"Berlin-Uhr" met leds... Arduino, Raspberry,...?

Op 6 juni 2020 23:29:32 schreef Arco:
Wat is het nut van zo'n psychedelische klok?... ;)

Iedereen bouwt wel eens iets aparts. Ik heb in 1986 op het punt gestaan om hem te bouwen, destijds met de cmos serie van Philips.
Uiteindelijk is het digiloogje geworden, een klok zonder cijfers en dergelijke.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/138640/2#highlight=leds+leve…

De klok loopt op een kristal. Bijzetten gebeurt met de zomer en wintertijd.
Niet zo precies als DCF o.i.d., maar nauwkeurig genoeg om een half jaar bij de tijd te blijven.

[Bericht gewijzigd door buzzy op zondag 7 juni 2020 10:44:02 (21%)

High met Henk

Special Member

GPS en DCF77 zit (DCF77 wellicht zat) overal in de lucht. Geen wifi of intermep nodig.

lijkt mij de beter optie....
Ik heb ooit een DCF 77 klok gezien met kant en klare chippies. Was dan weliswaar een gewone klok met 7 segments, maar de 7 segments + drivers verwijderen en je hebt iets zonder software!

wel echt retro...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 7 juni 2020 10:27:04 schreef Stefaan Van Slycken:
Hmmm, van die ESP32 had ik nog nooit gehoord maar die MQTT-mogelijkheid lijkt me wel interessant voor IoT-toepassingen...

NodeMCU met de ESP8255 was de voorganger. Heel simpel op te zetten met de Arduino software. Eigenlijk dé basis voor alles met een microcontroller bij zelfbouw. Omdat je altijd op afstand nog wat parameters kan bijstellen of uitlezen zonder knopjes en displays te hoeven inbouwen.

EricP

mét CE

Erg netjes trouwens, een nieuwkomer die gelijk zijn woonplaats invult, meestal moeten we daarom vragen.

Stefaan is toch niet echt een nieuwkomer... Wellicht moet je het 'herintreder' noemen? :)

maar aangezien ik vooruit wil is een 8051 dus niet echt een optie.

Och... ondanks dat de originele 8051 al wat jaartjes mee draait... is die core nog allerminst 'obsolete'.

'Mee' is een leuk streven, maar... Kennis van onderliggende hardware blijft hoe dan ook wenselijk als je wat knaps wilt maken. In dat opzicht is je basis in basic dan ook 'onhandig'.

Op een pi is dicht echt niet de moeite van het nadenken waard.

code:

while 1
{
  getTime()
  convertTimeToDisplayBits()
  displayBits()
  sleep(100)
}

De rest is internet access configureren en NTP aanslingeren - OS config dus. Of je daarmee dan 'mee' bent (cq. niet iets wat door een ander gemaakt is uit de kast trekt...)?

Voor je ontvangst (DCF of GPS oid.) moet je zelf ff kijken wat je eisen zijn. als klokje alleen bij jou thuis op een vaste plaats moet werken, dan is dat een bijkomend voordeel (als in: makkelijk).
Alternatief zou zijn een klokchippie (er is best leuk spul te koop) waarin je de tijd kunt setten EN die ook kan syncen met DCF77. Dat loopt redelijk autonoom, en dus ook als je geen ontvangst hebt. Heb je wel ontvangst, dan blijft het ook gelijk lopen :).

bprosman

Golden Member

maar aangezien ik vooruit wil is een 8051 dus niet echt een optie.

Het was ook niet zozeer om je naar de 8051 te krijgen maar meer de rest van de elektronica aangezien ze daar alles gemultiplexed hadden en dat kan met iedere processor en scheelt schuifregisters (HC595) etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Zeker is het niet onmogelijk om op een Arduino NTP te implementeren, maar een beginnersklus is het nu toch ook niet.

Kom, kom...
Kwestie van ESP32 aansluiten op een microcontroller en een stuk of 5 AT commando's versturen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 7 juni 2020 06:59:05 schreef mel:
In Dusseldorf staat een zendmast ,waar de omtrek ook voorzien is van "tijd verlichting" ,dit gaat BCD, en is idd voorzien van een DCF ontvanger.

In de jaren '90 heeft Elektuur van die televisietoren en zijn (of is het haar?) tijdsaanduiding ook een ontwerp van een miniatuur versie gepubliceerd.

Voor Arduino zijn er zat libraries waar NTP mee gedaan kan worden. Daar hoef je niet zo diep voor te duiken. Essentie is wel dat de ESPxx binnen wifi bereik is. Is dat zo TS? Klok staat niet "in het veld" neem ik aan?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zijn jullie nu aan het voorstellen om een Arduino in te zetten als primaire processor, en dan nog eens zo'n ESP32 erbij, alleen om NTP te kunnen draaien?
Dat is misschien iets goedkoper als een Raspi, maar zeker niet simpeler.

( en in de marge: [quote]die televisietoren en zijn (of is het haar?) tijdsaanduiding[/quote] "De toren" is "hij" en dus is het "zijn" tijdsaanduiding. Soms is het Nederlands erg logisch)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 7 juni 2020 12:59:49 (31%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Da's mijn voorstel niet. Ik stel voor om alleen een ESP12 (of evt ESP32) te nemen, en een schuifregister of I/O expander voor de lampen. Programmeren met Arduino IDE uiteraard.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Aha, dus zo'n ESP32 - of zeggen we beter "sommige ESP32-bordjes" - is/zijn compatibel met de Arduino ontwikkelomgeving? Ik ken die dingen hoegenaamd niet, had er nauwelijks van gehoord eigenlijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Er zijn heeeeeeel veel boards die onder de Arduino IDE geprogrammeerd kunnen worden, naast de oorspronkelijke reeks Arduino's. Die ESP dingen dus ook. Kwestie van de goede board files installeren (wat heel simpel is) en je programmeert het als ware het een Arduino. Voor ESP12 vind ik de NodeMCU wel handig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
marcob

Golden Member

ESP32 heeft een dual core, welke in de Arduino IDE goed in te stellen en te gebruiken is. Normal heb je 1 loop als hoofdprogramma, nu heb je er twee. Dus voor elke core een eigen loop.
Heb een weerstation gebrouwd, waarbij loop 1 alle sensoren controleert, de tweede loop regelt de webpagina en de communicatie naar Domoticz en Thingspeak.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Kijk kijk, hier leer ik nog eens iets! Die ESP32-bordjes moet men dan toch maar beschouwen als een krachtiger familielid of verwante van de Arduino's, lijkt me? De prijsstelling van de bordjes lijkt dat te bevestigen.

Aangaande het programmeren: heeft men dan een sectie "declaratie variabelen" en dan een "init1" en een "loop1" benevens een "init2" en een "loop2"? Zijn de gedeclareerde variabelen gemeenschappelijk? Kan men ook variabelen declareren die enkel aan de ene of aan de andere core gekend zijn?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat ze al dan niet krachtiger zijn is meestal niet de hoofdzaak. Voordeel voor mij is dat er wifi aan boord is, en bluetooth bij de 32 als ik het goed heb. Dat geeft ineens een heleboel mogelijkheden die je met een kale Arduino niet hebt. En duurder zijn ze niet, althans de ESP12/NodeMCU.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
marcob

Golden Member

Op 7 juni 2020 14:53:02 schreef big_fat_mama:
Aangaande het programmeren: heeft men dan een sectie "declaratie variabelen" en dan een "init1" en een "loop1" benevens een "init2" en een "loop2"? Zijn de gedeclareerde variabelen gemeenschappelijk? Kan men ook variabelen declareren die enkel aan de ene of aan de andere core gekend zijn?

Helaas moet ik hier je antwoord op schuldig blijven, ik noem mezelf ook nog een beginnend Arduino programmeur :-) Ik heb een normale declaratie van de variabelen gebruikt en zijn te gebruiken in beide core's. Er zijn wel wat aandachtspunten wanneer je in beide core's naar de zelfde variable schrijft, maar dat was bij mij niet het geval.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Ik had binnen een uurtje een thermo/hygro meter draaiend op een nodemcu kloontje van €6, waardes naar internet. Inclusief Arduino IDE downloaden en installeren plus ESP8xxx plugin toevoegen en nog een software module dacht ik. Het is echt een kwestie van een keer doen.

Dual-core complexiteit zou ik nog even niet opzoeken voor een klok met 15 lampen ;)

https://circuits4you.com/2018/01/02/esp8266-nodemcu-ntp-time-clock/

De klok moet inderdaad alleen bij mij thuis draaien, daar is uiteraard wifi maar het is natuurlijk handig als het ding blijft werken als die eens uitvalt.

Wat betreft de hardware twijfel ik altijd wat tussen "moet ik het warm water heruitvinden" (cfr Arduino shields en zo, dat kan je allemaal zelf maar voor wat het maar kost...) en effectief alles tot in het detail kennen.

Bon, ik weet weer waarover nagedacht. Alvast bedankt allen voor de input. Het kan zijn dat ik weer even een half jaar niet van mij laat horen, maar als die klok klaar is post ik ze zeker.

Op 8 juni 2020 16:25:29 schreef Stefaan Van Slycken:
De klok moet inderdaad alleen bij mij thuis draaien, daar is uiteraard wifi maar het is natuurlijk handig als het ding blijft werken als die eens uitvalt.

Dat kan ook wel. Je kunt een RTC (real time clk) chipje ernaast zetten. De tijd daarin zet je bv eens in de paar dagen gelijk dmv dat NTP protocol, waarvoor je eventjes het net op moet. Tussendoor loopt ie vrolijk verder op de RTC. Een RTC boardje koop je voor weinig bij Ali, Ebay of zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Of je draait een of ander O/S dat zelf een systeemklok bijhoudt, en die dan bijstuurt via NTP wanneer er netwerkconnectiviteit beschikbaar is.

Het kan zijn dat ik weer even een half jaar niet van mij laat horen, maar als die klok klaar is post ik ze zeker.

Ik kijk ernaar uit! Uw berichten zijn alleszins voorbeelden van nauwkeurige omschrijving én verzorgde taal, een voorbeeld voor velen!

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 8 juni 2020 18:58:37 (48%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
marcob

Golden Member

De meeste Arduino NTP library die beschikbaar zijn doen ook niet continu contact leggen met een NTP server. De interne klok van een ESP bordje is zuiver genoeg om enkele uren te overbruggen zonder WiFi verbinding. Misschien wel enkele dagen, voordat je merkt dat de klok een minuut voor of achter loopt, zelf nooit getest.

Ik heb een bestaande nixi-klok welke een koppeling had voor een GPS module, gekoppeld met een ESP8266. Hierop draai in een emulatie van GPS module welke de tijd via NTP ophaalt. De NTP connectie doet de module maar een paar keer per dag. Ook heb ik een ESP module gebruikt als DCF emulator.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voorzover ik begrijp zijn de meeste ntp-implementaties intelligent genoeg om zelf uit te maken hoe vaak ze de buitenwereld (= de geconfigureerde servers) contacteren. Hoe stabieler ze zich bevinden, hoe minder connectie ze maken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
marcob

Golden Member

Ligt ook aan hoe vaak je de de NTP functie in je hoofdprogramma aanroept, dit heb je zelf natuurlijk in de hand.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Uw berichten zijn alleszins voorbeelden van nauwkeurige omschrijving én verzorgde taal, een voorbeeld voor velen!

Hier op het forum valt dat vrij goed mee vind ik... waar ik het lastiger mee heb zijn mensen die vragen stellen en dan niet meer laten weten hoe het afgelopen is.

Bon, na nog wat onderzoeken, wat denken jullie van volgende setup?
- Arduino Mega, deze heeft voldoende uitgangen zodat ik niet met een externe multiplexer moet werken, dit vooral om de bedrading eenvoudig te houden. Met die paar euro's meer zit ik niet in.
- MKRWifi1010 bordje om op die manier bijvoorbeeld dagelijks gelijk te zetten met een tijd van internet.

marcob

Golden Member

Persoonlijk vind ik de MKRWifi1010 overdone. Als het enkel om de tijd te zetten e.d. zou ik een ESP8266 ESP-01 pakken. Mooi klein en kun je serieel laten babbelen met elkaar. Let wel op dat de ESP 3,3 volt is. Maar daar zijn ook weer adapters voor.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years