Yogurtmaker met timer en temperatuur regelaar stuk

Ehhh hoe doe je dat en waar zitten ze?

Op 8 juni 2020 23:30:03 schreef vergeten:
[...]

Toch moet hij ±22Ω zijn! (meter op de 200 ohm stand)

[...]
Dat zegt weinig over of dat goed is zonder de kleurenringen te weten, wat zijn die?
Zenerdiodes al gemeten?

een weerstand is niet altijd goed te meten als hij in een schakeling zit.
Misschien 1 kant eerst los maken?

Ik wil nog even terug naar het begin. Ik deed 2x snel stekker erin en er uit. (weet niet waarom maar het gebeurde). 2e keer deed hij helemaal niks meer. Wat heeft de grootste kans om het te begeven? Zeker omdat hij helemaal niks meer doet lijkt het me iets aan het begin van de schakeling (voeding onderdelen?).

De grote condensator wegens spanningspiek.
Heb je de spanningen over zd1 en zd2 nu al gemeten?

Die grote is die gele rechthoekige toch? Ik ga zd1 en zd2 even meten zo.

zd1: .071 (schaal 2V)
zd2: .025 (scaahl 2V)

Die nog niet gemeten weerstand lijkt de kleuren bruin(of rood) blauw blauw geel bruin (of rood) te hebben. Is niet goed te zien.

vergeten

Golden Member

Zonder netspanning op de print ZD1 en ZD2 ook meten op de diodestand (2x meten, meetpennen verwisselen.)

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 9 juni 2020 20:12:18 (18%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Lucky Luke

Golden Member

Ik vermoed dat 1 van die 2 zenerdiodes kortgesloten zou kunnen zijn, dat is de manier waarop ze stuk kunnen gaan. Als ze volledig open zijn is overigens ook niet goed (Er kan dan nog meer beschadigd zijn), maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik snap de diodestand op de meter niet helemaal.

Ik snap de diodestand op de meter niet helemaal.

Deze componenten (d1 en d2) zitten ook nog onder de grote gele condensator.

Lucky Luke

Golden Member

Op 9 juni 2020 20:40:56 schreef LouisB:
Ik snap de diodestand op de meter niet helemaal.

Gewoon alsof je een weerstand meet, alleen wordt niet de weerstandswaarde aangegeven, maar de spanningsval. In beide richtingen meten. Bij een normale diode meet je in 1 richting de spanningsval in doorlaatrichting (0.6 a 0.7V voor silicicium, lager voor schotky en ander speciaal spul, hoger bij hoogspanningsdiodes) en in de andere richting als de diode nog heel is oneindig (OL).

Zenerdiodes zijn in doorlaatrichting hetzelfde als gewone diodes. In sperrichting kun je ze met een multimeter niet meten. Maar als je in 1 richting 0.7V meet en in de andere richting oneindig, is 'ie waarschijnlijk nog heel. Meet je in beide richtingen geleding, dan is 'ie stuk. Kan ook Ohms als je meter geen diodestand heeft. (Maar op de foto staat 'ie op diodestand).

Uiteraard GEEN spanning aansluiten, maar spanningsloos meten.

(En het batterij-leeg symbooltje van je meter is aan, dus je meetwaarde zou fiks kunnen afwijken)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
vergeten

Golden Member

@louisB

Gebruik eens de editknop!

je vorige 3 berichten passen in een bericht!

Op 9 juni 2020 20:41:32 schreef LouisB:
Ik snap de diodestand op de meter niet helemaal.

Heb je geen handleiding bij je meter dan?

Op 9 juni 2020 20:54:24 schreef LouisB:
Deze componenten (d1 en d2) zitten ook nog onder de grote gele condensator.

Hier een filmpje over een diode testen
https://www.youtube.com/watch?v=LV0TMVljyPY

Die kan je na het zien van het filmpje ook meten!

Een diode geleidt in een richting DC spanning, dus als je op die stand een diode meet geleidt hij, of niet, bij wisselen van de meetpennen.
Meet je niets of OL dan is het foute boel,
Meet je sluiting of bijna 0Ω in beide richtingen ook dan is het foute boel.

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 9 juni 2020 23:43:30 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 9 juni 2020 08:35:48 schreef MrNiles:
[...]

Een weerstand is niet altijd goed te meten als hij in een schakeling zit.
Misschien 1 kant eerst los maken?

Dat klopt en is niet nieuw voor mij :)

Maar "in circuit" meet een weerstand nooit hoger dan waarde die hij is.   Als hij in orde is.

Dat is een eerste indicatie.

Dat geldt voor alle weerstandwaardes hoog en laag.
Meet je een lage weerstand zoals 22Ω, dan kan hij 18Ω meten doordat hij in circuit zit maar nooit 41 of zo.
Weerstanden worden vrijwel nooit lager in waarde door veroudering of overbelasting.

Dat scheelt al veel zinloos pootjes lossolderen en weer vast, waarbij je een print kan slopen.
Wil je het exact weten (is vaak niet echt van belang) dan inderdaad een pootje losmaken. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik meet over ZD1 .004 beide kanten
ZD2: .565 en .635

Heb de meter op Ohm 2k (tekentje diode staan). Alleen diode tekentje is geel wat denk nik duidt op nog extra stand/knop op de meter?

Op 10 juni 2020 08:12:37 schreef LouisB:
Ik meet over ZD1 .004 beide kanten

Dit riekt naar sluiting, ik zou een pootje losmaken en nogmaals meten. Zowel op de diode als op de print meten.

Deze componenten (d1 en d2) zitten ook nog onder de grote gele condensator.

Maakt deze foto nog eens, maar dan ook de elco van 470uF omhoog gezet, daar zit ook nog iets onder

Lucky Luke

Golden Member

Op 10 juni 2020 08:12:37 schreef LouisB:
Ik meet over ZD1 .004 beide kanten
ZD2: .565 en .635

Heb de meter op Ohm 2k (tekentje diode staan). Alleen diode tekentje is geel wat denk nik duidt op nog extra stand/knop op de meter?

ZD1 zou wel eens stuk kunnen zijn.

Loopt in 1 van beide richtingen de waarde op, als je ZD2 meet? Dan ben je vanuit je meter een elco aan het laden en is die diode misschien niet stuk, maar dat ' ie in beide richtingen als geleiding meet is wel "verdacht".

Dan, als een of beiden stuk zijn, moet je nog weten welke waarde er in terug moet. Dat zal ook nog wel even puzzelen zijn. Staan er nummers op de IC' s op de print en zo ja: kun je die leesbaar fotograferen?
Heb je een regelbare voeding?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

zd2 lijkt de waarde in 1 seconde snel op te lopen. Beide kanten. 1 kant begint die in de -. Andere niet.

Op de ICs staat niks helaas

vergeten

Golden Member

Wat is je woonplaats?
Het schiet niet echt op, misschien is er iemand in jouw buurt die wil assisteren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

In afwachting van de assistentie aan huis zou ik toch echt nog een pootje van die ZD1 losmaken en de weerstand nog eens meten, zowel van de diode zelf als van de plekken waar hij op de print vast zit ;-)

Dank. Ik ga het de komende dagen proberen te doen.

Shiptronic

Overleden

Heb je die serie condensator al proberen te vervangen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.