AEG selenium diode B75/60-1

Nog even een vraag:

Niet dat ik het bij deze transformator nog wil gaan doen,
maar is het überhaupt mogelijk om een trafo zoals deze te repareren?

Wordt dan de secundaire spoel geheel vernieuwd / opnieuw gewikkeld?
En kan een kern uit elkaar genomen worden, want opnieuw wikkelen met
de kern er omheen zal wel een enorm (brei)werk worden?

Wat zou zoiets gaan kosten als het door een bedrijf gedaan wordt?

Het blikpakket kan eraf. Het noemt niet voor niets "pakket". bestaat uit allemaal M (of E-I, ik kan het niet goed zien) lamellen.
Daarna gaat wikkelen heel eenvoudig. Als je veel tijd hebt kan het zelfs met de hand.

wat het kost als je het laat doen door een bedrijf: teveel :-) (voor dit geval)

Opnieuw wikkelen is een heel gedoe, het gaat niet om de secundaire maar om de primaire wikkeling van 220 Volt, welke 230 moet worden.
Een nieuwe (ringkern) transformator is goedkoper.
Er zijn typen met tweemaal 30Volt die kun je ervoor gebruiken.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Anoniem

Op 7 juni 2020 22:45:10 schreef kris van damme:
Het blikpakket kan eraf. Het noemt niet voor niets "pakket". bestaat uit allemaal M (of E-I, ik kan het niet goed zien) lamellen.
Daarna gaat wikkelen heel eenvoudig. Als je veel tijd hebt kan het zelfs met de hand.
)

Komzeg, je ziet toch dat dit niet meer kan hersteld worden. Waarom blijf je Electron valse hoop geven. Zie je dan niet dat het blikpakket gezwollen staat van de roest.Dat krijg je nooit meer goed uit elkaar en nadien gemonteerd. En wikkeldraad kost een pak meer dan een mooie tweedehandstransfo, en iemand die dergelijke vragen stelt kan zo'n transfo niet herwikkkelen. dan zit je nog met dat verroeste chassis, een kapotte elco en die gelijkrichter ziet er ook al
iuit alsof ie zn beste tijd gehad heeft.
Repareren is leuk en soms voordelig, maar je moet weten waar het stopt. en niet tegen beter weten in doordrijven :(
.

We gaan hem niet repareren hoor ;)

Maar een andere voeding bouwen op dit chassis na het eerst schoongemaakt te hebben.

Bedankt voor jullie hulp!!

Anoniem

En maar blijven proberen om toch maar iets te kunnen recupereren tegen beter weten in.
Ook dat chassis is niet meer te redden.

Als je zelf wil een voeding maken op een metalen chassis., investeer dan 2-3Eu in een stukje aluplaat en een stukje Uprofiel dat je er onderaan tegenvijst.
Dat kost je niks, het is wat je kunt krijgen bij de ijzerboer voor je stuk oudroest.

Vraag je wel eerst even af of een bouwsel van 60 jaar oud vandaag nog op dezelfde manier moet geconstrueerd worden.
Koop een passend kastje, dan is het aanraakveilig en oogt het mooi.
Je kunt er dan ook nog metertjes in plaatsen.

Of koop een mooie tweedehandsvoeding op marktplaats voor weinig.

Het is me niet duidelijk waarom je dat gededateerde ding zou willen namaken? Heb je er een specifieke toepasing voor?

maartenbakker

Golden Member

Wie heeft het over namaken en hoe weet je dat dat chassis stuk is / meer werk kost dan een nieuwe maken?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Thevel

Golden Member

Op 8 juni 2020 10:05:47 schreef grotedikken:
Ook dat chassis is niet meer te redden.

Ik zal niet weten waarom niet, als je de middelen hebt (bv een straalcabine) en een spuitbus verf maak je zo'n chassis weer als nieuw.

GD, de TS heeft er een toepassing voor waarbij originaliteit vaak wel wordt gewaardeerd - een jukebox.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Electron schreef dat de voeding uit een ouwe jukebox kwam, er is nooit beweerd dat hij die ging restaureren. Maar het zou kunnen.

Goed, de transfo is rot, de elco ook en de seleniumgelijkrichter ziet er ook al niet uit. De bedrading en de aansluitingen daarvan zijn in slechte staat.
Dus ledlover, jij zou die roestige afgebladderde geplooide metalen plaat met veel moeite afwrijven, en schilderen. En dan een nieuwe transfo erop, een nieuwe gelijkrichter en nieuwe elco. Die er natuurlijk heel anders uit zien.
En dan ga je beweren dat originaliteit belangerijk is?

En als de rest van de jukebox wat zeer waarschijnlijk is, in dezelfde staat is, zou ik zeggen veel moed en doorzettingsvermogen.

benleentje

Golden Member

Ook dat chassis is niet meer te redden.

Wat is er nu mis met chassis het enige wat ik zie is wat afgebladderde verf maar verder zie ik er niets aan. De schroeven zijn ook niet geroest.
Ik zit zelf in de metaal bewerking en ik zie dat dit chassis redden niet meer werk is als een nieuwe maken ook in nieuwe zit nog wat werk.

Ik was vroeger ook van alles nieuw maken maar meestal zit daar veel meer werk in dan je zou verwachten.

En GD jij hoeft dat werk toch niet doen het lijk net of jij er al moe van word :).

[Bericht gewijzigd door benleentje op maandag 8 juni 2020 14:19:00 (30%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Tsja, GD, één origineel onderdeel is beter dan geen.
Wie weet scharrelt iemand over een paar decennia nog eens een originele trafo op.
De seleengelijkrichter en elco kan je afgekoppeld laten zitten, onder het chassisje is waarschijnlijk meer dan zat ruimte voor nieuwe.
Oud spul laten zitten, en nieuw spul onder chassis plaatsen is wat ik zelf altijd doe. Alleen bij fysiek lek en te weinig ruimte verwijder ik de originele elco's.

Enige wat je echt er af zult moeten halen is de trafo.

Anderzijds, een moderne schakelvoeding van 60v 1a is waarschijnlijk vrij klein en misschien zelfs wel in te bouwen onder het chassis.

En ik zou het chassisje zelf lekker roestig laten, ik stoor me daar niet zo aan. Eventueel met een flappenschijf en staalwol de boel grofweg roestvrij maken, en dan een laagje lijnolie er over tegen opnieuw roesten.

Belangrijk verschil is dat het voor de hobbyist makkelijker is om een chassis te schuren en te verven, dan om plaatmetaal netjes te knippen en te buigen. Misschien kost het evenveel tijd, maar de gemiddelde hobbyist heeft geen zetbank en goede platenknipper.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
benleentje

Golden Member

Als je de kleur al zo belangrijk vind dan is de oude chassis redden nog minder werk dan een nieuwe maken en die dan ook weer schilderen.

Voor Als TS interesse heeft ik heb nog 2 seleen gelijkrichters liggen in de kleur blauw en 3A die uit een werkend apparaat kwamen

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Anoniem

Right, Benleentje, right. En ik heb nog wel zo'n oude elco liggen die niet helemaal opgedroogd is.

Ik was toen jukeboxen nog actueel waren altijd verwonderd over hoe verfijnd en complex zo'n automatische platenwisselaar in elkaar stak.

Wel, als ik de toestand van die voeding bekijk, vermoed ik dat de rest ook in dergelijke staat zal zijn.
Dat krijg je nooit of te nimmer nog goed..

Misschien een MP3 player inbouwen, dan komt er toch nog muziek uit.
En in gewicht is de jukebox dan nog 99% origineel :-)
Een fototje van het geheel en de binnenkant zou wat meer zekerheid geven.
Als heel die machine zo verrot is als die voeding , dan wordt het misschien toch de moeite om naar de schroothandelaar te rijden ;-)

Ik heb wél ervaring met oude radios. Je hebt er uit de jaren 30-60 die nog zeer lang in gebruik zijn geweest en op een droge plaats bewaard. Die zijn mooi te restaureren.
Maar deze die op een vochtige zolder of in een lekke schuur hun oude dag hebben doorgebracht zij meestal niet meer te redden.
Ik heb er laatst nog een weggegooid die ik ooit gekregen heb.
Chassis afgebladderd en geroest zoals hier. Buisvoeten te ver geoxideerd om nog goed te krijgen evenals de pootjes van de buizen.
Schaalkabeltje rot, schaallampjes stuk. Draaicondensator geoxideerd en lagers vastgelopen. Elco's rot en andere condensatoren ook.
Vernis afgebladderd van de kast en hier en daar vervormd door vocht en aangevreten. Kartonnen achterwand beschimmeld. Binnenwerk helemaal bedekt met een laag aangekoekt stof. Kartonnen Conus van de luidspreker beschimmeld en ophanging doorgerot.
Wat kun je daar nog van maken?

Ik weet wel, blind fanatisme en gezond verstand gaan zelden samen, maar er zijn grenzen.

joopv

Golden Member

Op 9 juni 2020 09:50:12 schreef grotedikken:
... tegen dit soort blind fanatisme is geen gezond verstand opgewassen.

Soms is het nodig om je gezond verstand uit te schakelen.

Anoniem

Vaker is het heel erg dom.
Ik heb mijn mening gegeven.
Als de TS wil doorgaan, , dat hij dan mijn ongelijk bewijst door binnen een maand of zes zijn jukebox hier te presenteren. Ik ben benieuwd.
Ik heb nog een pak oude singeltjes. Als het hem lukt mag hij ze gratis komen halen.
Oei, Dom voorstel van mij, straks staat de hele straat vol met Nederlandse kampeerwagens ;-) Ik zal maar vast de bel afleggen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 9 juni 2020 10:22:07 (88%)

maartenbakker

Golden Member

Op 9 juni 2020 09:50:12 schreef grotedikken:
Wel, als ik de toestand van die voeding bekijk, vermoed ik dat de rest ook in dergelijke staat zal zijn.

De voeding ligt onderin, de rest van het apparaat hopelijk niet.

Op 9 juni 2020 10:14:36 schreef joopv:
[...]Soms is het nodig om je gezond verstand uit te schakelen.

Soms is het gezond verstand van de een niet dat van de ander en dus niet de maat der dingen. Het ware wijzer om te informeren naar de toestand van de rest of een tip te geven die te controleren. Niet om ongezien, dus met onvolledige informatie, iets stellig te beweren/af te keuren.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 9 juni 2020 12:33:45 (45%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Best mogelijk dat ik het mis heb. Maar toch een pak minder dan diegenen die hier mordicus durfden te beweren dat die massieve voeding geschikt was voor maximaal 60 mA.

maartenbakker

Golden Member

Tsja, als dat een excuus moet zijn?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Right, Benleentje, right. En ik heb nog wel zo'n oude elco liggen die niet helemaal opgedroogd is.

Kijk is wist wel dat je ook positief kan zijn ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Is TS al verwezen naar’Jukebox Revival’ in Etten-Leur.?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, Jukebox Revival in Etten-Leur is mij wel bekend.

We zijn nu een 60 Volt schakelende voeding op het frame aan het bouwen
zodat het geheel weer gemakkelijk bevestigd kan worden.

Trafo, gelijkrichter en condensator worden verwijdert.

Bedankt voor jullie hulp!

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 juni 2020 09:50:12 schreef grotedikken:
[....]
Misschien een MP3 player inbouwen, dan komt er toch nog muziek uit.
En in gewicht is de jukebox dan nog 99% origineel :-)
Een fototje van het geheel en de binnenkant zou wat meer zekerheid geven.
[....]
Ik weet wel, blind fanatisme en gezond verstand gaan zelden samen, maar er zijn grenzen.

DCF-uurwerkje in die antieke klok monteren en het slingerwerk met een elektromagneetje aan de gang houden, niet waas?

'Gezond' verstand, is weinig emotioneel.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †