laten we weer even constructief worden.
5 standen schakelaar, lineaire regelweerstand
dan de weerstandsverdeling over de 5 of 6 weerstanden, 6 want je wilt niet dat de keten onderbroken wordt en de regeling geen input meer krijgt, zie opm shiptronic enige post terug.
stand 5 is max vermogen, je kan een keer haast hebben
stand 4; rompsnelheid. als de rompsnelheid bereikt is, kan je er bakken extra vermogen indoen, harder gaat het niet echt. zonde van je accucapaciteit en dus wel belangrijk om te bepalen. (bij een benzinemotor speelt dit fenomeen ook maar heb je je reservetank bij en speelt dit probleem voor de meeste bootgebruikers niet, tank leeg, bijvullen)
hoe doe je dat, windstille dag, recht kanaal, weinig scheepvaart, gps snelheidsmeter en dan een grafiekje maken van opgenomen vermogen vs snelheid. neemt het vermogen toe en de snelheid niet dan zit je op rompsnelheid. vermogen terugnemen tot je er 1/10 knoop onder zit en dan een streepje op de potmeter. thuis weerstandswaarde nameten.
nu kan je de gemeten weerstandswaarde door 4 delen en equivalente stappen maken. nieuwe schaalverdeling op de potmeter zetten volgens berekening en meting en (accu's zijn weer opgeladen) weer proberen. kan best zijn dat stap 1, minimum vermogen, niet zoveel doet. een schroefje dat een paar rpm draait zal niet veel doen -> stap 1 moet groter (of wat je maar wilt)
enz
dus dat je 5 stappen wilt omdat je dat wilt zal me verder een zorg zijn
het bruikbaar inregelen vereist wat meer (huis)werk, -> stof tot nadenken