Fout zoeken in printplaat sensorlamp

Hallo,

We hebben even geleden een lamp gekocht met een sensor die beweging dedecteerd maar enkel snachts maar nu werkt hij opeens niet meer en ik heb de lamp al getest die werkt nog dus denk ik dat er een foutje zit in de printplaat maar ik weet niet zo goed hoe ik een printplaat uitmeet tot ik de fout kan vinden.
Kan iemand mij hierbij helpen mischien?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Merk en type altijd vermelden. We zijn helaas niet helderziend... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Welnu, taalkundig klopt het vrij aardig. Hij detecteerde beweging :)

Ik heb geen idee wat je bedoelt met 'printplaat uitmeten'. Het zal wel mode-taal zijn voor het defecte component vinden om dat te kunnen vervangen, niet?

Naast dat heel veel van die dingen gewoon nat worden van binnen en dus last van allerlei rare sluitingen door oxidatie krijgen, willen ze ook wel eens last hebben van het 'senseo syndroom'. Ofwel: kijk eens waar je een stabiele voedingsspanning zou verwachten en meet eens wat daar staat. Aardige kans dat je den de vinger al erg dicht bij de zere plek hebt liggen.

Cabaret. Waardenburg en de Jong. "Het zal de printplaat wel wezen. Ooh, ik ziet het al, der heb gewoon een wijf angezeten."

Overigens zelden een kapotte printplaat meegemaakt. Soms een printbaan, maar meestal toch de onderdelen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
fred101

Golden Member

Ik zie regelmatig defecte printplaten maar dat komt doordat ik die beroepshalve repareer, De TS heeft een niet werkende lamp en wil zelf de fout zoeken,
Gezien het gebrek aan minimale info denk ik dat hij daar geen ervaring mee heeft. In dat geval zou ik niet in een netgevoed apparaat gaan zitten knutselen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Meestal zit er een seriecondensatorvoeding in die overleden kan zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of je steekt gewoon de stekker er weer in :)

Sine

Moderator

Heren, mag het wat minder?

Beste Technicus at work,
Zo zie je maar dat een betje meer info toch wel gewenst is, een duidelijk foto van de print in kwestie (voor/achter) is toch wel minimaal.

bprosman

Golden Member

Aardige kans dat je den de vinger al erg dicht bij de zere plek hebt liggen.

Zou ik met een net-gevoed apparaat niet doen ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niet per ongelijk de schakelaar van de buitenlamp uit gezet?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Hier wat meer info over de lamp:

de kleine printplaat is van de sensor die enkel de lamp doet branden bij beweging en alleen maar als het donker is. En de schakelaar op de grote printplaat is zoals hij staat op de foto dan staat de lamp uit en dan de andere kant is de lamp aan zetten en er is ook nog als je de schakelaar in het midden zet dan gebeurd alles volgens de sensor (dus automatisch ).
Voor de rest de de rode en zwarte kabel in het midden van de plaat zijn van de batterij Van 3.2V en de gele kabel en de zwarte zijn van het zonnepaneeltje waar hij mee kan opladen dus geen netstroom aanwezig en de rode en de zwarte kabel aan de zijkant van de print gaan naar de led.De lamp komt van de hubo en heeft als naam:Duracell LED wandlicht solar met sensor

fatbeard

Honourable Member

Mogelijke storingen:

  1. batterij is leeg (levert geen 3.2V meer)
  2. schakelaar is te ver gecorrodeerd om nog contact te maken
  3. R21 (15Ohm/1Watt) is defekt

Alles is door te meten met een universeelmeter.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Fatbeard ik heb niet super veel ervaring maar ik wil het juist leren kan je me zeggen hoe ik dit uitmeet ik zou het echt super graag willen kunnen de batterij is trouwens niet plat heb ik net gemeten maar wat mij ook opviel was dat er precies op R11 een componentje tussenuit is kan dit kloppen ?

Shiptronic

Overleden

R11 klopt, die hoort er niet te zien, waarschijnlijk voor een luxere versie.

Wat heb je gemeten aan de batterij? heb je die spanning ook nog na de schakeleaar?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Welke IC's zitten er op de printplaat?
Op de foto's is dat niet te zien.
Als je dat weet kun je de datasheet opzoeken en meten of de relevante spanningen daarop aanwezig zijn.
Edit:
Na wat inspanning kan ik in elk geval de 16 voeter determineren als de BISS0001.
http://www.ladyada.net/media/sensors/BISS0001.pdf
Meet eerst eens of de voedingsspanning op pen 11 ook aanwezig is.

Op welke 2 punten moet ik mijn meter zetten voor de schakelaar uit te meten want ik vindt het nogal moeilijk om dit zo te zien? En voor de rest wat bedoel je met "IC's"

Lucky Luke

Golden Member

IC's (Integrated Circuits) zijn die zwarte dingen met "veel" pootjes waar U1, U2, U3 etc. naast staat. Op jouw print U3 en U5 bijvoorbeeld. U2 heeft maar 3 pootjes maar is er waarschijnlijk ook eentje. (Soms staat er ook gewoon IC1, IC2, IC3 naast op een print, maar U.. is ook een gebruikelijke aanduiding voor IC's)

Daar staan typenummers op, waarmee je kunt opzoeken welk IC het is en wat het hoort te doen. (Als je mazzel hebt. Soms worden ze eraf geschuurd, zit er verf overheen, of is er nooit een markering op gezet. Dat maakt het dan lastiger te achterhalen wat ze doen).

Om die schakelaar "uit te meten" kun je spanning meten over de schakelaar. Als 'ie uit staat, zal (bijna) de hele batterijspanning over de schakelaar vallen, maar als 'ie aan staat hoort er geen spanning over de schakelaar te vallen.

Je kunt ook kijken hoe de schakelaar in het circuit zit: waarschijnlijk zit 'ie tussen de batterij en "de rest". Dan kun je dus over de batterij meten welke spanning de batterij levert, dus voor de schakelaar. En dat vergelijken met de spanning die je meet over "de rest", dus na de schakelaar. (Waarbij "voor" en "na" gezien zijn ten opzichte van de stroom vanuit de batterij naar de schakeling).

Maar om de spanning over de schakelaar te meten, hoef je alleen op de pootjes van de schakelaar te meten. Makkelijker te vinden. Wel zorgen dat je meetpennen goed contact maken, anders meet je altijd 0 V, alsof de boel aan staat en de schakelaar goed is. Waarschijnlijk meet je "net aan geen 0 V" bij een goede schakelaar, als die aan staat. 0,02 Volt ofzo is normaal, minder is beter. Als er meer dan 0,2 V over de schakelaar valt terwijl de boel aan staat is vreemd.

(Getalletjes zijn maar richtwaarden, en bij een andere schakeling kan dat anders liggen, maar in deze situatie zou ik "meer dan een kwart volt" spanningsval over de schakelaar erg veel vinden)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 juni 2020 15:08:32 schreef Shiptronic
Wat heb je gemeten aan de batterij? heb je die spanning ook nog na de schakeleaar?

Als je hier nu eens mee begint, die batterij is waarschijnlijk ook leeg.

Ik heb de pinnetjes aan de onderkant van de schakelaar gemeten die 8 pinnetjes aan de achterkant van de print en dit zijn de resultaten.

Schakelaar Aan geeft:
Pin1 met daarnaast pin2:3,203V
Pin3 met daarnaast pin4:3,204V
Pin5 met daarnaast pin6:0,476V
Pin7 met daarnaast pin8:0,000V

Schakelaar Automatisch (dus middelste stand) geeft:
Pin1 met daarnaast pin2:0,409V
Pin3 met daarnaast pin4:3,204V
Pin5 met daarnaast pin6:3,203V
Pin7 met daarnaast pin8:0,000V

Schakelaar uit geeft:
Pin1 met daarnaast pin2:0,000V
Pin3 met daarnaast pin4:3,204V
Pin5 met daarnaast pin6:0,000V
Pin7 met daarnaast pin8:3,203V

Ps: pin 1 en 2 zijn de 2 pinnetjes die het kortste tegen het prinsje staan en pietje 3 en 4 zijn de pinnetjes boven 1 en 2 enz..

Op 6 juni 2020 19:02:47 schreef maus0611:
[...]

Als je hier nu eens mee begint, die batterij is waarschijnlijk ook leeg.

Heb ik gedaan die geeft 3,02V aan net als op de batterij opstaat

Arco

Special Member

Als 't een Li-Ion batterij is, dan is 'ie zo goed als leeg bij 3v...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb de pinnetjes aan de onderkant van de schakelaar gemeten die 8 pinnetjes aan de achterkant van de print en dit zijn de resultaten.

Waar zit pin 1?
Waar zit pin 3?
Waar zit pin 5?
Waar zit pin 7?

Waar is pin 2?
Waar is pin 4?
Waar is pin 6?
Waar is pin 8?

Waar gaan die pinnen naar toe?

Je weet er wel een puzzel van te maken !