Groepenkast 6mm soepel of massief

In mijn groepenkast moet ik ivm uitbreiding de aansluitingen tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaten en aardlekschakelaars vervangen omdat ik anders met de lengtes niet meer uitkom.

De kast is voorbedraad geweest met 6 mm2 soepel, maar aangezien ik voor een incidenteel karwei me de kosten van een krimptang voor adereindhulzen wil besparen overweeg ik 6 mm2 massief te nemen en die rechtstreeks erin te schroeven.

Er moeten daarnaast aantal aders gecombineerd worden en ik heb zelf ook niet zo'n goed gevoel met de draden vertakken door ze samen in een twinhuls te krimpen. Wat voor kwaliteit kun je verwachten van een krimptang van zo'n 50 EUR want meer wil ik daar ook niet aan uitgeven.

Maar ff voor de zekerheid voor ik iets vergeet. Zitten er ook nadelen aan het gebruik van massief 6 mm2 voor het bedraden van de groepenkast (afgezien dat het natuurlijk niet zo makkelijk buigt)?

Jinny

Golden Member

Ik zou daar geen massief voor nemen.
Gaat gegarandeerd los zitten bij onoordeelkundig gebruik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Sine

Moderator

Precies, massief is makkelijker te verprutsen dan soepel.
Daarnaast is soepel VEEL makkelijker te verwerken.

Over die dubbele aderhulzen hoef je niet te twijfelen, die verbindingen zijn gewoon goed.

Wat voor kwaliteit kun je verwachten van een krimptang van zo'n 50 EUR want meer wil ik daar ook niet aan uitgeven.

Zo'n diafragma-tang (neem geen zeshoek maar vierkant) is voor rond de 3 tientjes verkrijgbaar en volstaat prima. Een merk-tang gaat natuurlijk veel langer mee, en is wellicht vriendelijker voor de handen, maar voor incidenteel gebruik natuurlijk niet te verantwoorden.

https://www.sandervunderink.nl/adereindhulstang-10mm2.html
https://www.besselink.nl/overige/gereedschap/handgereedschap/adler/593…

Massief heb ik in een grijs verleden ook eens gedaan toen ik op locatie niks anders beschikbaar had, maar het wringt zich, zeker in deze diktes, echt snel los. Ik heb toen alles eerst "op maat gemaakt" en gebogen, zorgen dat het zelfs zonder vastschroeven netjes in de automaat/ALS/hoofdschakelaar blijft zitten, en dan pas alles aandraaien. En daarna ook niet meer met andere draden er tussendoor gaan.

Maar doe jezelf een lol en bestel een paar hulsjes en een tang en gebruik soepel. Zeker als het niet iets is dat NU af moet kun je op internet even zoeken naar goede prijzen.

If you want to succeed, double your failure rate.
pamwikkeling

Special Member

“ … de aansluitingen tussen de hoofdschakelaar en de aardlekautomaten en aardlekschakelaars….. “

Mag ik hierbij twee opmerkingen formuleren.

Je automaten beveiligen de afgaande leiding tegen overbelasting (lees : BRAND).
De verbinding tussen de hoofdschakelaar en je automaten zijn dus niet beveiligd tegen overbelasting (lees : BRAND)
Neem deze verbinding dik genoeg.

Ook naar kortsluiting toe (bolted short circuit) ben je beter met een dikke verbinding.
Hoe hoger de stroom-afwaartse kortsluitstroom, hoe sneller de automaat gaat werken.
Hoe minder de installatie “belast” wordt door de kortsluiting

Hierop bezuinigen kan je straks misschien duur komen te staan.

Er worden (althans in België) speciale verbindingsstrippen verkocht van 10 en 16 mm² om de aardlekschakelaar aan het begin van de installatie met de stroomafwaarts geplaatste automaten te verbinden.
Dit werkt sneller, neemt minder plaats in en de sectie is groot genoeg om in huishoudelijke installatie geen risico op overbelasting te geven.

Dan ga ik maar eens op zoek naar een goede tang. Thnx

btw ik gebruik dergelijke rails, maar die zijn alleen bruikbaar binnen dezelfde kast. Ik heb eea verspreid zitten over 3 kasten.

[Bericht gewijzigd door _Joost_ op vrijdag 5 juni 2020 18:40:25 (55%)

Op 5 juni 2020 16:57:08 schreef Jinny:
Ik zou daar geen massief voor nemen.
Gaat gegarandeerd los zitten bij onoordeelkundig gebruik.

'Ondeskundig' zul je hier hoogst waarschijnlijk hebben bedoeld. Maar dat geldt voor alle verbindingen, inclusief krimpen.

@Joost: Belangrijk bij toepassing van massief draad is dat je bij het strippen geen beschadigingen aanbrengt op de kern.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juni 2020 18:37:08 schreef _Joost_:
Dan ga ik maar eens op zoek naar een goede tang. Thnx

btw ik gebruik dergelijke rails, maar die zijn alleen bruikbaar binnen dezelfde kast. Ik heb eea verspreid zitten over 3 kasten.

Let dan wel op bij gebruik van deze kamrails. Er moeten ook nog 'gewone'draden in/aan de klem.

Er is al veel over geschreven:
2 draden in 1 (kooi) klem kan alleen als de klem er voor ingericht is.
Deze gelijke draden kan vaak, verschillende draden (soepel/massief) vaak niet.
Het is merk afhankelijk.

Zo heeft Eaton een kooiklem waar de kamrail in kan, en een schroefverbindingsklem (waar alleen Geïsoleerde kabelschoenen -Vorktong goed inpast). Zo kun je dan goed en betrouwbaar doorlussen en aansluiten.

Meestal is het beste met soepel montagedraad en twin-adereindhulzen de kast te bedraden.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Volgens mij precies omgekeerd bedoeld:
De schroefklem voor de rail en de kooiklem voor andere bedrading.
Lijkt mij ook eenvoudiger.
Hiervoor bestaan er rails met vorkjes in plaats van pinnen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juni 2020 19:29:12 schreef X3:
Volgens mij precies omgekeerd bedoeld:
De schroefklem voor de rail en de kooiklem voor andere bedrading.
Lijkt mij ook eenvoudiger.
Hiervoor bestaan er rails met vorkjes in plaats van pinnen.

Klopt helemaal.
Er zijn kamrails met vorken (dus anders dan in het voorbeeld van pamwikkelong) daar doe je het net andersom.
Dus kamrail onder de schroef, de draad (draden) in de kooiklem.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
evelo

Golden Member

Mogelijke tip: het hangt af van de soort automaten of je aderhulzen moet gebruiken.

Dit kan je nakijken in de technische fiche van de automaten.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet kwalitatiever/mooier is om wel aderhulzen te gebruiken.

Maar met kooiankers hoeft het in principe niet. Je moet wel uitkijken dat er geen draadjes uitsteken bij het vastdraaien.

doorgaans hebben de automaten waar je een pin insteekt geen mogelijkheid voor rails met vorken, die laatste hebben de 36mm 2 polige en 4 polige automaten. pinnen is voor 2 polige automaten 18mm, daar kan nog net een 6mm2 soepel bij op de pin van de rails..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 juni 2020 17:22:09 schreef Jochem:
[...]Zo'n diafragma-tang (neem geen zeshoek maar vierkant) is voor rond de 3 tientjes verkrijgbaar en volstaat prima.[.....]

Maar doe jezelf een lol en bestel een paar hulsjes en een tang en gebruik soepel. Zeker als het niet iets is dat NU af moet kun je op internet even zoeken naar goede prijzen.

Waarom vierkant? Alle BNC connectors zijn met 6-kant uitgevord, omdat dat meer een cirkel benadert.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

tja dat zijn appels met peren vergelijken. een kooiklem is vierkant, daarom een tang die vierkant hulzen perst..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 juni 2020 21:31:32 schreef Tidak Ada:
[...]
Waarom vierkant? Alle BNC connectors zijn met 6-kant uitgevord, omdat dat meer een cirkel benadert.

En mijn klemko-tang perst adereindhulzen in een soort trapezium-vorm met de inpersingen aan de brede kant van dat trapezium.
Gewoon, omdat dat kan en al jaren goed gaat. Het is niet zo dat de de hele wereld om BNC connectors draait (nou ja, bijna alle knelverbindingen in de HF techniek zijn zeskantig).

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

een kooiklem is vierkant, daarom een tang die vierkant hulzen perst.

Nadat een kooiklem met het juiste koppel is aangedraaid zijn de vierkante hulzen niet vierkant meer en de ronde niet meer rond :)
Wel passen vierkant geknepen hulzen soms beter in een net iets te krappe kooiklem zonder forceren.
Een vierkante krijg je daarentegen bijna niet in een ronde schroefklem.
Gelukkig heb ik beide tangen, voor een paar tientjes uit China.
Die zijn net zo goed als de bijna 10 maal zo dure van een bekend merk.
Je kunt zelfs de druk nog instellen, iets wat bij de merk tang niet kan (niet dat er bij staat welke waarden die zou moeten hebben).

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 5 juni 2020 21:24:41 schreef testman:
doorgaans hebben de automaten waar je een pin insteekt geen mogelijkheid voor rails met vorken, die laatste hebben de 36mm 2 polige en 4 polige automaten. pinnen is voor 2 polige automaten 18mm, daar kan nog net een 6mm2 soepel bij op de pin van de rails..

En dat is een verbinding die (meestal) niet goed is.
De pin van de kamrail heeft een andere maat dan de soepel .... qmm met adereindhuls.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Tidak Ada

Golden Member

Juist, gevoelsmatig maakt voor mij een zeskante krimp beter contact met de kern van de litze. Vandaar. Het argument voor het betere contact met de klem snap ik ook.

Tevreden groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 juni 2020 22:09:56 schreef Brainbox:
[...]
Nadat een kooiklem met het juiste koppel is aangedraaid zijn de vierkante hulzen niet vierkant meer en de ronde niet meer rond :)
Wel passen vierkant geknepen hulzen soms beter in een net iets te krappe kooiklem zonder forceren.
Een vierkante krijg je daarentegen bijna niet in een ronde schroefklem.
Gelukkig heb ik beide tangen, voor een paar tientjes uit China.
Die zijn net zo goed als de bijna 10 maal zo dure van een bekend merk.
Je kunt zelfs de druk nog instellen, iets wat bij de merk tang niet kan (niet dat er bij staat welke waarden die zou moeten hebben).

pers maar eens de maximale maat huls met die chinese tang en later de kleinste huls, vaak valt de kleine huls zo van de aders af. de tang buigt krom en levert geen persdruk genoeg meer voor de kleine huls.

soepel 6mm2 vierkant geperst past heel netjes onder de pin, die is plat en even breed als een enkele 6mm2 huls. echter is 6mm2 enkel al wat erin gaat doorgaans. dubbel 10 past in een krachtautomaat nog zo erin..

waar rook was, werkt nu iets niet meer