Philips HTS3520G/12 start niet

Op mijn Philips HTS3520G/12 home cinema brand het rode standby ledje. dit gaat slechts een keer uit en direct weer aan bij het gebruiken van de afstandsbediening of drukken op de aan knop. het apparaat gaat dus niet aan.

de voedingsprintplaat geeft 12 volt af aan het mainboard en van het mainboard gaat er 3,33 volt naar het front paneel.

het vreemde is dat op de power supply er vermelding is van 5 volt en die meet ik niet. ik meet wel de 12 volt spanning.

preventief heb ik twee 1000uF 25V condensatoren en een 470 uF condensator op de voeding vervangen, zonder resultaat.

alle diodes zijn intact, fb21 en zenerdiodes op het mainboard ook ok.

heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken?
alvast bedankt

waar volgens de legenda 5 volt op hoort te staan, meet ik 12 volt.

ik hoor een lichte klik bij de voeding als ik probeer het apparaat aan te zetten.

............

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op dinsdag 2 juni 2020 18:48:37 (95%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Grote verdachte hier is U501 het 8 pins ic. Een bekend TNY ic die overal sneuvelen bij bosjes...
Dit ic maakt de nodige lage spanningen aan. Vervang dit ic en je kunt weer verder. Zeer bekend ic dat een pootje mist, bestel gelijk ook een koelblokje voor dit ic, want ze worden zo heet dat je je vingers aan kunt branden.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Volgens mij is het een HTB3520G/12, geen HTS.
Het schema van de voeding staat in het service doc.

Groeten, Ron.

Op 3 juni 2020 09:33:47 schreef Rontronix:
Volgens mij is het een HTB3520G/12, geen HTS.
Het schema van de voeding staat in het service doc.

Groeten, Ron.

Dit is correct, mijn fout. Ik heb het TNY ic besteld en zal deze vervangen.

Dank voor de snelle reactie

De 12V komt uit dezelfde trafo (en dus hetzelfde primaire circuit met de TNY) als de 5V. Als de 12V er wel is maar de 5V niet, is er iets met het 5V circuit of de stabilisatie niet goed. De 12V is niet geregeld, de stabilisatie wordt enkel en alleen op de 5V gedaan.
De TNY kan defect zijn maar ik vermoed dat er toch meer stuk is dan alleen het IC.

Groeten, Ron.

Vervang voor de zekerheid ook die twee kleine elco bij het ic. Ook die doen het vaak niet goed meer.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

heb het TNY IC en de twee kleine condensatoren (47uF, 10uF) vervangen. Het apparaat gaat nog niet aan.
Er komt 12 volt aan bij het mainboard en dat is alles. slechts het rode standby ledje gaat branden, deze gaat 1 tel uit als ik het apparaat wil inschakelen maar gaat dan direct weer aan.

de connector op het mainboard van de kabel naar het frontpanel (xp9) pin 17 van xp9 geeft 0 volt. volgens de service-manual dient IC U14 op het mainboard met opschrift 4953gm vervangen te worden.

dat IC is in bestelling, hopen dat het wisselen van dit SOP8 IC lukt en dat dit het probleem oplost.

bedankt voor alle hulp.

Ik denk niet dat dat gaat helpen.
Even in het schema kijkend lijkt het dat pin 17 de I2C SCL lijn is. Daar staat hoogstens 5V in rust.
Als je van de andere kant af gaat tellen (dus begint bij pin 26 van de connector) dan kom je bij de 17e pin uit bij de +12_D lijn uit. Dat lijkt me waarschijnlijker. Van het mainboard is geen schema beschikbaar maar zoals het er uit ziet telt de connector op het mainbord precies andersom.

Nogmaals, als de 12V van de voeding er wel is maar de 5V niet, zit er een probleem in de voeding. Beide spanningen komen uit dezelfde trafo, sterker nog, de 12V wikkeling staat 'op' de 5V wikkeling. De trafo zelf zou dus al goed moeten zijn. Wat meet je over CE516, ofwel op pin 5 of 6 van CON504 op de voeding?

Groeten, Ron.

ik meet 11,85 volt op pin 5 en pin 6 van CON504

ook op de SR3100 diodes D516/D518 meet ik 11,85 volt.

bedankt voor de hulp.

Dat je 12V waar 5V staat zou toch wel eens goed kunnen zijn. Het toestel is uitgerust met een BD drive, dan dient die spanning inderdaad 12V te zijn.
Meet eens de 3V3_MCU en de +12V_D op het display panel.

Groeten, Ron.

ik meet zowel op het mainboard (XP9) als op het FV board (XP11) een stabiele 3,33 volt.
het grote IC op het FV board zit onder de display, dit maakt het meten erg lastig. eigenlijk waar ik wil meten zit onder de display.

De +12V_D moet binnenkomen op de flatcable connector XP11 die van het mainboard af komt.

Groeten, Ron.