Knipperlicht schema

In de grill van mijn auto heb ik onder mijn knipperlichten 3 oranje led lampjes gemaakt, de branden normaal mee met de verlichting, dus lampen aan is ook de leds aan. (zie bijlage)

Nu heb ik 2 modules gekocht (MK-288) waarmee ik de 3 leds als dynamische leds achter elkaar aan kan laten gaan als het knipperlicht geactiveerd wordt. (zie bijlage)

Met mijn beperkte kennis van electronica heb ik dit in een schema weergegeven (zie bijlage), hierin heb ik een aantal diodes opgenomen om te voorkomen dat er stroom de verkeerde kant op loopt, als de leds namelijk gewoon branden zijn ze aan de + zijde met elkaar verbonden, als de module geactiveerd is wil ik dit natuurlijk weer niet. Ook wil ik niet dat er continu spanning op de output van de module staat als de lampjes in rust gewoon branden.

Ik ben benieuwd of dit op deze manier zal werken en welk type diode ik hiervoor moet gebruiken, ik hoor graag welk type/nummer ik moet aanschaffen.

Het relais is er eentje met een afvalvertraging en zorgt ervoor dat de continue spanning naar de leds wordt onderbroken zolang het knipperlicht gebruikt wordt. Ik heb gekozen voor deze afvalvertraging aangezien de "schakelaar knipperlicht" om de 1 a 2 seconden opent en sluit.

Schema is goed.
Als je een 1A diode of zwaarder kiest zit je altijd goed.
Een 1N400x of iets dergelijks is goed

Thevel

Golden Member

Ik neem aan dat het 12V leds zijn waarbij de weerstand in de ledbehuizing zit, in dat geval is jou schakeling geen probleem.
Mocht het zijn dat de weerstanden voor de leds in de module zit dan gaat het mis (je blaast de leds op).

Edit//
Volgens de gegevens van de module komt er 12V uit de module, de leds zijn dus 12V met een ingebouwde weerstand.

mel

Golden Member

Je mag ze trouwens niet gebruiken als "vaste verlichting" , dat vind Oom Agent niet goed..Een voertuig mag aan de voorkant alleen wit of geel licht uitstralen..(niet mijn idee, maar de wegen en verkeerswet).Wel te gebruiken als knipperlichten trouwens.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bedankt voor jullie tips en antwoorden, de leds hebben idd een ingebouwde weerstand.

Wat oom agent betreft maak ik me niet druk, ik rij al 15 jaar rond met een batterij aan oranje verlichting op de voorzijde en zijkant en krijg alleen maar positieve reacties oom agent :)

Even een fotootje in de bijlage van hoe het totaalste eruit ziet ?(incl. Caravan)

High met Henk

Special Member

Leuke combi zo,

maar eigenlijk had er natuurlijk een airstream of andere caravan bij moeten passen.

Officieel toegestaan is het misschien niet, maar oom agent is meestal niet zo kieskeurig.

Ik heb ook wel her end er wat illegale zaken op mijn voertuigen zitten. Zelfs te donker getinte ramen (Al jaren) en daar kom ik gewoon mee weg. Ik ben geen petje en auto is een oude lullen bak incl. veel roest.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

Pas maar op dat het niet TE veel roest word ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
High met Henk

Special Member

Dat sloeg op mijn rijdende roestbak denk ik...

2 dorpels en 1 wielkast te gaan qua laswerk...
Eerst motor wisselen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Lucky Luke

Golden Member

* Lucky Luke begon zich even af te vragen sinds wanneer Lucky Luke een auto heeft... Maar er zijn meerdere Lukes...


EDIT:
ik dacht even dat er 3 waren, maar een eerdere verwarring was met dezelfde LuckyLuke.

@big_fat_mama: Zoek eens een post van mij uit 2004... Ik ben ook gewoon een keer begonnen. Dus ik dacht even dat iemand een oud topic van mij omhoog getrapt had, ik kon me alleen geen topic van mezelf over een knipperlicht herinneren en toen er een auto aan vast bleek te zitten was het kwartje wel gevallen. (Ik heb geen auto, hoewel dat in de toekomst kan veranderen)

@LuckyLuke: Hoewel ik het op zich grappig vind, en natuurlijk leuk dat je nog steeds met electronica bezig bent, is het toch een tikkeltje onhandig als mensen ons door elkaar gaan halen. Zou je het heel erg vinden om een andere leuke nickname te verzinnen en een van de Lieve Moderators te vragen om een nickchange?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[ mag weg ]

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 6 juni 2020 13:08:24 (90%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

er zijn meerdere Lukes...

Ah, dankje, ik was al de hele tijd in de war. Het verschil in niveau van de bijdragen was nogal opvallend...

Wat oom agent betreft maak ik me niet druk

U doet maar hoor. Mijn insteek zou toch wat terughoudender zijn: het is genoeg dat er eentje de bokkepruik op heeft (aka "niet gemogen heeft, gisterenavond") en het kost je een pak ergernis en wellicht ook geld.

Des te meer dat er een caravan achter hangt, in eigen land maakt dat misschien niet zoveel uit maar in het buitenland is men als vreemdeling sowieso loslopend wild voor al wie zilveren knopen aan het uniform heeft. Een laag profiel heeft nmbm altijd de voorkeur, vooral in het buitenland. Of staat de caravan enkel op de camping aan zee, of zo?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 6 juni 2020 13:08:08 (11%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord