Paaardenbloemwortels doodkoken

GJ_

Moderator

Op 4 juni 2020 18:52:02 schreef Hunebedbouwer:
Iedere plant of gewas die op een verkeerde plaats groeit.

Kwestie van opvoeden dus.

Weer ontopic:

Zo'n maairobot houdt het gras te kort voor paardebloemen, ideaal, ook voor kleine gazonnetjes. Je hoeft gewoon nooit meer te maaien en zo goed als geen onkruid.

Op 4 juni 2020 19:07:22 schreef Gerard*:
Het gaat om paardenbloemen in het gazon,

Op 4 juni 2020 19:30:24 schreef herbert116:
[...]
Kon je geen pittiger cocktail bedenken? En daarna ook nog uit diezelfde groentetuin willen gaan eten?

Denk niet dat Gerard* een konijn is.

Shiptronic

Overleden

Op 4 juni 2020 19:07:22 schreef Gerard*:
Veel adviezen wat ermee te doen, maar ik had ook al het één en ander bedacht en kwam op de hete pen als beste mogelijkheid uit, vandaar mijn originele vraag die ook niet naar andere adviezen vraagt, hoe goed ze ook bedoeld zijn, dank voor de moeite in dat opzicht.
Het gaat om paardenbloemen in het gazon, daarom wil ik de bodem zo min mogelijk omwoelen, de onkruidtrekker waar herbert116 (als hij inmiddels nog geen 117 is geworden) het over heeft maakt een aardig gat in het gazon, allemaal gedoe. Ik dacht: hete pen er in, lang genoeg heet laten staan, paardenbloemwortel gekookt, klaar is Gerard*.

Heb je ook aan gedacht welk vermogen je nodig zou hebben om de aarde tot 100°C op te warmen? Lijkt met quasi onmogelijk om lokaal zoveel power in de grond te stoppen dat de wortels gaan koken, veel te veel warmte verlies.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

De Japanse duizendknoop zetten ze 1 a 2 weken onder stroom voordatie de pijp uit is.(zie wiki)

Hmm ik heb nog wel een china neon trafo als het weer stopt met regenen zal ik voor de aardigheid eens een paar paardebloemen elektrocuteren zien wat er gebeurt.
Spanning gaat door de wortel de grond in zou best wel eens kunnen werken...

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
vergeten

Golden Member

Vroeger toen er nog geen aardlek was ging ik wormen vangen door een 30cm lange verzinkte pen van 6mm in het grasveld te prikken.
Daar zette ik rechtstreeks de fase op en dan kon je ze zo pakken aan de oppervlakte. Wel eerst de spanning/stroom eraf halen. :)

De Kwh meter draaide zich een slag in de rondte maar ik had wormen!
Die pen werd flink heet en als je langer wachtte kwam er stoom omhoog.

Als je nou een dunnere pen of RVS fietsspaak (kleiner oppervlak) in de paardebloem prikt, zo raak als mogelijk, zou dat ook werken misschien. (nog niet geprobeerd)
Wel een groep gebruiken zonder aardlek anders komt er niets van :)_

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja dat ken ik ook van vroeger. Met een scheidingstrafo gaat het ook wel.
Maar die wormen leefden meestal niet zo lang meer na die behandeling.
Terwijl de wormen die met een trillende vork of schep waren gevonden het makkelijk een week volhielden in een bakje met wat grond.

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
pietplof

Golden Member

Heer Gerard, In één van je eerste bijdragen vertel je dat de oplossing van een collega niet goed zal werken daar de wortels van de paardebloem niet altijd rechtstandig de grond in gaan maar ( door diverse oorzaken) kunnen scheefgroeien.
Als je de wortels wil stoven krijg je bij zo'n scheefgegroeide wortel ook je verwarmingssysteem niet in de buurt en zal de kookpoging waarschijnlijk falen.

Als je geen ,,gif" wilt gebruiken, geen mechanische hulpmiddelen ( te grote gaten in je gazon) vrees ik toch dat je genoemde plant niet kwijt raakt.

festina lente
vergeten

Golden Member

Om grote gaten te voorkomen is misschien kapotboren (vermalen) met een lange 10mm steenboor in de accutol een idee!

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 4 juni 2020 23:21:11 (19%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 4 juni 2020 19:53:39 schreef K7Jz:
Zo'n maairobot houdt het gras te kort voor paardebloemen, ideaal, ook voor kleine gazonnetjes. Je hoeft gewoon nooit meer te maaien en zo goed als geen onkruid.

Bedoel je nu dat er helemaal geen paardenbloemen meer komen? Of maait zo'n ding ze gewoon ook heel kort af, net als het gras. :)

--
Onkruidbestrijding met stroom wordt wel gedaan, maar daar hoort wel allerlei beschermend materiaal voor de hovenier bij. Er zijn bedrijven die dit aanbieden, maar dat zal wel prijzig zijn voor een particulier...

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik vind eigenlijk het idee om met een krokodillenbekklem op de bloemstengel een gelijkstroom door de stengel via de wortel naar moeder aarde te jagen best wel een interessante gedachte. Heb zo direct geen mogelijkheid om dat te testen en te meten of en welke stroom er loopt. De paardenbloemen in mijn tuin hebben vaak een gevorkte wortel, met twee, drie of meer wortelpennen. Hoe vaker je ze afsteekt, hoe meer pennen ze vormen.

Grote magnetron op een karretje zetten ;) doen ze in kassen ook om de grond te ontsmetten.

https://edepot.wur.nl/287611

[Bericht gewijzigd door -chefke- op vrijdag 5 juni 2020 08:49:14 (15%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Op 5 juni 2020 01:07:46 schreef Kilian:
Ik vind eigenlijk het idee om met een krokodillenbekklem op de bloemstengel een gelijkstroom door de stengel via de wortel naar moeder aarde te jagen best wel een interessante gedachte.

Ik dacht er daarover al een topic gelopen had, enige jaren geleden. (op basis van een magnetrontrafo) en de gevaren die erbij kwamen kijken voor de gebruiker. Bij de minste vergissing is het niet de paardenbloem die geroosterd wordt... maar het idee werkt wel, das zeker.

Op 4 juni 2020 20:03:07 schreef ohm pi:
[...][...]Denk niet dat Gerard* een konijn is.

Ik ga het hier niet over mijn romantische leven hebben....

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet als daar accuzuur en paardenbloemen aan te pas komen...!

--
Oh, dit is dat professionele ding dat ik bedoelde:
http://ramm.nl/ramm-machines/rootwave/rootwave/
(Voorbeeld; er zijn ook andere, waaronder véél grotere machines!)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
vergeten

Golden Member

Op 5 juni 2020 07:51:02 schreef -chefke-:
Grote magnetron op een karretje zetten ;) doen ze in kassen ook om de grond te ontsmetten.

https://edepot.wur.nl/287611

Heb je meteen een grote vierkante "dode" plek rondom je paardebloem, of dat nou gewenst is :)
En matig effectief volgens dit lijstje.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Geïnspireerd door FET:

Misschien kun je een behangafstomer zo ombouwen dat je de stoom met een pijpje met gaatjes (uiteinde dichtmaken!) langs de wortel injecteert. Dat is dus een mini uitvoering van FET zijn apparaat.

@Hubie:
Polygonum Japonicum heb ik middels een paar jaar wieden volledig uit de tuin gekregen, evenals akkerwinde. Beiden ooit door vroegere buren aangeplant :(

Een andere, iets minder milieuvriendelijke, maar zéér effectieve methode is het injecteren van de wortelrozetten van ongewenste planten met een miniem druppeltje geconcentreerd glyfosaat. Even met een spijker of ander puntig voorwerp inprikken en dan een met glyfosaat bevochtigd luciferhoutje in het gaatje, of een miniem drupje met een klein injectiespuitje ("Mantoux spuitje" doseert het gemakkelijkst).
Werkt ook bij bamboe....

@buckfast_beekeeper:
Bijen en andere bestuivende insecten hebben er op deze manier geen last van

Maar wees toch voorzichtig!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
vergeten

Golden Member

Op 5 juni 2020 13:02:39 schreef Tidak Ada:
glyfosaat bevochtigd luciferhoutje in het gaatje, of en miniem drupje met een klein injectiespuitje ("Mantoux spuitje" doseert het gemakkelijkst).
Werkt ook bij bamboe....

Maar wees voorzichtig!

Glyfosaat, dat zit toch ook in het "verbannen" roundup.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Is niet volledig verbannen en zie edit van mijn vorige post.

Je kunt nog steeds verdunde oplossingen krijgen.
Gebruikt met verstand is noodzakelijk. Dat geldt voor alle farmaca.

edit:
Ik kan me nog de tijd herinneren dat de lokale bakker met en spuitbus met fosgeen de wespen in zijn etalage aan het bespuiten was. Dat doen ze nu ook niet meer.

Voor algemene toepassing dacht ik dan ook aan de stoommethode.
Helaas is de link met elektro(nica) beperkt tot het stoomapparaat zelf

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mvdk

Golden Member

Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel? Dat is het weer een beetje iets met elektro. Nog geen nica, maar toch.

Glyfosaat, met injectiespuit, die vind ik ook wel mooi.

Op 5 juni 2020 13:31:19 schreef mvdk:
Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel?

pook-onkruid wieden combineren met een BBQ. :-)

Tidak Ada

Golden Member

Veel methoden zullen op zand- of veengrond goed werken, maar zit je op dikke rivier- of zeeklei, dan zal de wortel altijd vertakken.
Je zult daar ook geen worteltjes, schorseneren, pastinaak en dergelijken kunnen telen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 juni 2020 13:31:19 schreef mvdk:
Ik zit meer aan een gloeiende pook te denken. Dat kan met een smidsvuur, maar er moet toch ook iets mogelijk zijn om zo'n pook gloeiend te stoken met een spoel? Dat is het weer een beetje iets met elektro. Nog geen nica, maar toch.

Glyfosaat, met injectiespuit, die vind ik ook wel mooi.

Bijna mijn idee, dat was echter een elektrische gloeiende pook ter executie van paardenbloemen.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik paardenbloemen wel mooi vind, zo diep geel dat het bijna hypnotiserend is. Maar goed, liever niet in het gazon dus.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.