SSD power loss protection (extra condensatortjes?)

Ik wil een M.2 NVME 1TB kopen.

Tijdens onderzoek kwam ik horrorverhalen tegen dat SSD's, meer nog dan draaiende schijven, bij een stroom-uitval vanalles kwijt kunnen raken.

Zo kwam ik bij Crucial uit die extra condensatortjes plaatsen om voldoende lang door te werken om alles uit de cache naar flash te schrijven (white-papaer met uitleg en foto (Engels))

Maar da's oud nieuws gebruikt bij de TLC (triple layer Cells) en de nieuwe QLC (quad layer Cells) wordt het al weer anders opgelost.

Hoe relevant is dit allemaal? Wat is een goede oplossing? Welke merken lossen dit ook zo (of anders) op?
Ik neig naar een TLC met van die condensatortjes omdat die betrouwbaarder en sneller zijn (met name grote files waar QLC naar verluid volledig faalt ondanks in theorie betere specs).
Maar een nieuwer model zou gewoonlijk toch beter moeten zijn, dus wat zie ik fout? AAARRRGGGGHHHH

Hier nog een artikeltje over de samenstelling van de condensatoren, weer in het Engels.

Gebruik voor de toepassing gepast materiaal en zorg voor een gepaste backup.
U te verdiepen in dit soort technische details lijkt enkel een risico op een foute conclusie te geven.

Sine

Moderator

Wat Aart zegt is inderdaad het aller belangrijkst, BACKUP.
Zoals mijn oude baas altijd zei, "Als je er geen backup van had dan was het ook niet belangrijk". Niet alle klanten waren het met dat statement eens ;)

Ik blijf zelf weg van QLC, MLC is sneller en betrouwbaarder maar al meteen erg duur (zeker als je een TB wilt opslaan) TLC is dan een mooie middenweg.

Zorg dat je voor een schijf gaat met voldoende cashe, en dat is meteen ook het probleem, de cashe is volatile, dus die wil je veiligstellen bij uitval.

Dat probleem speelt overigens net zo goed bij QLC, alleen is je artikel van voor het bestaan van die techniek.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 12 juni 2020 13:35:09 (27%)

Ik heb een Samsung 970 Pro NVMe van 1Tb nu bijna een jaar in de PC.
Als ik kijk in de SMART tabellen zie ik bij de Unsafe Shutdowns de waarde 15 staan. Geen idee van waar dit zou komen, maar blijkbaar is de PC al 15 keer onveilig afgesloten geweest.
Nooit geen problemen mee gehad, ook niet na driemaal een firmware update.

Maar ja ik heb toch altijd een backup voor het geval dat...
Anders heb ik ondanks die unsafe shutdowns nooit iets verloren of fouten gezien.
Wat ik me wel herinner is dat de PC een aantal keer in de slaapstand stond en ik de contacten per ongeluk uitschakelde voor het slapen gaan.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 12 juni 2020 14:09:54 (13%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Henk H.

Golden Member

Toevallig stond in het tijdschrift Hardware.info een artikel over SSD's, de verschillende soorten geheugen (SLC, MLC, TLC, QLC) en backup condensatoren. Zal eens kijken wat daar precies in stond.

Totale beginner

Golden Member

In onze servers zit een hardware RAID kaart met battery backed up cache. Als de stroom uitvalt tijdens schrijven dan kan er wel eens het een en ander kapot gaan.

benleentje

Golden Member

Zelf hou ik de ssd strikt voor het besturingssysteem en de software. Alle data en gegevens staat op gewone harde schijven die na een crash nog wel te herstellen zijn.

Ik het geval van een crash van het besturing systeem gebruik ik de herstel functies dat heeft me tot nu altijd geholpen.

Belangrijke data gewoon nooit op de ssd zetten of alleen in combinatie met een regelmatige back-up.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Dat het OS onderuit gaat moet je tegenwoordig ook je best voor doen, dat komt amper nog voor.

Mechanische schijven sneuvelen de laatste jaren ook verdacht weinig, zowel op het werk als hier thuis, en dat zijn toch allemaal machines die 24/7 aan staan.

Ik heb wel een SSD voor opslag van belangrijke data ... sterker nog, daar staat mijn belangrijkste data op. Reden daarvan is dat ik die ook een beetje snel moet kunnen benaderen.
Maar daar pas ik dan wel minimaal de 3-2-1 backup regels op toe.

En dan nog, data en OS zijn altijd fysiek verschillende schijven.

Zelf denk ik wel dat de iets duurdere SSD en NVMe wel een of andere vorm van bescherming ingebouwd hebben tegen verlies van gegevens.

Ik bedoel dan in de firmware. Ik heb ook nog een Samsung NVMe 970 EVO plus van 500Gb in de PC. Hier staat de teller op 5 unsafe shutdowns.
Maar zoals gezegd heb ik nooit iets gemerkt of verlies van gegevens ook niet.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

Uiteraard zit er al zoveel mogelijk in de schijf en SSD ingebouwd om zoveel mogelijk tegen verlies te beschermen. En tijd is natuurlijk relatief. Voor ons is een seconde snel voorbij in een ssd zijn dat al 1000den schrijf acties, en voordat de condensator in de voeding, moederboard en schijf leeg zijn is dat kleine beetje data in het geheugen snel weggeschreven. Ik denk dat het moederbord na een stroomuitval nog enige mS actief is.

Ik denk dat de meeste veiligheid voor bescherming van gegevens uit de software moet komen. Zo als er bestanden verplaats worden worden ze eerst gekopieerd en daarna pas gewist. Zo is een programma wat je hdd defragmenteert er zich ook van bewust en maakt eerst een kopie van het deel wat verplaats moet worden en verplaats dan pas de werkelijke data

Mechanische schijven sneuvelen de laatste jaren ook verdacht weinig,

Precies. Ik had ca 5 jaar geleden een grote hdd crash en heb toch met recovery programma bijna alles terug. Dat ik niet alles terug kreeg was omdat de crash gebeurde tijdens het omzetten van de bestaande partitie had dus gewoon eerst een back-up moeten maken zoals het programma ook voorstelde voordat het eraan begon. Maar omdat het nog nooit eerder fout was gegaan toch een beetje overmoedig geworden. De recovery bij hdd is erg groot en bij een SSD erg klein.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

draai hier een ssd van 10 jaar oud, die nog dagelijks wordt gebruikt. ik hoor vaker dat men ssd problemen heeft, doorgaans komen die door externe redenen. als te warm in de behuizing, of programma's als de virusscanner gaan schuifopruiming doen waar een ssd niet gelukkig mee is, net als defragmenteren, is niet nodig met een ssd.

recovery bij windhoos is standaard ellende, ik begin er niet eens aan. altijd weer de ellende met versie veranderd enz waardoor het niet werkt. de herstelfunctie onder w7 was vaker nog een redding, maar ging dat ook niet was het reset en herinstalleren. hdd die crashen ken ik ook wel, enkele keren gehad waardoor ik de goedkope hdd met platters lekker laat liggen. alles eco is b keuze zooi, en oem idem dito.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb hier een HP laptop met ook nog een hele oude SSD zitten van Intel, is meer dan 10 jaar oud. Nog nooit problemen gehad, heeft wel geen Trim functie.
Een oudje met SLC geheugencellen. een Intel X25-E van 64Gb.
Er draait windows 10 X64 v.2004 op. Niet stuk te krijgen, heb er 2 van.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

die heb ik ook nog 2, maar wel 40gb modellen nog, heb je minder aan met w10, die kan geen updates draaien wegens gebrek aan ruimte.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henk H.

Golden Member

Volgens het artikel in hardware.info zitten die condensatoren tegenwoordig alleen nog in enterprise SSDs. Bij het ontwerp van het flashgeheugen zijn maatregelen genomen die ervoor zorgen dat actieve bewerkingen bij stroomuitval niet voor datacorruptie zorgen. Onder normale omstandigheden zou ik me er niet druk om maken.

De SSD niet helemaal vol zetten als je ook veel schrijfbewerkingen doet (door besturingssysteem) is bevorderlijk voor de levensduur.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op vrijdag 12 juni 2020 22:04:13 (17%)

Sine

Moderator

Windows 10 kan niet eens meer een defrag doen op een SSD, die maakt daar "optimize" van, die doet dan een retrim op de SSD.
Al zou defrag nog werken is dat overigens totaal zinloos, een SSD heeft geen accesstime die je bij een mechanische schijf wel hebt.

Falende SSD's zijn ook extreem zeldzaam, zelfs met een redelijk intensieve belasting blijven die dingen het doen. Hier zijn een drietal intel SSD's uit 2009 nog dagelijks in gebruik, en daarvan zijn er zwaar mishandeld (intensieve workload op systemen die geen trim ondersteunden)

Er zijn wat types geweest die flinke problemen hadden (zoals enkele low end modellen van OCZ) maar daar buiten zijn ze verdomd betrouwbaar.

@Henk H.
Die zijn er nog steeds hoor, de Crucial MX500 bijvoorbeeld heeft cap backup.
Daar heb ik er ook verschillende van ingezet, niet te duur, en goed.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 12 juni 2020 22:11:16 (10%)

de functie in windhoos welke werkgeheugen op de hdd zet in geval van krap werkgeheugen slijt de ssd ook sneller. in dat geval helpt het om de wisselbestand functie uit te zetten of op een andere hdd te zetten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heb ergens gelezen dat een SSD aan het einde van de levensduur dan in een read only state gaat. Enkel nog lezen daar stopt het mee.

Maar bij testen op verschillende merken kan je zelfs als het einde bereikt is in de smartlogs, nog lang doorgaan voor ze echt kapot gaat. Normaal gezien krijgt een gewone gebruiker de goedkope niet kapot. Wel kunnen ze flink trager beginnen werken.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Op 12 juni 2020 22:45:12 schreef testman:
de functie in windhoos welke werkgeheugen op de hdd zet in geval van krap werkgeheugen slijt de ssd ook sneller. in dat geval helpt het om de wisselbestand functie uit te zetten of op een andere hdd te zetten.

De pagefile is iets ingewikkelder dan een overstort van het werkgeheugen.
Vanaf zeker al windows 8 houdt het OS rekening met SSD's, bij windows 10 hoef je niets te doen.

Ofwel, tips uit den ouden doosch die tegenwoordig compleet overbodig en zelfs onverstandig zijn.

Zolang je je SSD niet tot de nok vol schrijft gaan ze langer mee. Want de overblijvende plaats wordt gebruikt.

SSD overprovisioning can increase the endurance of a solid state drive by distributing the total number of writes and erases across a larger population of NAND flash blocks and pages over time.

Bij sommige kan je dit zelfs instellen hoeveel er wordt gebruikt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op vrijdag 12 juni 2020 23:01:21 (55%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Sine

Moderator

Een drive tot de nek vullen is natuurlijk nooit erg handig, zeker bij een SSD niet. Maar die hebben inderdaad al niet geprovisioneerde stukken om nog een beetje ruimte tot schuiven te houden.

benleentje

Golden Member

bij windows 10 hoef je niets te doen.

Ofwel, tips uit den ouden doosch die tegenwoordig compleet overbodig en zelfs onverstandig zijn.

Ik heb 32GB werkgeheugen en heb de pagefile uitgezet.

een SSD heeft geen accesstime die je bij een mechanische schijf wel hebt.

Een SSD heeft ook gewoon een een accestime echter is die zeker een factor 1000 kleiner. Als ik met een test programma kijk dan zie je ook de gegevens direct achter elkaar doorlezen nog steeds een stuk sneller is dan willekeurig uitlezen. Het is wel nog steeds zo snel dat je dat niet zal merken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Het kan / mag, maar nodig is het niet.

Accesstime is verwaarloosbaar idd. Seektime al helemaal, dat was toch de grootste bottleneck van HDD's

Maar toch spelen de gewone HDD nog altijd een grote rol en zijn ze zelfs nog onmisbaar. Voor backup van alles heb ik hier nog een schijf van WD zitten. 8Tb met helium gevulde schijf. Maar ja, ook die kan kapot gaan, eigenlijk moet ik daar ook nog een backup van nemen... 8)7

Daarom zie je ook veel laptops met een SSD voor windows opstart en een tweede gewone HDD voor opslag.
Voor de prijs moet je het tegenwoordig niet meer laten een SSD, maar je moet wel genoegen nemen met minder ruimte.
Nu is dat max. 4Tb maar wel onbetaalbaar als je vergelijkt met een gewone HDD.
Je spreekt al snel over prijzen van 500 euro, een HDD heb je in 4Tb al voor 100 euro.

Heb voor de fun die X25-E eens open geschroefd...Wel er valt niks te zien helaas, de gehele printplaat met chips is sealed met zwarte keiharde saus.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.