Presscontrol of pomp? Failure

Op 6 juni 2020 20:15:54 schreef Kilian:
Wist je dat in Vlaanderen drinkwater niet zachter dan 15 Franse graden mag zijn? https://www.aquaflanders.be/alles-over-waterhardheid

De link met de niet werkende pomp ontgaat mij even...

Shiptronic

Overleden

Dus je hebt nu een berg geld uitgegeven op advies installateur, zelfde probleem dus, beter eerst gedegen onderzoek naar oorzaak doen. Als straks het werkelijke probleem gevonden is ,neemt hij zijn onnodig vervangen pomp installatie dan weer kosteloos mee?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2020 20:15:54 schreef Kilian:
Wist je dat in Vlaanderen drinkwater niet zachter dan 15 Franse graden mag zijn? https://www.aquaflanders.be/alles-over-waterhardheid

Indien het waterbedrijf zelf een ontharding doorvoert, moet een minimale resthardheid van 15°F (of 8°D) behouden blijven.

Het water wordt niet door mijn waterbedrijf verzacht tot 0°F, maar door mijn eigen waterontharder. Dus wettelijk in orde.

Op 6 juni 2020 20:19:50 schreef Shiptronic:
Dus je hebt nu een berg geld uitgegeven op advies installateur, zelfde probleem dus, beter eerst gedegen onderzoek naar oorzaak doen. Als straks het werkelijke probleem gevonden is ,neemt hij zijn onnodig vervangen pomp installatie dan weer kosteloos mee?

Je hebt gelijk, de reden dat ik de pomp heb laten vervangen heb ik ook deels door jullie gemaakt. Omdat bijna iedereen hier hetzelfde zei: oorzaak is de pomp. Maar swat. Mijn probleem is niet opgelost en ik ben heel benieuwd naar de oorzaak.

Op 6 juni 2020 20:24:27 schreef techismything:
[...]

Indien het waterbedrijf zelf een ontharding doorvoert, moet een minimale resthardheid van 15°F (of 8°D) behouden blijven.

Het water wordt niet door mijn waterbedrijf verzacht tot 0°F, maar door mijn eigen waterontharder. Dus wettelijk in orde.

Ook voor particulieren geldt het advies niet lager dan 15 Franse graden te gaan. Dat is geen wet, maar de vraag is of het verstandig is er zo veel van af te wijken.

Met 0 Franse graden zit je op het niveau van demiwater en dat is niet fijn voor leidingwerk e.d.

In industriële ontziltingsinstallaties waar drinkwater uit zeewater gemaakt wordt, wordt om die reden voor leidingen, kleppen en afsluiters voor het demiwater uitsluitend hoogwaardig rvs gebruikt, juist omdat demiwater zo agressief is. Pas nadat er weer zouten aan zijn toegevoegd om het drinkbaar te maken wordt weer normaal leidingwerk gebruikt.

In jouw geval zou ik de rekening van de loodgieter nog maar even niet betalen.

Het is nu in ieder geval jouw probleem niet meer...
De loodgieter moet het nu oplossen natuurlijk, daar betaal je toch voor? Je hebt toch garantie op de installatie.
Ik zou zeker niet betalen voor alles werkt, dat is toch het minste dat je verwacht. Je hebt betaald voor service en oplossing probleem, kan ie dat niet dan moet ie je geld terug.
Zo simpel is het.

En dan te denken dat ik een ietwat gelijkaardig probleem had en het hebt opgelost met 2 euro kosten...
Of er moet in de socarex buis uit de put ergens een lek zitten, waardoor de pomp lucht zuigt en geen water.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 6 juni 2020 21:17:51 (10%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
mvdk

Golden Member

Socarex buis. Is daar nog iets speciaals aan, of is het gewoon HDPE?

Die pomp, is dat nou een ondergedompeld exemplaar, of staat ie in de put boven het waterniveau?

Op 6 juni 2020 21:06:40 schreef CrossFireX:
Het is nu in ieder geval jouw probleem niet meer...
De loodgieter moet het nu oplossen natuurlijk, daar betaal je toch voor? Je hebt toch garantie op de installatie.
Ik zou zeker niet betalen voor alles werkt, dat is toch het minste dat je verwacht. Je hebt betaald voor service en oplossing probleem, kan ie dat niet dan moet ie je geld terug.
Zo simpel is het.

En dan te denken dat ik een ietwat gelijkaardig probleem had en het hebt opgelost met 2 euro kosten...
Of er moet in de socarex buis uit de put ergens een lek zitten, waardoor de pomp lucht zuigt en geen water.

Ik heb nog niet betaald en zal zeker niet betalen tot alles werkt naar behoren. Trouwens, jouw oplossing heb ik gelezen, heel mooi werk!

Op 6 juni 2020 21:34:27 schreef mvdk:
Socarex buis. Is daar nog iets speciaals aan, of is het gewoon HDPE?

Die pomp, is dat nou een ondergedompeld exemplaar, of staat ie in de put boven het waterniveau?

Het zit in de put ondergedompeld.

Anoniem

Vandaag helemaal nieuwe installatie van Wilo TWI5-SE 304 EM met pomp, drijvende anzuig,presscontrol... Maar helaas opnieuw failure!

Dus de presscontrol is vervangen en geeft ook "failure"?
Of de pomp maakt geen druk vanwege een luchtprobleem...
Of de pomp maakt druk maar de leiding naar de presscontrol zit potdicht... :'(

Edit:
Terugslagklep is mee vervangen?

Shiptronic

Overleden

Als ik het goed begrijp is het een bronpomp, die ligt dus onderin in het water, lucht aanzuigen is dan geen issue.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 6 juni 2020 22:11:10 schreef anoniem015:
[...]
Dus de presscontrol is vervangen en geeft ook "failure"?
Of de pomp maakt geen druk vanwege een luchtprobleem...
Of de pomp maakt druk maar de leiding naar de presscontrol zit potdicht... :'(

Edit:
Terugslagklep is mee vervangen?

Terugslagklep zat in de pomp en die is vervangen door een nieuwe pomp met terugslagklep in de aanzuigdarm.

Op 6 juni 2020 22:17:07 schreef Shiptronic:
Als ik het goed begrijp is het een bronpomp, die ligt dus onderin in het water, lucht aanzuigen is dan geen issue.

Idd een bronpomp.

[Bericht gewijzigd door techismything op zaterdag 6 juni 2020 22:21:09 (35%)

evelo

Golden Member

Dergelijke configuratie heb ik zelf nog niet gezien.

Hoe werkt dat dan met de elektrische aansluitingen? Dan moet je de kabel tussen pomp en presscontrol ook vervangen? Want aan de kant van de pomp, onder water, kan je die niet zelf aansluiten lijkt me?

Wat is er nu juist allemaal vervangen?

Arco

Special Member

Hoe moeilijk kan het zijn?
Als de pomp werkt en ook al vervangen is, resten alleen de aan en afvoerbuizen nog...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 juni 2020 22:20:38 schreef evelo:
Dergelijke configuratie heb ik zelf nog niet gezien.

Hoe werkt dat dan met de elektrische aansluitingen? Dan moet je de kabel tussen pomp en presscontrol ook vervangen? Want aan de kant van de pomp, onder water, kan je die niet zelf aansluiten lijkt me?

Wat is er nu juist allemaal vervangen?

De pomp is vervangen door een exemplaar met drijvende zuigkorf met terugslagklep. Boven in de put, net onder de deksel om de put te dichten heeft hij aan de zijkant de elektriciteitsverbinding geïnstalleerd (vorige zat daar ook). Binnen het huis komt dus kabel vanaf de pomp naar de sturingsmodule en de sturingsmodule is dan verbonden aan de stopcontact.

Op 6 juni 2020 22:23:02 schreef Arco:
Hoe moeilijk kan het zijn?
Als de pomp werkt en ook al vervangen is, resten alleen de aan en afvoerbuizen nog...

De loodgieter heeft de presscontrol gedemonteerd en in de socarex buis water toegevoegd tot die aan de top van de buis bleef staan. Daarna heeft hij de buis terug gemonteerd aan de presscontrol. Dit heeft niet geholpen. En als we keken naar de pomp als die wou aanzuigen, dan zagen we geen lek tussen de connectie van de pomp met de socarex buis..

evelo

Golden Member

De kabel tussen verbindingsdoos (onder het putdeksel) en de presscontrol is al eens doorgemeten geweest?

Anoniem

De loodgieter heeft de presscontrol gedemonteerd en in de socarex buis water toegevoegd tot die aan de top van de buis bleef staan.

Dat garandeerd niet dat het water tot aan de pomp is gelopen... wel tot aan de eventuele verstopping.
Afvoerkoppeling aan pomp wat lossen tot ze kan lekken
Pomp starten en kijken of die afvoerkoppeling nu spuit
Zo ja... pomp OK
Zelfde aan de presscontrol... ervoor en erna

Op 6 juni 2020 22:35:08 schreef evelo:
De kabel tussen verbindingsdoos (onder het putdeksel) en de presscontrol is al eens doorgemeten geweest?

Ja, we hebben het doorgemeten als we de stekker in de stopcontact staken, kwam er netjes 230V op de verbindingsdoos en na een paar seconden als de presscontrol failure aangaf, kwam er 0V.

Op 6 juni 2020 22:37:38 schreef anoniem015:
[...]Dat garandeerd niet dat het water tot aan de pomp is gelopen... wel tot aan de eventuele verstopping.
Afvoerkoppeling aan pomp wat lossen tot ze kan lekken
Pomp starten en kijken of de koppeling nu spuit
Zo ja... pomp OK
Zelfde aan de presscontrol... ervoor en erna

Ja daar dacht ik ook aan. Ik denk dat alle verbindingen wel juist zijn, maar ergens toch een verstopping zit. Want het blijft op 0 bar. Een lek lijkt me onwaarschijnlijk in zo een dikke (max 9 jaar oude) buis..

mvdk

Golden Member

Maar hoe ziet dat er dan uit, een bronpomp die op de bodem ligt, maar wel aanzuigt via een drijvende zuigkorf?

Deze configuratie is voor mij een beetje onbekend. Gewoonlijk word een pomp met presscontrol, eigenlijk een flowswitch, gebruikt in een situatie waarbij een te lage aanvoerdruk is.
Water oppompen uit een put naar een drukleiding systeem, werkt eigenlijk alleen goed met toepassing van een "bladder", een windvat, of drukvat. En dan zet je je waterbehandeling pas daarna.

Anoniem

Bij een lek in de leiding tussen pomp en presscontrol heb je nog altijd meer dan 0 bar ... anders zie je het lek wel :+

Ergens mis ik iets, je zegt dat je de presscontrol overbrugd had, de pomp ging draaien en zoog water aan. Als die water aanzuigt gaat er ook ergens water naartoe, anders kan dat niet stromen.
Dus ofwel lekt de buis tussen filter en pomp ofwel verplaatst de pomp geen water, wat ze wel doet want ze zuigt aan...
Dus, die lek lijkt me juist wel erg waarschijnlijk.

En omdat de presscontrol geen flow detecteert schakelt die af. Systeem werkt dus correct, mechanisch is er wat mis.

Makkelijkste manier om dit te vinden is door druk op de leiding te zetten, dus van de filter naar een kraan (met stadswater). Kraan open zetten, zou eventjes wat water mogen gaan stromen maar moet na enkele seconden ophouden. En dan eens gaan luisteren in je put, pomp eruit halen eventueel zodat je de buis visueel kan controleren.

En lek kan je ook krijgen in een jongere buis, door schuren ofzo bijvoorbeeld of door het hamereffect van het water, wat wel vaker voorkomt in dit type van installaties.

Succes.

Kan het zijn dat er verstopping is in de socarex buis? Aan de kant van de presscontrol en ook aan de kant van de pomp losmaken, met een rioolreinigingskabel onder hoge druk uitspuiten? Na de presscontrol sluit ik een verstopping uit, want ik voel geen spanning in de socarex buis bij het inschakelen van de pomp. En toen hij de presscontrol demonteerde (vooraleer hij met water had opgegoten) zat er geen water in de buis. Moest er na de presscontrol een verstopping zitten, dan zou de manometer geen 0 bar aangeven. Aan de aansluiting van de buis met de pomp sluit ik ook uit, want dat is een nieuwe installatie. Volgens mij zit er een verstopping in de buis tussen de presscontrol en de verbindingsstuk met de pomp.

Anoniem

Volgens mij zit er een verstopping in de buis tussen de presscontrol en de verbindingsstuk met de pomp.

Dus eerst controleren of je pomp druk maakt met

Afvoerkoppeling aan pomp wat lossen tot ze kan lekken
Pomp starten en kijken of die afvoerkoppeling nu spuit
Zo ja... pomp OK

Daarna

Zelfde aan de presscontrol... ervoor en erna

Eerst ervoor om te kijken of je leiding tussen pomp en presscontrol dicht zit
Erna hoeft niet... als je presscontrol ook is vervangen zal die wel niet dicht zitten zeker ...

Op 6 juni 2020 22:54:32 schreef Appel:
Ergens mis ik iets, je zegt dat je de presscontrol overbrugd had, de pomp ging draaien en zoog water aan. Als die water aanzuigt gaat er ook ergens water naartoe, anders kan dat niet stromen.
Dus ofwel lekt de buis tussen filter en pomp ofwel verplaatst de pomp geen water, wat ze wel doet want ze zuigt aan...
Dus, die lek lijkt me juist wel erg waarschijnlijk.

En omdat de presscontrol geen flow detecteert schakelt die af. Systeem werkt dus correct, mechanisch is er wat mis.

Makkelijkste manier om dit te vinden is door druk op de leiding te zetten, dus van de filter naar een kraan (met stadswater). Kraan open zetten, zou eventjes wat water mogen gaan stromen maar moet na enkele seconden ophouden. En dan eens gaan luisteren in je put, pomp eruit halen eventueel zodat je de buis visueel kan controleren.

En lek kan je ook krijgen in een jongere buis, door schuren ofzo bijvoorbeeld of door het hamereffect van het water, wat wel vaker voorkomt in dit type van installaties.

Succes.

Als het een lek zou zijn, dan zou ik toch iets van water mogen zien? Kan toch niet dat het volledig scheurd en dus totaal geen verbinding meer heeft? Het geeft ook 0 bar aan... Toen de loodgieter de buis van binenshuis had opgegoten bleef het water gwn stil in de buis. Moest er een lek zijn en een heel erge lek, dan zou dat water toch direct wegvloeien?