Morse

anjer

Golden Member

Beste forumleden,
Zoon (10 jaar) van een vriend is helemaal gek met morse.
Hij is bezig het te leren, maar nu nog oefenen.
Ik ben van plan iets te maken zodat dat je een toon hoort.
Wie heeft er nog een bruikbare seinsleutel liggen?
Met vriendelijke groet,

Dat is een V&A vraag, maar snel nog even:
- Leer eerst 100% het opnemen, dat is het moeilijkst. Gebruik daarvoor een van de vele programma's voor PC. Seinen kun je daarna eigenlijk vanzelf.
- Voor seinen: koop een goede sleutel, de Junker. Ga niet zitten kloten met zelfgeknutseld spul of goedkope meuk. Junkers zijn goed 2ehands te koop.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Eerst leren opnemen lcwo.net of g4fon.net

Voor jonge knapen wellicht beter "two boys at the kitchen table"
Jonge kinderen leren supersnel, wat begeleiding om te volharden van ouderen is wel nodig.

rob007

Yarr, Matey!

Als je het juiste koppie voor hebt zou je het echt moeten doen!
( ik DENK dat het HEEL erg leuk zal/kan zijn! )

https://lcwo.net/

http://g4fon.net/

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 5 juni 2020 22:31:44 schreef anjer:
https://link.marktplaats.nl/m1560312865

Ja dat is 'm. Deze heeft geen kapje, dus het is niet compleet. Seint er wel prima om natuurlijk. Je kunt ook nog bij zaken als Baco kijken, legerdump die ook apparatuur hebben. Je hebt nog de tijd want het leren van opnemen duurt wel even :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Wasknijper met 2 spijkertjes als kontakten..Werkt ook. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha anjer,

Het is altijd mooi te horen dat de oude maar zeker nog bruikbare communicatie actueel is onder de jongeren :D
Ik ga voor je kijken ik moet al het goed is nog een aantal Junkers hebben een nadeel kan even duren wat ik kom nog niet bij alle spullen :(
Als je mechanisch uit de voeten kan is zelf maken zeker een optie !

Om eerst het gehoor en de herkenning te trainen hier een link naar een trainer van Phil Kawa https://www.youtube.com/watch?v=2_qQZ92onhU

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Voor kinderen en andere beginners, staan er op deze site veel leuke projectjes: http://b-kainka.de/bastel0.htm

Tip: van een relais met omschakelcontact kan je een simpel buzzertje maken, dat je óók nog kan horen op de radio (AM) op 1 meter afstand. Dat laat het wat meer tot de verbeelding spreken.

Zet de relaisspoel in serie met het NC contact van het relais, en het zal gaan klapperen.

Dus zo: batterij(+)----seinsleutel---spoel--NC relaiscontact----batterij(-)

Met een ferrietantenne kan je het bereik opkrikken tot maarliefst 10 meter.

Wat seinsleutels betreft: de junker is de gouden standaard, maar met een J27 (meestal half zo duur) kan je ook prima uit de voeten.
Ik denk dat voor kinderen het vooral belangrijk is, dat het ding valbestendig is. J27's zijn dat niet... De bakelieten scharnierpunten breken af (makkelijk te lijmen maar toch) als ie valt.
M'n junker is nog nooit gevallen gelukkig...

[Bericht gewijzigd door Ledlover op zaterdag 6 juni 2020 14:02:56 (25%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Op 6 juni 2020 11:35:59 schreef mel:
Wasknijper met 2 spijkertjes als kontakten..Werkt ook. ;)

Iets luxer,de KiWa sleutel ;-)

Die wasknijper is nou juist wat ik bedoelde... om NIET te doen. Daarmee kan zelfs een ervaren CW'er nog geen leesbaar schrift maken. Geknoei.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Stukje geschiedenis over deze wereldberoemde seinsleutel: https://www.pi4raz.nl/index.php/2014/11/10/productie-junker-seinsleute…

Ik kan nergens geen aantallen vinden maar m.i. moeten er miljoenen geproduceerd zijn.
Op mijn exemplaar staat ook nergens een serienummer en/of jaartal.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 6 juni 2020 20:18:57 (13%)

Zo, tot in 2014 geproduceerd? Verbazingwekkend.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
anjer

Golden Member

@ All
Dank voor de tips!
@ flipflop
Helaas wordt er behoorlijk op de sleutel geboden.
@ electron920
Als zou willen kijken, graag, heeft geen haast, bij voorbaat dank.
@ Ledlover
Zou het relais snel stuk gaan?

Sleutel uit eigen collectie terug gevonden.
Onderdeel ooit gesloopt uit militaire zender WO2.
Is wel een miniatuur sleutel, 6X4 cm

Dat is een seinsleutel(tje) uit een veldtelefoon-telegraaf D. mk. V, een brits apparaat. Niet de meest 'snappy' sleutel, maar och, het is speelgoed. Voldoet voor nu, als je kinderen interesse blijven houden gewoon voor 10 a 20 euro ofzo een J27 seinsleuteltje zoeken. Soms zijn ze nog goedkoper.

Junkers zijn zo'n beetje de duurste seinsleutels, uitgezonderd echte antiquiteiten of gloednieuw geproduceerd spul. Junkers gaan van 25 tot 50 euro ongeveer.

Het relais is natuurlijk niet bedoeld om continu te klapperen maar alleen als je kinderen wel heel fanatiek oefenen, krijg je met die slijtage te maken.
Gewoon een klein goedkoop dingetje van 2 euro pakken, spoelspanning 9v zodat ie op een 9v blokje kan lopen. Als ze erg hun best doen, moet je ieder jaar een nieuw relais kopen.

Zo heb je een simpel, klein radiozendertje. Het spectrum is vrij breed, ruwweg 300khz. Voor een kind dus erg gemakkelijk te vinden op een AM-radiootje. Spoel en afstemcondensator zijn de doorsnee types die je vindt in portable middengolf radio's.

Het bereik is genoeg om door heel de kamer te komen, waarschijnlijk ook nog wel tussen twee kinderslaapkamers maar niet veel meer.

Als je het echt leuk wil maken, bouw je er ook nog een kristalontvanger bij - al denk ik dat je op 1m afstand al niets meer hoort gezien het zeer zwakke uitgestraalde signaaltje. Een MK484 ontvangertje zal wellicht beter voldoen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Morse CT op android telefoons.

Opnemen en versturen, allerlei niveaus, geen reclames, gratis.

Zelfbouw kan ook.
Een zelfbouw sleutel uit de junk-box.
De veerkracht en de kontaktafstand zijn beide instelbaar.
Op de achtergrond een soundertje om te oefenen.

@K7Jz: Dan moet je er even wat meer info bijzetten. Als ik zoek op "morse ct" dan krijg ik wel 10 apps te zien. Wat is de ontwikkelaar bijvoorbeeld, en de exacte naam vd app?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Hubie

Special Member

Op 6 juni 2020 22:24:47 schreef Ledlover:
Zo, tot in 2014 geproduceerd? Verbazingwekkend.

Ja dat verbaasde mij ook.Na 2000 was er geen ene prof(Marine,landmacht etc.)die nog CW gebruikte dus waarom nog 14 jaar lang seinsleutels fabriceren? Voor wie? Niet voor zendamateurs iig.
Leuk raadsel ;-) Waar zijn al die seinsleutels gebleven?/naar toe gegaan?

Hieronder @GD,Nee,idd Vera Lynn zong daar geen liedje over ;-) Marlene Dietrich wel.

Anoniem

Zong Vera Lynn daar geen liedje over?

"Where have all the morsekeys gone? Went to junkyards every-one"? :-)

Op zolder natuurlijk, onder een ton andere nostalgische junk. Je weet immers maar nooit dat het weer eens kriebelt. :-)

@Buzzy: Zelfbouw? Een handzame morsekey maak je niet zomaar even.
Niet iedereen is een begenadigd DHZer.
Dan kun je al even goed een terugverende drukknop gebruiken. Werkt even goed.

Doe toch niet altijd zo moeilijk.
Mijn eerste klik op 2e handssite leverde er al één op voor 5Eu
En je kunt nog altijd afpingelen. ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 8 juni 2020 10:40:50 (16%)

rob007

Yarr, Matey!

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
anjer

Golden Member

Beste Forumleden, allen dank voor de info!
Ik heb een sleutel van een zendamateur gekregen.

Morse noteren,kan je dit nog leren als je ouder bent dan 60 ?
Lijkt me echt moeilijk.
Moet je echt een ontvanger hebben, of zijn er interssante luister sites op internet.(als ik het eerst geleerd heb natuurlijk.)

[Bericht gewijzigd door elektron_ op dinsdag 9 juni 2020 22:27:22 (56%)

beetje gek
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt hier prachtig luisteren: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
En er zijn nog veel andere van die soort ook, te vinden via http://websdr.org/

Op alle amateurbanden wordt nog veel morse gebruikt.
Maar als je goed luistert vind je, gek genoeg, nog veel morse op andere frequenties ook.
Op 3881 en 6825 kHz is bijna iedere dag 'FAV22', de Franse militaire oefenzender, te horen met oefeningen in per dag verschillende snelheden. De teksten zijn, voor controle, te vinden op internet.
(Op ditzelfde ogenblik beide frequenties bijzonder hard en duidelijk.)

Voor morse leren doet de leeftijd er niet zoveel toe, tenminste niet als je het echt wilt (of moet :)) leren. Wel is het zo dat ouderen vaak minder geduld hebben, dat maakt het moeilijker.

@anjer: leuk, dus nu kan er flink 'koper geklopt' worden. Wens 'm succes!

e: Op 6825 kHz heeft FAV22 nogal wat 'spooksignaaltjes' om zich heen: 1 boven, en 3 onder de eigenlijke frequentie.

Maar goed, nu ga ik wel erg ver off topic.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, raar die spooksignalen, vooral omdat ze niet symmetrisch liggen rond de zendfrequentie, ze hebben ook last van sleutelklik zo te zien,
(en te horen https://yadi.sk/d/ijpphxIYKZYu7

Zal wel een signaal zijn dat onder leiding van de sergeant=majoor in de radiowerkplaats is gecreeerd, en de asymmetrie rond de carrier valt ook op.

KAN natuurlijk zijn dat in de 2 kHz AM+FM modulatie de werkelijke boodschap rust. Er is. blijkens bovenstaande link, russische belangstelling voor die uitzendingen.

Ik zou geen sleutel kopen voor een tienjarige. Er zijn allerlei verzamelaars die de markt leegzuigen en als ze overlijden verdwijnt de buit in de vuilcontainer, daarin geworpen door de erfgenamen die het huis snel willen leeg hebben.

Plankje , twee schroeven en een stukje ijzerzaagblad geklemd tussen twee blokjes, om een cootie (doublespeed key, sideswiper) te maken, en je gaat met een noodgang zonder carpal tunnel syndrome risico of vermoeidheid. Oude mannen (m/v) kunnen zo hun eigen ontvangstsnelheid nog zenden, wat ze met een gewone sleutel niet meer lukt. Voorbeeld N1EA

Electron_ :
Ja, de hersenen plooien zich met het vorderen van de leeftijd anders wat betreft leervermogen. Op lcwo.net kun je waarnemen dat de mensen ondanks ploeteren er vaak jaren over doen (als ze zoals 95% niet voortijdig afknappen) het alfabet kreupel te beheersen, omdat ze veel te grote letter- en woordspatie leren aanhouden. Je kunt dan merken dat iemand (een arbiturient) QRS vraagt. Ga je dan QRS dan nemen ze het nog niet want ze bedoelen letters gezonden met 20 wpm en gespatieerd met een vier keer te lange letter- en woordspatie.