benq v2400w beeld valt weg na een paar sec.

maartenbakker

Golden Member

Jep, die tweede meetwaarde is absoluut verdacht. Ik zou dus eerst de trafo eens vervangen, grote kans dat hij dan weer gewoon beeld geeft.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik twijfel een beetje of ik het zou proberen.
Als het dan toch dat niet is. hoe ver gaan de kosten dan oplopen.

kun je er een LED achtergrondverlichting van maken?

Op 2 juni 2020 11:57:35 schreef skipy05:
kun je er een LED achtergrondverlichting van maken?

Ik kan me herinneren dat een paar maanden nadat ik mijn defecte Samsung 225 naar de milieustraat had afgevoerd, ineens sets op AliExpress verschenen die conversie naar LED mogelijk maakten. Zo'n set bestond uit een adapterprintje en 2 LED strips.

Het ombouwen vereiste het demonteren van de beeldpaneel assembly om de TL buisjes aan de bovenzijde en onderzijde te vervangen door de LED strips. Het adapter printje moest tussen het mainboard en de LED strips worden aangebracht, zorgde voor het dimmen en uitschakelen van de backlight.
Je kon er (optioneel) voor kiezen het hoogspanningsdeel op de PSU print buiten bedrijf te stellen, dat had na de conversie toch geen functie meer.

Al met al dus wel iets meer werk dan het simpele vervangen van een HV trafo'tje. En risico op beschadiging van het beeldpaneel. Als die stuk gaat is de monitor een gevalletje economisch total loss.

Vraag me niet welke sets voor jouw monitor geschikt zijn voor zo'n conversie. Ik heb nadien geen enkele monitor met een defecte backlight meer gehad, en e.e.a. dus niet meer gevolgd.

P.S.: als je besluit de monitor toch naar het stort af te voeren, wil ik hem wel bij je ophalen. Woon nl. vlakbij de Belgische grens aan de E3 richting Antwerpen. Nadat Belgie eindelijk haar grenzen weer heeft opengesteld, that is...

maartenbakker

Golden Member

90% kans dat het echt alleen die trafo is en het belangrijkste risico dat de tweede trafo ook een keer stukgaat. Ombouwen naar LED is iets meer risico op mislukking maar hij gaat dan nog wel weer een eeuwigheid mee.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 2 juni 2020 14:18:19 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."