Software Sparta Ion

Dit topic is gesloten

Het cracken van de EBCS-software zal niet het probleem zijn. Maar ik moet eerst de software krijgen ... zou dankbaar zijn voor alle hulp.

Hallo allemaal, heb een ion gl +, die niets doet: geen fout code geen lampen die aangaan, achterwiel draait stroef als ik de motor kabel los maak, dan draait het achter wiel weer normaal. De lader doet het gewoon, vierkant scherm doet het gewoon opeen andere fiets. De rechte frame accu ( 36 V/ 14Ah/ 504 wh) gaf over de zekering 38 v. Accu open gemaakt : alle accu cellen goed op spanning 3,8 volt. de BMS rook naar vuur, een transistor was stuk, die vervangen voor exact de zelfde , alles weer aangestoten. Echter geen reactie op het scherm geen lampen die aan gaan.
erg balen, is er meer stuk inde print? Of kan je een print na losjhalen niet meer gebruiken zoals sommmigen beweren? Kan ik een Andere BMS van andere accu 1 op 1 gewoon aansluiten? Graag hulp dit is zo frustrerend..

die transistor was duidelijk niet gelukkig, en je zal moeten gaan zoeken waarom die er een eind aan maakte.
verder schat ik ook dat er nog een resem andere stukken zal kapot zijn die het fysiek niet duidelijk hebben willen maken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb hier ook een Koga staan, met een melding E0003, er is al eens een nieuwe accu in gegaan, en sinds dien heeft ie of gereden, of aan de lader gestaan, zoals voorgeschreven door de dealer.

Een verse accu is prijzig, en als het alleen de print is, dan verneem ik graag hoe ik dat zou kunnen foppen zonder te hoeven programmeren oid, dat ga ik niet redden.
Als er iemand is die het denk te kunnen fixen, tegen een interessante prijs, dan verneem ik dat ook graag.

zit sinds 2009 in de PV.

En de accuprint is niet los te vervangen? alleen met accu, en ik begrijp dat ie dan ook weer via een dealer moet worden aangemeld als ie los is geweest?
Wel jammer, want deze fiets gaat er dus uit op deze manier.

Beetje ff-topic, maar met zoveel gedoe met Koga / Sparta, is er een ander gerenommeerd merk (geen goedkope zooi dus) dat aan te bevelen is?

zit sinds 2009 in de PV.

Mocht er iemand interesse hebben in een Koga dames fiets (hefet dezelfde computer als ie sparta, frame 50 cm, blauw, in N-H) met deze E0003 melding, nu er een oplossing is, dan verneem ik het graag.
Ik ga m zelf niet ombouwen, en mijn vriendin heeft vorige week een nieuwe fiets gekocht.

zit sinds 2009 in de PV.

Waarschijnlijk omdat het een advertentie was bij vraag en aanbod van 2 maanden geleden?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@fietsenDus, omdat die waarschijnlijk al verkocht is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hallo,
als ik het goed begrijp is de banaanaccu wel te reviseren,
je moet wel achteraf na een dealer die hem weer aanmeld. Uitgezondert E003 fouten!

Klopt dat?

Heeft al iemand een poging genomen om de tap tussen cel 10 en 11 die ook op enkele fotos is he net te zie is de faken tijdens de vervanging van de accucellen. Dit bij voorbeeld door twee 12 volt accus met tussenaftap.

Kan hier iemand aub antwoord op geven.

Het is wel heel veel wat ik anders moet lezen.

En als het zo is, dan aub aangeven waar ik het kan vinden.

Het achterwiel kan tenminste gewoon uit mijn mgear sparta om de achterband te wisselen, de stecker aan de achterfork kan hierbij ook gewoon uit elkaar.
Alle weer netjes in elkaar en het werkt.

De reden voor mijn vraag is echter dat ik nu na rond 10 jaar en 22.500km op de teller aan nieuwe accucellen toe ben of een nieuwe accu.

alvast bedankt voor reacties

Op 6 mei 2020 21:31:40 schreef fietsenDus:
Hallo,
als ik het goed begrijp is de banaanaccu wel te reviseren,
je moet wel achteraf na een dealer die hem weer aanmeld.

Als ik me goed herinner dan hoeft de accu niet opnieuw aangemeld worden nadat je cellen hebt vervangen. Bij de oude banaanaccu's kunnen de cellen zonder het faken van de tab gewoon worden vervangen.

Dat zou leuk zijn, maar ik wacht nog even op andere antwoorden.

En toch bedankt voor de antwoord, ik hoop op meer reacties, en zal mijn ervaring hier zeker achterlaten als het af is.

Volgens mij hebben meerdere mensen dat al gemeld in dit topic. Ik vind dat je zelf ook best wel even die 30 pagina's kunt doorbladeren hoor, dat is met een kwartiertje gedaan.

Off-topic: kom je uit Duitsland?

edit: na heel even bladeren heb ik dit gevonden:

Op 29 mei 2019 09:06:21 schreef SparkyGSX:
De print onder spanning moeten houden is een MYTHE. Als je de zekering uit zo'n pakket trekt is de print ook spanningsloos, en nadat je dat hebt gedaan moet je alleen het pakket volledige opladen om hem weer te laten werken (want hij is de state-of-charge kwijt).

Op 29 mei 2019 17:30:56 schreef SparkyGSX:
Bron: ik had ooit volledige toegang tot de schema's en code.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 7 mei 2020 09:21:06 (58%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 mei 2020 09:13:37 schreef Jochem:
Volgens mij hebben meerdere mensen dat al gemeld in dit topic. Ik vind dat je zelf ook best wel even die 30 pagina's kunt doorbladeren hoor, dat is met een kwartiertje gedaan.

Off-topic: kom je uit Duitsland?

edit: na heel even bladeren heb ik dit gevonden:
[...][...]

Sorry, en ja die 30 paginas die red ik nog, maar alles lezen wat over deze type fiets bij circuits online staat te lezen is wat voor een lange koude winteravond aan de open haard, als je snapt wat ik bedoel.

vragen mag toch? of beter niet? wil hier de boel niet op stelten zetten (schrijf ik dat goed?) .

En in Limburg is er iemand die deze accus reviseert. Dus ik vraag mij af of die de software heeft en hoe dat zit dat dat kan als het zo is.

En dan nog de vraag, heb nog schemata of dergelijke dingen over deze fietsen? Als niet, weet je iemand die mij hier aan kan helpen?
Je Bron heb ik gezien, kan het niet echt plaatsen.

En voor dat ik het vergeet, zeker weten bedankt voor de reactie!

Off-topic antwoord: hoe kom je erbij? En deze graag beantwoorden als kan.
Geboren in Heerlen, getogen in de Selfkant, en ja die was onder Nederlands beheer tot dat die aan de Duitsers terug ging.
Ik beschow me meer als een Centraaleuropeaan, en had graag een passport waar in staat "Citicen of Europe" zonder verder iets, maar ja, die vlieger zal voorlopig niet opgaan, als überhaupt.

gr

Ik heb een Spata ION met foutcode E0003.
Dus ben ik dit gaan onderzoeken en ik denk dat de batterij stuk is. :-(.
Maar hoe repareer je deze en dan kom je in de wondere wereld van het extra geld van je klanten krijgen. En de protectionisme van bedrijven, dat moest even gezegd worden.

Oke wat weet ik nu.
1) De spata fiets bestaat uit 3 microcontrollers

  • A) Display (onbekend type ) maar zijn wel verschillende types Rond vierkant
  • B) Batterij met Atmel ATmega32.
  • C) Motor hub

2) De Elektronica is gemaakt door https://3t.nl/algemeen/sparta-ion/
3) Onderdelen kunnen niet uitgewisseld worden dat werkt niet omdat de onderdelen dan elkaar niet vertrouwen.
4) De Sparta dealer heeft software (http://www.ebsc.nl/ ) waarmee de Fiets kan worden gereset zodat de onderdelen elkaar weer vertrouwen, en nog meer functies.
5) De onderdelen ( display,motor hub en Batterij) communiceren met elkaar door middel van de BUS 9600,n,8,1 op deze https://github.com/InfantEudora/sparta_ion daar staat veel op over het protocol , lees ook https://infant.tweakblogs.net/blog/10947/alles-moet-rond-draaien
6) Er zijn verschillende versie van de hardware ( display , motor-hub, en batterij)

Wat zijn mijn opties.

En wat weet ik nu nog niet.
Q1) Is de motor aan te sturen via de BUS , en hoe dan.
Q2) Hoe werkt de bediening
Q3) Aansluit schema (s) voor de verschillende type fietsen

Je hebt nog een optie gemist, en dat is de print in de motor vervangen door die ontworpen door Infant. Dat heb je de print in het accupack niet meer nodig en kun je iedere willekeurig accu aansluiten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Of dat kan is afhankelijk van het type motor; die print van Infant (als je er al één kunt krijgen of maken), is alleen geschikt voor Toprun motoren; als je een HP/XHP motor hebt, heeft dat helemaal geen zin. (S)mile heeft nog niet vertelt wat voor fiets of motortype hij precies heeft.

Ik zou om te beginnen gaan bekijken of de accu nog wel bruikbaar is; die E003 kan betekenen dat de elektronica stuk is, maar het is ook mogelijk dat één of meerdere cellen stuk zijn, en in dat geval is het gewoon over met die accu.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als een banaanaccu 003 aangeeft is dat doorgaans defecte cellen.
003 betekent ook einde accuprint.
Als dat vinkje eenmaal is gezet kan geen fietsenmaker er meer wat aan doen helaas.

er van uitgaant dat je de accu uit elkaar hebt gehaald.
Van accu met 003 is het raadzaam om de accu op de orginele!! manier op te laden.
pak dan 2 autolampen en zet ze in serie en sluit ze aan op de accu.
meet tijdens het ontladen constant!! de cel spanningen.
Er zal 1, 2, 3 cellen eerder leeg zijn als de rest.
soms zakt deze na een aantal mAh al in dus goed opletten als de cel leeg is en ompoold is het. gas vuur sis rook!!

als iemand een hexfile voor me heeft van de "Infant" print zou ik zeer gelukkig worden. Mij lukt het niet goed en ik tast nog in het duister wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik krijg een brandende led op de print en voor de rest niks ;(.
Geen display en motor of pc communicatie.

Ik heb nog wel de complete zip file, waarmee ik toen wel goede resultaten heb gehad.

@ BenI2C

Kunt U me die mailen naar het emailadres in mijn profiel.
als het goed is het zichtbaar.

Misschien is Nederland dan dit weekend een blije rakker op een ION rijker.

Alvast bedankt

Hoi Allemaal, ik heb een sparta ion e-speed waarbij het nu 2x is voorgekomen dat de accu tijdens het fietsen ineens leeg is. Nu heb ik nog geen foutcode en laad en fietst de fiets nog goed.

Nu had ik hier gelezen dat er dan waarschijnlijk een of meer slechte cellen in de accu zitten en dat deze te vervangen zijn als je de zekering er eerst uit haalt.

De accu is een sparta ion pmu3 dt 36v 14ah en kost nieuw 700 euro, mijn vraag is daarom klopt het dat ik de cellen nu nog kan vervangen en hier niet mee moet wachten voordat het bms de accu afkeurt omdat de soh niet meer goed is?

Ja, maar de PMU3 heeft custom prismatische lithium cellen, waarbij het monitoring systeem op elke cel zit. Ik denk dat je zo'n cel wel kunt vervangen met een exemplaar uit een andere PMU3, maar nieuw zul je ze niet vinden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten