kortsluitbeveiliging wisselspanning

Voor mijn M treinbaan, wisselspanning, 16V, zoek ik een kortsluitbeveiliging die pas na 1 of 2 sec reageert. Daartoe heb ik in de bekabeling een autolamp opgenomen die bij kortsluiting gaat branden. Vervolgens heb ik een schakeling met een lichtgevoelige diode die de brandende lamp opmerkt en dan na 1 tot 2 seconden de spanning afschakelt. Ik heb daartoe een schema gevonden en nagebouwd. Die schakeling werkt in de basis goed. Hij ziet dat de lamp gaat branden, en schakelt een relais. Echter, dat relais wordt onmiddellijk geschakeld en niet na 1 of 2 seconden. Haal ik de lamp weg, dan schakelt het relais wel uit na 1 of 2 seconden. Kortom, de 555 doet het net verkeerd om.

Helemaal fris is het schema niet, de aangegeven BC638 is een pnp-tor. Die heb ik vervangen door een BC547 (NPN).
De multiplexer/demultiplexer: print is er, ik wacht nog op enkele onderdelen.

Sine

Moderator

Dit is ook op z'n minst een tikje ... ranzig.

T2 moet een 220u elco direct vol rammen, en de 555 krijgt zijn voeding afgesneden.

De functie van C1 is mij ook niet helemaal duidelijk, tenzij daar de opkomvertraging van de 555 door wordt gemaakt. maar dan zou ik eerder ook een weerstand aan de emitter van T2 verwachten.

Sine

Moderator

Het is een opeenstapeling van ranzigheid, hoe langer ik er naar kijk hoe meer ellende ik zie.
En dat in zo'n klein schema .... het is best een prestatie op zich.

Waarschijnlijk zit C1 er om het gebrek aan hysterese van de hele detectie constructie op te vangen.

Wat zoek je? Een relais wat opkomt 2 seconden na dat er licht gedetecteerd wordt?
Mag het relais meteen weer afvallen als er geen licht meer is?

Merkwaardige schakeling. Zal bovendien gaan oscilleren.
Kortsluiting laat de lamp branden, gevolg: relais schakelt uit. Dan is de kortsluiting weg en de lamp gaat uit. Relais gaat weer aan, kortsluiting komt terug, lamp gaat aan.....enz...

Wat is het nut om een paar seconden te wachten met afschakelen? En zit er in de voedende trafo geen beveiliging? Die is verplicht in alle standaard treintrafo's.

Je kan de hele schakeling vervangen door 1 onderdeel, een polyfuse.

Vanwege de grootte van de baan heb ik enkele trafo's, allemaal met een eigen beveilingslamp. Bedoeling is dat als er kortsluiting wordt geconstateerd dat dan na 1 of 2 seconden een relais opkomt. Dat relais schakelt dan alle voedingen uit. Daarna kan ik handmatig voeding voor voeding weer inschakelen om de te kijken welke groep sluiting geeft.

verkeerd geplaatst

[Bericht gewijzigd door Herms op donderdag 28 mei 2020 21:42:13 (94%)

heeft iemand nog een creatieve oplossing?
Probleem: Vanwege de grootte van de baan heb ik enkele trafo's, allemaal met een eigen beveilingslamp. Bedoeling is dat als er kortsluiting wordt geconstateerd dat dan na 1 of 2 seconden een relais opkomt. Dat relais schakelt dan alle voedingen uit. Daarna kan ik handmatig voeding voor voeding weer inschakelen om de te kijken welke groep sluiting geeft.

Je kan proberen C2 en weerstandscombinatie R2,P2 onderling van plaats verwisselen. Misschien dat dat goed gaat.

Helaas, niet gelukt.
Daarom heb ik de schakeling met een beetje hulp opnieuw ontworpen, en deze lijkt te werken. Graag uw commentaar!

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Allemaal veel te ingewikkeld. 50 jaar geleden had ik een Fleischmann, de trafo had aftakkingen met een stappenschakelaar, een (selenium??)gelijkrichter, en een termische zekering. En die deed precies het gevraagde: een heel kortstondige kortsluiting ging ongemerkt voorbij, bij een wat langere tripte de thermotoestand, en voor straf moest ik dan wachten tot de boel weer koud genoeg was. Heel pedagogisch!

Kan een gelijkaardig gedrag niet bereikt worden met een polyfuse? (edit: zoals reeds eerder aangegeven, trouwens)

Wat ik al helemaal te ingewikkeld vind is het idee om al die trafo's te koppelen zodat als er eentje in de beveiliging gaat, ze allemaal worden uitgeschakeld. Geef toch elke trafo zijn eigen beveiliging?! Ook in het modelspoorbedrijf streef je toch naar betrouwbaarheid, en dus naar eenvoud?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

ik ben een beetje eigenwijs....maar ik zal het nogmaals overdenken.
En ja de polyfuse is eerder aangegeven. Kan ook uitstekend werken, maar hoe signaleer je dan dat er sluiting is (behalve dan dat er "iets" niet meer rijdt?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Door een LED met serieweerstand "achter" de polyfuse: LED uit = poly getript.
Als je het dan per se ingewikkeld maken kun je een optocoupler inzetten ook, en dan alle mogelijke logische toestanden.

Daarbij ga ik er wel van uit dat de trafo's permanent spanning leveren, en dus niet worden geregeld zoals mijn oude Fleischmann om de treinen sneller of trager te doen bollen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 4 juni 2020 20:43:53 schreef Herms Lunenborg:
Graag uw commentaar!

Ziet er goed uit! De schakeling doet kennelijk wat je wilt dus doel bereikt. Gefeliciteerd.
Denk wel na over de voorstellen van bfm

k denk goed na over wat bfm schrijft.
De trafo's hebben verschillende, vast ingestelde spanningen.
En idd, misschien maak ik het te nodeloos ingewikkeld.

Thevel

Golden Member

Op 4 juni 2020 20:49:32 schreef big_fat_mama:
Allemaal veel te ingewikkeld. 50 jaar geleden had ik een Fleischmann, de trafo had aftakkingen met een stappenschakelaar, een (selenium??)gelijkrichter, en een termische zekering. En die deed precies het gevraagde: een heel kortstondige kortsluiting ging ongemerkt voorbij, bij een wat langere tripte de thermotoestand, en voor straf moest ik dan wachten tot de boel weer koud genoeg was. Heel pedagogisch!

Zo rond die tijd had ik een LEGO trafo, die werkte hetzelfde.

Shiptronic

Overleden

De lamp plaatsen bij betreffende trafo(x), dan weet je toch in welk circuit je probleem zit? Waarom moet je dan nog zoeken? En als de rest geen probleem heeft snap ik het af-schakelen niet, beter schakel je alles met een hoofdschakelaar uit, lost het probleem op met voeding (x) en schakel alles weer in.

Op 4 juni 2020 21:02:58 schreef big_fat_mama:
Door een LED met serieweerstand "achter" de polyfuse: LED uit = poly getript.
Als je het dan per se ingewikkeld maken kun je een optocoupler inzetten ook, en dan alle mogelijke logische toestanden.

Daarbij ga ik er wel van uit dat de trafo's permanent spanning leveren, en dus niet worden geregeld zoals mijn oude Fleischmann om de treinen sneller of trager te doen bollen.

Als je de led met weerstand in serie "OVER" de zekering zet, gaat deze aan als de zekering stuk is en wijst zo de defecte aan :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Nog even over de polyfuse, de meest simpele oplossing en dan ook zonder led. Als je dan een kortsluiting hebt zonder dat je het merkt dan gaat de polyfuse toch oscilleren?

Arco

Special Member

Simpel alleen een PTC als de Epcos(tdk) C810. Schakelt uit bij 4A na 2 sec.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Nee hij moet eerst afkoelen, en zolang er nog stroom loopt, blijft hij warm , en de MAX stroom beperken. te vroeg de stroom erop kan resulten met weer "uit" gaan.

Ik had ze aan boord ook in een schakel paneel, nooit zoeken naar een zekering, maar gewoon probleem oplossen en weer inschakelen , komt systeem niet in dan is er nog sluiting. Maar zolang de normale belasting niet word uitgezet kan de fuse niet koelen, wat de nominale stroom wil er nog steeds door lopen.

voorbeeld : https://www.4uboot.nl/bep-marine-csp6-ptc-waterdicht..html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Da's wel een heeeel prijzig kastje... ;) (133 euro voor 6 ptc's en 6 schakelaartjes)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

ach, das watersport de luchtvaart prijs wil je helemaal niet weten , een losse polyfuse is het goedkoopst en je hoeft er niet 1,2,3 bij te kunnen zoals een normale zekering.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dank aan bfm. Ik heb nu een mogelijkheid om alleen de voeding uit te laten schakelen van die voeding die kortsluiting geeft. Maar het denken over een nog betere oplossing met bv polyfuse is nog niet afgerond.