AEG selenium diode B75/60-1

Beste Forum genoten,

Heeft iemand misschien informatie over deze selenium diode?

Merk: AEG
Type: B75/60-1
Toevoeging: 533/12-h1y

Bijvoorbeeld een datasheet.
Het belangrijkste is de maximale stroom en de spanningsval.

Deze gelijkrichter wordt gebruikt in deze voeding:

De uitgangsspanning is 60 Volt DC.
De stroom die deze voeding kan leveren is mij onbekend.

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Hugo Welther

Moderator

60mA 75 is de max spanning in volt.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op zaterdag 6 juni 2020 12:47:38 (11%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

De B geeft aan dat het een bruggelijkrichter is. Een enkele selenium diode begint met een E.

Thevel

Golden Member

Op 6 juni 2020 12:47:05 schreef Hugo Welther:
60mA 75 is de max spanning in volt.

60mA lijkt me wel erg weinig voor zo'n grote gelijkrichter.

60mA lijkt me wel erg weinig voor zo'n grote gelijkrichter.

Heel normaal voor selenium bruggen uit die tijd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

samenvattend:
Bruggelijkrichter (Greatz schakeling)
75 Volt max spanning, 60 mA max stroom
Spanningsval is ca 0,2 Volt per diode.
Dus even tellen hoeveel dioden er inzitten,
Deel het totaal door 2, (door de halve brug gaat de stroom).
Vermenigvuldig met 0,2 ( spanningsval per cel),
en je krijgt de totale spaningsval.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 6 juni 2020 17:16:02 schreef Toeternietoe:
samenvattend:
Bruggelijkrichter (Greatz schakeling)
75 Volt max spanning, 60 mA max stroom
Spanningsval is ca 0,2 Volt per diode.

één seleniumcel heeft algauw een 10voudige spanningsval.(2V) anders was er zo geen koeling nodig..

benleentje

Golden Member

IK heb 2 gelijkrichters van 3A liggen en die zal qua grote 1,5x zijn. Dus kan het ook een brug voor 0,6A zijn?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

B75/60-1

Ik denk 75/60V 1A. Misschien staat er wat op de trafo die dat aannemelijk kan maken? Er zijn vele Ismet MTD types....Proefondervindelijk de gelijkrichter belasten kan natuurlijk ook om zo de maximale stroom te bepalen.

Thevel

Golden Member

Op 6 juni 2020 17:30:31 schreef benleentje:
IK heb 2 gelijkrichters van 3A liggen en die zal qua grote 1,5x zijn. Dus kan het ook een brug voor 0,6A zijn?

Dat zal beter in de buurt komen dan de eerder vermelde 60mA.

benleentje

Golden Member

Het is altijd lastig inschatten op een foto maar ik schat de trafo op ca 100va. met 75V secundair zit je op 1,33A. Een 1A gelijkrichter zou daarbij prima passen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
vergeten

Golden Member

Op 6 juni 2020 12:44:48 schreef Electron:

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Trafo wikkeling en de zijkant ziet er zeer slecht uit!
Is het nog wel verantwoord om daar spanning op te zetten, is hij nog wel OK?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Sjonge, wat hebben mensen hier soms een goede kritische blik.

Inderdaad, die trafo zou ik op z'n minst even meggeren om te zien of de isolatie tussen prim en sec, en prim en blikpakket nog in orde is.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Net alsof de wikkeling verbrand is als je het van dichtbij ziet.
Het ziet er in elk geval niet lekker uit en zou er ook niet zomaar spanning op zetten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Wat is het voor een ding? Waar is het van? Mijn eerste idee dat ik die foto zag was dat een ouderwetse triller omvormer was zoals vroeger gebruikelijk bij buizenautoradio's. Op de lege plek zou dan de triller gestaan kunnen hebben.

De spanning is dan alleen wel een beetje laag. 75 volt is niet erg veel als anode spanning. En dat is ook nog de maximale spanning van de gelijkrichter.

In een lawaaiige ouderwetse auto moest je toch wel wat vermogen hebben om de radio te kunnen horen. Daarom werd er vaak een El84 of vergelijkbaar eindbuisje gebruikt. Dat kan nog wel een 3 a 4 watt vermogen maken op een 250 of 280 volt ofzo. Met batterijbuisjes op een veel lagere anode spanning haal je dat niet.

Ben benieuwd waar dat ding nu van is?

zou het zo bij t ijzer mieteren, zeker 50 jaar oud dat ding. trafo is nog voor 220V gemaakt, is dus een stby slurper nu. elco wrs zo droog als de sahara en gelijkrichter die ook niet betrouwbaar meer is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Iedereen hartelijk bedankt voor jullie nuttige reacties tot nu toe!!

Even wat antwoorden:

/****************************************************************/
Het is een voeding uit een Tonomat Jukebox uit 1959.
Deze voedt enkele 60 Volt lampjes en twee motoren.
Een van die motoren is voor de aandrijving van de platencarrousel.
/****************************************************************/
Type: B75/60-1
60 mA lijkt me ook wel weinig voor het aandrijven van de motoren
en de lampjes.
Maar toch wordt een dergelijke codering met spanning en stroom
wél gebruikt op gelijkrichters?
/****************************************************************/
Op de transformator staat:
Merk: Ismet
Daaronder: JS 4366
Type: MTD
Nummer: 251 I?07-119.

Het gewicht van de totale voeding is iets minder als 3 Kg.
Inderdaad een zware transformator voor zo'n kleine stroom.
De transformator is inderdaad defect.

/****************************************************************/

Anoniem

B75/60-1
Is een seleniumgelijkrichter.

B75 duidt op een bruggelijkrichter met maximum sperspanning van 75V.
De aanduiding 60-1 betekent dat de gelijkrichter geschikt is om maximaal 60V wisselspanning bij een stroom van 1A gelijk te richten.

Als het tweede deel van de aanduiding op een Se gelijkrichter enkel op de stroom slaat is dit voorafgegaan door de letter C van current of courant.

De bewering dat 60 slaat op 60 mA is gezien de grootte van de platen,
niet juist. En omdat er 12 platen inzitten , dus 3 per diodefunctie, en de maximale inverse spanning van een seleniumdiode 20-25V bedraagt lijkt dit te kloppen.

Heel interessant om dit even uit te vlooien en dan naar het containerpark ermee.
Ik ben zelf een fervent liefhebber van oude meuk en restauratie van
waarde volle spullen van weleer, maar dit is geen waardevol antiek en in zo'n slechte staat en geoxideerddat het nooit meer proper of betrouwbaar te krijgen is. De afvlakcondensator kun je zo al wegggooien, die is zeker stuk en de transfo ziet er ook allesbehalve uit, en het chassis is half opgeroest. Weg ermee!

maartenbakker

Golden Member

Niet jokken, je bent helemaal geen liefhebber van oude meuk. Maar ik geef je grotendeels gelijk, behalve dat het containerpark ook de oudijzerboer mag zijn. Dan loont het ritje tenminste nog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Je zou nog verwonderd zijn wat ik zoal liggen heb . Ik zal je maar niet uitnodigen want mijn hele huis vol kwijl kunnen we in deze tijden niet hebben. :-)

.Als je dat ding samen met ander schroot wegvoert heb je gelijk. Maar zo'n 5 kg oudroest waar het koper nauwelijks nog te scheiden valt ,zou het me verwonderen als je er meer dan 2-3 Eu voor krijgt.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 7 juni 2020 14:06:18 (17%)

Ik zou het ook vervangen door een nieuwe moderne 60 volt voeding. Helemaal omdat de trafo defect is en nog voor 220 volt was. Het is ook een beetje jammer als je motoren en gloeilampen (Ook iets dat over een x aantal jaren zeldzaam gaat worden.) ooit oproken door een probleem met die oude voeding.

De oudijzerboer heeft jongstleden een baby familielid erbij, denk je ook even aan hem? ;)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Op 7 juni 2020 13:58:33 schreef grotedikken:
Je zou nog verwonderd zijn wat ik zoal liggen heb . Ik zal je maar niet uitnodigen want mijn hele huis vol kwijl kunnen we in deze tijden niet hebben. :-)

:-)

.Als je dat ding samen met ander schroot wegvoert heb je gelijk. Maar zo'n 5 kg oudroest waar het koper nauwelijks nog te scheiden valt ,zou het me verwonderen als je er meer dan 2-3 Eu voor krijgt.

Meer zal het inderdaad niet zijn, maar als de ijzerboer en de gemeentewerf ongeveer even ver weg zijn en je toch moet rijden, loont het alsnog.

Nou kun je hem misschien wel in het restafval gooien want die scheiding werkt best goed meestal, maar toch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 juni 2020 14:24:24 schreef Ex-fietser:
Helemaal omdat de trafo defect is en nog voor 220 volt was.

Dat de trafo voor 220V was is niet doorslaggevend. In het 220V tijdperk was de positieve tolerantie op de netspanning +10%. Bij de huidige 230V is het +6%. Als je dat gaat uitrekenen kom je voor beide gevallen op vrijwel dezelfde waarde uit.
Wat wel doorslaggevend is, de trafo is totaal verrot.

Anoniem

En de elco, het chassis en de gelijkrichter ook. Dus weg ermee.