Accu's in Serie en Parallel

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De schakelaar krijgt hij wel te pakken, dat was de vraag niet.

Een passend schema meen ik te hebben aangeleverd, weliswaar met maar 5 schakelaarstanden en 4 weerstanden; de uitbreiding naar 6 resp. 5 ligt voor de hand.

Als T/S nu eens wilde bevestigen dat daarmee zijn vraag beantwoord is?
Of, indien niet, welke vragen er overblijven?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

... en dan, dan zit het erin. geen idee of de regeling lineair is of logaritmisch,

Ga er maar van uit dat de potmeter c.q. variabele weerstand voor deze regelaar, lineair is. Tenslotte het motor toerental is ook lineair met de throttle positie.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ga er maar van uit dat

*/ hmhm. "Assumption is the mother of all f____ps"

*/ alweer een antwoord op wat niet gevraagd werd. topicstarter heeft het nog nergens gehad over lineair of logaritmisch of hypocycloidaal of wat dan ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

laten we weer even constructief worden.
5 standen schakelaar, lineaire regelweerstand

dan de weerstandsverdeling over de 5 of 6 weerstanden, 6 want je wilt niet dat de keten onderbroken wordt en de regeling geen input meer krijgt, zie opm shiptronic enige post terug.

stand 5 is max vermogen, je kan een keer haast hebben
stand 4; rompsnelheid. als de rompsnelheid bereikt is, kan je er bakken extra vermogen indoen, harder gaat het niet echt. zonde van je accucapaciteit en dus wel belangrijk om te bepalen. (bij een benzinemotor speelt dit fenomeen ook maar heb je je reservetank bij en speelt dit probleem voor de meeste bootgebruikers niet, tank leeg, bijvullen)

hoe doe je dat, windstille dag, recht kanaal, weinig scheepvaart, gps snelheidsmeter en dan een grafiekje maken van opgenomen vermogen vs snelheid. neemt het vermogen toe en de snelheid niet dan zit je op rompsnelheid. vermogen terugnemen tot je er 1/10 knoop onder zit en dan een streepje op de potmeter. thuis weerstandswaarde nameten.

nu kan je de gemeten weerstandswaarde door 4 delen en equivalente stappen maken. nieuwe schaalverdeling op de potmeter zetten volgens berekening en meting en (accu's zijn weer opgeladen) weer proberen. kan best zijn dat stap 1, minimum vermogen, niet zoveel doet. een schroefje dat een paar rpm draait zal niet veel doen -> stap 1 moet groter (of wat je maar wilt)
enz

dus dat je 5 stappen wilt omdat je dat wilt zal me verder een zorg zijn
het bruikbaar inregelen vereist wat meer (huis)werk, -> stof tot nadenken

Op 13 juni 2020 18:35:35 schreef big_fat_mama:
[...]

*/ hmhm. "Assumption is the mother of all f____ps"

*/ alweer een antwoord op wat niet gevraagd werd. topicstarter heeft het nog nergens gehad over lineair of logaritmisch of hypocycloidaal of wat dan ook.

*/ Die "aanname" stond hier synoniem voor de tientallen jaren ervaring met dergelijke regelaars. Deze regelaar maakt daar geen uitzondering op. Integendeel; een eventueel gewenste non-lineaire throttle response is hier parameter afhankelijk c.q. instelbaar.

*/ Deelnemen aan een forum topic bestaat niet alleen uit het beantwoorden van vragen die T/S heeft maar ook uit discussie onderling.

Het is niet goed zich te ergeren aan andermans reacties. Dan kun je beter even achter de kerk gaan....

Op 13 juni 2020 18:28:19 schreef herbert116:
[...]
Ga er maar van uit dat de potmeter c.q. variabele weerstand voor deze regelaar, lineair is. Tenslotte het motor toerental is ook lineair met de throttle positie.

Standaard, ouderwets is dat inderdaad het geval. De "throttle positie" geeft een PWM percentage aan dat direct op de motor geforceerd wordt. Een PWM percentage legt dan effectief een spanning op en de tegen-EMK zorgt er dan voor dat de motor een toerental gaat draaien wat dicht in de buurt van de theoretische waarde zit.

Tegenwoordig is het mogelijk om ook de stroom door de motor te regelen. Dit levert een soepeler gevoel op.

Dit ter zijde: De regelaar van de TS zal wel "ouderwets" zijn.

-----------------

De regelaar van de TS kan met een potmeter (3 aansluitingen) maar ook met een regelbare weerstand (2 aansluitingen) geregeld worden. Ik zou denken dat het betrouwbaarder werkt als je de "potmeter configuratie" gebruikt ook voor de standenschakelaar. De hoofdreden is dat je dan niet afhankelijk bent van de absolute waarde van een weerstand.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 juni 2020 08:11:34 schreef rew:
[...]
De regelaar van de TS zal wel "ouderwets" zijn.
-----------------
De regelaar van de TS kan met een potmeter (3 aansluitingen) maar ook met een regelbare weerstand (2 aansluitingen) geregeld worden. Ik zou denken dat het betrouwbaarder werkt als je de "potmeter configuratie" gebruikt ook voor de standenschakelaar. De hoofdreden is dat je dan niet afhankelijk bent van de absolute waarde van een weerstand.

Met dat "ouderwets" kon je wel eens gelijk hebben want wanneer ik de foto van de regelaar - en trouwens ook van de motor - goed bekijk krijg ik niet de indruk dat deze recent de productielijn in de fabriek hebben verlaten....
------------------
Die 2 draads aansluiting van het referentie signaal is als zodanig door de fabrikant aangegeven en viel hier al eerder op. Echter dat draagt in dit geval niet specifiek bij aan toenemende onbetrouwbaarheid omdat deze regelaar een ingebouwde functie heeft die er voor zorgt dat in geval van 'draadbreuk' in het throttle circuit, de uitgang naar nul wordt gestuurd.

Beste forumleden,

Voorlopig ben ik voldoende geïnformeerd.
Ik ga de adviezen in de praktijk omzetten en verder bouwen.
Graag kom ik nog een keer terug met eventuele problemen van
de elektrische aanleg van mijn boot.

Dank!!

succes, en dank voor je terugkoppeling
was al bang dat het voortijdig afgebroken was

https://www.youtube.com/watch?v=UReJHGsDVl4

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ook van mijnentwege veel succes gewenst. Het zal me plezieren om van u te horen ook als het zonder verdere problemen afloopt! M.a.w. als het helemaal gelukt is, laat dat dan ook weten aub, liefst met enige illustratie?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ik ben ook benieuwd naar de weerstandswaardes in de standenschakelaar: wordt dit uiteindelijk allemaal 1k stapjes of een meer logaritmische verdeling?

als het goed is moet er een derde-macht curve uitkomen.
2 x zo snel = 8 x meer vermogen
totdat je aan de rompsnelheid zit en dan maak je alleen maar meer schuim.

maar dit gaat op voor de grotere boten, of een simpele motorboot hieraan voldoet, geen idee maar waarom ook niet. of het moet een blokcoefficient van 1 hebben