Zelfgebouwde softstarter slecht voor mijn motor

benleentje

Golden Member

Ik heb een gamma afkortzaag AKZ-1800
230V 1800W 4800 rpm.

Elke keer dat ik de machine start met de knop op het handvat dan komt het met een grote schok en kabaal ineens te leven om in zeer kort tijd van 0 rpm naar zijn max te gaan. Elke keer als ik dat ding aanzet schrik ik zelf ook van die opstart schok.

Dus ik dacht ik kijk naar een softstarter maar ik vond die erg duur en dacht ik bouw zelf wat. Nu had ik nog een 200W 22 ohm weerstand liggen en die even tussen de motor gezet en de motor start dan mooi op en de spanning over de weerstand loopt dan steeds verder terug van 100, 80 en op zijn laagst naar 60V.

Ik nu een schakeling gemaakt die met de spanning over de weerstand een stroommeet -relais aanstuurt en dan na ca 1 seconde een relais aanstuurt die de weerstand overbrugt. Die 1 seconde is de minimale tijd. Stroommeet-relais gebruik ook een een stofzuiger als slave mee aan te sturen en dan als de stroom wegvalt de stofzuiger na even laat nalopen. Die tijd is instelbaar van 5 sec tot 2 uur.

Met testen met enkel een losse weerstand liep de motor rustig aan en was me niets raars opgevallen. Nu met werkende schakelen werd na 1 sec de weerstand overbrugt en begon ik een vreemde lucht waar te nemen. Ik dacht eerst dat die uit mijn schakeling kwam en heb nog een paar de motor zo ingeschakeld. De nare lucht werd helaas sterker en bleek uit de motor te komen. De motor loop nu direct op 230V onregelmatig en schokkerig. Mijn ervaring met reparatie van elektrisch hand gereedschap doet me vermoeden dat het anker nu kapot is. Koolborstel kunnen het niet zijn machine is nog zo goed als nieuw.

Ik heb nu het idee dat een motor met een weerstand starten niet zo goed is bleek te zijn maar begrijp nog niet waarom. Wel loopt er nu een topic waarin rew het volgende opmerkte.

Zoals eerder gezegd: De stofzuigermotoren zijn seriemotoren. Dat wil zeggen dat er een veldwikkeling is die in serie staat met de ankerwikkelingen.

@REW schreef het topc over een stofzuiger motor hetvolgende:
Dit betekent dat als de tegen-EMK laag is (laag toerental) een grote spanningsval is over de veldwikkeling en de motor dus een lage KV motorconstante heeft en dus veel koppel. Neemt het toerental toe, dan wordt de spanning over de veldwikkeling lager en neemt de KV toe. De koppelconstante neemt af en het koppel dus ook. Maar er kan een hoger toerental bereikt worden.

Nu vermoed ik dat de weerstand het werkpunt in de motor heeft verschoven en dat als dan de weerstand overbrugt word de 230V de motor naar een ander werkpunt dwingt. En dat daarbij de anker- of de veldwikkeling word over belast. In denk zelf de anker wikkeling omdat de tegen emk was afgestemd op zeg 170V over de motor en die spanning plotseling 230V word wat neer komt op een kortsluiting in het anker.

Ik zal dat allemaal niet wetenschappelijk correct geformuleerd hebben maar dat zijn even mijn gedachtes. Mijn vraag is dan ook wat gaat er nu mis in de motor met deze methode.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Er zijn duizenden trams, treinen en lokomotieven die met weerstanden in snelheid en vermogen geregeld worden. Dat ze tegenwoordig met nieuwere technieken werken heeft niet z'n oorsprong in magere betrouwbaarheid.
Integendeel, op sommige tijdstippen in het jaar moet er ijzel gereden worden, dan word er een museumtreinstel of lok gehuurd. Die nieuwe treinstellen gaan kapot van ijs op de bovenleiding.

Mogelijks was het motortje al aan z'n eind?

benleentje

Golden Member

Mogelijks was het motortje al aan z'n eind?

Het gaat om een nieuwe machine. Het begon pas vreemd te ruiken nadat ik hem ging testen met deze schakeling en daarvoor probleemloos werkt. Maar het inschakelen is wel zo heftig dat ik wel vreesde voor een kort leven en daarom een softstarter heb gebouwd.

Er zijn duizenden trams, treinen en lokomotieven die met weerstanden in snelheid en vermogen geregeld worden.

Dat zijn toch altijd sleepring motoren ?

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 6 juni 2020 22:21:43 (31%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Gaat het nu om de motor van de afkortzaag of de motor van de stofzuiger? Als ik het goed begrijp, werd die stofzuiger alleen mee geschakeld, en kreeg de afkortzaag de weerstand in serie.

4800rpm kan geen asynchrone motor zijn; die lopen maximaal 3000rpm op 50Hz, met 1 poolpaar. Dat zal dus waarschijnlijk een serie gewikkelde motor zijn.

Ik zou niet weten waarom opstarten met een weerstand in serie slecht zou zijn voor zo'n motor; juist het ontbreken van het mechanische geweld, en de grote piekstroom bij het starten, zouden gunstig moeten zijn voor de levensduur van de motor. Het feit dat je de weerstand vervolgens overbrugt zou ook geen probleem moeten zijn, immers, dat is een minder heftige situatie dan de motor direct vanaf 230V te starten.

Ik neem aan dat er geen snelheidsregeling of andere elektronica aanwezig is?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ben bang dat door de lagere toerentallen de luchtkoeling de mist is ingegaan, maar 1 seconde een aanloopweerstand ertussen zou volgens mij ook probleemloos moeten werken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 6 juni 2020 22:26:28 (38%)

ik zou haast denken dat het vele inschakelen met testen en bouwen het anker heeft genekt. de aanloopstroom is erg hoog, kan niet bezig blijven met starten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Bij aanlopen via een weerstand gaat alleen de motorspanning en stroom tijdelijk omlaag.
De spanning loopt in korte tijd weer op en als de aanloopstroom voorbij is dan komt de max netspanning op de motor omdat de aanloopweerstand wordt kortgesloten.

Daar hoort m.i. een motor niet van te gaan ruiken.

Ik verwacht dat het gebeurde stom toeval is.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 6 juni 2020 22:28:00 schreef testman:
de aanloopstroom is erg hoog,

Die kan nooit hoger worden dan zo'n 10 ampere via die aanloopweerstand van 22Ω.
Zonder weerstand is die aanloopstroom nog hoger.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
benleentje

Golden Member

De koeling denk ik zelf ook niet de motor is nooit warm geweest. De snelheid van de motor puur op de weerstand is ook hoog genoeg om goed te koelen voor een verder onbelaste motor

Zo heel vaak heb in niet ingeschakeld met testen en er zat ook elke keer veel tijd tussen. Maar toch zou dit wel kunnen dat ik net te vaak heb ingeschakeld. Toch kan ik het moeilijk geloven met de weerstand ertussen is de piek van de aanloopstroom nooit hoger dan 13A. 320V / (22 + 3,5 )ohm = 12.54A

De weerstand van 200W word met een piekbelasting van 2500W ook nauwelijks warm. weerstand mag een piek belasting van max 5000W hebben als je maar onder een bepaalde hoeveel joules blijft. Die waarde weet ik even niet meer.

@SparkyGSX Gaat om de afkortzaag en dat is een serie motor en verder zonder elektronica. Ja er zit een laser module op maar die werkt apart op 2 aaa baterijen. Ik heb de machine al ruim een jaar geleden gekocht en pas gaan gebruiken. Ik vond de inschakel schok al meteen heel erg vervelend. Als waar is wat jij zegt dan ben ik toch bang dat testman gelijk heeft en dat ik toch te vaak getest heb en er toch teveel warmte in de wikkelingen is achter gebleven.

Update

Net nog even de motor 2x getest en steeds voor ca 30 sec laten lopen. Wat opvalt is dat hij vooral gaat stinken als ik uitschakel. De motor remt snel af in ca 1,5Sec. Ik vermoed dat de motor hard word kortgesloten in de schakelaar. Maar het is me eigenlijk niet eerder opgevallen of ik de motor daarvoor ook als vreemd rook na het uitschakelen.
De vraag is hoe slecht is dit harde kortsluiten voor de motor en kan ik dit niet beter loshalen of met een losse weerstand gaan remmen?

Voor nu werkt de motor nog wel en wil dat het niet verder kapot gaat. Op het werk ook veel slijptollen die heel gaar klinken zoals deze motor nu maar des ondanks nog jaren blijven werken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Dit is het anker van één van de 6 motoren van ellok 1304.
Door een vastloper, kapot lager, moest er iets gerepareerd worden.
Geen sleepringen, maar collector en dikke koolborstels.

Dit soort motoren ploft weleens, maar meestal is de oorzaak vocht.

benleentje

Golden Member

Ja dat zijn leuke motoren, heb ik volgens mij ook als tril motor in mijn telefoon ;). Nu snap ik ook ineens waarom mijn accu dan zo snel leeg is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 6 juni 2020 22:45:30 schreef benleentje:
Toch kan ik het moeilijk geloven met de weerstand ertussen is de piek van de aanloopstroom nooit hoger dan 13A. 320V / (22 + 3,5 )ohm = 12.54A

230/(22+3,5)= 9,2 ampere volgens mij :)
In je startpost staat dat de motor 230v is nu ineens 320v :)

De weerstand van 200W word met een piekbelasting van 2500W ook nauwelijks warm.

Rekenfoutje :) I2R=P 12,452x22= 3459 watt
De piekbelasting is dan 9,22x22= 1862 watt in je weerstand.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maartenbakker

Golden Member

Hard kortsluiten bij uitschakelen klinkt niet zo gezond. Als er een remfunctie nodig is, kun je daar wellicht ook beter je weerstand voor gebruiken.

Ik zou trouwens eerder een mechanische rem verwachten in een zaagmachine.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik vind het een beetje raar dat die machine met zoveel mechanisch geweld aan moet aanlopen. Vroeger wel eens gewerkt met grote haakse slijpers. Toen nog zonder kappen en andere veiligheden. Ik was 16 jaar en deed vakantiewerk bij een aannemer en daar kreeg in een keer zo'n machine in mijn handen gedrukt. Als ik dat nu zou zien zou ik ingrijpen denk ik. Je kunt een jonge jongen niet zomaar zonder enige instructie zo'n apparaat in handen drukken. Ik vond die apparaten destijds ook dood en dood eng.

Maar dat was toen. Moderne machines barsten van allerlei veiligheden als noodstoppen, splinter kappen, en andere zaken. Een beetje normaal aanlopen hoort daar ook bij. Ik denk zo maar dat die machine van het begin af aan al niet orde zou kunnen zijn geweest. Misschien kun je nog iets doen met garantie ofzo?

Zit er geen rem voorziening op die afkortzaag, zo ja dan kan deze met een serie weerstand te laat vrijkomen bij opstarten.

Shiptronic

Overleden

Klink mij als: Als je de motor uit zet, valt het overbruggingsrelais af, en de weerstand verstookt dan het vermogen wat de uitdraaiende motor opwekt. De weerstand gaat dan stinken. Als je de weerstand vervangt door een gloeilamp zie je wat er gebeurd.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die moderne afkortzagen van het goedkopere segment hebben dat nu eenmaal, ding van 1000W+ wat rambats aanloopt. op t werk zit verder in de straat een bedrijf wat veel zaagt met zo'n ding en ook heel kort steeds. dat geeft op de voeding een storing welke bij andere adressen in de straat de verlichting laat knipperen.

ankers die het ineens begeven komt wel meer voor. vaak wel te zien en te ruiken, maar soms ook niks aan te zien, harde sluiting en klapt mee de groep eruit..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 7 juni 2020 08:34:19 schreef Peter112:
Zit er geen rem voorziening op die afkortzaag, zo ja dan kan deze met een serie weerstand te laat vrijkomen bij opstarten.

Ohhhh!!! Goede hypothese. Zeker de moeite waard om eens te onderzoeken.

Als dit het blijkt te zijn moet je de rem voortaan buiten de softstart om aansluiten. Als dit het blijkt te zijn, dan is het misschien vooral de remschoen de "stinkt" (hoop ik).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 7 juni 2020 09:13:28 schreef Shiptronic:
Klink mij als: Als je de motor uit zet, valt het overbruggingsrelais af, en de weerstand verstookt dan het vermogen wat de uitdraaiende motor opwekt. De weerstand gaat dan stinken. Als je de weerstand vervangt door een gloeilamp zie je wat er gebeurd.

Als je de hem uitzet is er toch geen stroomkring meer dus ook geen stroom door die weerstand.

TS schreef:

De nare lucht werd helaas sterker en bleek uit de motor te komen.

Dus niet de weerstand! Een 200Watt weerstand gaat niet zomaar stinken.
________________________________________________________________________________________________________

Allen:
Er staat nergens bij de specificaties dat er een remfunctie in zit nog elektrisch nog mechanisch (verkoop + punt) als dat erin zit zou dat wel vermeld staan, de marketing boys gebruiken de gekste dingen heel graag.
Dus er wordt weer heel wat aangenomen en gespeculeerd bij het verklaren van de problemen.
Het is natuurlijk wel een vreemd fenomeen wat er is gebeurd :)
Doordat de motor nu "schokkerig" loopt zou TS weleens gelijk kunnen hebben dat er een of meer wikkelingen van het anker onderbroken zijn geraakt. :(

En nu maar hopen dat er nog garantie op zit.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Uit de handleiding, ze gaan er maar vanuit dat er precies 230V uit je huisinstallatie komt.

• Bij gebruik van lange kabels en een te kleine
diameter ontstaat spanningsverlies, die
aanleiding geeft tot problemen met de motor.
• Bij een lengte van het snoer tot 15 meter dient
een diameter gebruikt te worden van 1,5 mm2
.
• Bij een lengte van het snoer van 15 - 40 meter
dient een diameter gebruikt te worden van 2,5
mm2
.

benleentje

Golden Member

230/(22+3,5)= 9,2 ampere volgens mij :)
In je startpost staat dat de motor 230v is nu ineens 320v

Ik reken de piekstroom uit niet de effectieve stroom. De piekstroom vins plaats als de sinus op zijn top is en dat is ca 320V

Dus niet de weerstand! Een 200Watt weerstand gaat niet zomaar stinken.

Als je je hand tot een vuist maakt is dat de grote van de 200W weerstand en dat past nooit in de zaagmachine. De softstarter met deze weerstand is een externe kast. Aan de afkortzaag heb ik helemaal niets aangepast.

Op 7 juni 2020 09:13:28 schreef Shiptronic:
Klink mij als: Als je de motor uit zet, valt het overbruggingsrelais af, en de weerstand verstookt dan het vermogen wat de uitdraaiende motor opwekt. De weerstand gaat dan stinken. Als je de weerstand vervangt door een gloeilamp zie je wat er gebeurd.

Ik heb de afkortzaag niet open gehad en heb geen idee hoe de machine afremt. IK moet dit nog even onderzoeken hoe dit precies werkt.

Er staat nergens bij de specificaties dat er een remfunctie in zit nog elektrisch nog mechanisch

Er zit zeker een remfunctie op de machine en ik vermoed elektrisch. Als de zaag op snelheid loopt en ik trek enkel de stekker uit het stopcontact terwijl ik de schakelaar ingedrukt houd dan loop de machine lang uit. Dat is dus bewijs dat er via de schakelaar een remfunctie bedient word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ah, er zit een rem op.
Dan zal het wel verkeerd gaan met het aanlopen, de rem komt niet, of ten dele, los.
Gevolg: te lang te hoge stroom door je wilkkeling.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
fatbeard

Honourable Member

Dan zou ik de weerstand verkleinen en/of de aanlooptijd verkorten. Omdat er gezegd is dat 1sec de minimale tijd was, zal er in dat geval dus een ander relais moeten komen...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
benleentje

Golden Member

Op 7 juni 2020 15:45:20 schreef Toeternietoe:
Ah, er zit een rem op.
Dan zal het wel verkeerd gaan met het aanlopen, de rem komt niet, of ten dele, los.
Gevolg: te lang te hoge stroom door je wilkkeling.

Als de rem het aanlopen had belemmert had ik dat wel gemerkt. Als de machine uitstaat beweegt het zaagblad soepel en er zit geen mechanische rem op. Ik heb net de machine even open gehad vanuit de schakelaar meet ik de ene kant 3,5Ω wat de wikkelingen zijn en de andere kant op 27Ω. Er zit dus een remweerstand van 27Ω in de machine. Ik heb de motor verder niet open gemaakt en kan niet zien hoe groot de weerstand is. Maar de vreemde geur enkel van de weerstand komt vind ik het verder wel goed. Hij kan hoogsten een keer defect gaan waardoor de machine niet meer remt met uitschakelen.

Wat me verder opviel is dat de motor niet direct het zaagblad aandrijft maar dat er toch tandwielen inzitten. En dat zal dan wel het reden zijn dat de machine zo gaar klinkt want bij ongeremt uitlopen van de machine hoor je nog steeds het onregelmatig lopen. Dus tandwielen zijn nu al gaar. Ik heb er nog wel een hoop extra vet ingedaan, dat zat er wel in maar kon beter.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.