Zilver mica condensators

Halo. In een ouder HF schema waar ik mee bezig ben worden nogal veel zilver mica condensators gebruikt; dit i.v.m. de geringe tolerantie.

Ik heb eens gezocht op Google, maar deze zijn moeilijk te krijgen en indien wel te krijgen nogal aan de prijs: gemiddeld € 1,00 per stuk.

Is hier een goed alternatief voor? Bijvoorbeeld metaal film condensators?

Als het regent in september valt Kerstmis in december.
maartenbakker

Golden Member

styroflex folie, NP0 ceramisch, polycarbonaat folie of polypropyleen folie zijn mogelijke vervangers afhankelijk van de waarde en de precieze toepassing.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 6 juni 2020 20:51:05 schreef hansjo:
mica condensators gebruikt; dit i.v.m. de geringe tolerantie.

En de stabiliteit. Als er SM wordt voorgeschreven zal dat een reden hebben. Als er mindere kwaliteit condensators wordt gebruikt kan dat ten koste gaan van de prestaties. Bijv. als de temperatuur tot zomerse waardes oploopt.

TS schrijft "In een ouder HF schema". Het kan zo oud zijn dat er nog geen alternatieven waren.

Altijd nuttig het schema of link mee te geven in een post, al was het maar op speculatief gedrag te voorkomen.

Zilver mica is het materiaal waarvan de condensator is gemaakt.
Dat heeft niets te maken met tolerantie.
Ze worden tegenwoordig bijna niet meer gemaakt, en dat heeft natuurlijk zijn redenen.
Ze zijn duur en lomp en niet meer van deze tijd.
Je hebt het over een oud schema.
Destijds, toen ik nog in een korte broek rondliep, waren zilver-mica condensatoren een goede keuze wanneer stabiliteit een eis was.
Voor restauratie van antieke apparatuur zijn ze nog wel gevraagd wanneer je de boel origineel wilt houden.
Maar de tijden zijn veranderd.
Voor de meeste toepassingen zijn ceramische condensatoren van het type C0G of NP0 nu een goede of zelfs betere vervanger.
Alleen wanneer er hoge eisen zijn ten opzichte van doorslagvastheid of voor exotische toepassingen worden ze nog wel eens gebruikt.

Ik heb zilver-mica ooit gebruikt in een filter om aan klasse-D versterkers te meten. Farnell heeft ze nog, maar de prijs loopt voor grotere waarden op tot tientallen euro's.

Als het kleintjes zijn van een euro zouden het er wel veel moeten zijn wil het een probleem worden, maar veel zal afhangen van de context.
Gaan uw laatste vier topics allen over de superheterodye ontvanger ? Mogelijk is het handiger het project bij elkaar te houden.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 6 juni 2020 22:31:24 (17%)

Zilver-mica wordt nog gebruikt, toepassing: HF-vermogen-stabiliteit.
Voor gewone RF toepassing is keramisch (klasse 1, NP0) een veel goedkopere en compactere oplossing.

Hubie

Special Member

In de oude Philips GM serie meetapp. kom je altijd wel een paar van die "karamel toffee's tegen.
Om het bij 'snoepgoed'te houden,de moderne uitvoering is meer een Haags hopje.
Stabiel,weinig tolerantie net als bij styroflex.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zondag 7 juni 2020 02:58:31 (12%)

Ik ben dan toch wel benieuwd wat uw project is. Die zilvermica dingen gebruik je nu alleen nog voor restauraties enzo.

Voor nieuwere projecten absoluut niet. Ze worden nu niet voor niets meer gemaakt. Er zijn tegenwoordig veel betere technologie bedacht.

Wel kijken wat de toepassing van de condensator is. De al genoemde styroflex (Ook al weer ouderwets en obsolete trouwens.) kan heel erg slecht tegen soldeerwarmte. Het dielectricum is namelijk van polystyreen (=bolletjes piepschuim). Een zeer en zeer brandbaar materiaal dat bij lage temperaturen al smelt. Electrische eigenschappen zijn dan wel weer zeer goed. Er worden nog steeds condensatoren van dit materiaal gemaakt alleen heten ze geen styroflex meer. Dat is een ouderwetse merknaam.

fred101

Golden Member

De keramische condensator is in WW2 ontwikkeld als vervanger voor de mica condensator door de Duitsers. Zilver mica is stabiel maar kan last hebben van zilver migratie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Volgens mij waren dat die buisvormige condensatortjes. En die zijn uitgevonden door een (toen) klein firma'tje met de Rohde & Schwartz.

Door een handels embargo in ww2 konden de Duitsers destijds niet aan mica komen en gebruikten ze dit als alternatief. En achteraf is dat een heel goed alternatief gebleken. Militaire radio (en meet) apparatuur uit die tijd blijkt nog steeds zeer goed te werken en zeer stabiel. Een hele prestatie na 70 jaar ouderdom.

Ex-fietser:
Voor nieuwere projecten absoluut niet. Ze worden nu niet voor niets meer gemaakt. Er zijn tegenwoordig veel betere technologie bedacht.

Nou ja....

http://www.jahre.de/en/products/mica-capacitors/

Frederick E. Terman

Honourable Member

@markce: Mooie link. Dat zijn prachtige condensatoren, en zijn wat je tegenwoordig in HF-vermogenstoepassingen, pulsetechnieken, etc., gebruikt.
Voor het project van @TS zouden ze prima zijn, alleen vrij duur.

Maar het zijn geen zilver-micacondensatoren.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Frederick E. Terman
Vooruit dan, nog een link naar een product (zilver) van een andere mica-cap fabrikant: https://nl.farnell.com/cornell-dubilier/cd15fd101fo3f/cap-100pf-500v-1…

PM. die condensator standaard van R.Jahre (va. 18kg) leek me wel wat voor fred101
http://www.jahre.de/en/products/mica-capacitors/capacitance-standards/

fred101

Golden Member

Ik gebruik altijd gewoon keramische NP0 condensators voor dingen als oscillators.

Zilver-mica is idd iets anders als Mica. Of dat beter of slechter is weet ik niet. Er zijn zoveel varianten. Net als weerstanden, in een 40 jaar oude Tek zijn bijna alle composiet weerstanden nog binnen hun toleraties, in consumenten apparatuur verre van dat (In mijn beide Fender versterkers uit the 70's waren, zonder uitzondering, alle composiet weerstanden ruim boven hun specs)

https://en.wikipedia.org/wiki/Silver_mica_capacitor

Gewoon NP0 gebruiken, tenzij je met RF hoogspanning bezig bent, mica kan hoge spanningen aan bij een compact formaat. Een 1 kV mica is een stuk compacter als een keramische deurknop.

Marcke, ik heb "standaard" condensators van Philips, HP en GR. Als testkastje heb ik iets gemaakt met van die vrolijke blauwe blokjes (MKT) en die bleken verrassend goed in tolerantie. Ik heb nooit de stabiliteit en voltco gemeten, ze zijn goed genoeg om multimeters te checken.

Ik heb een HP4261 LCR meter, daar zit mica in, net als in een HP calibratie grade capacitor decade en in al mijn GR en ESI bruggen. Die zijn allemaal nog ruim binnen hun specs. Die 4261 was van een cal lab en net extern voor hun gecalibreerd en ik had het ding daarvoor een grote beurt gegeven (schoonmaken, voeding, contacten etc) Ze kochten een nieuwe ivm het bereik en ivm component fixtures. Dat is sindsdien mijn dagelijks gebruik LCR meter. Mijn GR1520 is een C brug met aF resolutie (maar max 1uF) Die gebruik ik als standaard. Dit was de moederbrug uit het GR cal lab. Daarmee werden standaards gecalibreerd. (dat is bevestigd door de man die 40 jaar lang voor GR meetbruggen ontwierp) Al mijn ander GR's zijn ook nog ruim binnen de tolerantie. Dus mica is zo slecht nog niet..alleen hangt daar een ander prijskaartje aan. (Een vervangende 1M standaard weerstand voor een defecte GR brug zou 150 dollar kosten, ik had geluk dat de modernere vervanger die ik nieuw bij Farnell voor 35 euro kocht precies goed van waarde bleek te zijn.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 7 juni 2020 14:52:49 (48%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Niet alleen hoge spanningen, ook hoge piekstromen.
Leuk als over-done snubber.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Zilver mica of gewone mica condensators worden nog steeds gemaakt en zijn goed te verkrijgen.
Waar ik ze voor gebruik is in HF eindversterkers en filters.
Ze kunnen hoge stromen aan, typen welke ik vaak gebruik gaan tot 500Volt, maar zijn ook te krijgen in 1kV.
Keramische typen zijn niet zo geschikt en worden warm.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Gezien je andere topic gaat het vermoedelijk om een zelfbouwontvangertje.

Zilver-mica condensatoren hebben dan wel zeer goede hf eigenschappen, maar gezien je zelfbouwontvanger met beperkte middelen gemaakt geen topkwaliteit zal zijn zal dit het verschil niet uitmaken.
Het is dus een beetje onzinnig om lang te zoeken en veel te besteden aan die condensatoren. Ze zijn niet essentieel om een goed werkende ontvanger te bouwen.
70 jaar geleden stonden de kunststoffen nog in hun kinderschoenen en waren er weinig alternatieven. Nu zijn er goede hf condensatoren verkrijgbaar zonder mica. Als je een willekeurige radio opengooit van na de jaren 60 ga je er geen meer in vinden en die werkten ook prima

@exfietser. Bij Polystyreen als dielectricum moet je niet denken aan piepschuim, maar aan een dunne doorzichtige plastiekfolie.
De folie verhoudt zich tot piepschuim als eiwit tot meringue

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 7 juni 2020 14:32:30 schreef markce:
@Frederick E. Terman
Vooruit dan, nog een link naar een product (zilver) [...]

Tiens, inderdaad. Da's duidelijk. Die andere link beschrijft dan weer de aluminiumisering (?) van hún product.

De heel oude dump-zilvermica-C's bleven niet stabiel, zoals hierboven al opgemerkt. Daar ging blijkbaar het zilver aan het kruipen. Maar dat was dan wel na tientallen jaren, en natuurlijk was die WW2-apparatuur ook niet voor de eeuwigheid bedoeld.
De latere zivermica's (en, nu je het zegt, die leken erg op die uit jouw link (zilver)) hadden daarvan geen last.

Oh ja, styroflex; die gebruikte ik in mijn eerste zelfbouw-zendontvanger. Inderdaad waren ze goed, maar smeltbaar. :)

--
Nog even terug naar de startpost:

In een ouder HF schema waar ik mee bezig ben worden nogal veel zilver mica condensators gebruikt; dit i.v.m. de geringe tolerantie.

Bedoeld wordt waarschijnlijk de stabiliteit. Dat een condensator bijv. 1% afwijkt (=tolerantie) van zijn opgestempelde waarde is dan niet erg, als hij zijn waarde dan ook verder maar goed aanhoudt (=stabiliteit) in de komende tijden.
Daarom zijn we wel benieuwd naar wat dat schema dan wel is. Dan kunnen we er misschien gerichter iets over zeggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zoals ik al aangaf is het een oud schema van : Globespan wold band receiver.
Hierbij het schema. Op Internet kun je ook informatie vinden.

Als het regent in september valt Kerstmis in december.

Hallo Hansjo, in dit schema kun je gewone NPO keramische condensators gebruiken, speciale typen zijn niet nodig zoals zilver mica.
NPO keramische condensators kun je verkrijgen tot een waarde van 1000pF.
Typen met een grotere waarde dan 1nF zijn meestal samengesteld uit een ander soort diëlectrium en dienen als koppel of ontkoppel condensator.
Aangezien je niet met vermogenstoepassingen werkt en ook niet met hoge spanningen (buizen) werkt dat prima.

Telefunken Sender Systeme Berlin