1fase verbreek contact

Goedemorgen Allen,
Voor een looptijdbeveiliging zoek ik een 1 (of2) fase schakelaar (230volt 16a) die ik dmv een stuurstroompje (van een extern tijdrelais) kan uitschakelen, welke daarna alleen handmatig weer ingeschakeld kan worden.
Moet dus bistabiel zijn. Ik begrijp dat dit met een normaal relais kan, maar deze moet altijd in 1 van beide standen bekrachtigd zijn, en dat wil ik niet.
Ik hoor graag jullie reacties!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een “normaal” relais heeft maar 1 bekrachtigde stand, en 1 onbekrachtigde.
Een relais met een overnamekontakt ( extra maakkontakt) voldoet aan je wensen.

Je geeft niet aan hoe het relais, als het eenmaal uitgeschakeld is weer in moet schakelen.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 2 juni 2020 10:12:49 schreef Toeternietoe:
Een “normaal” relais heeft maar 1 bekrachtigde stand, en 1 onbekrachtigde.
Een relais met een overnamekontakt ( extra maakkontakt) voldoet aan je wensen.

Je geeft niet aan hoe het relais, als het eenmaal uitgeschakeld is weer in moet schakelen.

Het terug inschakelen moet handmatig (letterlijk met de hand) gebeuren. (zoals ik al had omschreven)
En ik wil dus het liefst in zowel de gemaakte als verbroken stand niet een continue stuurstroom nodig hebben... Dit lijkt me het minst storingsgevoelig.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Ja, door de spoelstroom te onderbreken (potentiaalvrije verbreekpuls)
Voordeel is dat het apparaat ook uitschakelt bij stroomuitval en handmatig weer moet worden ingeschakeld.

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 2 juni 2020 10:55:01 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juni 2020 10:53:28 schreef Arco:
Ja, door de spoelstroom te onderbreken (potentiaalvrije verbreekpuls)
Voordeel is dat het apparaat ook uitschakelt bij stroomuitval en handmatig weer moet worden ingeschakeld.

Hmm, brengt weer nadelen met zich mee. Het gaat om een compressor. Mijn idee was om het verbeekcontact en de timer tussen pressostaat en motor te plaatsen. Op het moment dat de compressor gaat draaien gaat de timer tellen. Als de tijd is vertreken word het contact verbroken en stopt de compressor. Als de compressor stopt voor de tijd is verstreken is er niets aan de hand.
Met het contact waar jij het over hebt moet ik altijd spanning op de timer houden, en deze spanning moet ik dus van voor de pressostaat weghalen..
Het idee is met minimale compomenten en bekabelig dit te realsiseren.

[Bericht gewijzigd door F3 op dinsdag 2 juni 2020 11:03:09 (49%)

Arco

Special Member

Hoezo?

Je kunt de timer toch voorbij de schakelaar aansluiten? (als 'ie uitstaat heeft de timer ook geen spanning nodig...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juni 2020 11:05:57 schreef Arco:
Hoezo?

Je kunt de timer toch voorbij de schakelaar aansluiten? (als 'ie uitstaat heeft de timer ook geen spanning nodig...)

Dan is de spoelspanning toch ook weg? en zal de schakelaar verbreken?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dit kan met een simpel vertraagd opkomend tijdrelais.
Afhankelijk van de stroomsterkte die geschakeld moet worden moet er nog een magneetschakelaar bij.
Misschien zit er al een magneetschakelaar, dan kun je deze er voor gebruiken.

Appeltje eitje.
Nog simpeler als ik dacht na je 1e verhaal.

Heb je alleen mijn vraag nog niet beantwoord,
Hoe wil je de compressor weer inschakelen als de max looptijd overschreden is?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Arco

Special Member

Dan is de spoelspanning toch ook weg? en zal de schakelaar verbreken?

Da's toch juist de bedoeling? (of heb ik iets gemist ergens?... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juni 2020 11:12:17 schreef Toeternietoe:
Dit kan met een simpel vertraagd opkomend tijdrelais.
Afhankelijk van de stroomsterkte die geschakeld moet worden moet er nog een magneetschakelaar bij.
Misschien zit er al een magneetschakelaar, dan kun je deze er voor gebruiken.

Appeltje eitje.
Nog simpeler als ik dacht na je 1e verhaal.

Heb je alleen mijn vraag nog niet beantwoord,
Hoe wil je de compressor weer inschakelen als de max looptijd overschreden is?

Volgens mij heb ik je vraag al 2x beantwoord: De compressor moet handmatig (mechanisch) weer ingeschakeld worden. Juist hierom lijkt het me mogelijk niet met een normaal relais te werken, omdat deze in 1 van de 2 standen altijd gevoed moet blijven. Een bistabiel relais wat na uitschakeling handmatig weer ingeschakeld moet worden is sowieso minder storingsgevoelig lijkt me.

Op 2 juni 2020 11:19:04 schreef Arco:
[...]
Da's toch juist de bedoeling? (of heb ik iets gemist ergens?... ;) )

De extra schakelaar moet alleen verbreken als de tijd op de timer is verstreken. Maar als die niet is vertreken en de pressostaat zet de motor stil valt de spanning tussen pressostaat en motor ook weg. In die situatie moet de extra schakelaar niet verbreken.

Nogmaals voor de duidelijkheid: Ik wil een schakelaar tussen pressostaat en motor die door een tijdrelais kan worden verboken. (na bijvoorbeeld een half uur, normale draaitijd is nooit langer dan 20 minuten) Deze schakelaar moet handmatig (mechanisch, bv drukknop) weer worden gereset.
Een gewoon relais heeft niet de voorkeur omdat die in 1 van beide situaties altijd spanning nodig heeft.
De vraag is: Met wat voor een relais kan ik dit realiseren?

Arco

Special Member

Simpelste lijkt me toch een switch uit mijn link voor de pressostaat, en een timer erachter. (zo ingewikkeld wordt dat nu ook weer niet... ;) )
Timer moet dan een verbreekkontakt hebben na de ingestelde tijd.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 2 juni 2020 11:37:34 schreef Arco:
Simpelste lijkt me toch een switch uit mijn link voor de pressostaat, en een timer erachter. (zo ingewikkeld wordt dat nu ook weer niet... ;) )
Timer moet dan een verbreekkontakt hebben na de ingestelde tijd.

Dit maakt zeker wel een werkende oplossing. Misschien word 'm dit ook wel...
Geeft alleen extra kabels en doorvoeren..

Sine

Moderator

Die heeft een nulspanningsspoel, en daar loopt dus ingeschakeld altijd stroom, dat wil de TS niet.

@F3
Wat je wilt is geen makkelijke opgave, beveiligingen zijn in de regel altijd ruststroom.
Een bistabiel vermogenrelais zal vast wel bestaan, maar die zijn verdomd zeldzaam.

Wat je zou kunnen doen is een vermogenrelais met verbreekcontacten kunnen nemen (ook al zeldzaam, maar net iets minder) en die laten aantrekken na de verlopen tijd.
Dan loopt er weliswaar stroom na een trip, maar hey.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 2 juni 2020 11:43:31 (29%)

Of zijn er tijdrelais waar ik een 2,2kW compressor rechtstreeks mee kan schakelen?

Op 2 juni 2020 11:41:29 schreef Sine:
Die heeft een nulspanningsspoel, en daar loopt dus ingeschakeld altijd stroom, dat wil de TS niet.

@F3
Wat je wilt is geen makkelijke opgave, beveiligingen zijn in de regel altijd ruststroom.

Een bistabiel vermogenrelais zal vast wel bestaan, maar die zijn verdomd zeldzaam.

Een bistabiel vermogensrelais, dat is de bewoording, en dat is wat ik zoek.

mvdk

Golden Member

Klinkt als een lekbeveiliging. Ik herinner me zoiets.
Is het probleem van toen nooit naar tevredenheid opgelost?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121373

Op 2 juni 2020 11:47:23 schreef mvdk:
Klinkt als een lekbeveiliging. Ik herinner me zoiets.
Is het probleem van toen nooit naar tevredenheid opgelost?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121373

Scherp! Maar dat ging over een 400volt compressor met sterdriehoek. Dit over een 230 machientje...

Als je ergens een stuurspanning had kon je die gebruiken ipv een relais...

Mijn insteek, een omron mechanisch tijdsrelais met daarachter een vermogensrelais. Je geeft die spanning vanaf de voeding van de compressor, teller vanaf de pressostaat. Daarmee kan je dan een relais met houd contact aansturen. Eenmaal de tijd verlopen moet de voedingsspanning eraf om die terug te activeren. (reset timer).

Andere mogelijkheid kan ook, timer stuurt het relais aan en de compressor draait enkel wanneer het relais is aangetrokken. De stuurspanning van het relais haal je dan achter de pressostaat met daartussen de timer. Voeding van de timer altijd van voeding compressor nemen.

Timer bv een H3CR. Mag max 5A schakelen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je de reset met een drukknopschakelaartje mag uitvoeren is het nog steeds appeltje eitje.
Alleen als de reset zuiver mechanisch gemaakt moet worden dan is het nog een hele opgave.
Je kunt in de eenvoudigste uitvoering de netspanning een keer weghalen voor een reset.
Steker er even uit, hoofdschakelaar of stuurtstroomschakelaar oid.

Het lijkt me een schoolvraag.........

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je de spanning er af gooit werkt de drukontlasklep dan wel?
Anders krijgt hij het wel moeilijk de volgende start...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....

De krachtstroom compressoren (zonder sterdriehoek) hebben een aparte motorbeveilging. Hier heb ik een afschakelspoel aangemaakt, en deze geschakeld met het tijdrelais. Goede functionele, simpele oplossing zonder veel extra componenten en bedrading.
Zo simpel zou ik het bij de 230 machines ook willen maken.