kWh-meter verkeerd aangesloten?

Ik heb op mijn chalet 4 zonnepanelen geplaatst. Die zijn aangesloten op een afzonderlijke automaat/zekering die bij aankoop van de chalet door de "service" van de verkoper met dit doel is geplaatst. Bij de automaat is ook een kWh-teller Eltako WSZ15D-32A geplaatst om mijn rendement te kunnen aflezen. De panelen zijn in werking. Alleen knippert de display van de kWh-meter "als gek" wat duidt op een verkeerde aansluiting.
Ik voeg een afbeelding van het aansluitschema en een foto van de eigenlijke aansluiting bij. Kan iemand mij zeggen wat er evt. verkeerd is en hoe ik dit misschien zelf (veilig) kan aanpassen?
Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je moet de L aansluitingen met elkaar wisselen.
Wel de spanning er even afhalen, er staat 230 Volt op.....

Helemaal goed is dat niet, als je panelen geen stroom opwekken (snachts) dan verbruikt je omvormer een klein beetje stroom, dat kan deze meter niet verwerken.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 2 juni 2020 10:15:55 (13%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dank je wel, Toeternietoe.
Dus zekering uitschakelen en zwarte en bruine draad op de kWh-meter omwisselen en het probleem is verholpen?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Yep.
(Ik lust graag een Belgisch biertje)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Dat kan wat mij betreft worden geregeld. Het chalet heeft een (goeie) frigo ...

De kWh-meter van de zonnepanelen werkt nu normaal.
Maar ... er is eenzelfde type kWh-meter in de grote(re) tellerkast die is aangesloten op de verliesstroomschakelaar en die tot vóór de aansluiting van de zonnepanelen keurig het verbruik bijhield. Deze knippert nu ook wanneer de zonnepanelen stroom genereren => 2 extra foto's opgeladen [tellerkast_kWh_disp_aan] en [tellerkast_kWh_disp_uit].

  1. Kan dit ook worden opgelost door die teller anders aan te sluiten?
  2. Indien ja, hoe?
  3. Deze kWh-meter "staat stil" (terwijl hij knippert ...) zolang de zonnepanelen stroom genereren en de kWh-teller bij de zonnepanelen registreert de "inkomende" kWh => wat met het verbruik terwijl er stroom wordt opgewekt? Gaat dat rechtstreeks van de "inkomende" kWh?
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je kWh meter kan maar in 1 richting meten en tellen.
Je zult een afweging moeten maken wat je wilt meten.
Alternatief is een andere kWh meter, waarbij dan de mogelijkheid bestaat van 2 telwerken (leveren en terugleveren) of 1 telwerk die op en aftelt.
Je kunt ook 2 van deze tellers naast elkaar zetten, de ene telt de geleverde stroom, de andere de teruggeleverde stroom.

Vraag 1 Ja, ook daar kan je de 2 L aansluitingen omkeren, maar te teller meet maar 1 stroomrichting.
Vraag 2 De twee L aansluitingen wissselen
Vraag 3 kan ik niet beantwoorden omdat ik niet weet waar de teller in het circuit gemonteerd is.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op woensdag 3 juni 2020 08:20:13 (42%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 3 juni 2020 08:12:25 schreef biebL:
=> wat met het verbruik terwijl er stroom wordt opgewekt? Gaat dat rechtstreeks van de "inkomende" kWh?
[/list]

zolang die tweede teller knippert verbruik je niets uit het net. (en duw je watts terug). Je verbruik is negatief, en dat kan deze teller niet meten.

"Je kunt ook 2 van deze tellers naast elkaar zetten, de ene telt de geleverde stroom, de andere de teruggeleverde stroom."
=> ik dacht dat dit het geval was, ook al staan ze niet onmiddellijk naast elkaar :-(
Kan beide kWh-tellers op de verliesstroomschakelaar aansluiten één "zwart-bruin" en één "bruin-zwart" aansluiten bovenaan een oplossing zijn? Of gaat dat hetzelfde resultaat opleveren?
Anders kies ik misschien beter voor een exemplaar van 2 posities die beide waarden kan weergeven.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een verliesstroomschakelaar (aardlekschakelaar) heeft geen invloed op de meting/werking, mits natuurlijk goed aangesloten.
De meters hieven niet naast elkaar te zitten.......
Alleen als je van een en dezelfde tak de heen en retourstroom wilt meten moet de meter fysiek op dezelfde plaats aangesloten zijn. Maar je kunt gerust 1 meter aan het begin! en 1 meter aan het eeind van een leiding monteren.
Het lijkt me alleen niet zo overzichtelijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Wat lijkt jullie de beste manier om én de opbrengst van de zonnepanelen (die achter een afzonderlijke automaat zitten) én het totaalverbruik van de installatie te kunnen monitoren?

mvdk

Golden Member

Drie meters.

Edit:
Maar die ene meter bij de aardlekschakelaar vervangen door één die bereid is terug te draaien, werkt ook.

[Bericht gewijzigd door mvdk op woensdag 3 juni 2020 13:16:20 (83%)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 juni 2020 12:40:33 schreef biebL:
Wat lijkt jullie de beste manier om én de opbrengst van de zonnepanelen (die achter een afzonderlijke automaat zitten) én het totaalverbruik van de installatie te kunnen monitoren?

Het totale verbruik wordt toch al gemeten door de kWh meter van je netbeheerder?
Als dat een slimme meter is, dan weet je gelijk wat je terug levert het net in.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Ik heb zo'n vermoeden dat die meter bij de aardlekschakelaar een tussenmeter is waarop word afgerekend.
Er zullen meerdere klantjes op de meter van de netbeheerder zitten.

De chalet staat op een camping en de officiële teller zit in een afgesloten kast. De meters in mijn kast(en) moeten eigenlijk dienen als een soort opvolging/controle van ...

mvdk

Golden Member

Je kan bij de aardlekschakelaar een tweede meter plaatsen, zo'n zelfde als er nu zit.
Dat is wat Toeternietoe in deze post heeft uitgelegd:

Op 3 juni 2020 08:15:44 schreef Toeternietoe:
Je kWh meter kan maar in 1 richting meten en tellen.
Je zult een afweging moeten maken wat je wilt meten.
Alternatief is een andere kWh meter, waarbij dan de mogelijkheid bestaat van 2 telwerken (leveren en terugleveren) of 1 telwerk die op en aftelt.
Je kunt ook 2 van deze tellers naast elkaar zetten, de ene telt de geleverde stroom, de andere de teruggeleverde stroom.

Vraag 1 Ja, ook daar kan je de 2 L aansluitingen omkeren, maar te teller meet maar 1 stroomrichting.
Vraag 2 De twee L aansluitingen wissselen
Vraag 3 kan ik niet beantwoorden omdat ik niet weet waar de teller in het circuit gemonteerd is.

En dan in het bijzonder deze regel:

Je kunt ook 2 van deze tellers naast elkaar zetten, de ene telt de geleverde stroom, de andere de teruggeleverde stroom.

Eenvoudiger word het niet.

Beste mvdk,
gaat die meter die het verbruik meet dan nog steeds knipperen terwijl de zonnepanelen stroom leveren (wat nu het geval is)? Want in dat geval mag die even goed blijven zitten waar hij zit

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb even zitten zoeken bij Eltako naar je kWh meter.
Er is maar weinig informatie beschikbaar! ook op de website van Eltako.
Daar moet je al verschillende databladen naast elkaar gebruiken om alles te weten van het metertje.
En nog kan ik niet vinden dat de meter maar naar 1 kant telt.
Voor het lampje wordt aangegeven dat het snel knippert bij een fout, verder geen informatie te vinden.

Ik vermoed, na jou gegevens hier, dat
Deze meter de stroom (lees energie) meet in 1 richting.
Gaat de stroom de andere kant op dan knippert het lampje.
Ik vermoed (maar weet het dus niet zeker, de info is niet te vinden) dat de meter dan niet telt.

Als tussenmeter voor je chalet kun je eigenlijk geen goede kontrolemeting doen om te zien dat je elektrarekening naar de campingbaas klopt.
Je weet niet of de tussenmeter van de camping de teruggeleverde stroom ook meet. Dat is helemaal afhankelijk van het soort meter dat er geplaaste is.
En mag je wel terugleveren van je campingbaas?

Voor jou zijn de opties:
Een kWh meter monteren voor je zonnepanelen, om te meten hoeveel de panelen opwekken.
Is dat wel zinvol? Je panelen meteren toch zelf ook, eventueel via een app.
Op mijn zonnepaneelomvormer zit een display waarop aangegeven hoeveel er opgewekt is.

Om de campingbaas te kontroleren zou je 1 meter in je chalet kunnen monteren die alle stroom meet. Daarvoor kun je zon meter als je nu hebt gebruiken.
Als je er nu nog zo een neemt, en die omgekeerd aansluit weet je dus hoeveel stroom je hebt afgenomen en hoeveel je teruggeleverd hebt.

De rekening van de campingbaas mag nooit meer zijn dan de afgenomen stroom. Mag je ook terugleveren? dan is je verbruik dus het verschil van de 2 meters.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt voor al jullie hulp. Ik mag wel degelijk terugleveren. De meter in de tellerkast draait dan terug. Ik ben wat dat betreft geen alleenstaand geval. Ik ga al jullie raad en info eens effe rustig bekijken en op basis daarvan wat aanpassen of misschien ook niet.
Thanks!

mvdk

Golden Member

Probeer ergens een ferrarismeter, zo'n ding met een draaischijf te scoren,en zet die in de plaats van dat Eltako ding.
Je kan ook zo'n tweede Eltako ernaast zetten, en bij allebei de knipperende led disablen. Even openpeuteren, en de draadjes los.
Of een zwart plakkertje erover.