12v zelfbouw accu systeem (UPS)

Hey guys,

Ik vraag me af of ik mijn 12v 12ah accu altijd mag blijven laden met 12.5v aan een 12v 10a lader.

Ik heb het volgende probleem, bij onweer wil ik het systeem uitschakelen (stekker eruit) maar wel door kunnen draaien. Overdag heb ik een afname van 5a, en in de nacht 0.5a, mag ik ongestraft deze voeding altijd aan de accu hangen op 12.5v ?

Het is idee is dat ik tijdens onweer de stekker eruit trek, nog wat ga uitschakelen zodat ik 2a overhoud, en na de onweer weer de stekker erin stop, zodat ook de accu weer bij laad.

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

12.5v is te weinig om een accu op te laden. Voor continuladen moet dat 13.6 tot 13.8v zijn...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Precies. Een sealed loodaccu mag je continu aan een voeding hangen van maximaal 13,8v.

12,5v zal niet echt kwaad kunnen, maar je zal niet de gehele accucapaciteit ter beschikking hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ok cool, dank je wel beide voor jullie antwoord, Kon dit lastig vinden op het internet, druppellader gaat iig niet werken.

Er zitten 12v apparaten achter, echter gaat het belangrijkste door DC buck converters, ik hoop dat men LED lampen de 13.6v gaan accepteren, maar dat ga ik gewoon proberen.

Ga er vanuit dat je niet ongestaft 13.6v mag leveren aan normale 12v apparaten, heb geleerd voltage + 10% = MAX,..zou 13.2v zijn, met deze voedingen kun je voltage iets aanpassen 11-14v

Zitten verschillende converters achter om naar 9V/5V te gaan, en die kunnen het wel hebben. (Ingangsspanning: 8-36V)

Ik laad (af-en-toe) met de 12v/30a variant, men auto accu's bij, die zal ik ook eens van 13.4v naar 13.6v zetten.

Dank je wel !!

Alles met een knipoog ;-)

Op 5 juni 2020 02:47:50 schreef Ledlover:
12,5v zal niet echt kwaad kunnen, maar je zal niet de gehele accucapaciteit ter beschikking hebben.

Wat ik van lood-accus begrepen heb is dat ze gewoon echt nauwelijks laden bij die spanning, ook al is ie leeg: Er is een hysterese tussen laad-spanning en ontlaad-spanning.

Die "5A overdag" komt neer op 2 uur bedrijf (*) met die accu. Niet kort daarna gaat de accu stuk. Echt goed opletten dat je hem niet regelmatig leeg trekt.

Zo'n loodaccu mag je normaliter met max C/4 laden (formeel moet je in het datasheet kijken, maar dit getal komt vaak terug). Dat is voor deze accu: 3A.

Jij wil natuurlijk een voeding hebben die zeker 5A met wat marge kan leveren. Dus mocht net voor de nachtperiode de stroom weer terugkomen, dan kan je zeker 10A de accu induwen. Dat is te veel. Is het misschien een idee om een boost-converter vanuit de powersupply 13.8V te laten leveren. Dit levert wel een wat lastigere schakeling op voor "de belasting" die dan niet zomaar op de accu wilt hebben. Een relais gevoed uit de 12V met "normally closed" naar de accu en normally open naar de 12V zou dan werken ware het niet dat de accu het relais blijft voeden via het relais als de stroom wegvalt en je het relais wil laten afvallen....

(*) En dat is "pushing it".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

voor levensduur laad je op minder als 13,5V, bijv 13,3V scheelt warmte opbouw in de cellen. echter 12,5V is veel te weinig om een sla accu te laden. 13,8V zou ik niet aanraden, zeker niet bij de accu van de foto. die halen in alarmcentrales ook al geen 4 jaar omdat ze ruim 13,8V worden geladen in een te warme omgeving.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
High met Henk

Special Member

Kant & klaar kopen

https://www.phoenixcontact.com/online/portal/us?uri=pxc-oc-itemdetail:…

Je wilt een UPS. Dus moet betrouwbaar zijn. Neem dus ook fatsoenlijke spullen. Phoenix is industrial grade.

Tuurlijk staat het je vrij zelf te bouwen, maar betrouwbaarheid blijft een dingetje..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

ik heb dat thuis staan.
Heeft je voeding geen regelschroefje staan voor de spanning, die kan je wel opregelen tot 13,5V dan.

thuis heb ik een 12V 4A voeding, die staat afgeregeld op 13,4-13,5V (net onder de float maar wel voldoende om die vol te houden). niet alle accus kunnen 13,8V aan en daar loopt het fout. wel kunnen ze allemaal 13,6V aan.

ik heb er gewone 12V verbruikers aanhangen, internetmodem, telefoon, en een raspberry met DC/DC converter van 13,5V naar 5,2V.

opletten met die LM2596 regelaars, die zijn NIET kortsluitvast en die beginnen na een paar maand te verlopen in spanning. heb er hier ergens een topic over.

ik ben al een tijdje bezig met zo een redundant UPS geval, maar wordt telkens op de lange baan geschoven.
hier zitten dan 2 kleinere 2A voedingen in op 12V, en 3 parallel DC converters van 12 naar 5V.
de lood accu wordt vervangen door li-ion 3S accu pack (4.00V/cell). her perfect balanceren van die li-ion cellen blokkeert me nog steeds

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hierbij wat gegevens van je accu.

Bij floatcharge wordt de accu tot 100% geladen. En de accu mag constant op deze spanning staan.

Bij cycluscharge wordt er een bepaalde maximale stroom in de accu gepompt. De spanning mag dan oplopen tot 15V. Als deze spanning bereikt is, moet er teruggeschakeld worden naar de floatcharge spanning.

In jou geval kan de accu gewoon aan je voeding blijven hangen. Met een 10A voeding en een spanning op floatcharge niveau hoeft de stroom niet begrensd te worden, zolang je de accu niet diep gaat ontladen. Komt je accuspanning onder de 10V, dan moet je de belasting afschakelen, want anders gaat je accu defect. Dus een diep-ontlaad beveiliging kan nuttig zijn.

Piet

Hehe dank je wel allemaal, het word me duidelijk, deze accu had ik over, 1 accu van de ups in de keuken is de terminal gecorrodeerd en begon te lekken dus daar nieuwe accu's, en had er dus 1 over.

Als de stroom eraf gaat ben ik er meestal wel bij verwacht ik, zodra ik weg ben is het een afname van 0.5a dus dat houd die wel ff vol, maar idd ik moet is gaan denken over iets waardoor die niet volledig kan ontladen want dan is het wel snel afgelopen met de accu (tijdens vakantie denk helemaal afkoppelen) misschien z'n I2C INA219 (voltmeter) ertussen met relais dat ik hem uit kan schakelen

XL4015 5A DC-DC Step Down Verstelbare Power Supply Module Buck Converter, weet niet of dit dan de LM2596 is, heb er verschillende 2 jaar ingeregeld en die staan nog op precies dezelfde voltage voor de Orange PI's en muur tablet, ik heb ook een ander 5v circuit best groot (loopt door verschillende ruimtes), en die zie ik wel fluctueren tussen 4.6-5v, daar zitten alle relais op, zit weer een andere converter tussen naar 3.3v.

Stom genoeg heb ik nog wel een eminent ups 600va reserve staan (ik krijg ze van mensen als de accu's overleden zijn), deze accu past er niet in, heb nog wel een 7ah accu maar het word allemaal steeds minder, ook moet ik dan weer direct van accu tappen, zodat ik niet weer van 12v naar 230v naar 12v ga. Ga steeds meer naar 12/24v in huis en wil daar blijven.

In de keuken staat een APC-UPS 1000, ga zo accu's halen 2x75AH (as we speak), en daar tap ik ook af van de accu's gelijk, heb ik weer een buck converter 20a die van 24v naar 12v gaat, en de ups levert 220v voor de rest van het huis wat ik maar niet op 12/24v kan krijgen, monitoren, pc, etc.

Hehe ik ga het gewoon proberen met de 13.6v, en kijken hoe ver ik kom, zodra ik in de keuken de stekker eruit trek (voor onweer) geeft de UPS daar door via USB aan het Domoticz systeem dat er onnodige dingen uitgeschakeld moeten worden waardoor ik in het huiskamer 2a overhoud, binnenkort zonnepanelen daarom zulke accu's, heb digitale meter en terug leveren is a no go

Dank je wel !!

Alles met een knipoog ;-)

opletten met die LM2596 regelaars, die zijn NIET kortsluitvast en die beginnen na een paar maand te verlopen in spanning. heb er hier ergens een topic over.

Sommige van die printjes hebben brakke instelpotmetertjes, ik vervang ze daarom meestal door een vaste weerstand.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 5 juni 2020 15:43:26 schreef RvEldijk:
, heb ik weer een buck converter 20a die van 24v naar 12v gaat, en de ups levert 220v voor de rest van het huis wat ik maar niet op 12/24v kan krijgen, monitoren, pc, etc.

Ik heb een 24=>13,8V buck die ik voor een soortgelijk doel inzet: zooitje oude lood-accu's (250Ah totaal) laden vanuit een zonnepaneel (22V 5Amax, buck is gespec'd van 17 tot 40V input en 20A).

Twee andere accu's (AGM, totaal 150Ah) worden via een tweede zelfde paneel met een solarlader geladen, maar krijgen dus een veel hogere spanning voor hun kiezen (afhankelijk van laadalgoritme van de solarlader).

Laden gebeurt altijd als er zon is, verbruik is misschien een uur per week, met 6-7A (230V omvormer op 4x18W LED-TL's)... Accu's waren allemaal al afgeschreven, dus maakt niet zo heel veel uit of de AGM's ('intelligente lader') of de lood-accu's (13,8V standaard spanning zolang het licht is) het het langste volhouden. Ze zijn van elkaar gescheiden met prehistorische Schottky's.

@r-p

Ik kan die installatie's wel waarderen met goedkope/afgeschreven hardware, ik heb heel weinig verstand van electronika, maar inmiddels wel een dikke installatie hier, moet er alleen voor zorgen dat men huis niet afbrand. Ik meet ook met een IR temp meter of dat dingen niet te heet worden, ik had een XL4015 5A DC-DC in de keuken en die werd 90 graden, was normaal volgens het internet (kan niet goed zijn), maar daarom een 20a nou, die word max 25 graden.

Je kunt nog evt ledstripts gebruiken, dingen kosten nix en dan blijf je op 12v ipv de 230v, die APC-UPS (648,56 euro incl 2 flut accu's, was gratis voor mij) is best mooi maar ze zuipen stroom 30w in standby ofzo, ze hebben wel een zuivere sinus voor 230v en daar ging het mij om, maar ding word ook wel redelijk heet 27 graden zonder afname, nou 34 graden in de nacht als de IR van de camera's gevoed moet worden.

Alles met een knipoog ;-)

Ik zou gewoon op Marktplaats zoeken naar noodvoeding , ik heb er door ook eentje vandaan voor 15 euro met origineel metalen kastje en accu .
ik gebruik dit ook voor mijn router en home assistant.

Op 5 juni 2020 16:00:48 schreef Roland van Leusden:
[...]

Sommige van die printjes hebben brakke instelpotmetertjes, ik vervang ze daarom meestal door een vaste weerstand.

Van de 12 stuks hadden er 8 waarvan de 5 volt regelaar instabiel bleek. Allemaal vergoed gehad.

Ik zou gewoon op Marktplaats zoeken naar noodvoeding , ik heb er door ook eentje vandaan voor 15 euro met origineel metalen kastje en accu .
ik gebruik dit ook voor mijn router en home assistant.

Is inderdaad ook een goeie, heb daar wel eens een APC-UPS 3000 met netwerk module gekocht voor 25 euro, dingen zijn 2500 euro nieuw, was de bedoeling om voor het in huis te gebruiken, dingen zuipen ook 60w standby ofzo, moet er nog eens keer mee gaan spelen, nadeel dingen vereisen 8 accu's ofzo, iig geval een 48v accu pack,....hoop hem te foppen door maar 4 grote accu's te gebruiken ipv de 8x12v6ah die er standaard in zitten

Maar de kleintjes (500-1000va) zullen er inderdaad volop te krijgen zijn, mensen willen blijkbaar de accu's niet wisselen, en willen er vanaf, zijn perfecte voedingen iig, APC staat wel bekend om zn goeie sinus.

Alles met een knipoog ;-)
Henk H.

Golden Member

Ook APC maakt de UPS'en met een gemodificeerde sinus (blokgolf) en dus niet alleen maar UPS'en met een echte sinus. Als je een echt sinus wilt of nodig hebt, lees je dan goed in of meet terwijl de UPS op de accu's werkt.

je kunt het ook al zien aan de vermogens bekabeling van de ups naar de trafo, een sinus ups heeft 2 draden, waar een blokgolf ding er 3 heeft. een smart ups is in de regel een sinus model, het goedkope spul is blokgolf, de back ups reeks enzo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb van die grote 3KVA UPS'en gehad, maken een hels kabaal (fans) en daar zitten 8x 12V accu's is. gelijkspanning dik over de 100V dus.
als het accu pack gaat, kost het veel te veel. ik heb mijn ups'en op internet verkocht, en de accu's afgevoerd naar oud ijzer.

nu op zoek achter een mooie 24V UPS, op het werk gaan ze er afvoeren heb ik gezien, ga proberen om die mee te krijgen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Hehe weer wat geleerd, ik heb idd de APC smart-ups 1000va versie, geloof bij goedkope converters apparatuur beschadigd kan raken juist door een verkeerde (blok) sinus.

Inmiddels men 2x75ah (standaard 12ah) accu's erachter hangen, fingers crossed, denk dat ik hem nog een keer handmatig moet kalibreren, lees net ook dat het niet de bedoeling is om een UPS uren zonder stroom moet draaien mbt oververhitting (34.6 graden), hij is nu nog aan het bijladen, runtime (33min) is nog niet hoger.

Geloof alleen niet dat dit hem word icm met zonnepanelen, waardoor overdag bij zon, de UPS afgeschakeld word zodat die in Noodstand gaat, en dus ff 8 uur gaat leveren

we gaan het zien :)

Alles met een knipoog ;-)

ik heb van die grote 3KVA UPS'en gehad, maken een hels kabaal (fans) en daar zitten 8x 12V accu's is. gelijkspanning dik over de 100V dus.
als het accu pack gaat, kost het veel te veel. ik heb mijn ups'en op internet verkocht, en de accu's afgevoerd naar oud ijzer.

nu op zoek achter een mooie 24V UPS, op het werk gaan ze er afvoeren heb ik gezien, ga proberen om die mee te krijgen

Damm dan hebben ze die dingen in serie hangen, en dan gaat men plan van 4 accu's dus echt niet op, en nee ik ga ook geen 8x accu's aanschaffen, zag ze laatst wel bij een accu boer, voor 6 euro pst, maar waren al 2 jaar oud, vind de 6ah ook wel erg tegenvallen voor z'n beest.

APC-1000/1500 hebben iig 24v.

Alles met een knipoog ;-)

Op 6 juni 2020 18:37:33 schreef fcapri:
ik heb van die grote 3KVA UPS'en gehad, maken een hels kabaal (fans) en daar zitten 8x 12V accu's is. gelijkspanning dik over de 100V dus.
als het accu pack gaat, kost het veel te veel. ik heb mijn ups'en op internet verkocht, en de accu's afgevoerd naar oud ijzer.

nu op zoek achter een mooie 24V UPS, op het werk gaan ze er afvoeren heb ik gezien, ga proberen om die mee te krijgen

3kVA apc heb ik ook al een paar gehad, de oude van rond 2001 hadden een 48V accupack wat je uit 4 grote loodgel accu's kon maken, dat had ik gemaakt van 85Ah gel accu's, helaas waren dat stroomzuipers idd.. onlangs had ik een nieuwer 3kVA model meen uit 2004 wat 5ah accu's erin had zitten in serie 16 stuks. ook veel te duur aan accu's of een betrouwbare zelfbouw oplossing. die viel nog wel mee, wat later liep ik tegen een 16kVA model aan, die had 80 accu's van 7Ah, wel goed voor het oud lood :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

de oude van rond 2001 hadden een 48V accupack wat je uit 4 grote loodgel accu's kon maken, dat had ik gemaakt van 85Ah gel accu's

Net nog ff gekeken kon helaas niet zien welk jaar, ff verder uitzoeken maar ik heb dus nog een kans, ze zuipen idd word mss een paneeltje extra ;)

Als we dan toch bezig zijn, had ooit een merlin ups, waren 2 kasten meen met 40 accu's aardig groot pst, ooit opgekocht bij een bedrijf, en doorverkocht voor 500 euro, maar vraag me wel eens af wat die in standby deed.

380V 76A - 12KW / 15KVA 216VDC 24AH

Hehe wat een tijden :)

Alles met een knipoog ;-)

Ik zet denk een 5a zekering op de accu, mocht die 10a naar binnen douwen hoop ik dat de zekering klapt, mocht dit nou een paar keer voorkomen dan lijkt me een relais met twee voedingen wel wat icm met een i2c voltage meter (ina260), ik heb van die 8 kanaals relais bordjes met drie aansluitingen, als relais uit is via de 10a voeding, en als relais aan is gaat die via een 1a voeding.

Alles met een knipoog ;-)

de 16kVA ups die in de weg stond heb ik omgezet in onderdelen, ding moest weg bij een bedrijf die verhuisden. liep onbelast nog prima op de accu's, na een test bleek dat van 10 accu's er nog maar 4 sowiso stroom konden leveren, 3 kon je met 18V laden nog geen stroom inkrijgen, en 3 waren onder last van 1A al meteen weg. apparaat was 15 jaar oud, dus niet meer als oud ijzer gezien een ups betrouwbaar moet zijn. fans waren al eens vervangen. ook de grote blindstroom compensatie condensatorbank was al eens vervangen. wat eerder ook een stel 60kVA gesloopt, ook dik 15 jaar oud en overgebleven na een verbouwing, daar zaten stevige onderdelen in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer