Yogurtmaker met timer en temperatuur regelaar stuk

Ik heb een yoghurt maker die ineens helemaal niks meer doet. Ik stopte 2x achter elkaar de stekker er in en de tweede keer deed hij niks meer. Enig idee wat het kan zijn? Hieronder een fotootje van de joghurt maker en de printplaat.

Joghurt maker:
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71GItNxU%2ByL._AC_SY4…

Printplaat zie bijlage.

High met Henk

Special Member

kun je het printje ook eens omgedraaid op de foto zetten?

lijkt mij dat er veel meer op moet zitten dan paar knopjes en display.

aangezien hij helemaal niets meer doet denk ik aan de voeding die een probleem is..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Maakt deze foto nog eens maar dan scherp. En één vanaf de andere kant van de gele blokjes...
Zodat ook de tekst op de blokjes te lezen is

[Bericht gewijzigd door MJN op vrijdag 5 juni 2020 12:02:23 (20%)

vergeten

Golden Member

Grote kans dat die grote gele "DAIN" condensator van 1µF/275v~/X2 een te groot deel van zijn capaciteit is verloren.
Beter vervangen door 1µF/305v~/X2. (of hogere werkspanning)

Wat zit die waardeloos gemonteerd met de draden naar de andere kant van de print. Maakt dat geen sluiting?

Dit capaciteitsverlies is ook bekend onder de naam "senseo syndrome" het komt daar ook erg veel voor vandaar die naam.

Welke meetinstrumenten heb je ter beschikking om iets te kunnen meten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Top. Ik heb een volt/ohm/ampere meter.

vergeten

Golden Member

Je zou de AC en DC spanning kunnen meten over die zwarte elco naast de gele condensator.
Dat geeft een indicatie van de staat van die 1µF condensator.

Hoe zit het met de draden en kans op sluiting het ziet er niet goed uit!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik ga er straks even naar kijken. Dank!

Hensz

Golden Member

Let je wel op dat ALLES onder netspanning staat?!

Don't Panic!
vergeten

Golden Member

@LouisB
Kijk dan ook meteen even wat de opdruk van IC1 en TR1 is.
En dit lijkt op een zekering, indien dit zo is kan je die met je ohmmeter doormeten. (zonder netspanning erop)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dank. Heel druk geweest vandaag. Ga morgen even doen. Dus dat zwarte dingetje zou dus een zekering kunnen zijn?

vergeten

Golden Member

Mogelijk, kijk wat erop staat is op de foto niet te zien dan is het duidelijk.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja er staat T2A250V op dus dat lijkt me een zekering denk ik. Vanmiddag even doormeten want de batterij van mn voltmeter is op :)

TR1: BT131 09H6
IC1: staat niks op

Ik heb het apparaat trouwens nog amper gebruikt dus het senseo syndroom is misschien hier niet van toepassing.

vergeten

Golden Member

Op 6 juni 2020 08:18:51 schreef LouisB:
Ja er staat T2A250V op dus dat lijkt me een zekering denk ik.

Het is dus een zekering van Traag 2 ampere.

TR1: BT131 09H6
IC1: staat niks op

BT131 = een 600v/1A logic level triac(je).
Van IC is de opdruk eraf gehaald, bang voor namaak.

Ik heb het apparaat trouwens nog amper gebruikt dus het senseo syndroom is misschien hier niet van toepassing.

Dat zou kunnen, als er altijd spanning op staat gaat de veroudering gewoon door, ook bij geen (nuttig)gebruik.
Heeft het apparaat een echte aan/uit schakelaar? (ik vermoed van niet)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

De jogurtmaker is altijd van de spanning af maar er zit geen schakelaar aan. Denk toch dat het de zekering is. Vanmiddag batterij halen. Kan pas morgen of maandag weer meten. Dank alvast!

vergeten

Golden Member

Als de zekering kapot is, is er waarschijnlijk meer aan de hand.

[Bericht gewijzigd door vergeten op zaterdag 6 juni 2020 17:23:13 (69%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Batterij er in en gemeten:

De zekering meet 00.3 ohm (op schaal van 200 ohm)

Over de zwarte condensator staat .072 volt gelijkspanning (schaal van 2V) en 0 wisselspanning (schaal van 200V)

Over de grote gele staat 227V wisselspanning

vergeten

Golden Member

Op 8 juni 2020 11:12:08 schreef LouisB:
Batterij er in en gemeten:
De zekering meet 00.3 ohm (op schaal van 200 ohm)

Dan is die in orde!

Over de zwarte condensator staat .072 volt gelijkspanning (schaal van 2V) en 0 wisselspanning (schaal van 200V)

Dat is niet goed daar hoort iets van een DC spanning te staan, 5, 9, 12v of zoiets.
Weerstanden op de print al nagemeten? (zonder netspanning erop :) )
R3 = 22Ω
R11= kleuren zijn niet leesbaar.
ZD1 en ZD2 meten op de diodestand (2x meten, meetpennen verwisselen.)

Je moet maximaal de waarde meten die de kleurcode aangeeft.
Hoger is niet goed, lager kan omdat ze in de schakeling zitten.
Bij twijfel een pootje lossolderen en opnieuw meten.

Over de grote gele staat 227V wisselspanning

Dat is de ongeveer volle netspanning, ook niet goed.
Er lijkt sluiting te zijn ergens na die condensator.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Dubbelpost :(

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 8 juni 2020 13:04:56 (98%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 juni 2020 13:03:22 schreef vergeten:
- Over de grote gele staat 227V wisselspanning
Dat is de ongeveer volle netspanning, ook niet goed.
Er lijkt sluiting te zijn ergens na die condensator.

Ho! Dit is de bekende rekenfout.
Deze spanning is juist heel normaal.
Natuurlijk kan er wel sluiting zijn, maar als alles goed is, is dit ook een normaal meetresultaat. Deze meting zegt daar gewoon niets over.

Bij dit soort schakelingen, met een seriecondensator om daarachter een lage spanning te maken, is het normaal dat praktisch 230 V over de condensator te meten is. De condensator is immers geen ohmse weerstand, en zijn impedantie staat 'loodrecht op' de weerstand. Je moet dus Pythagorassen.
Stel nu dat na de condensator 12 V 'ohms' aanwezig moet zijn, dan verwacht je over de condensator: √ (2302 − 122) = 229,7 V.
Zie verder het voorbeeldlijstje hieronder.

code:


   o-------R----C-------+
230 V~                  |
   o--------------------+

UR~    5     12     24     42    110
UC~  229,9  229,7  228,7  226,1  202,0

(Je kunt, alleen door de spanning over de condensator te meten, niet goed zeggen welke spanning over de verbruiker staat.
Je zou daarvoor in elk geval ook de netspanning precies moeten meten, en dan nog zou de bepaling erg onzeker zijn.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op R3 staat 00.3 ohm. Dus vrijwel geen weerstand.

Die andere geeft bij schaal 2M .955 aan. Schaal 200k oneindig.

Ingangsspanning is ook 227V

vergeten

Golden Member

Op 8 juni 2020 13:41:19 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ho! Dit is de bekende rekenfout.
Deze spanning is juist heel normaal.
Natuurlijk kan er wel sluiting zijn, maar als alles goed is, is dit ook een normaal meetresultaat. Deze meting zegt daar gewoon niets over.

Niets is wel erg weinig maar je hebt gelijk, even wat te snel geredeneerd in mijn enthousiasme. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 8 juni 2020 21:28:27 schreef LouisB:
Op R3 staat 00.3 ohm. Dus vrijwel geen weerstand.

Toch moet hij ±22Ω zijn! (meter op de 200 ohm stand)

Die andere geeft bij schaal 2M .955 aan. Schaal 200k oneindig.

Dat zegt weinig over of dat goed is zonder de kleurenringen te weten, wat zijn die?
Zenerdiodes al gemeten?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.