest waarschijnlijke is zelfs een dat je keihard gebrom en geknetter van alle computerzooi die overal om je heen in gebruik is hoort.

Als je local oscillator niet werkt hoor je in principe alleen de eigen ruis van hf en lf versterkers.

Dus sloop die local oscillator van je breadboard af en bouw hem helemaal opnieuw op een ander manier op. Als die oscillator werkt zou je hem moeten kunnen horen met een andere radio of een scoop.

Een schema en een detailfoto van de schakeling zou trouwens erg handig zijn. Dan kunnen we je een beetje sturen in je acties.

Een breadboard is ook niet de meest handige keuze om rf schakelingen te maken. Persoonlijk vind ik het trouwens helemaal niets. Zelfs met gelijkstroom heb ik altijd wel een probleem met contacten. Cpu's resetten daardoor enz. Ik zie dat je alles op een EE doos heb opgebouwd? Welke doos heb je? Als het de EE2040 is kun je daar al een am en een fm ontvanger mee bouwen. En die werkte bij mij +/- 40 jaar geleden uitstekend. In bed luisterde ik 's avonds laat met een oorknopje naar het songfestival naar ABBA enzo. Dat heeft mij meteen zodanig verpest dat ik later ook maar radioamateur geworden ben.

Edit:

De kleur van de spoeltjes bepaalde dacht ik de toepassing van de spoeltjes. De oscillatorspoel is anders dan die van de HF versterker en die van de mixer en detector. Als je ze verwisseld werkt het ook niet. Ik weet niet meer welke kleur voor welke toepassing was. Maar er is vast wel iemand anders die dat weer weet. Maar je zult die info ook uit het schema moeten kunnen halen denk ik.

En ik heb de EE2030 en de EE2040 philips dozen. Samen werd dat de EE2050 doos waarmee ik die radio ontvangertjes gebouwd had.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dit is het schema. Klik voor groter!
De kleuren van de spoelen kloppen dus (rood, geel, wit, zwart in volgorde 'van antenne naar luidspreker'.
Wel kun je je nog vergist hebben in de aansluitingen.

De tekst onder het schema maakt er nogal een punt van dat de spoelafschermingen goed met het aardvlak van de print doorgesoldeerd moeten zijn, om 'wild' oscilleren te voorkomen.
(De lipjes, staat er verder, moeten uitgebogen worden om goed te passen; en de oscillatorspoel moet goed vlak op de print zitten omdat anders het afstemwieltje niet goed kan draaien.:))

De opgegeven gevoeligheid van 1,5 mV/m bij 26 dB S/N is ruim voldoende om ook nu nog veel zenders te horen. Die veldsterkte komt overeen met een zendertje met een (echt uitgestraald) vermogen van 10 W op een afstand van 20 km.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

De afstem C moet bestaan uit twee verschillende condensatoren, wegens het ontbreken van een padding C in de oscillatorkring. Met twee gelijke secties krijg je de gelijkloop tussen oscillator en RF zonder padding C niet goed.

RAAF12

Golden Member

Daarvoor zitten er 2 trimmers op de varco van de HX108-2.

Op het breadboard zie ik maar 2 draden richting de afstemcondensator gaan.
Dat betekent dat er nooit sprake kan zijn van een meelopende lokale oscillator, en dat betekent dat je geen zenders gaat horen.

De afstemcondensator heeft 2 secties - een voor de antennekring-afstemming en een voor de afstemming van de oscillator.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, het zou wel grappig zijn als dat inderdaad de fout is: geen afstemkring voor de oscillator. :)

@RAAF12: ja, trimmers zijn er. En in deze massa-toepassing heeft de condensator ook ongelijke secties, speciaal gericht op de toepassing hier. Ferrietstaafje, spoel en afstemcondensator horen bij elkaar.
Deze bouwpakketten gebruiken de laatste voorraden van wat ooit miljoenenproductie was.
Ik vind het wel een leuk ding trouwens.

Als je een superhet zou bouwen met een afstemcondensator met gelijke secties, dan zou er met de sectie voor de hoogste frequentie (meestal de oscillator) nog een condensator in serie staan, dat is de 'padder'. Bijna altijd was dat gewoon een vaste condensator.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Die twee draden (Grijs en wit) zouden naar de emitter en collector van V1 kunnen gaan en van die witte coax zou het bedoeling kunnen zijn om naar R3 te gaan.

Het lijkt er wel op dat de Feroxcube staaf door een aantal kortsluitwindingen is kortgesloten om hem mechanisch vast te zetten.

PE9SMS

Special Member

Op 2 juni 2020 17:39:16 schreef Ex-fietser:
Het lijkt er wel op dat de Feroxcube staaf door een aantal kortsluitwindingen is kortgesloten om hem mechanisch vast te zetten.

Dat dacht ik ook te zien. :) Maar als je naar dat gele breadboardje kijkt zie je dat er een onderbreking in zit. Ik neem aan dat de groene hetzelfde opgebouwd is. En in het algemeen zijn breadboards zo opgebouwd, anders wordt het wat lastig met dil/dip ic's :)

This signature is intentionally left blank.