"Berlin-Uhr" met leds... Arduino, Raspberry,...?

Op 8 juni 2020 21:22:23 schreef Stefaan Van Slycken:
Bon, na nog wat onderzoeken, wat denken jullie van volgende setup?
- Arduino Mega...- MKRWifi1010 bordje

Wil je nou 2 Arduino's aan elkaar knopen? En dat alleen om een paar lampen aan te sturen en de tijd bij te houden? Klinkt mij als een extreem dure oplossing.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik had er nog nooit van gehoord. Wel een leuk idee van die kunstenaar om eens eens wat anders te proberen.
Maar voordat ik zoiets electronisch ga bouwen wil ik eerst wel een zien of mijn 62 jaar oude neurale netwerk aan deze weergave kan wennen.
Voor wie het ook wil testen, hierbij een windows screensaver

reading can seriously damage your ignorance

Esp32 devkits hebben 36 pinnen. Dan hoef je niks te solderen, stekkers naar led (drivers) erop en klaar.

Dat lijkt me een factor 1000 eenvoudiger dan een Mega met een wifishield te laten praten.

Ik merk hier regelmatig dat mensen niet doorhebben dat zo'n ESP ding een micro op zich is. Men denkt dat het een wifi doosje die je aan een micro moet aansluiten. Dat kan wel, maar ik zou niet weten waarom je dat zo zou doen. Zo ook hier.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

voor minder dan een euro hang je er een rtc klokje op met CR2032 accu op. heb die in mijn auto gehad en loopt gewoon goed, NTP is allemaal niet nodig voor een simpel klokje

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
marcob

Golden Member

Als NTP simpel kan, waarom zou je het niet doen? Voor minder als €15 euro heb je een ESP32 bij Nederlandse webshops vandaan. (vanuit China natuurlijk nog minder)
Volgens mij hebben we allemaal wel dingen gebouwd die niet echt noodzakelijk waren maar gewoon leuk waren om te maken, ik doe het nog steeds.
"niet omdat het moet, gewoon omdat het kan' :-) :-)

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Op 9 juni 2020 23:01:30 schreef marcob:

Volgens mij hebben we allemaal wel dingen gebouwd die niet echt noodzakelijk waren maar gewoon leuk waren om te maken, ik doe het nog steeds.
"niet omdat het moet, gewoon omdat het kan' :-) :-)

juist
een maat van mij zei altijd , een hobby mag volkomen nutteloos , tijdrovend zijn en onnodig veel geld kosten :p

Ik zie op eBay ESP8266 development bordjes vanaf $3.27 staan met 10 data pennen. Met een 5x5 matrix kun je vlot die 24 leds aansturen. Waarom zou je dan met meerdere losse modules willen werken. Zelf zou ik niet voor een RTC kiezen als ik met NTP altijd de juiste tijd kan hebben.

reading can seriously damage your ignorance

Op 9 juni 2020 21:45:15 schreef fcapri:
... hang je er een rtc klokje op met CR2032 accu op. heb die in mijn auto gehad en loopt gewoon goed, NTP is allemaal niet nodig...

Wat is nodig? Bedenk wel dat jouw RTC ook ingesteld moet worden. Door eerst met NTP de tijd op te vragen kun je dat bijstellen in software doen. Dus niet of, maar en.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

dat bijstellen deed ik ook gewoon in software. gewoon naar setup, daar ergens winter/zomer uur selecteren en de klok werd 1 uur anders gezet.
heb 3jaar met dat display gereden en nooit de klok moeten aanpassen (het initieel aanpassen is namelijk met een setup code blok). ik steek dus 1x de correcte tijd in die RTC en dat bleef goed.
is de accu leeg, even de auto op contact zetten zodat de RTC gevoed wordt, en dan battery swappen

http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN10032.JPG

ik wou ook eerst de tijd met een GPS module binnenhalen, echter door gebrek aan geheugen heb ik dat plan moeten laten varen en heb ik een RTC klok gebruikt (was ook stukken goedkoper)

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 10 juni 2020 19:20:27 (13%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken