stoppen slaan door als oven ca 30 minuten uit is

vergeten

Golden Member

Wat voor oven is het eigenlijk!

  • Magnetron.
  • Combimagnetron,
  • Gril hete lucht combi magnetron.
  • Hete lucht oven.
  • etc.

Oven uit is niet echt oven uit natuurlijk.
De verwarming uit is niet oven uit.
Best mogelijk dat er iets mis is met de nakoelende ventilator.
Misschien valt het moment van uitval wel samen met het stoppen van de nakoeling!

Het klinkt allemaal wel heel erg als een aardlekprobleem.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Turbokeu

Golden Member

Op 3 juni 2020 12:52:03 schreef Ledlover:Och, wat is 200 euro nou op een huis van 200.000 euro ;)

Inderdeed!

Op 3 juni 2020 14:55:31 schreef Jinny:[...]Het verhaal even doorgenomen, en ik zou ook zeggen tegen de nieuwe kopers dat de oven een 'dingetje' heeft waar je een workaround voor hebt.

Inderdeed!

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mevrouw,

Trek de oven naar voren, trek de stekker uit het stopcontact, draai hem 180 graden en steek hem er weer in. Dikke kans dat u zo het probleem heeft opgelost.

Ik vind dat je een huis met "bekende gebreken" gewoon kan verkopen. Zeg gewoon: Sorry, maar op het laatst zijn we er achter gekomen dat de oven het niet goed doet. U kunt met het ongemak leven, of direct een nieuwe aanschaffen of wachten totdat u de keuken vernieuwt.
(het schijnt dat veel mensen direct de keuken verbouwen, dus als ze dat van plan zijn, dan is het helemaal zonde om een 200 euro kreng er in te zetten die ongebruikt bij het grof vuil gaat. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

tja, ik had ook kennissen die gingen verhuizen en dachten de 20 jaar oude vaatwas nog te fixen ivm gaar deurcontact, gelukkig niet nodig want zo'n beetje de hele benedenverdieping werd aangepakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 juni 2020 19:22:43 schreef Dr Blan:
Trek de oven naar voren, trek de stekker uit het stopcontact, draai hem 180 graden en steek hem er weer in. Dikke kans dat u zo het probleem heeft opgelost.

Dan heb je het probleem niet opgelost, maar verplaatst of verdonkeremaand.

Jammer dat er niet wordt gereageerd of het nu een zekering (stop) is of een aardlekschakelaar. Echter ik vermoed het laatste.

Omdat de aardlek eruitgaat als de oven al uit is vermoed ik dat dit niet het verwarmingselement is. Meestal is zo'n schakelaar van een oven tweepolig waardoor een aardlek niet gedetecteerd kan worden. Bij een éénpolige schakelaar zou inderdaad het draaien van de stekker een "oplossing" kunnen zijn.

Zelf zou ik de oven na gebruik uitbouwen en de stekker meten t.o.v. de randaarde. Bij een lagere waarde dan 400KOhm zou het kunnen dat de aardlek er op den duur uitgaat.

Oven open maken en aansluitingen en bedrading controleren op stof/condens/vuil etc.

Succes

Soms is het glas gebroken van het element (soms zijn ze nl met spiraalelement ipv een massief element) en dan maakt het binnenste sluiting tegen aarde en dan kan dit effect hier misschien ook plaatsvinden. Is het trouwens de aardlek schakelaar of de hoofdzekering? ALs het de aardlek is dan is het dus iets wat door krimping (het lange element dus) tegen aarde komt, vaak waar het element de oven in gaat of geklemd is. Kijk dus daar naar beschadiging van de draden en de elementen,meestal is het iets kleins bij heteluchtovens. Isoleren kan met een stukje porselein of ander hittebestendig materiaal.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op donderdag 4 juni 2020 08:46:59 (12%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Er werd voor de oorzaak aangedragen dat er iets in het afkoelen een kortsluiting zou kunnen maken.

Wat ik me ook kan voorstellen is dat de oven in "standby" zit en na een half uur in "sleep" gaat. En dat ie daarbij triggert dat er iets afslaat (ja, ik sluit me aan bij de "aardlek-roeperts").

Als dit zo is, dan zou je als test eens precies moeten timen hoe lang het duurt voordat het gebeurt. De eerste keer tussen de 29:50 en de 30:10 is een hint. Maar als de oven dan de tweede keer heter is geweest en weer binnen dat window afslaat dan weet je het zeker.

Maar dan nog is de vraag of je er wat aan hebt om te weten wat het is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/