12F683 wordt niet actief

Hallo,

Ik ben een project bezig waarbij een luik open gestuurd wordt en na verloop van tijd weer dicht. Nu heb ik in proton een test programma gemaakt en in de 12F683 geschoten. Dit ging prima. Echter wordt het programma niet uitgevoerd en wordt de 12F683 niet actief.

Het programma is toegevoegd. In de basis worden poorten toegewezen en van status gewijzigd in een for..next loop. Dit moet zich met while en wend herhalen.

Ik kan zo even niet bekijken wat er mist of onjuist is. Er staat op pen 1 en 8 4.95V en er is een 100nF condensator aan gekoppeld.

Zit er iets in het programma fout?

Graag advies en bij voorbaat dank.

Marcel

Let erop dat GPIO.3 input only is, je kunt er geen led op aansluiten.

e:/ en vermijd ook van die te programmeren met leds aangesloten op GPIO.0 en GPIO.1, bij mij loopt dat ook altijd fout.

LDmicro user.

MPG

Bedankt voor je reactie....

Inmiddels is GPO.3 een input. Programma is toegevoegd.

Tekening van het project is ook toegevoegd..Dit om te laten zien dat LED's middels transistors worden aangestuurd.

Marcel

Dat is niet juist geprogrammeerd.
De schakeling voor de tijden is een analoge bediening en dus moet GPIO.3 een analoge waarde opvragen.
Ben niet thuis in Proton om u een voorbeeld te geven maar er zijn hier genoeg CO'ers die dat wel kunnen.

LDmicro user.

Die chips die "heel weinig pootjes" hebben zijn uiteindelijk onhandig. Als je precies weet hoe er mee om te springen kan je het werkend krijgen en net 1 tikkie kleiner dan wanneer je een grotere chip gebruikt. Ik kies nog steeds liever voor chips met 14 of 20 pins terwijl ik ook 8pins chips kan kopen. Echt, het "gezeik" wat je krijgt met pins die je voor "programming" nodig hebt en dus niet fatsoenlijk kan gebruiken voor andere dingen... Ik heb het er niet meer voor over.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

MPG

Dat klopt en daarom is GPIO.3 nog niet opgenomen in het programma. Staat in het blauw, dus niet actief. Later wordt hier een weerstand keten ingeprogrammeerd, welke met jumpers een tijdfactor zullen innemen.

GPIO.3 geeft nu 4.06V...

Marcel

Arco

Special Member

Waarom zit dat analoge spul dan aan GPIO3???
Da's de enige pin die daar juist niet geschikt voor is... (GPIO0,1,2 en 4 zijn wel A/D ingangen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco...

Bedankt voor je reactie en neem ik mee. Goede opmerking.

Inmiddels loopt het programma zijn stappen af. Wordfile toegevoegd. Waren wat programmeer foutjes/slordig heden.

Ik kan weer verder.

Bedankt allen,

Marcel

Arco

Special Member

Gewoon de code posten of er een pdf van maken is wat makkelijker (dan hoeven we Office niet steeds op te starten...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco

Oke...nooit gedaan en volgende keer verdiep ik mij er in, alvorens zomaar posten. :)

Marcel

Hallo

Inmiddels ben ik in de weer geweest met RCin op GPIO.4 (AN3). De bedoeling is om via een jumper keuze, een daarmee gegeven tijd "Jumper" aan een lus te geven. Het moet de rust tijd worden tussen openen van een luik en het sluiten van het luik. Deze zou dan in 5 stappen instelbaar zijn. Nu werkt het nog niet, dat wil zeggen dat ondanks het sluiten JP1 of JP5 de tijd gelijk blijft. Ik vermoed dat de waarde onder de 31 (ingelezen) en zo deze niet aanpast. Mede omdat de rust tijd rond de dezelfde tijd ligt als de 320 van het openen en sluiten. Ook dan is het resultaat zo een 2 minuten en 33 seconde.

Het ontladen van de condensator was in het programma op 1 msec gezet en vervolgens op 10 msec, maar ook dat maakte niet uit.

Dus hopelijk kan iemand mij iets adviseren.

Ik ben er overigens van uitgegaan dat GPIO.4/AN3 gewoon beschikbaar is en geen specifieke instelling nodig heeft.Of zit daar nu juist het probleem........? Ik heb het volgens mij als input gedeclareerd.

Marcel

Arco

Special Member

Die GPIO4 pin heeft een A/D converter die je zo kunt uitlezen. Waarom dan het geknoei met RCin?

Als je toch RXin wilt gebruiken, doe dat dat met GPIO2 (da's de enige S/T pin, de rest is TTL)

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 7 juni 2020 12:03:53 (34%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2020 11:39:52 schreef Arco:
Die GPIO4 pin heeft een A/D converter die je zo kunt uitlezen. Waarom dan het geknoei met RCin?

Ja precies.

@TS,
En misschien is het handig voor je als je de datasheet eens leest van de 12F683.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heren,

Bedankt voor jullie feedback.

Het traject die ik volgde is vanuit de pic.basic cursus. Aangezien ik met middels jumpers (wens gebruiker) de tijd tussen luik open en luik dicht gaan wilde bereiken kwam de oplossing met RCin daar voorbij.

En dan ga je hiermee aan de slag, lijkt me niet vreemd. Dat ik niet met een uiteindelijke oplossing ben begonnen zou mijn vreemder lijken, wanneer je gewoon niet alles weet.

Zal zien of het bestuderen van de datasheet mij iets oplevert. Had het tot nu toe niet gebruikt voor alle specificaties.

Nogmaals bedankt,

Marcel

Lambiek

Special Member

Op 7 juni 2020 16:58:43 schreef Marets:
Het traject die ik volgde is vanuit de pic.basic cursus. Aangezien ik met middels jumpers (wens gebruiker) de tijd tussen luik open en luik dicht gaan wilde bereiken kwam de oplossing met RCin daar voorbij.

Ja, dat wordt gedaan als er geen analoog op de controller zit. Maar als er een A/D converter opzit gebruik je die natuurlijk. En daarom is het zo belangrijk dat je de datasheet van desbetreffende controller leest, daar hameren we niet voor niets op. :)

En dan ga je hiermee aan de slag, lijkt me niet vreemd. Dat ik niet met een uiteindelijke oplossing ben begonnen zou mijn vreemder lijken, wanneer je gewoon niet alles weet.

Dat is ook zo, je bent nog een beginner zo te horen. En dat geeft ook niets, we hebben het allemaal moeten leren. :)

Zal zien of het bestuderen van de datasheet mij iets oplevert. Had het tot nu toe niet gebruikt voor alle specificaties.

En je hoeft ook niet de hele datasheet te lezen, "al wordt je daar niet dommer van" het is de kunst om er dat uit te halen wat op dat moment belangrijk is voor je.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.