hulp aankoop beste budget wasmachine <400E

Hallo Brains,
in mijn opzicht zijn de Beko machines nog steeds een goede keuze.
Zanussi en AEG dat zijn allebei merken die tegenwoordig van Elektrolux zijn en er uiterlijk mischien iets anders uitzien, maar hoogst waarschijnlijk van binnen precies hetzelfde zijn.
Hetzelfde of nou ja bijna hetzelfde gaat op voor Siemens, Gagenau, Balay, Neff en Bosch, dat valt allemaal onder het BSH concern.
Hier met het verschil dat sommigen van de verschillende takken nog steeds een deel van hun eigen ontwikkeling doen, maar allemaal onder BSH vallen.
Er zijn dus producten waar B.V. alleen de kleur van de LED's anders is, de PCB universeel en alleen het front anders is.
Voor Gorenje zou de nieuwe serie met universeel motor een goede keus zijn, maar ik weet niet hoe het met de verkrijgbaarheid zit in uw regio.
Voor hun gaat hetzelfde op als voor BSH, maar dan voor de merken ATAG, ETNA, Korting, Asko etc.
Aziatische machines zou ik voorzichtig mee zijn, die machines zijn uiterst robuust als het om schommelingen of harmonischen in het net gaat, maar gezien hun klimaat zijn ze vaak in potting of lak gegoten.
Ze hebben dus problemen om hun warmte kwijt te raken en het is een nachtmerrie als er iets electronisch stuk gaat.

Op zich wat hier boven gezegd is over een tweede hands Asko, dat is een heel erg goede tip.
Deze machines waren en zijn van een uiterst solide bouw, als die machines goed lopen, dan kunnen ze erg lang lopen.

Zoals ik eerder ook al eens heb gesteld, als wij een quotatie verzoek krijgen dan word er gespecificeerd hoeveel wasbeurten het moet mee gaan.
Aan de hand van die specificatie word het systeem ontworpen en worden er componenten geselecteerd, ben je te duur dan krijg je het project niet, dus hier word veel aandacht aan besteed.
Zo economisch mogelijk is hier het toverwoord.
Voor vrijwel alle machines hierboven gaat dit op, behalve Asko zijn het allemaal plastic kuipen, met bijna al die machines is de kans redelijk groot dat het mechanische slijtage is dat op den duur de machine of de electronica doet overlijden.

Als ik zelf iets zou moeten adviseren, dan zou ik in Uw geval letterlijk de allergoedkoopste machine kopen van een redelijk merk, Beko, BSH, Electrolux, Whirlpool, Gorenje met een standaard motor (geen borstelloze motor)
Ja, ze gebruiken wat meer energie, maken meer lawaai, maar er is veel minder dat kan breken en ze zijn goedkoper.
400 Euro of minder zou meer dan genoeg zijn voor een nieuwe machine uit deze klasse, volgense Ceneo.pl is een classix 5 voor onder de 300 Euro te koop, wij hebben zelf zo'n machine gehad en hij heeft enige jaren gedraait zonder problemen (We hebben hem verkocht met ons appartement)
(Sorry voor eventuele spelfouten, ik woon inmiddels 14+ jaar niet meer in Nederland en spreek of schrijf het niet zo vaak meer)

P.s., ik ben Vestel vergeten, dat is Uw sticker plakker kampioen.
Deze machines komen onder allerhande namen voor, als ik het goed herinner plakken ze Uw eigen merk bij meer dan 100 machines en word desgewenst het wasprogramma aangepast aan Uw wensen.
(Denk dan aan Nordlux en dat soort van machines, electronisch en mechanisch zo goedkoop mogelijk, ze maken veel kabaal, zijn niet bijster energie zuinig, maar ze kunnen redelijk lang mee doordat ze zo simpel mogelijk zijn)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Wat ik nog niet tegen ben gekomen is de optie om een gebruikte wasmachine aan te schaffen. Oudere Miele wasmachines zijn tweedehands relatief goedkoop en kwalitatief beter dan de nieuwere generatie. Zeker die zonder digitale poespas zijn zeer betrouwbaar en de meest gangbare onderdelen zijn relatief goedkoop en makkelijk te vervangen. Een goed werkend exemplaar zie ik voor onder de honderd euro voorbij komen en als je dan preventief de koolborstels vervangt kan die zo weer tien jaar mee. De mijne is zeker dertig jaar oud en doet nog steeds dienst en deed in 2004 150 euro in aanschaf.

RAAF12

Golden Member

Kuip en trommel zijn allebei van RVS, machine van Beko uit 2019 €375 gegevens
https://www.beterwitgoed.nl/beko/wtv7734xso.prod

Ik zou geen Zanussi kopen, Beko is echt beter volgens budget onder de €400

@walkura,
merci voor je zeer uitgebreide antwoord.
De eisen zijn niet heel hoog die we stellen. voor mama: Zo energie en wat zuinig mogelijk voor zijn klasse, mogelijkheid op lager temperatuur te kunnen wassen en ze moet de bediening kunnen snappen, dus geen poespas, touchscreen etc (er schijnen zelfs wasmachines te zijn die met een app werke, moet er niet aan denken |:( )
En of het dan van de bsh groep komt, electrolux groep of beko, dat xal mama een zorg zijn. Net als her merk wat erop staat. Het is ook wel logisch dat men zoveel mogelijk de gelijke basis gebruiken. Dat is gewoon economischer. het zal misschien ook net als auto's zijn. Basis chassis ontwerpen maar uiterlijk en functies aanpassen aan model en of merk. En dan diverse onderdelen bij toe leveranciers kopen en of laten ontwikkelen door de toeleverancier. Logisch ook dat je ook dezelfde onderdelen in diverse merken van verschillende groepen kan tegen komen.
Ik kijk qua eis ook naar wat is er mogelijk om mogelijkerwijs zelf te repareren samen met vrienden mocht hij kapot gaan. Dus kan de kuip uit elkaar of is hij dicht gelast, hoe zit het met onderderdelen e.d. En een pcb met een beschermlaag is ook echt erg vervelend om aan te werken. Ik ben er wel eens eentje tegengekomen, gevist uit een ewaste bak uit interesse maar volgens mij kun je daar amper aan solderen (ik heb het niet geprobeerd, geen zin in)
Ik zou uit duurzaamheid ook graag een tweedehandse willen kopen maar mama wil dat niet. Die krijg ik er denk ik niet van overtuigd ervoor.
Want jullie hebben wel gelijk op dat vlak. Mijn oom, wan wie ik het heb "geleerd" om te knutselen met elektronica heeft ook veel liever die "oude frikandellen" zoals hij dat zegt ;) Die zijn nog te repareren, is gemakkelijk aan onderdelen te komen als ik ze al niet heb liggen en gaan mee. (helaas ligt dat familietechnsch nu niet zo lekker anders had ik wel met hem overlegt of een machine opgeknapt)
@raaf12 Zijn die echt nog van rvs, de kuip? Dat zou wel prettig zijn.
Misschien stomme vraag maar bestaan er ook plastic trommels in wasmachines?
Ik moet me toch duidelijk eens wat meer verdiepen in de basis van hoe een wasmachine werkt.
Misschien kent iemand iemand die op een eenvoudige wijze dit uitlegt op youtube. Of iemand die ze uit elkaar haalt en laat zien hoe ze gebouwd zijn etc. Zeg maar bigclive maar dan met witgoed. als iemand een goede youtube tip heeft dan hoor ik het graag :)
Vestel was ik helemaal vergeten. Ik denk dan altijd aan tv's maar was vergeten dat die ook witgoed maken 8)7
Dus als je flink wat geld tegen aangooit dan koop je jezelf een collectie wasmachines met eigen verzonnen merknaam bij vestel :+

Tidak Ada

Golden Member

Er is/was nog een weinig bekend Scandinavisch merk, dat nog beter (en duurder) dan Miele zou zijn. Je zag daarvan vaak in 'regio's met kinderrijke gezinnen' (alias BB).
Bestaat dat nog en wat is de merknaam?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Ik heb geen idee maar wat bedoel je met alias bb?
Ik denk bij bb aan Brigitte Bardot ?
Oke, misschien zorgen afbeeldingen van haar wel voor extra kinderen :+
Update, tijdens het douche viel mijne Frank (of moet ik als aangespoelde Nederlander zeggen, toen viel het kwartje :P )
Bb is natuurlijk bible belt :+
Blijkbaar is er nog een betere dan Miele. Maar mijn oom was ook al aan het mopperen over de kwaliteit van Miele, dat het absoluut niet meer was zoals vroeger toen mijn andere ook vroeg aan hem om zijn wasmachine na te kijken en repareren. Ik meen dat de Miele 3 jaar oud was en perde Total (total loss voor onze Nederlandse vrienden van boven de rivieren ;) )
Is al wel van aantal jaren geleden maar toch.

[Bericht gewijzigd door brains op woensdag 17 juni 2020 22:14:23 (39%)

Zonder te stoefen: uit 20 jaar ervaring:

Dat skandinavische merk, Asko, dat zijn redelijk zware machines. Nadeel: vaak minder evident om onderlegde technieker te vinden.

Beko: goedkoop spullen. Vooral niet overbelasten. OK, er staat "8kg" op, maar steek er liever 5 in. Assen, motoren en roulementen zijn ondergedimensioneerd. Bij een aankoopprijs van €399 moet je er wel rekening mee houden dat zelfs een "normale" herstelling zoals koolborstels vervangen door een stielman rond de 100€ zit; "economisch herstelbaar" is bij dergelijke goedkope machines dus nogal relatief. Ga bij 5 machines per week uit van 5 à 8 jaar levensduur, al de rest is gewonnen tijd. Behandel de machines met zachtheid. (Blomberg = de "duurdere" Beko's.)

Whirlpool: als bovenstaande maar met bedroevender bouwkwaliteit.

Zanussi, AEG, Electrolux: voor de goedkoopste machines (Zanussi) geldt hetzelfde als voor Beko. Voor de duurdere (AEG): zelfde bouwkwaliteit als Zanussi, hogere prijs die zelden te verantwoorden is. Zwakke elektronica.

BSH (Bosch Siemens): redelijke middenklassers. Betere bouwkwaliteit dan Beko&co. Blijf echter wel bij de basismachines, het heeft geen zin om 8-900€ of meer aan een Bosch te geven.

Miele: kwalitatief de beste: stevige assen en motoren, beveiliging tegen lekkage (gesloten bodem met vlotter), goed bestudeerde opbouw en wasritmes... fouten zijn uit te lezen met computer... maar: tegenwoordig zijn bepaalde onderdelen absurd qua prijs. Echt geldklopperij. En de "professionele motoren" hebben inderdaad geen koolborstels meer die wegslijten, maar wel een stuurelektronica die zoveel kost als een halve wasmachine en die ook defect kan gaan... Dus helemaal blij ben ik niet met die evolutie. Ik heb wel klanten die alles kapot krijgen behalve een Miele :-) Ook beste wasresultaat: bij katoen ligt de was bijna nooit stil. Natuurlijk buiten budget voor het gevraagde.

Men telt bij zo een machine het aantal werkuren... Miele gaat uit van 10000, BSH zal eerder 7000 zijn en Beko 4-5000... Bij Miele zit er een urenteller op de machines en ik dank er zelden één af dat minder dan 10000 uren heeft.

Wat betreft plastic kuipen: plastic "trommels" ben ik nog nooit tegengekomen. Plastic kuipen (dus waarin de trommel draait) heb je bij alle merken behalve Miele (en misschien Asko maar dat weet ik niet zeker).
Tot 15 jaar geleden stond een plastic kuip gelijk aan bazar. Zanussi, Whirlpool en Beko. Ondertussen is dus bijna alles met een plastic kuip. Is alles dan bazar? Eigenlijk wel. Het voordeel aan een inox kuip is dat je de lagers en de dichting kan vervangen als die versleten zijn. Tegenwoordig verslijten de roulementen meestal niet meer, de motor, elektronica of as breekt eerst. Zelfs bij Miele worden er eigenlijk nog zelden roulementen vervangen, die gaan immers 15 jaar mee en dan zit je met 200€ kosten om die te vervangen dus dan doe je dat niet meer. En helaas is het bij Miele ook zo dat eerder de aanhechtingspunten van de as rot zijn, en dan moet je een nieuwe trommel steken, en die kost dan ook weer 400€ en een dag werk...
Whirlpool doet zelfs niet meer alsof je nog iets kan herstellen, eender wat er kapot is moet je het "aggregaat" vervangen (= trommel, as, lagers, kuip) want die kuip is dichtgelijmd ipv geschroefd. Aggregaat kost zo rond de 350-400€ voor een machine die nieuw 450€ kost. En je bent er een halve dag mee bezig.

Dus het plastic van de kuip is het probleem niet...

En hoe komt dat? Dankzij de klanten die graag kopen bij de winkels die 50€ korting geven... dan maakt de fabrikant een iets goedkoper model met een lagere kwaliteit, dat slaat aan, en de volgende keer zakt de kwaliteit nog wat en nog wat... Maar och ja, we betalen ons eurootje Recupel en ons geweten is gesust. En Recupel laat de bedrijven die recycleren een contract ondertekenen dat ze dat zéker goed en milieuvriendelijk doen. En de goedkoopste die het kan mag het dan doen. En daar zal af en toe wel eens een inspecteur komen kijken. Maar je maakt mij niet wijs dat ze kunnen tellen hoeveel wasmachines er nu exact op die hoop schroot liggen. Dus als je dan in de Antwerpse haven zo 'n hoop afgedankte auto's ziet en die zitten volgestampt met afgedankte toestellen, dan weet je wel dat onze Afrikaanse of Aziatische vrienden onze troep wel ergens in de brousse zullen smijten. En wij zullen dan wel héééééél verontwaardigd zeggen dat die Chinezen toch grote vervuilers zijn...

Sorry voor de rant :-p

Ik zeg LG ook de goedkope lijn is OK

Kruimel

Golden Member

Op 17 juni 2020 22:12:46 schreef Stefaan Van Slycken:
[...]

Sorry voor de rant :-p

Valt wel mee toch? Veel inhoudelijker dan de meeste rants die ik tegen kom.

In 2000 dacht ik dat tegen deze tijd alle apparaten invertermotoren zouden hebben, net als automatische wasmiddeldosering en warm- en koudwatertoevoer (het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in je gasloze huis een warmtepomp van tienduizenden euro hebt en het water in je wasmachine en vaatwasser nog elektrisch verwarmt). Geen van deze dingen zijn maar enigszins betaalbaar, al is het geen raketwetenschap. Het lijkt er op dat de wasmachinemarkt nogal conservatief is.

RAAF12

Golden Member

Op 17 juni 2020 20:00:19 schreef brains:
@raaf12 Zijn die echt nog van rvs, de kuip? Dat zou wel prettig zijn.

Het staat erbij als de gegevens worden bekeken. De meeste online witgoedboeren hebben de specs online staan.

snip/
Trommelverlichting Nee
Soort motor Koolborstel loos
Kleur Wit
Centrifugesnelheid maximaal (tpm) 1400
Maximaal vulgewicht (kg) 7
Materiaal Kuip Roestvrij staal
Materiaal trommel Roestvrij staal
Warmwateraansluiting Nee
Koolborstelloze motor Ja
Automatisch zeepdoseringssyteem Nee
Kleur deur RVS
Kleur bedieningspaneel Wit

Gewoon een Beko kopen in je prijsklasse....

Op 18 juni 2020 00:16:48 schreef Kruimel:
In 2000 dacht ik dat tegen deze tijd alle apparaten invertermotoren zouden hebben, net als automatische wasmiddeldosering en warm- en koudwatertoevoer (het is eigenlijk te gek voor woorden dat je in je gasloze huis een warmtepomp van tienduizenden euro hebt en het water in je wasmachine en vaatwasser nog elektrisch verwarmt). Geen van deze dingen zijn maar enigszins betaalbaar, al is het geen raketwetenschap. Het lijkt er op dat de wasmachinemarkt nogal conservatief is.

* Automatische wasmiddeltoevoer: te veel verschil in soorten wasmiddel. Het ene is te dik, het andere te plakkerig, het derde te geconcentreerd... bij Miele werkt het goed maar het is een dure optie (en je koopt best hun eigen producten). Eigenlijk is doseren trouwens niet moeilijk: neem de helft van wat je denkt nodig te hebben.
* Invertermotoren: ok, ietsjes stiller, ietsjes minder slijtagegevoelig, maar een deugdelijke en betaalbare elektronica maken, dat kennen die fabrikanten niet.
* "Hotfill"-machines: tja, je hebt enkel warm water nodig in de hoofdwas. Tegenwoordig gebruikt de hoofdwas 10, maximum 20 liter. Indien je 1 ventiel gebruikt neem je dus per wasgang (4x) warm water, terwijl dat slechts 1x nodig is (hoofdwas) en voor de rest zit er dan weer een hoop water nodeloos af te koelen in de leiding. Neem je 2 ventielen, kost dat weer meer aan elektronica en materiaal, heb je 2 kranen nodig (kw en ww) wat nauwelijks voorvalt in je berging... dus hotfill wassen is eigenlijk iets wat nauwelijks resultaat oplevert. Vooral nu er nog nauwelijks op 60° gewassen wordt en al helemaal niet op 90°.
De kans bestaat dat ze ooit een warmtepomp gaan inbouwen in toestellen voor het warmwater, omdat ze daar dan nog een fractie van een kWh mee kunnen besparen en dan in plaats van A+++ naar A++++++++ gaan of zoiets. Maar dan wordt er weer niet over gepiept hoe die gasgevulde systemen gerecycleerd zullen worden. Recupel gaf onlangs aan dat ze op basis van verkoopscijfers en binnenkomende toestellen vermoeden dat de helft van de koelkasten/diepvriezers niet via Recupel binnenkomen. De huidige generatie droogkasten heeft hetzelfde systeem aan boord, ook met schadelijke gassen. Ik vermoed dat droogkasten niet consciensieuzer gerecycleerd worden dan koelkasten... dus, hoe meer warmtepompen, hoe meer pentaan in de lucht...

maartenbakker

Golden Member

Pentaan zit geloof ik in de isolatie. Het koelmiddel is doorgaans methylpropaan (butaan). Opzich wel een broeikasgas maar niet heel ernstig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Beko Beko zeg ik...

voor het geld prima machine`s zelf jarenlang verkocht/bezorgd en service als bijbaantje en zelden gedonder mee gehad..

heb zelf warmtepomp droger en koeling staan van beko en die lopen beide prima.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

in 1984 een Miele W750 gekocht voor 1600 gld, toen een grote uitgave. een paar keer koolborstels vervangen, verder niets. na 36 jaar staat hij nu in een studentenhuis te wassen. 20 €/jaar

in 1984 een Miele W750 gekocht voor 1600 gld

Die kwaliteit is al lang niet meer te koop.

En hoe komt dat? Dankzij de klanten die graag kopen bij de winkels die 50€ korting geven... dan maakt de fabrikant een iets goedkoper model met een lagere kwaliteit, dat slaat aan, en de volgende keer zakt de kwaliteit nog wat en nog wat...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Die kwaliteit is al lang niet meer te koop.

Komt nog eens bij dat dit met inflatiecorrectie op iets van €1500 uit komt.

Tegenwoordig werkt het ook in je nadeel dat het repareren relatief duur(der) is geworden. Als je zelf een set koolborstels of dempers kan vervangen ben je per keer zo €100-150 minder kwijt. Kan je het zelf niet, dan zou het daadwerkelijk nog weleens goedkoper kunnen zijn in 36 jaar 3 goedkopere apparaten te kopen. Coolblue levert sneller een nieuw exemplaar dan je een monteur binnen hebt.

@maartenbakker: Volgens mij ook, ik zou me geen zorgen maken om het vulgas. Productie van de echt dramatische vulgassen zijn al decennia niet meer toegestaan.

@Stefaan Van Slycken: Een extra vulklep is nu ook weer niet zo moeilijk, ze kosten weinig en voegen nauwelijks complexiteit toe (themometer zit al in je apparaat). Op een €400 budget merk je het misschien, maar daarboven moet je wel op de centen zitten wil je deze feature ruilen voor een euro of twee. Zelfs als je nog stookt op gas is het IMHO nog steeds handiger om dat warme water te gebruiken in plaats van met 40% rendement uit kolen gewonnen elektriciteit te gebruiken (in Nederland althans).

Een warmtepomp in een warmwatermachine lijkt mij ook geen goed idee, maar het ga lijkt me niet het primaire probleem (koolwaterstoffen breken bovendien een stuk makkelijker af in de atmosfeer). In tegenstelling tot in een condensdroger gebruik je de gegenereerde koude niet, waardoor je dus je omgeving moet koelen om de benodigde warmte aan te onttrekken, wat niet heel efficiënt is, zeker als je die ruimte vervolgens alsnog weer moet verwarmen.

Dat die Mieles (en AEG's, en Blombergen) uit de jaren '80 zo lang meegingen ligt voornamelijk aan het volgende: 800 toeren zwieren, maximaal 1000, minimale of geen elektronica, 5kg inhoud in een ruim bemeten kuip.
Je kon nauwelijks een betere wasmachine hebben dan het Belgische Olympia, maar die zijn gestopt met hun productie... die machines zagen er dan ook wel uit alsof ze veertig jaar oud waren. Zet dat dan eens naast een flashy toestel met een kleurendisplay...

De lijstjeslezende klant wil echter meer en meer kilo's en meer en meer toeren want ja, "these go to 11" dus dat zal wel beter zijn. De fabrikanten deden 2 dingen: ofwel de kuipen groter maken zonder lagers, schokdempers en motoren aan te passen + het toerental opdrijven, of vaak ook dezelfde kuip van 5 naar 6 en later naar 7kg herdopen.

Wil je eens iets weten? Een Miele van 8kg heeft exact dezelfde trommel als een van 9kg. "Het verschil zit in de software, draairitmes en dergelijke", hoor je dan. En effectief, je moet in de elektronica instellen of het een 8 of 9kg is.

Weet je die kilo waardes die op machines staan, daar zit iets achter.
Hoe komt het dat er zoveel wasmachines in de A++(+) klasse vallen?
Stel je hebt een machine van merk X, er staat op 8 of 9 kilo, echter de trommel is zo groot er past nauwelijks 4,5 kilo in.
Waarom is dit?

Nou dat komt door de methode waarop de EU de energie klasse bepaald.
Daar worden verschillende factoren mee gerekend, verbruik van electrisch etc. etc. eco programma, jada jada en de "rated weight"
Door op de machine te zetten dat het voor 9 kilo is (Terwijl er maat 4,5 kilo past) kom je 2 keer beter uit de test.
Tevens kan het heel goed zijn dat je 60 graden Eco programma in werkelijkheid mischien op 50 graden wast, dit om de energie voor het verwarmen zoveel mogelijk te beperken.
De EU heeft duizend+ types wasmachines laten testen en is met een nieuwe methode gekomen.

Bij het nieuwe energie keurmerk is deze praktijk afgelopen.
Daarbij word er gelet op het werkelijke gewicht en worden meerdere programma's getest.
Als dit actueel word dan valt 95% in de klasse B tot G, Slechts enkelen maken het tot A
(het is gepubliceert, en na de intrede periode is er geen A+ meer op de markt)
Alles kan op de website van de EU gevonden worden.

Op het moment word er hard gewerkt aan allerhande methodes om het energie verbruik te beperken of zelfs bestaande systemen te upgraden om toch een redelijke energie klasse te halen :)
Het word een interesante tijd in dit opzicht.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@Stefan Van Slycken,

Dat klopt inderdaad, maar dat is eerder om dezelfde motor sturing te gebruiken voor alle machines.
(Hetzelfde gebeurt bij Audi, 1 motor voor alle modellen voor een goede prijs bij de inkoop, ze flashen er alleen even andere software in)
Een wasmachine moet worden ingesteld op B.V. trommelgroote, de gebruikte motor, de maat van de as etc. etc. Anders krijg je problemen met in de eerste plaats EMC regelgeving, je zou je machine niet door de keuring krijgen.
In de tweede plaats, je zou gigantische problemen krijgen met levensduur van B.V. je aandrijf riem, onbalans etc. etc.

Ik heb machines voor EMC tests gehad, waar de software nog in ontwikkeling was, Ok, het bonkte en danste wat meer dan gebruikelijk, maar ja eerste revisie dus toch maar testen wat je kan.
Dit verhaal eindigt met mij in gevecht met een bokkende wasmachine waar ik letterlijk probeer met 1 hand de stekker eruit te trekken, met mezelf boven op de machine proberen het in bedwang te houden zodat het geen schade aan meetapparatuur zou aanbrengen.
Het is ge-eindigd met een wasmachine waar het front vanaf lag, de zeep dispenser eruit getrild was, ik heb ter nauwernood schade kunnen voorkomen
, de programmeur heeft zich een scheur gelachen, oops, ja dat was ik vergeten te zeggen, onbalans was nog niet geimplementeerd.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik zou lekker voor die Indesit gaan van 276 euro bij bcc... 2 jaar garantie. Elke dag 50 cent in je spaarpot doen en je kunt, als hij na die 2 jaar stuk is, een nieuwe kopen. Ik heb een Indesit in industriele omgeving gezien die na 5 jaar een kapotte sensor had. 12€.

Lekkere afschrijving van bijna 140 Eu per jaar... Indesjit ja, wast ook zo goed ahumm not...

Hubie

Special Member

Dat is lariekoek,mijn Indesit WIA 121 draait al 13 jaar,nooit geen problemen mee gehad.Maar mss was de kwaliteit vroeger beter?Dat zou kunnen natuurlijk.
Als hij eerdaags de pijp aan Maarten geeft koop ik een Beko.
Heb een Beko vaatwasser,weinig geld,prima machine,wel oordopjes indoen. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 20 juni 2020 19:41:00 (31%)

maartenbakker

Golden Member

Ik heb naast de in 1985 door mijn ouders nieuw aangeschafte Marynen-Zanussi een Indecent (vast beter dan Indesjit, maar toch) van begin jaren '90. Voor 75 euro al meer dan 10 jaar geleden door een huisgenote gekocht en vooral heel fijn omdat hij zo licht en ondiep was (flat met lift). Doet het nog steeds prima. Zal door een nieuwe huisgenote wel wat luxers gekocht gaan worden ooit een keer, maar die machine overleeft dat nog wel. Turkse of Chinese machines komen er niet in zolang ik er wat over te zeggen heb. Een traditionele Italiaan of Sloveen, of wellicht een Koreaantje zo wit als goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik moet er wel even bij vertellen dat de Idesit maar 1 wasje per week draait.
Maar dan nog vind ik het wel een prestatie voor dat budget ding.
De AEG Lavamat,aangeschaft in 1982 draaide elke dag een was voor pa,ma en 3 kinderen en stortte na 23 jaar dienst in elkaar.
Voor een 1 of 2 persoons huishouden lijkt mij de aanschaf van een dure Miele onzin.

Er bestaan ook goedkope mieles, namelijk die van mensen die samen gaan wonen, overlijden, of gewoon wat anders willen.

Ik heb een paar maanden terug een WT945 uit de berm geplukt. Een was/droogcombi uit eind jaren 90. De machine had een gooi gehad zo het gras in, en dus een deuk in de zijwand. Verder prima staat. Pomp lekte wat door vervuild rubber maar hij draait prima verder. Het ding staat in m'n opslag voor 'ooit'. Als er een dag komt dat ik me toevallig verveel, ga ik hem goed poetsen, de deuk eruit tikken en het luikje voor de pomp vervangen. En als de Siemens bij m'n ouders kapot gaat, kan de Miele er zo heen.