Accu's in Serie en Parallel

Op 11 juni 2020 17:52:38 schreef big_fat_mama:
[...]
Sorry hoor, maar de T/S moet volstrekt niks. Zoals trouwens niemand hier iets moet, behalve beleefd blijven, en terzake.

Met zo'n opmerking trek je dingen lichtelijk uit hun verband. Dat "moet" was geen bevel aan T/S maar een voorwaarde die meneer dient te scheppen om meer antwoorden binnen te krijgen. In dergelijk taalgebruik zie ik niets onbeleefds. Op een forum bezig je nu eenmaal andere taal dan bijv. in een rekest aan Zijne Majesteit.
Neem er nog maar eentje, achter de kerk. Morgen kon het wel eens gaan regenen... :)

Op 11 juni 2020 16:34:56 schreef herbert116:
[...]
Dat is ondertussen wel duidelijk geworden maar ik begrijp dat T/S die hendel graag wil elimineren omwille van een "stappenregeling" m.b.t. de snelheids referentie. Echter met het elimineren van die gashendel is hij tevens de commando's voor Stop, Vooruit en Achteruit kwijt. Of hij moet de hendel alleen voor dat doel laten zitten; wordt de bediening alleen maar gecompliceerder van. Het zijn allemaal mogelijkheden maar T/S moet wel zelf met die info komen en laten weten wat precies de wensen zijn.

Beste Herbert116,

Nergens in mijn schrijven heb ik gemeld deze handel te willen elimineren.
Deze wil ik juist laten bestaan. Met daarnaast alleen maar een toerental schakelaar die in stapjes voorwaarts gaat en als hij in zijn achteruitstaat in stapjes achteruitgaat. of dat gaat lukken met een dergelijke schakelaar laat ik graag over aan jullie deskundigheid over. Sta ook open voor alternatieven.

Op 11 juni 2020 16:31:17 schreef Jinny:
Wel jammer als ik op je tenen hebt getrapt, sorry daarvoor.
Maar heel erg duidelijk ben je ook niet.

Even simpel, (het is al eerder gezegd) je kijkt welke waarde je originele pot heeft (5K zeg je al, mijn kristallen bol is defect, dus jouw verantwoording) en je beslis hoeveel stapjes je wilt.
5 Stapjes, prima.
Dan neem je 5 weerstanden van 1K en soldeer die in serie aan elkaar.
Vanaf iedere soldering maak je een draad naar je schakelaar en de uitgang vd schakelaar zet je op de plek waar de loper van de pot zou komen.

Moeilijker dan dat wordt het niet.

En ik vaar ook al een poosje, vroeger zelfs met Dortmunders, en ik weet best wel hoe je vaart.
En welke snelheid je kan halen.
En wat de invloed van wind, stroom en belading is.
En dat vaste standen dan niet echt behulpzaam zijn.

Beste Jinny,

Ik voel mij beslist niet op de tenen getrapt.
Ben je wel dankbaar dat je de moeite hebt genomen om mij te laten zien hoe iets dergelijks in elkaar steekt.
Dat wil niet zeggen dat ik het echt begrijp.
Zou je dit ook aanschouwelijk kunnen maken doormiddel van een tekening en dan b.v. op basis van de schakelaar die eerder is genoemd?

Succes.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Héél gauw uit het losse polsje:

Links wat je nu hebt, waarschijnlijk hangt "heet" aan de plus en "koud" aan de min; de loper gaat naar de regeling.

Rechts wat je lijkt te willen. Tijdens het tekenen realiseerde ik me dat het niet over vijf weerstanden gaat, al was ik wel begonnen met die te tekenen; de onderste is wellicht overbodig. Ik stel me wel heel goed voor hoe Jinny tot dat getal van vijf kwam ;)

En hoe meer ik over dit verhaal denk, hoe meer ik begin te denken aan en te broeien op een scheepstelegraaf, het ding waarmee kapitein Haddock het al wel eens aan de stok heeft ;)

((enne, geneer u niet om uw "quote"s te fatsoeneren :) ))

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

voor een ieder die wil gaan knutselen, bijgevoegd de handleiding van de controller.

https://cdn.curtisinstruments.com/products/manuals/MSeries_manual_en.p…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, bedankt, Anne. Dat handboek is een plezier om te bekijken, duidelijk, wel geschreven, fraai verwoord. Zeer onverwacht van over de grote plas!

En inderdaad, de "gas"-potmeter is 5K.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Op 11 juni 2020 20:43:25 schreef big_fat_mama:

Rechts wat je lijkt te willen. Tijdens het tekenen realiseerde ik me dat het niet over vijf weerstanden gaat, al was ik wel begonnen met die te tekenen; de onderste is wellicht overbodig. Ik stel me wel heel goed voor hoe Jinny tot dat getal van vijf kwam

De schakelaar heeft 6 standen, 0 tm 5.
Dus met 5 weerstanden kom je uitstekend uit.
Je hebt het uitstekend verwoord.

En hoe meer ik over dit verhaal denk, hoe meer ik begin te denken aan en te broeien op een scheepstelegraaf, het ding waarmee kapitein Haddock het al wel eens aan de stok heeft ;)

Een (scheeps)telegraaf is een instrument waarmee een opdracht naar de machinekamer wordt gegeven.
En de machinekamer regelt dat naar omstandigheden.
Zo kan 'full speed' de ene keer 95 toeren zijn (grote scheepsdiesels) en de andere keer 105 toeren. (ff ter illustratie en uit de duim gezogen getallen)
Afhankelijk vd omstandigheden ter plaatse in de machinekamer en buiten.

Het is dus een instructie/verzoek, geen exacte regelaar.

Voor de TS, je zou nog kunnen spelen met de weerstandswaarden om individuele snelheden te tunen.
Maar een losse draaiknop is en blijft handiger.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Natuurlijk heb je dat helemaal goed, beste Jinny. Maar het zou toch een prachtig knutselobject zijn voor in iemands eigen schuitje?

In vroegere tijden hadden we gezegd "ik stel hier m'n scheepstelegraaf in, en ergens diep onderin de boot zit een negerke die de motor regelt navenant". Allemaal niet meer politiek correct natuurlijk vandaag, en maar goed ook.

Overigens heb ik een nieuwe schets, na het bekijken van het handboek waarvoor @anne2 zorgde. Het wordt alleen maar simpeler :) En inderdaad maar vier weerstanden, geen vijf. [ edit: oepsie, ik lees nu pas dat het over een schakelaar met zes standen gaat. Dan heb je uiteraard helemaal gelijk. Alweer.]

Die Huib begint me stilaan wel een fortuin aan blocnotes te kosten, en ik heb alwéér m'n potlood moeten scherpen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Jinny

Golden Member

Op 11 juni 2020 21:28:50 schreef big_fat_mama:
Natuurlijk heb je dat helemaal goed, beste Jinny. Maar het zou toch een prachtig knutselobject zijn voor in iemands eigen schuitje?

In vroegere tijden hadden we gezegd "ik stel hier m'n scheepstelegraaf in, en ergens diep onderin de boot zit een negerke die de motor regelt navenant". Allemaal niet meer politiek correct natuurlijk vandaatg, en maar goed ook.

Overigens heb ik een nieuwe schets, na het bekijken van het handboek waarvoor @anne2 zorgde. Het wordt alleen maar simpeler :) En inderdaad maar vier weerstanden, geen vijf.

Dan zit je te knoeien met de potmeter waarde, die was 5K en je maakt er nu 4K van met 1 K weerstanden.
Of je moet weer weerstanden van 1k2 nemen

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

eigenlijk moet de TS dit soort data aanleveren, kan best zijn dat ik er een type naast zit.
vwb de 5 standen. een draaiknop met een veertje, kogeltje en 5 boorgaten in het dashboard doet het ook. maar er zal wel ergens staan dat ie niet wil boren

Jinny

Golden Member

Eensch, ik meldde al ergens dat mijn kristallen bol defect is en mijn glazen is ter optimalisatie.
Ergo, de TS zal de juiste data moeten aanleveren normaal gesproken.

Maar dat zijn we wel eens gewend onderhand.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Welnee, het handboek is glashelder/kristalhelder.

Het blijkt zelfs niet onmogelijk te zijn om een 5,0000000000 referentiespanning in te zetten en daar van af te takken, natuurlijk met 0,001% weerstanden dan. Ik voel reeds de hete adem van een bepaalde zwarte hond...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 11 juni 2020 20:11:02 schreef hvanweelden:
[...]

Beste Herbert116,

Nergens in mijn schrijven heb ik gemeld deze handel te willen elimineren.
Deze wil ik juist laten bestaan. Met daarnaast alleen maar een toerental schakelaar die in stapjes voorwaarts gaat en als hij in zijn achteruitstaat in stapjes achteruitgaat. of dat gaat lukken met een dergelijke schakelaar laat ik graag over aan jullie deskundigheid over. Sta ook open voor alternatieven.

Ik zei dat ik dat zo had begrepen. Kennelijk dus verkeerd. En des te beter want nu heb je geen extra schakelaar(s) nodig voor genoemde commando's. Wat nog wel eens zou kunnen zijn is dat je misschien toch twee schakelaars nodig hebt voor je snelheid referentie. Dat ligt er maar net aan hoe de huidige potmeter is uitgevoerd, bijv. met middenaftakking, welk signaal je nodig hebt om de draairichting van de motor om te keren en of daarbij de polariteit van de referentie ook omgekeerd moet worden. Je moet zien dat je een manual van die regelaar kunt bemachtigen, mocht je die niet reeds hebben.

Aanvulling: Ik zie dat de manual reeds is 'aangeleverd'. Deze was ik vanmorgen ook al tegengekomen maar twijfelde eraan of het wel de juiste was. En eigenlijk twijfel ik nog steeds. Misschien dat T/S dit kan verifiëren aan de hand van het Model # op het typeplaatje. En aan de hand van de bedrading op zijn 'potmeter'; die afgaande op de manual, klaarblijkelijk geen potmeter functie heeft.

Shiptronic

Overleden

Tip: voorzie wel van een pulldown optie op je signaal draad, je wil niet dat wanneer de loper loskomt, of met een stappen schakelaar bv. tussen stand 2 & 3 , de motor gelijk max power gaat geven.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

.

[Bericht gewijzigd door anne2 op vrijdag 12 juni 2020 05:45:45 (99%)

:
En hoe meer ik over dit verhaal denk, hoe meer ik begin te denken aan en te broeien op een scheepstelegraaf....

Met alle respect maar afgaande op het vermogen van deze DC 'scheepsmotor' lijkt het er niet op dat het formaat van bedoelde boot smeekt om EOT toepassing. :)

Henk H.

Golden Member

Op 11 juni 2020 21:23:56 schreef Jinny:
Een (scheeps)telegraaf is een instrument waarmee een opdracht naar de machinekamer wordt gegeven.
En de machinekamer regelt dat naar omstandigheden.
Zo kan 'full speed' de ene keer 95 toeren zijn (grote scheepsdiesels) en de andere keer 105 toeren. (ff ter illustratie en uit de duim gezogen getallen)
Afhankelijk vd omstandigheden ter plaatse in de machinekamer en buiten.

Het is dus een instructie/verzoek, geen exacte regelaar.

Bij "onze" schepen is de situatie weer anders. 4 takt scheepsmotor van 3.000-10.000 kW met vast toerental en verstelbare schroef. Telegraaf regelt de pitch van de verstelbare schroef (100% geautomatiseerd) dus dat is wel meer een regelaar. Alleen als de load control ingrijpt (bij overbelasting) wordt de pitch teruggesteld en heeft die dan (tijdelijk) een andere waarde dan die normaal bij die telegraafinstelling hoort.

Maar we dwalen af... ;)

Als je bediening van richting en snelheid splitst, denk dan ook na over de situatie dat iemand in één keer van "vol vooruit" naar "vol achteruit" gaat door alleen de handel (schakelaar of whatever) van vooruit naar achteruit te zetten en de snelheid op de hoogste stand laat staan. Als je dat snel doet, zal de motor nog niet stilstaan voor hij de andere kant op gaat draaien. Kan me voorstellen dat motor en/of schroef(as) zoiets niet echt leuk vinden.

Voordeel van een gecombineerde bediening is dat je altijd langs "nul" moet en daardoor de aandrijving al afremt voor hij omdraait. Al moet je het niet met een ruk doen, natuurlijk (niet iedereen heeft er even veel gevoel voor).

Het gedeelte na het icoontje bestaat uit erg treffende woorden en die zijn o.a. de reden waarom meerdere personen aan T/S hebben geadviseerd, af te zien van de voorgenomen "splitsing".
@ T/S: Maar doe je dat desondanks toch niet, dan wordt je hier alsnog geholpen.

Met alle respect neem ik alle adviezen tot mij.
Niemand hoeft zijn mening onder stoelen of banken te schuiven.

Maar....
Ik weet niet meer welke woordkeuze ik moet gebruiken om mijn wens
(een stappenschakelaar)aan de man/vrouw moet brengen. Het woord belachelijk is nog niet gevallen maar toch.

De meningen om geen stappenschakelaar te nemen is inmiddels zéér breed uitgemeten.
Een mening is natuurlijk altijd goed. Omdat op te volgen is iets anders.
Je mening maar blijven herhalen terwijl er duidelijk door het forum lid wordt aangegeven dat hij gezien zijn ervaring er wel bijvaart, wordt nauwelijks gelezen.
Telkens weer bekruipt mij het gevoel dat ik mij moet schamen voor mijn keuze. Terwijl ik verwacht alleen technisch te worden bijgeschoolt.
Iedereen die mij daarmee wil helpen, heel graag.

Wel heel erg fijn dat er diverse forumleden zijn die door middel van voorbeelden enz. mij telkens weer een stukje op weg helpen.

de kortste klap is deze

1. je koopt 5 schakelaars https://www.rdae.nl/e895-aan-uit-25a-hd.html

2 je koopt 6 weerstanden 820 Ohm, 1 watt

- die weerstanden soldeer je in een string achter elkaar en de schakelaars gebruik je om de individuele weerstand te overbruggen.
- bij iedere overbrugging zal de stringweerstand verminderen en de bootmotor harder/zachter draaien.
- door 6 weerstanden te gebruiken wordt de stringwaarde nooit nul en kan de motor niet op hol slaan, alhoewel dit een aanname is vanaf mijn bureau en zal je dit proefondervindelijk vast moeten stellen.
- die 5 schakelaars boor je in je dashbord met de tekst meer/minder of harder/zachter, wat je wil
- klaar

de string sluit je aan waar nu je potmeter opzit
het vermogen van de weerstanden (nu 1 watt) moet je even bepalen aan de hand van je potmeter. minder is slecht, meer is niet erg.

gaatjesprint is wel handig voor deze oplossing, en een rol draad

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Telkens weer bekruipt mij het gevoel

Niet zo slim om zich te laten leiden door gevoelens, op dit forum ;) Lees wat er staat, pas toe wat u past, vraag waar er vragen opkomen, leg de rest naast u neer.

@anne2 hierboven: topicstarter heeft meermaals met nadruk aangegeven dat het absoluut per sé met een stappenschakelaar moet gaan gebeuren. Of dat verstandig of wijs is daar wil ik niet over discuteren, maar het lijkt me weinig zin te hebben om met vijf aparte schakelaars te komen aandragen.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 13 juni 2020 15:47:02 (40%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 juni 2020 15:41:29 schreef big_fat_mama:
.... topicstarter heeft meermaals met nadruk aangegeven dat het absoluut per sé met een stappenschakelaar moet gaan gebeuren. Of dat verstandig of wijs is daar wil ik niet over discuteren, maar het lijkt me weinig zin te hebben om met vijf aparte schakelaars te komen aandragen.

Een dergelijke configuratie komt men wel eens tegen bij een hijswerk, waar men een voetpedaal heeft voor het 'gas', een potentiometer daarin te kwetsbaar is en een traploze regeling geen 100% vereiste. Bij het induwen van het pedaal worden er dan achtereenvolgens micro switches bediend.
Is weliswaar ook een soort 'stappenschakelaar' maar inderdaad niet van het type dat T/S bij hem om de hoek in de kringloopwinkel had zien liggen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar hij MOET en ZAL zijn standenschakelaar hebben!!!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

https://www.elektrototaalmarkt.nl/amfile/file/download/file/1713/produ…

principe blijft hetzelfde, overbruggen van weerstanden in een string.

en dan, dan zit het erin. geen idee of de regeling lineair is of logaritmisch, of dat 5 standen handiger zijn dan 3 of 6. allemaal afhankelijk van het samenspel tussen romp, aandrijving en schroef. maar goed.

mijn idee is dat je een aandrijfinstallatie gekocht hebt zonder romp, dat bouw je samen, (is niet heel moeilijk) en ga dan eens een middag uitproberen met de spullen die je hebt. kijk welke vaarsnelheid aantrekkelijk is, zet streepjes bij je potmeteruitslag en meet dan eens na wat de potmeterwaarde is.

probeer eens of je bij max vermogen de aandrijving in zijn achteruit kan zetten zonder dat de zekeringen om je oren vliegen, misschien is het dan toch handiger om 1 centrale bediening te hebben waarbij je door de "0" moet.

het hele topic teruglezend:
er wordt advies gevraagd over een acculader, ....die al gekocht is
er wordt advies gevraagd over een regeling, ....die al gekocht is
er wordt advies gevraagd over accuinbouw, accu's zijn al gekocht.

ik kan me voorstellen dat als de electroboot uit de kraan lazert je er als de kippen bij bent om de restanten te kopen maar ga je dan eerst eens inlezen in wat de mogelijkheden zijn.

[Bericht gewijzigd door anne2 op zaterdag 13 juni 2020 17:23:49 (19%)