12v zelfbouw accu systeem (UPS)

Lol zeker allemaal wel mooi spul, ook die 380v merlin, maar ja dat ga je ook niet standby zetten in je huis, op de foto zie je twee kasten maar dat was maar 1 ups, denk dat ze hem uitgebreid hebben destijds met een extra accupack, hehe zat nog ff te kijken naar de specs maar was iets van 1300w aan warmte verlies. Maar ik vind het wel mooi spul, ook leuk als je het hebt opgekocht geen verstand er van hebt en ding mag afkoppelen een meenemen (was werkend), die kabel er bovenop was tussen de kasten onderling :)

Alles met een knipoog ;-)

Op 6 juni 2020 21:06:03 schreef testman:
[...]
3kVA model meen uit 2004 wat 5ah accu's erin had zitten in serie 16 stuks.

Zijn er UPS'en die op 200Vdc werken? In de VS worden die veel gebruikt met een Prius accu (200-240Vdc, inclusief Prius die zichzelf start als de accu leeg begint te raken, UPS op benzine dus met als kanttekening dat de stroomvoorziening daar in menige staat VEEEEEEL slechter is dan NL, dus dat dit echt regelmatig gebruikt wordt voor het draaiende houden van het hele huis (als in koelkasten e.d.)).

Ik dacht dat dit (200V) rechtstreeks werd gebruikt om 120V wisselspanning van te maken. Maar wist niet dat hier ook die spanning wordt gebruikt.

Bedrijfs UPS van mijn laatste werk (serverrruimte van ~200m2) had een 48V systeem dat werd ontmanteld. Volgens mij werd er BETAALD om het ding op te ruimen, inclusief 2V 370Ah accu's (minimaal 24 stuks of een veelvoud daarvan) van 1 of 2 jaar oud.

Lol ik kom ze gratis ontmantelen en ze mee te nemen, kan er nog wel 12 gebruiken van 380ah, wel ff nog wat ruimte maken :)

Die Merlin ups van mij was ook 216V DC ofzo, en idd hoe hoger de spanning des te efficiënter om verbruik om te zetten.

Alles met een knipoog ;-)

Op 8 juni 2020 22:59:44 schreef RvEldijk:
Lol ik kom ze gratis ontmantelen en ze mee te nemen, kan er nog wel 12 gebruiken van 380ah, wel ff nog wat ruimte maken :)

Ik was toen uitgevallen vanwege ziekte (en nooit meer beter geworden) anders had ik dat inderdaad ook graag gratis gedaan... Evenals de 4m hoge stevige stellingkasten overkopen die voor oudijzerprijs zijn weggeflikkerd. |:( Zen... laat het gaan...

Op 8 juni 2020 22:59:44 schreef RvEldijk:
Die Merlin ups van mij was ook 216V DC ofzo, en idd hoe hoger de spanning des te efficiënter om verbruik om te zetten.

Da's logisch. Maar ik dacht zoals gezegd dat die alleen in de VS gebruikt werden vanwege de 'rechtstreekse' omzetting naar 120V~ en dat alleen zij daarom die modellen hadden doe *toevallig* op de spanning van de Prius HV accu kunnen draaien. Wellicht heb ik dat dus altijd fout gedacht! De gebruikte modellen daar zijn meestal 3 tot 10kW exemplaren als ik me het goed herinner. Met name zo'n 10kW exemplaar is prima om je hele huis op te laten draaien als je niet elektrisch kookt. En dat gebeurt in de praktijk soms echt één of meerdere dagen lang...