Ik heb een gamma afkortzaag AKZ-1800
230V 1800W 4800 rpm.
Elke keer dat ik de machine start met de knop op het handvat dan komt het met een grote schok en kabaal ineens te leven om in zeer kort tijd van 0 rpm naar zijn max te gaan. Elke keer als ik dat ding aanzet schrik ik zelf ook van die opstart schok.
Dus ik dacht ik kijk naar een softstarter maar ik vond die erg duur en dacht ik bouw zelf wat. Nu had ik nog een 200W 22 ohm weerstand liggen en die even tussen de motor gezet en de motor start dan mooi op en de spanning over de weerstand loopt dan steeds verder terug van 100, 80 en op zijn laagst naar 60V.
Ik nu een schakeling gemaakt die met de spanning over de weerstand een stroommeet -relais aanstuurt en dan na ca 1 seconde een relais aanstuurt die de weerstand overbrugt. Die 1 seconde is de minimale tijd. Stroommeet-relais gebruik ook een een stofzuiger als slave mee aan te sturen en dan als de stroom wegvalt de stofzuiger na even laat nalopen. Die tijd is instelbaar van 5 sec tot 2 uur.
Met testen met enkel een losse weerstand liep de motor rustig aan en was me niets raars opgevallen. Nu met werkende schakelen werd na 1 sec de weerstand overbrugt en begon ik een vreemde lucht waar te nemen. Ik dacht eerst dat die uit mijn schakeling kwam en heb nog een paar de motor zo ingeschakeld. De nare lucht werd helaas sterker en bleek uit de motor te komen. De motor loop nu direct op 230V onregelmatig en schokkerig. Mijn ervaring met reparatie van elektrisch hand gereedschap doet me vermoeden dat het anker nu kapot is. Koolborstel kunnen het niet zijn machine is nog zo goed als nieuw.
Ik heb nu het idee dat een motor met een weerstand starten niet zo goed is bleek te zijn maar begrijp nog niet waarom. Wel loopt er nu een topic waarin rew het volgende opmerkte.
Zoals eerder gezegd: De stofzuigermotoren zijn seriemotoren. Dat wil zeggen dat er een veldwikkeling is die in serie staat met de ankerwikkelingen.
@REW schreef het topc over een stofzuiger motor hetvolgende:
Dit betekent dat als de tegen-EMK laag is (laag toerental) een grote spanningsval is over de veldwikkeling en de motor dus een lage KV motorconstante heeft en dus veel koppel. Neemt het toerental toe, dan wordt de spanning over de veldwikkeling lager en neemt de KV toe. De koppelconstante neemt af en het koppel dus ook. Maar er kan een hoger toerental bereikt worden.
Nu vermoed ik dat de weerstand het werkpunt in de motor heeft verschoven en dat als dan de weerstand overbrugt word de 230V de motor naar een ander werkpunt dwingt. En dat daarbij de anker- of de veldwikkeling word over belast. In denk zelf de anker wikkeling omdat de tegen emk was afgestemd op zeg 170V over de motor en die spanning plotseling 230V word wat neer komt op een kortsluiting in het anker.
Ik zal dat allemaal niet wetenschappelijk correct geformuleerd hebben maar dat zijn even mijn gedachtes. Mijn vraag is dan ook wat gaat er nu mis in de motor met deze methode.