TUV PL-S 9W/2P lamp

Evarist

Golden Member

Ik heb een kapot toestel om water te steriliseren gekregen.
De ballast of VSA is defect en de lamp ook.
De VSA was een transformator.

Ik wil dit toestel herstellen en uitrusten met een EVSA.(voor het verbruik)
Mijn leverancier zegt dat er geen EVSA bestaat voor hogergenoemde lamp.

Daarom keek ik rond op internet en vond deze lamp. Ze heeft 4 aansluitingen maar ik de doc staat dat er een starter in het socket zit.

https://www.lichtbronnen.be/contents/nl/p2897_PHILIPS_TUV_PL-S_9W_4p.h…

Heb ik dan nog een EVSA nodig en heeft het socket van de volgende link deze starter en is het geschikt voor 9W UV lamp?

https://www.lichtbronnen.be/contents/nl/p3181_2G11-OSRAM-DULUX-LFittin…

Is er, indien nodig, een geschikt EVSA voor deze lamp?

https://www.lichtbronnen.be/contents/nl/d1250_VSA_PL-C_PL-T_PL-L_PL-R.…

(vanwege de verzendingskosten koop ik alles graag bij dezelfde firma-mag NL zijn ook)

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Jouw onderdelenlijst klopt op de VSA na, ik zou deze nemen.
Je hebt een 4 pin PL-S lamp van 9 Watt gekozen en deze VSA zou hier volgens de specs voor geschikt zijn.
Aansluiten volgens het schema op de VSA, vrij simpel 1 op 1.

Evarist

Golden Member

Dat is snel! En bedankt.
Ik ga bestellen en post nog een reply.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

is dit zo'n vijverlamp met UV lampje erin? die steriliseren niks, maar halen bepaalde algen uit het water die niet tegen uv kunnen.

er is een reden dat er geen evsa voor die dingen zijn, die gaan bij de vleet kapot zoals die kabels vochtig en koud, veel te warm in de bagger liggen. een gewikkelde vsa kan veel meer hebben.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De link voert naar een UV-C lamp, dus zo eentje waar je lasogen en een verbrande huid van krijgt. Voordeel: micro-organismen en virussen overleven lasogen en een verbrande huid niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

9W aan uv-c licht, krijg je weinig lasogen van.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

In een vijver/aquarium wil je juist de (meeste) micro organismen in leven houden, die zijn de 'afvalophaaldienst' en houden mede het water schoon...
Genoeg snelgroeiende planten erin en de algen verdwijnen ook redelijk snel zonder UV licht...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 juni 2020 21:25:35 (24%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Op 3 juni 2020 17:55:26 schreef testman:
is dit zo'n vijverlamp met UV lampje erin? die steriliseren niks, maar halen bepaalde algen uit het water die niet tegen uv kunnen.

er is een reden dat er geen evsa voor die dingen zijn, die gaan bij de vleet kapot zoals die kabels vochtig en koud, veel te warm in de bagger liggen. een gewikkelde vsa kan veel meer hebben.

Vijverlamp ja. Er werd mij gezegd dat dit de enige methode is tegen groen water.

UV licht doodt toch micro-organismen?

Ik wou een EVSA om energie te sparen. Maar ik heb er niet aan gedacht dat dit veel gevoeliger is in openlucht. Tips?

Het bestaande VSA was ook kapot op 3 jaar tijd.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

de juiste planten erin zetten, het eindhovens kanaal in, en een stuk kanaal in helmond heeft er stukken bij waar je de bodem kunt zien, helemaal helder water. komt door krabbenscheer welke het water filtert. er zijn nog wel meer planten welke dit doen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2020 20:44:12 schreef testman:
9W aan uv-c licht, krijg je weinig lasogen van.

dat gaat veel sneller dan je denkt..

Sine

Moderator

Op 3 juni 2020 23:48:47 schreef kris van damme:
[...]

dat gaat veel sneller dan je denkt..

Ik wilde al zeggen ... wedden van wel!

in vliegenlampen zit wel meer, vaak een 36W pll of 4x 15W buizen en die heb ik ook wel vaker vervangen. die geven wel uv af, kunstof rondom zo'n ding is erg snel broos. evengoed ben ik niet kapot van die vijverlampen, niet zelden is die lamp allang om zeep omdat men niet weet dat ze maar een paar levensjaren hebben als ze 8500 uren per jaar maken. de lamp is naar gelang stroming van het water door die lamp en inhoud van de vijver, een 9W lampje op een vijver van 6x4 bij 1,5m diep doet niet veel natuurlijk. heb je er eenden op dan vergeet het maar helemaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

Er werd mij gezegd dat dit de enige methode is tegen groen water.

Algen ontstaan doordat er een overschot aan voedselresten/meststoffen in het water zitten.
Daar planten en algen hetzelfde voedsel gebruiken, sterven de algen de hongerdood als er genoeg (liefst snelgroeiende) planten als bijv. waterpest in zitten.

Uitzondering is bijv. blauwalg, omdat dat helemaal geen alg is maar een bacterie.
(ik heb de naam 'blauwalg' altijd komisch gevonden: ze zijn meestal niet blauw maar groen, en 't is ook geen alg... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Op 4 juni 2020 00:07:13 schreef testman:
in vliegenlampen zit wel meer, vaak een 36W pll of 4x 15W buizen en die heb ik ook wel vaker vervangen. die geven wel uv af, kunstof rondom zo'n ding is erg snel broos. evengoed ben ik niet kapot van die vijverlampen, niet zelden is die lamp allang om zeep omdat men niet weet dat ze maar een paar levensjaren hebben als ze 8500 uren per jaar maken. de lamp is naar gelang stroming van het water door die lamp en inhoud van de vijver, een 9W lampje op een vijver van 6x4 bij 1,5m diep doet niet veel natuurlijk. heb je er eenden op dan vergeet het maar helemaal..

De lamp in een vliegenlamp is géén UVC lamp, dat zou veel te gevaarlijk zijn voor de gebruikers. Heeft overigens vaak een negatief rendement. Trekt meer vliegen en muggen van buiten naar binnen dan er effectief tegen de lamp lopen.

insectenlamp is UV-A en vijverlamp een UV-C model. de laatste heeft geen oplichtende coating aan binnenzijde buis, UV-A heeft dat wel..

licht wat aan is icm open ramen is vragen om muggen en ander vliegend spul. men zegt dat tocht helpt, maar dat is voornamelijk bij muggen zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ze heeft 4 aansluitingen maar ik de doc staat dat er een starter in het socket zit.

Nog eens een webshop die niet weet wat ze verkopen.

Een PL lamp is ook maar een TL lamp dus:
Heeft ze 4 aansluitpennen dan kun je kiezen voor een EVSA of een VSA en een starter
Heeft ze 2 aansluitpennen dan is de starter ingebouwd en is een VSA de enige mogelijkkheid