[Printplaat] Afwijkende dikte : 1.4 mm

Momenteel ben ik met een ontwerp bezig voor een printplaatje, waarbij de printplaat in een socket wordt gestoken. De socket waarin de printplaat gestoken wordt, geeft aan dat de printplaat 1.4 mm dik moet zijn, al mag daar 0.1mm van afgeweken worden. Kortom, de print mag 1.3 tot 1.5mm dik zijn.

In de tussnetijd heb ik wat rondgekeken bij wat Chinese PCB-fabrikanten, maar ontekte dat 1.4 mm dikte niet wordt aangeboden. Het is 1.2mm of 1.6 mm dik.
Tsja, en wat dan ? Ik gok dat het bij 1.2 mm kan gaan wiebelen, bij 1.6mm wordt het waarschijnlijk wringen in de socket.

Heel vaag staat me bij dat een 1,6mm FR4 boardje gemaakt is van 1.4mm FR4-materiaal met daarop de koper,- en laklaag, die zorgen dat de totale dikte uiteindelijk 1.6mm wordt. Omdat de contactpunten (fingers) zonder laklaag worden, zou het misschien toch net kunnen lukken. Maar dan zouden de laklagen een dikte van 0.05 mm of dikker moeten zijn.
Wie kan me vertellen welke dikte een laklaag normaliter heeft op een PCB ? Ik kan het namelijk niet zo 1, 2, 3 terugvinden op het web of bij de fabrikanten, zoals Elecrow of SeeedStudio.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

De koperlaag is (standaard) 35 micron dik. Dat is 0.035 mm. Als de soldermask normaliter in de 1.6mm meegerekend zou worden dan zal dat misschien 50 micron dik zijn. Twee keer 100 micron. Whoa! dat is al 0.1mm bij mekaar.

Ik zou voor de 1.2mm gaan. dat wiebelen moet je maar op een andere manier oplossen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een andere socket is geen optie?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Arco

Special Member

Dat zijn waarschijnlijk edge connectors?
Die kunnen meestal 1.6mm prima aan. (liever iets te vast als iets te los...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Rew :
Hmm,. als ik het zo lees dan zou het net moeten lukken met een 1.6mm PCB. 100 micron eraf dankzij de ontbrekende laklaag op de "fingers" zou voldoende moeten zijn om net de specs te halen : 1.5 mm.

@Hunter :
Helaas is het niet mogelijk om een andere socket te kiezen. De printplaat dient aangepast te worden aan de connector en helaas niet andersom. Had ik die vrijheid wel, dan was de keuze snel gemaakt.

@Arco :
Ja, die sockets ken ik. Voor een ander project heb ik juist ook naar dit soort sockets gezocht. Totdat ik op AliExpress andere sockets tegenkwam waar -volgens mij- de printplaat dieper ingestoken kan worden (= stabieler). Ze lijken erg veel op die zwarte sockets die ook op een moederboard (computer) zitten. Die zijn inmiddels al besteld. Zodra die binnen zijn, kan ik verder met het ontwerp van dat project.
Wat me een beetje tegen viel, zijn de prijzen van dit type sockets in 2x6-formaat. Zowel de blauwe als de zwarte zijn duurder dan ik had gedacht / gehoopt. Maar goed, soms is het een kwestie van de sprong wagen om iets voor elkaar te krijgen. Hetzelfde als waar ik nu bijvoorbeeld tegen aan loop met de printplaat-dikte.

Nu dien ik nog even rond te kijken welke PCB-fabrikant het tegen de gunstigste prijs het formaat van deze printplaat kan maken. Prototypes maken bij SeeedStudio en Elecrow kosten iets van 4.90 USD excl. verzenden, voor een formaat van 100x100 mm. De print die van het huidige project (max. 1.4 mm) is plm. 135 x 65 mm.
Ik meen dat PCBway dat kan doen voor iets van 8 a 9 dollar. Iemand die goede ervaringen daarmee heeft, of een andere fabrikant kent die niet zo maalt over de max. afmetingen van 100x100mm voor een prototype ?
Elecrow biedt me het voordeel dat ik ze op een factuur de TARIC-code kan laten zetten, wat het "gerommel" bij de douane vaak heeft bespaard. Bij JLCPCB was dit niet mogelijk. Vandaar dat ik graag onder de 22 EUR wil blijven, qua totale kosten, bij een PCB-fabrikant.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
bprosman

Golden Member

135x65 moet toch makkelijk onder de 22 Euro blijven (ook) bij JLC ? JLC heeft bij mij nog nooit iets gezegd over die 100x100, PCway hoor ik goede verhalen als ze ook geassembleerd moeten worden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 31 mei 2020 07:26:50 (49%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik gebruik meestal de '805' connectors ('805-12p' is de 2x6 pin versie. https://www.aliexpress.com/i/32574066884.html
Die zijn best goedkoop, 8mm diepe insteek, kunnen 2A hebben per kontakt. (zijn er ook met soldeerlippen)

https://sc01.alicdn.com/kf/Hc9b7acc1d36449e5b3ac3c1d55029ca4m.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nog even terugkomend op het bericht van Arco :

@Arco:
Vandaag zijn de 2x6 pins connectoren binnen gekomen. Ik had 10 stuks besteld. Deze waren iets goedkoper (1.77 EUR / 5 stuks) dan die van jouw linkje. De blauwe zijn erg mooi, maar lijken me een beetje fragiel, vergeleken met de zwarte die ik hier nu heb liggen.

Verder heb ik een opdracht naar het Oosten verstuurd om de printplaten te laten maken op 1.6 mm dikte. Zodra ze hier binnen zijn, begint eerst het meten van de dikte, pad daarna start het solderen, opgevolgd door het programmeren.

Hieronder nog een foto'tje van de connectoren die ik heb ontvangen.
Pinnen zijn niet rond maar plat (0.4 x 0.65mm). De connector voelt stevig aan.

@BProsman:
Ik heb de bestelling uiteindelijk geplaatst bij JLCPCB. Dat kon inderdaad voor een leuke prijs. Ik was in het verleden wat anders gewend met ze. Vorige week de print opgestuurd, en momenteel ligt het bij DHL in Duitsland.
Dat is een stuk sneller dan wat ik bij Elecrow heb op dit moment. Ik had 21/22 mei een dubbele bestelling geplaatst en dat is nog niet binnen. Het viel me op dat de verzendkosten omhoog waren gegaan bij Elecrow.
Wat ik normaal betaal voor DHL HongKong, kon deze keer alleen nog maar met airmail. Maar het vreemde vond ik het afgelopen zaterdag (6 juni) weken nog steeds de status "in productie" had.

Afgelopen zaterdag heb ik ze gemaild of alles daar nog wel goed ging, omdat bij mij 2 tot 7 werkdagen geen 2 weken duurt. Prompt op de zondagochtend een melding dat het -toevalllig- net gepost is. Tsja,.. afgelopen 2 jaar heb ik alleen bij Elecrow besteld, maar ik heb nu toch even een twijfelmomentje. Ik moet zeggen dat ik ook aangenaam verrast ben over de statusmeldingen bij JLCPCB.

-= Edit=-
Overigens, de pitch van de connector van het project waarvoor de 1.4mm dikke printplaat is bedoeld, wijkt behoorlijk af van het gangbare : 0.85mm. En een pad-breedte van 0.6mm.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Arco

Special Member

De blauwe zijn erg mooi, maar lijken me een beetje fragiel

Dat valt reuze mee, je kunt er rustig op gaan staan zonder gevolgen... ;) (zijn van enigszins buigbare kunststof)
Die zwarte lijken me een stuk zwakker. Is dat van die harde breekbare (bakeliet-achtige) kunststof?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

2e Pinksterdag bij JLCPCB besteld, 3 soorten (kleuren) , gisterochtend afgeleverd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

@Arco:
Toen ik de enveloppe openmaakte, verbaasde ik me over het gewicht van de connectoren. Ze zijn niet van bakkeliet maar van plastic.
Voor als het iets zegt : Het hele setje (10 stuks) weegt 35 gram.

BPRosman:
De JLCB-bestelling heb ik in de ochtend van 3 juni verstuurd. Ik ga er vanuit dat het ergens deze week binnen zal komen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...