voltage buck boost converter

Bij een duty-cycle van 12%, duur van de puls 2,41µS en een rimpelstroom van 40% kom ik uit een spoel van 53,56µH.
De stroom op de uitgang bedraagt 0,33 Amperé bij een spanning van 30 Volt.
De piekstroom door de Fet bedraagt 3,35 Amperé.
De meest ideale spoel is een E20/10/6:
https://www.acalbfi.com/nl/Magnetic-components/Cores/Ferrite/p/E-Cores…
Met daarop 24 windingen met een draaddikte van 1mm.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Spoelen heb ik nog wel liggen thuis, dat is geen probleem verder. Met de spoelen kan ik toch gewoon even experimenteren.

De ene zegt dat ik de fets direct moet sturen de andere zegt dat ik de 10 k van de 2n2222 moet wijzigen. diodes worden gewijzigd

Voor de test werkt alles op 5V (arduino ook)

Sorry, ik sta helemaal aan het begin van een project en heb hier geen ervaring mee (buck-boost converters).

[Bericht gewijzigd door SvenTech op maandag 8 juni 2020 18:44:18 (10%)

benleentje

Golden Member

De ene zegt dat ik de fets direct moet sturen de andere zegt dat ik de 10 k van de 2n2222 moet wijzigen

Het kan allebei. Je moet ook niet de informatie van ons klakkeloos aannemen maar er over nadenken waarom we dat zeggen. Je hebt ervoor gekozen om een geschakelde voeding te bouwen en daar kot gewoon een grote berg theorie bij kijken die ik ook niet eens weet. Anderen in dit topic wel. Maar ik weet er wel genoeg van om jouw de goede kant op te sturen.

Je kan de fets direct aansturen vanuit de controller een weerstand tussen 10 en 40 ohm is dan noodzakelijk.
Je kan ook transistoren maar dat kan niet met 10kΩ

Je moet de gate van een fet als een condensator zien en dat is ook echt zo kan je terug vinden in de datasheet hoeveel. Als je een fet wilt opensturen moet de condensator die de gate vorm opgeladen worden hoe meer stroom je daarvoor beschikbaar hebt hoe sneller de fet schakelt.
Als de gate ongeladen is en je zet er 5V op dan gaat er even een grote stroom lopen en dan kan in principe meer dan 1A piek zijn. Echter kan je microcontroller maar een beperkte stroom leveren bij sommige is dat 40mA en bij andere maar 10mA, hoeveel dat is moet je ook altijd zelf opzoeken als je met een andere controller gaat werken. Daarom moet er dus een weerstand tussen om de stroom te beperken. Die weerstand bepaal je dan aan de hand van de opgegeven stroom in de datasheet en de spanning waarop je controller werkt. Ga echter nooit op het max stroom van de controller zit maar neem een zeer veilige marge.

In de schakeling met een transistor kan de N-fet heel erg snel ontladen worden en je 600mA max van de transistor lijkt me daar voldoende de piekstroom uit de gate kan iets groter dan dat zijn maar dat is zo kort dat overleeft de transistor wel.

Mag jij nu aan de hand van dit verhalen gaan bedenken
wat de 10kΩ doet om de gate op te laden?
wat zou daarbij de max piekstroom zijn?

Spoelen heb ik nog wel liggen thuis, dat is geen probleem verder. Met de spoelen kan ik toch gewoon even experimenteren.

Ja dat is zeker de bedoeling lekker experimenteren maar een stukje theorie erachter help natuurlijk wel. Je kan bv eerst een test schakeling bouwen waarmee je kan kijken welke spoel er geschikt is voor opslag.

@sparkygsx vorige week had ik even een simpele stroom transformator nodig en even een handvol spoelen getest. Ik heb een AC stroombron die ik kan variëren in stroom en frequentie tussen 40 en 79Hz. Ik heb het apparaat ingesteld op 50HZ en 1A. bij veel spoel kreeg ik geen signaal op de uitgang. Ik had op de spoel met een weerstand van 100Ω afgesloten en meet daar de spanning over. Het kan zijn dat mijn methode verkeerd is of waren die spoelen gewoon niet geschikt.

Ik zeg dit ook voor TS is misschien een eenvoudige manier op ongeschikte spoelen te sorteren?

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 8 juni 2020 19:11:46 (25%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bedankt voor uw bericht,

Waar kan ik in de datasheet aflezen Hoeveel stroom de gate vraagt?
En dan de piekstroom?

Dus de irlz34n werk net zoals een condensator, en aan het begin vraagt hij veel stroom. Dit kan de arduino dus niet aan want deze kan maar 20ma geven. Vandaar dus een voorschakelweerstand. Die 10k zou weinig stroom doorlaten. Dit is mischien te weinig om de fet aan te sturen?

In iedergeval alvast bedankt en
Met vriendelijke groet,

Sven

benleentje

Golden Member

Bij total gate charge

De gate vraag geen stroom het is de condensator die je moet opladen, dat kan met 1µA doen of met 10A en alles er tussen in. Als de condensator eenmaal is geladen dan gaat er verder geen stroom meer in de gate behalve een klein lekstroompje en die staat in de datasheet als 100nA dus 0,1µA.

De formule voor de gatecharge is
I = dQ/dt

I is de stroom
dQ is delta Q en dat betekend het verschil in Q. De gatecharge is 25nC en dQ is dan ook 25nC voor deze fet.
dt is delta t en is verschil in tijd. dat is de tijd die condensator in de gate nodig heeft om vanaf 0nC naar 25nC te gaan.

Als ik met een stroom I van 1µA die capaciteit wil opladen

I = Q/t = 25nC/t >> t = 25nC/1µA = 25mS

Als ik nu met 1mA de gate gaat aansturen

t = 25nC/1mA = 25µS

Helaas neemt naarmate de spanning op de gate stijgt de stroom af dus de tijden zijn in werkelijkheid met een simpele weerstand als aansturing een stuk lager.

https://www.rohm.com/electronics-basics/transistors/total-gate-charge
https://nl.wikipedia.org/wiki/Condensator

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Weer wat geleerd over de fet, bedankt.

Zal binnenkort eens alle componenten testen en de arduino er op aansluiten.
Als ik het goed begrijp is de p channel nulgestuurd dus moet ik deze ook inverten in mijn arduino programma?

In ieder geval weer een stap verder.

Groeten,

Sven

Die IRLZ34N heeft zo'n 4V nodig om goed in geleiding te gaan. Als de spanning hoog genoeg is, gaat hij met 10k uiteindelijk ook wel aan, maar veel te langzaam om bruikbaar te zijn op 50kHz.

Met 880pF ingangscapaciteit en een 10k wordt de RC tijd 9us, terwijl een volledige PWM cyclus 20us is. Deze berekening is fout (hij negeert het Miller plateau, en houdt dus geen rekening met de drain spanning), maar het is een simpele orde-van-grootte benadering; meestal is de werkelijkheid nog wat erger, zeker naarmate de drain spanning stijgt.

@benleentje: stroomtransformators zijn rare dingen, waar ik weinig ervaring mee heb. Ik durf zonder verder onderzoek geen harde uitspraken te doen, maar ik denk dat je een kern met een hele hoge Al nodig hebt.

Je kunt een kern van een common-mode choke proberen, die doen vaak zo'n 50uH per winding^2. Ik denk dat de meeste ringkerntjes een veel te lage Al hebben, en dus een veel te kleine magnetische flux hebben met maar 1 winding die 1A voert.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Echt. Versimpel de boel. Begin eenvoudig, merk wat er niet werkt, zoek uit waarom en ga dan pas ingewikkeldere dingen bouwen.

Dit heb ik eerder gezegd.

Als je begint met zeg 12V (3S) dan kan je 3.3V, 5V en 9V maken uit de accuspanning als je "alleen stepdown" doet. En je kan met een 7805 gewoon 5V maken voor de arduino, zodat je tenminste 5V hebt om mosfets mee aan te sturen. Bovendien als je er achter komt dat je de mosfets niet met weerstanden kan aansturen dan heb je een 12V voeding om de fet-driver mee te sturen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/