LM2596 Inschakelgedrag

bprosman

Golden Member

Misschien een rare vraag maar schakelende voedingen zijn good mij nog steeds een soort Voodo, maar mag je een LM2596 pulseren ?
Het is voor de slagboom (Ander topic) wiens besturing compleet 24V is. Op de slagboom zaten autolampjes, 5 Watt die inmiddels vervangen zijn door LED exemplaren. Deze lampjes ,3 stuks knipperen met een frequentie van 1Hz. Ik heb er nu een Chinees LM2596 printje tussen geplakt, maar weet niet of zo'n ding het fijn vind gevoed te Worden met een pulserende (1Hz) ingang.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Gezien die dingen condensatoren aan de in en uitgang hebben is het pulseren toch al niet zo'n geweldig idee ... los van of de 2596 daar blij mee is.

Zo'n gruwelijke stroom zullen die toch niet verbruiken? Een simpele weerstand lijkt me een stuk geschikter.

Of schakelen NA de voeding.

Het zou met gebruik van de on/off pin zonder problemen moeten gaan.
Wordt pin 5 uitgebroken op dit soort printjes eigenlijk ?

Sine

Moderator

Nee, helaas, die heb ik nog nooit naar buiten gevoerd gezien bij die printjes.

En dan nog, dan sta je de uitgangselco met 1Hz vol en leeg te rammen.

@aart: Nee, meestal niet.

Als de chip dat heeft, dan is lospeuteren, in het datsheet kijken of je er bot 24V op mag zetten en gaan inderdaad een elegante oplossing.

Anders kan je van de geschakelde 24V met een weerstandsdeler 12V maken en daarmee een fetje aan de uitgang van de DCDC schakelen. De DCDC zit dan aan een permanetere 24V.

Wat ik verwacht is dat van "plots aanzetten" de inrush in de input-condensator er voor zorgt dat die condensator een minder gunstige levensduur krijgt.

Hoeveel stroom gaat het om? Sine heeft ook een punt. Gewoon een weerstand om ongeveer de juiste stroom richting de leds te krijgen is ook een optie.

De 10mA die een 2596 in de "continue aan" suggestie zou gebruiken kan heel wel meer gebruiken dan dat weerstandje die alleen "in bedrijf" lomp warmte staat te stoken...

Op 5 juni 2020 09:08:11 schreef Sine:
En dan nog, dan sta je de uitgangselco met 1Hz vol en leeg te rammen.

Met de soft-start van de DCDC chip zou dat m.i. behapbaar moeten zijn.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 5 juni 2020 09:11:44 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Anders gewoon een oeroude LM317?

bprosman

Golden Member

Op 5 juni 2020 09:52:02 schreef Thevel:
Anders gewoon een oeroude LM317?

Inderdaad dat was mijn Plan B, een LM317 of 78XX achtig iets.

Of schakelen NA de voeding.

Is ook een optie , zet ik er gewoon een 24V relais(tje) achter.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 5 juni 2020 10:42:37 (23%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 juni 2020 10:40:35 schreef bprosman:
[...]
Inderdaad dat was mijn Plan B, een LM317 of 78XX achtig iets.

[...]
Is ook een optie , zet ik er gewoon een 24V relais(tje) achter.

kan je toch gewoon een weerstand gebruiken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

Op 5 juni 2020 11:04:18 schreef fcapri:
[...]

kan je toch gewoon een weerstand gebruiken

Kan in theorie, maar ik weet niet wat ze er in gaan stoppen, er zit nu LED in maar kan net zo goed dat als dat in een weekend niet te krijgen is ze er een 12V/5Watt gloeilamp in proppen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.