Morse

Op 10 juni 2020 17:22:57 schreef Dr Blan:
Ik zou geen sleutel kopen voor een tienjarige. Er zijn allerlei verzamelaars die de markt leegzuigen en als ze overlijden verdwijnt de buit in de vuilcontainer, daarin geworpen door de erfgenamen die het huis snel willen leeg hebben.

Dan moet je dus juist wel die sleutels overnemen van diegenen die uitgefaseerd worden. Doen voordat het te laat is. Deze van de TS is alvast gered.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

flipflop

Ja, wellicht, maar ik herinner mezelf nog als tienjarige. Onder mijn handen is een gaaf roggebroodje gesneuveld en weet ik wat al niet meer.

Op 7 juni 2020 09:37:28 schreef flipflop:
@K7Jz: Dan moet je er even wat meer info bijzetten. Als ik zoek op "morse ct" dan krijg ik wel 10 apps te zien. Wat is de ontwikkelaar bijvoorbeeld, en de exacte naam vd app?

Hij staat niet meer op Google Play.

Van Tod Anderson, hier op nr 1
https://www.m0spn.co.uk/2015/02/03/best-android-morse-cw-apps/

Alternatief voor non-approved downloaden:

https://morse-ct.en.uptodown.com/android

Hubie

Special Member

Op 9 juni 2020 22:22:20 schreef elektron_:
Morse noteren,kan je dit nog leren als je ouder bent dan 60 ?
Lijkt me echt moeilijk.
Moet je echt een ontvanger hebben, of zijn er interssante luister sites op internet.(als ik het eerst geleerd heb natuurlijk.)

Ben nu 62 en een maand bezig met het prg. van G4FON om morse te nemen,begin nu langzaam vorderingen te maken.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Mijn moeder ging 't ook leren toen ze de zestig was gepasseerd, en heeft toen in iets onder een jaar de A-machtiging gehaald (C had ze al).
Ik herinner me onze oefen-QSO's, onder in de 2m-band (over de geweldige afstand van bijna 5 km! :)), iedere werkdag een kwartiertje voordat ik naar mijn werk reed.
Dat schoot goed op met leren. Toen ik in morse boodschappenlijstjes op kreeg, vond ik dat het tijd werd om examen te doen..!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Ik ben gek op oude Z/W filmpjes.
Hier een instructiefilmpje over Morse van het U.S.Army Signal Corps.

https://www.youtube.com/watch?v=lwsiMm4sxpk

Je moet het in die tijd zien natuurlijk maar ik vind het toch wel een beetje een knullig filmpje ;-)
Neem nou die instructeur met de aanwijsstok,een complete fruitsalade op de borst gespeld en maar liefst 8 (of zijn het 7) strepen op de mouw.
WTF zijn 8 strepen? ;-)

Geen idee,ik kreeg op verzoek na 3 weken S5 en dat was niet de S-meter. ;-)

mel

Golden Member

Luitenant-kolonel?
Ik heb geen idee, ik zat bij de KLu ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Hoi Mel,
Mss is Morse leren beter in een klaslokaal?
Net zoals de tafels van 1 t/m 10?In 1964 ingestampt door de juf,kan ze nu nog steeds opdreunen. ;-)

Hubie

Special Member

dubbel

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 13 juni 2020 03:48:09 (96%)

mel

Golden Member

Op 13 juni 2020 03:46:09 schreef Hubie:
Hoi Mel,
Mss is Morse leren beter in een klaslokaal?
Net zoals de tafels van 1 t/m 10?In 1964 ingestampt door de juf,kan ze nu nog steeds opdreunen. ;-)

Ik deed het gewoon op de 2 meter band, een D amateur! was onze leraar..ik luister nu nog steeds op HF naar Morse.Maar het meeste gaat te snel.... ;) (ik ben maar een gewone C amateur.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 8 juni 2020 10:18:45 schreef grotedikken:

@Buzzy: Zelfbouw? Een handzame morsekey maak je niet zomaar even.
Niet iedereen is een begenadigd DHZer.
Dan kun je al even goed een terugverende drukknop gebruiken. Werkt even goed.

Doe toch niet altijd zo moeilijk.
Mijn eerste klik op 2e handssite leverde er al één op voor 5Eu
En je kunt nog altijd afpingelen. ;-)

Eh 20-25 jaar geleden? Waar was MP, wie had al een PC in huis?
Was er al internet?
Met verassend weinig materiaal wat voorhanden was heb ik de sleutel in elkaar gezet. Alle materialen komen van de sloop en voor de hobby is tijd nou toevallig geen geld.
Ik weet het, een fabrieksexemplaar met messcharnieren werkt waarschijnlijk zuiverder, maar de grootste tekortkoming is dat ik morsevaardigheid te weinig heb. Dat ligt niet aan de sleutel, zo hebben echte sleutelaars (CW'ers)mij verteld op een Veron zelfbouw avond :)
Edit:
Doe er nog maar 20 jaar bij. Op de sleutel heb ik op de onderkant aug'75 geschreven.....