espressomachine quickmill dal 1945 heeft geen waterdruk

@Arco

Als er in die handleiding had gestaan: gebruik geen azijn, want dat lost het rubber op, dan had je dat vast vermeld.

Het gaat er ook niet over of je je koffiezetter structureel met azijn moet ontkalken of niet. Ik heb zelf ook al geschreven dat dat niet verstandig is en dat ik dat ook niet doe. Maar ik maak wel bezwaar tegen de suggestie dat als je dat één keer doet het apparaat meteen naar de Filistijnen is.

Ik heb toevallig wat kennis van technische rubbers en hun chemische bestendigheid. Als jij stelt dat azijn rubber oplost vraag ik naar een onderbouwing. En dat heeft niks met geloven te maken. Ik laat me graag overtuigen door natuurkundige wetten, datasheets, informatiebladen over chemische bestendigheid, of een valide onderzoek.

Een verklaring voor jouw persoonlijke ervaring heb ik niet, zonder veel meer informatie over de specifieke materialen en omstandigheden. Het verschijnsel dat je beschrijft (verandert in stroperige smurrie) lijkt op de reactie van EPDM op aardolieproducten, zoals (was)benzine, of vet op basis van aardolie. Ik heb in ieder geval zelf nog nooit meegemaakt dat rubber oplost tijdens ontkalken met azijn en dat heb ik de afgelopen decennia toch best vaak gedaan, ook met onderdelen van kranen e.d.

Arco

Special Member

Ik zeg ook juist dat een keer kort met azijn ontkalken niet zo erg is (echt goed is het nooit) als je meteen goed naspoelt.
De azijn er 48 uur in laten staan zoals in dit geval is heel wat anders...

Ik heb een hogedruk plantenspuit gevuld gehad met azijn.
Na 6 maanden was alles rubberachtigs (van pakkingsringen tot rubbertjes in de pomp/kraan) vervallen tot een zacht soort drop...

Of er nu een verklaring voor is of niet interesseert me weinig: het gebeurt dus is het zo... (en voor mij dus geen azijn meer bij rubber)
Je kunt wel zeggen: technisch gesproken kan het niet, maar als het toch gebeurt heb je daar weinig aan... ;)

Bij een Hozelock hogedrukspuit:

Natuurlijke middelen worden steeds vaker als alternatief gebruikt voor chemische bestrijdingsmiddelen.
De Hozelock Pure drukspuiten zijn speciaal geschikt voor gebruik met huisgemaakte middelen zoals bijvoorbeeld oplossingen van bakpoeder,
soda, zwarte zeep, plantenextracten, etheriche olien of azijn.

Dergelijke middelen zijn normaal gesproken door de hoge zuurgraad al na slechts een kort gebruik zeer schadelijk voor pakkingen,
slang en andere onderdelen van de drukspuit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik heb een drukmeter gevonden van oude voetpomp voor autobanden
de draad past op magneetklep
die meter geeft nul bar aan
dus magneetklep laat al het water retour lopen
bij dealer kost die klep 33 euro + verzend
heeft iemand goedkoper adres?
op klep staat bergamo sfa10
als je dat googlet zit je in corona informatie

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als de magneetspoel nog goed (niet onderbroken) is zou je kunnen proberen het ventiel zelf te demonteren en te reinigen en de stift en veer weer gangbaar te maken; blijkbaar blijft het ventiel open staan. Vaak door kalk of corrosie op de stift(punt) en veer.

Van iets dat stuk is leer je het meest.

ja arco over deze spoel gaat het.
de oplossing is achteraf eenvoudig: als water terugloopt in reservoir krijgt spoel geen stroom of is spoel stuk
ik had de werking van die driewegklep niet begrepen
de spoel meet oneindig dus stuk
spoel vernieuwd probleem over
allen bedankt voor de hulp