stoppen slaan door als oven ca 30 minuten uit is

Hallo,
Ik heb een (inbouw) oven. De laatste tijd slaan de stoppen door, nadat ik de oven heb gebruikt en deze al ca 30 minuten uit is. De hoofdstop slaat uit, en als ik dan alles aandoe, behalve de aparte ovenstop blijft alles goed. Na ongeveer een uurtje kan ik dan de stop van de oven weer aanzetten. De oven is dan dus al helemaal uit, en zelfs de (na)ventilatie is uitgegaan. Ik doe nu, als ik iets heb gebakken, de ovenstop er zelf af, en na ongeveer een uurtje er weer op. Het maakt niet uit hoe lang ik de oven aan heb gehad (al eens 2 uur iets gebakken en zelfs langer) of op welke temperatuur, of welke elementen/programma (boven/onder, hete lucht etc....). Mijn man heeft het snoer nagekeken, maar kan geen breuk ontdekken.
Wie o wie kan mij helpen??? Hartelijk dank!

Jinny

Golden Member

Ik vermoed dat met afkoelen vd oven er iets krimpt en een tijdelijke sluiting veroorzaakt.

Repareren van zo een geval is iets voor een pro, en kost heel snel meer dan de waarde.
Ik zou het ding bij oud vuil zetten en eens lekker gaan winkelen, het mag weer een beetje, en een nieuwe kopen.
Zoveel kost het ook niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

we zijn bezig met de verkoop van het huis. Ik kan zo niet opleveren, en wilde goedkope oven erin zetten...Maar ik vind 200 (de goedkoopste) toch nou niet weinig, voor iets dat jezelf niet meer gebruikt!

Och, wat is 200 euro nou op een huis van 200.000 euro ;)

Het is maar net wat je wil. Een dag spenderen aan het foutzoeken in de oven (een beginner zal er waarschijnlijk best wat moeite mee hebben) of naar je werk gaan en wat van dat arbeidsloon aan een nieuwe oven spenderen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op woensdag 3 juni 2020 12:53:32 (66%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Een reparatie, nieuw element of iets dergelijks, zou ook zomaar 200 euro kunnen kosten.

Als ik het huis zou kopen, zou ik liever een defecte merkoven hebben/eruit slopen, dan een nieuw goedkoop kreng dat ook meteen bij het oudijzer gaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

daar zit wat in, maar mensen gaan meteen zeuren als iets kapot is. Daarnaast vind ik het zelf ook heel lastig......

Je kunt aan een eventuele koper ook gewoon vertellen dat de oven stuk is.
Die koper was misschien toch al van plan om er een nieuwe keuken in te zetten.

Maar....het ligt zeker aan de oven???? Vind het zo raar dat hij dus helemaal uit, afgekoeld en wel is, en dat dán pas de stop uitslaat!

Dat kun je controleren door na het bakken niet de "stop" uit te zetten maar de stekker van de oven er uit te trekken.

Dat gaat dus moeilijk, aangezien inbouw is, en het stopcontact erachter zit..... Een hete oven er uithalen is dus geen optie.....

Je zou kunnen kijken of het element gemakkelijk is te demonteren. Dan zou je als je geluk hebt een zelfde element kunnen scoren bij de kringloop.

reading can seriously damage your ignorance

Op 3 juni 2020 13:08:27 schreef Betty:
Dat gaat dus moeilijk, aangezien inbouw is, en het stopcontact erachter zit.....

Dat is jammer. Betekent dat het stopcontact verkeerd is geplaatst.

Op 3 juni 2020 13:09:32 schreef hennep:
Je zou kunnen kijken of het element gemakkelijk is te demonteren. Dan zou je als je geluk hebt een zelfde element kunnen scoren bij de kringloop.

Maar welk element is er dan stuk..... dat is de grote vraag!

Daarvoor zul je de oven uit moeten bouwen, open moeten maken, op laten warmen, en af laten koelen tot de stop er uit slaat.

Vervolgens meten welk element (óf ander onderdeel) kortsluiting of aardlek heeft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 3 juni 2020 13:19:19 schreef Betty:
Maar welk element is er dan stuk.....

Als je niet de mogelijkheid hebt om dat te meten, of niet aan een hete oven wilt sleutelen, dan koop je 1 element en vervangt een voor een ieder element totdat het probleem zich niet meer voor doet.

reading can seriously damage your ignorance
Hensz

Golden Member

Op 3 juni 2020 13:08:27 schreef Betty:
Dat gaat dus moeilijk, aangezien inbouw is, en het stopcontact erachter zit.

Weet je dat zeker? Is hij niet bereikbaar via de plint of een naburig kastje, links, recht, boven, onder?
Ik zou bij verkoop gewoon vertellen hoe het zit. Dat maakt een veel betere indruk dan een prul inbouwen. Kwa prijs gaat het weinig uitmaken, kwa moeite is een goed verhaal makkelijk verteld dan je een oven uit- en in kunt bouwen. :)

Don't Panic!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Blijft een beetje raar.
Een steker moet aan het apparaat zitten, en die moet redelijk bereikbaar zijn.
Dus op de knieen, oven aan zetten uur aanlaten, steker eruit en afwachten.

Gaat echt de stop (smeltzekering) kapot, of is het al wat moderner, een automaat.
Kan het ook nog een aardlekschakelaar (of aardlekautomaat) zijn.
Als dat zo is kan je verhaal maar zo anders worden.

Als je man het snoer heeft kunnen kontroleren, dan kan hij ook bij de steker.

Als het echt zo is als je aangeeft dan moet er ergens zichtbaar een fout zijn.
De oven uitbouwen en openen, wellicht dat er een draad beschadigd is oid.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Gewoon melden aan de koper dat de oven defect is, in de huidige huizenmarkt is er toch geen gebrek aan kopers. Mijn buurman die het huis vorig jaar kocht kreeg te horen dat de vaatwasser iets lekte, vond hij totaal niet interessant, was al lang blij dat hij het appartement had.

Ondanks Corona staan ze hier nog steeds in de rij om 2 Ton voor een jaren 60 appartement met enkel glas, oude keuken / toilet en badkamer neer te leggen. En inderdaad gaat 80% direct verbouwen en komt er zo nog 35K bij.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 4 juni 2020 09:20:44 (64%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Je zegt dat de hoofdstop eruit gaat. Bedoel je de hoofdstop die onder de elektrameter in de meterkast zit, of bedoel je een aardlekschakelaar waar meer andere stoppen achter zitten?

In het geval van de hoofdstop zit er een harde sluiting. Dan gaat er flink wat stroom lopen, dat moet toch zijn sporen na laten (denk aan zwarte vlekken etc), en meestal kun je dat ook wel horen klappen.

Een aardlek lijkt me veel redelijker. Wellicht is deze al te meten als de oven koud is, maar is de stroom nog niet genoeg om de aardlekschakelaar uit te doen gaan. Probeer eens de stekker om te draaien, soms wordt het daardoor erger en kan je de fout makkelijker zoeken.

Op 3 juni 2020 13:46:22 schreef Toeternietoe:
Blijft een beetje raar.
Een steker moet aan het apparaat zitten, en die moet redelijk bereikbaar zijn.

het zal je verbazen hoe die keukenboeren de boel bedenken. In eerste instantie tekende de keukenbouwer bij mij de stopcontacten ook op de meest onbereikbare plaatsen. (achter de inbouwafzuigkap, achter de koelkast etc)

Je zou de oven eens kunnen laten draaien als deze niet ingebouwd is, of op een (dik) verlengsnoer. Dan kan je er wellicht makkelijker omheen kijken om te zien of er iets gebeurd.

Spanning staat en stroom gaat!
Jinny

Golden Member

Op 3 juni 2020 12:50:18 schreef Betty:
we zijn bezig met de verkoop van het huis. Ik kan zo niet opleveren, en wilde goedkope oven erin zetten...Maar ik vind 200 (de goedkoopste) toch nou niet weinig, voor iets dat jezelf niet meer gebruikt!

Het verhaal even doorgenomen, en ik zou ook zeggen tegen de nieuwe kopers dat de oven een 'dingetje' heeft waar je een workaround voor hebt.
En dat het aan hun is om er mee te leven of niet.
Je gaat aan een potentieel dodelijk apparaat knutselen indien er ook een magnetronfunctie in zit.
Niks voor leken, en zelfs ik als pro ben er uiterst voorzichtig mee en koop in voorkomende gevallen gewoon een nieuwe.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Trek bij het in bedrijf zijn de deur eens los, trip de zekering dan ook?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
bprosman

Golden Member

Dat gaat dus moeilijk, aangezien inbouw is, en het stopcontact erachter zit..... Een hete oven er uithalen is dus geen optie..

Vaak leggen een verlengsnoer onder (achter) de plint van de keuken of in het bovenste kastje (boven de oven).

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

we gaan het eerst maar eens op een ander stopcontact proberen. Uitbouwen en ergens anders neerzetten.... Kijken of het echt de oven is, of misschien wel het stopcontact. Het fornuis (plaat en oven zijn in een hoek ingebouwd. Het stopcontact zit dus in een soort van loze driehoek achter de oven....).
Allemaal hartelijk dank!

is dit in belgie? zo ja dan zal de hoofdstop een aardlek van 300mA zijn, de oven heeft dan een gaar verwarmings element.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Is het de stop af de aardlek die eruit vliegt?

Als het de aardlek is , kan het zijn dat het verwarmingselement tijdens koelen sluiting naar Aarde maakt, zeker als deze inwendig enkelvoudig geschakeld is. Quick en drity oplossing stekker in WCD 180 draaien. ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.