Pen bobine, DIS bobine of verdeler

High met Henk

Special Member

De vraag eens hier gesteld:

gisteren is er WEER een bobine van de hyundai van mijn vrouw doorgeslagen:(wist al wel dat ze al wat scheurtjes hadden)

Aldus dealer moet je die krengen elke 60.000 km vervangen. (das dus elke 3 jaar) Moet inlaat traject er voor 3 van die dingen af: Best hoop gezeik.

Ik heb daar beetje moeite mee, want zijn penbobines van > 100 euro per stuk. en je hebt er 6 nodig.....

Mijn andere V6 heeft een DIS bobine... Wat is daar mis mee?
Werkte prima en vrij weinig gezeik. Waarom is men daarvan af gestapt?
Zijn ook iets van 150 euro ofzo, maar ben je wel ineens klaar.

Mijn huidige V6 waar ik zelf mee rijdt heeft een verdelerkap: Okee wat ouderwets maar het werkt PRIMA: Bobine daarvan kost ca 80 euro (bottle type)

Is er eventueel ook een mogelijkheid om die penbobine's te vervangen door een DIS bobine en dan gewoon kabels eraan?
Let wel deze penbobines hebben 3 aansluitingen aan de laagspanningskant...
(NGK U5074)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Zijn er geen vervangers van een andere fabrikant beschikbaar? Grundig had op een gegeven moment televisies waar ook elke paar jaar een nieuwe kaskade in moest. Een ander ontwerp (HSE in plaats van ERO of een ander type ERO) bleef het wel de normale 20 tot 30 jaar doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dis bobine kan als je dan steeds 2 uitgangen parallel zet. Warmte is een groot probleem maar ook de electrode afstand van de bougies speelt mee. Als je veel misfires hebt kan de bobine doorslaan.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
High met Henk

Special Member

Elektrode afstand is 0.8 (november gedaan i.c.m. alle nieuwe bougies en 1 bobine)

Maar parallel zetten... Blaas je dan de driver niet op?

En welke van de 3 aansluitingen? Waarom zijn het er uberhapt 3??

En ja er zijn ook andere merken (w.o ero) die leveren vanaf 30 euro... Dan haal je de 60 k blijkbaar zeker niet...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Goedkoper hoeft niet slechter te zijn, dat was met die kaskades ook (HQ was goedkoper en slechter, HSE zat er tussenin maar was veel beter vanwege een andere inwendige constructie)... Maar met penbobines heb ik gelukkig geen praktijkervaring dus ik beloof niets.

3 aansluitingen: zit er een driver in of misschien een feedbackwikkeling?

En zou het helpen om de electrodeafstand iets kleiner te zetten of een andere bougie te gebruiken? Je rijdt niet op LPG toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik kom al jaren met al mijn auto's bij een Mazda en Hyundai dealer, dus had info ingewonnen..
Denso of NGK. De rest is minder Delphi had ooit ook goede..
Probleem is dat ze scheuren in de pen (kunststof isolatie)

En als er 1x een vonk zijn weg vindt, wordt het niet beter meer..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Ik vulde mijn vorige bericht nog wat aan ondertussen.

Sorry dat ik doorga over kaskades, maar die scheurden ook op een plaats die warm werd en dan kon je erop gaan staan wachten tot het misging. Apart dat die faalmodi zo sterk op elkaar lijken...

Is die Hyundai motor geen kloon van een ander merk? Zo ja, hoe heeft de oorspronkelijke fabrikant/ontwerper het opgelost? Misschien kun je het ontstekingssysteem aanpassen/overzetten?

Bijvoorbeeld https://en.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Sigma_engine is oorspronkelijk een Mitsubishi ontwerp en daar gingen ze vast minder snel stuk.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 4 juni 2020 13:03:59 (15%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Uiteraard draai ik wel op lpg. Dat verbrand tenminste mooi schoon...
Vandaar ook afstand op 0.8 gezet.

Tja die 3e aansluiting geen idee....

[Bericht gewijzigd door High met Henk op donderdag 4 juni 2020 13:08:55 (15%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Semtexx

Golden Member

Ik wou het je vragen of de auto op LPG loopt, toen zag ik dat je het zelf al gepost hebt.

Ik heb jaren bij een LPG-inbouwer en reparateur gewerkt, en moeten vaststellen dat de (pen-)bobines korter leven bij een motor die op LPG draait. Soms de elektrode-afstand nog wat verkort naar 0,7mm, maar op zich moet 0,8 ook echt prima gaan.

De ene bobine kan er echter veel beter tegen dan de andere. Penbobines zitten helaas erg warm in de cilinderkop, en de extra warmte door LPG doet ze geen goed.

Misschien dat iemand het thema "lastiger ontsteken" op LPG technisch wat onderbouwen kan: wordt de spoel hierdoor zwaarder belast? Aangezien de motor niet weet dat hij op LPG draait, zal de tijd dat de bobine ingeschakeld is niet anders zijn dan op benzine. Maar op het moment dat hij uitgeschakeld wordt, volgt de opslingering van de spanning secundair totdat de vonk overslaat in de bougie.
Wordt hierdoor de secundaire zijde zwaarder belast op LPG, doordat het langer duurt voordat het mengsel brandt, of is dat kwats?

maartenbakker

Golden Member

De doorslagspanning van een LPG mengsel is toch hoger als ik me goed herinner? En het ontsteekt wat lastiger (klopvaster, hogere temperatuur nodig), wat misschien op hetzelfde neerkomt vanuit de spoel gezien.

Ik weet niet wat de electrodeafstand op benzine hoort te zijn, maar aanpassen van 0,8 naar 0,7 en kijken of dat nog uitmaakt is misschien wel een mogelijk experiment?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

0.8 vind ik heel hoog op LPG. bij mijn volvo moest dat 0,7 zijn, en meen te herinneren dat ik vroeger zelf 0,6 gebruikte.

hoogcompressie motoren op LPG geven een mengsel waar de vonk heel moeilijk kan overspringen. en dan moet de spanning op de bobines veel hoger geraken. als de bobine dan sneller doorslaat dan de bougie....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Semtexx

Golden Member

Veel motoren uit het "oosten" (japanners, koreanen, etc) hebben een erg hoge elektrode-afstand van huis uit. 1-1,2 mm is geen uitzondering. 0,8 kijk ik daarom niet echt van op. Verkorten naar 0,7 kan sowieso geen kwaad.

De oudgedienden bij ons in de werkplaats gaven de bougies bijLPG motoren altijd "een tik op de kop" om de elektrodeafstand wat korter te maken. Bougies met meer elektrodes zoals Bosch Super 4 en de NGK varianten met 3 elektrodes zijn uit den boze voor LPG.

Op 4 juni 2020 11:01:49 schreef maartenbakker:
Zijn er geen vervangers van een andere fabrikant beschikbaar?

auto-onderdelen24 geeft een hele lijst vervangers van 15 tot 237 euro. Je kunt dus een betere proberen (bijv Beru voor 94 euro) of een serie goedkope op voorraad nemen. Heb je met LPG ook al eens een koudere bougie overwogen?

RAAF12

Golden Member

Op 4 juni 2020 12:44:40 schreef High met Henk:
En welke van de 3 aansluitingen? Waarom zijn het er uberhapt 3?

Een penbobine heeft een trafo met een schakeltransistor die de primaire wikkeling stuurt, plus en min en de schakelpuls uit de ECU maakt drie aansluitingen. Ze worden heel erg warm daar boven de motor ik snap ook niet waarom ze van de bougiekabels zijn afgestapt. Dan kon de bobine(s) op een koeler plekje gemonteerd worden. Bij die penbobine's zie je door de jaren heen dat er wel 6 of meer (oa. VAG) revisies zijn geweest. Ik heb er laatst ook een vervangen, af en toe ging de ECU in noodloop opnieuw starten en het was weg. Aan de buitenkant van de penbobine was niets te zien.

Shiptronic

Overleden

Op 4 juni 2020 13:07:45 schreef High met Henk:
Uiteraard draai ik wel op lpg. Dat verbrand tenminste mooi schoon...
Vandaar ook afstand op 0.8 gezet.

Tja die 3e aansluiting geen idee....

3 aansluitingen zijn :

1 Massa
2 Signaal
3 Voeding +15 Ubat

De driver zit er ook ingebouwd, en niet is de ECU Er komt hooguit een 5Volt pilsje uit.

Alle 3 tegelijk scheelt een boel oplaad tijd, zeker bij een 6 Cilinder , Ben de naam van de tij even kwijt. DIS heeft als nadeel de Kabels die je minimaal voor 2 cilinders nodig hebt. En DIS is ook niet heilig, genoeg Renault DIS bobines vervangen, VW ook wel, een gewone bobine gaat ook stuk.

Die van jouw zit indderdaad RUk in elkaar, en ook een pokke-klus om er bij te komen, dat doen andere merken beter:)

[edit]
@ SETEXX, Ja de ontsteek spanning van LPG is hoger, zeker als het mengesel "ARM" is De spanning voor een vonk te maken(ontlading) loopt steeds hoger op, tot hij vonkt, of ergens door de isolatie slaat. Daren ook de electrode afstand groter maken, dan hoeft de spanning een kortere weg af te leggen en zal niet zo hoog oplopen.

Meeststal vind de overslag plaats tussen rubberdop en porcelijn, de vonk zoekt hier zijn weg naar de massa voet van de bougie. Als dat eens gebuert word het een lawine (runaway) Door de vonk blijft er wat koolstof aanslag in het spoor achter, en gezien koolstof geleid is de weg gebaant, immers de weg naar massa is nu licht geleidend bij de 1e teken bijna tot niet te zien. Als je er maar langenoeg mee door rijd zie je gewoon een dikke zwatre streep staan. ( Ik moet altijd lachen om de studie van de electrode, maar het porcelien word niet bekenen, te wij het vaak overduidelijk is )

Tussen bop en bouogie breng ik speciaal vet aan , Ford heeft hier een speciale tube voor. Is bij de auto van HmH ook gebeurt, zelf gedaan >:)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 4 juni 2020 22:09:22 (40%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ja, bij mijn volvo ook één van de 2 bobines die gesneuveld waren, zit bovenop de motor.
bij mijn oude capri, daar zit al 15jaar dezelfde stokoude bobine op. maar die zit op een koude plaats tegen het schutbord.

bij mijn dodge zat de bobine op de inlaat naast de carbu, ook daar ging ze kapot. de algemene raad bij amerikaanse websites is dan ook de bobine verplaatsen naar een koelere plaats

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Maar dan weer niet achter de grille in de regen zoals bij de oude mini kennelijk het geval was.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

Volgens mij was bij mini de verdeler het probleem ;) Weer het grote voordeel van PEN, een korter route naar bougie is er niet :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 4 juni 2020 21:43:57 schreef maartenbakker:
Maar dan weer niet achter de grille in de regen zoals bij de oude mini kennelijk het geval was.

inderdaad, slechte herinneringen aan. in de stromende regen tijdens spitsuur op de uitrit Porte maillot de verdelerkap droog staan wrijven. wat een ellende.
wel een leuke auto, 1300 cooper

RAAF12

Golden Member

Op 4 juni 2020 21:21:20 schreef fcapri:
ja, bij mijn volvo ook één van de 2 bobines die gesneuveld waren, zit bovenop de motor.
bij mijn oude capri, daar zit al 15jaar dezelfde stokoude bobine op. maar die zit op een koude plaats tegen het schutbord.

bij mijn dodge zat de bobine op de inlaat naast de carbu, ook daar ging ze kapot. de algemene raad bij amerikaanse websites is dan ook de bobine verplaatsen naar een koelere plaats

Het probleem is niet de bobine die kan wel wat hebben. Het probleem is de IGBT en andere elektronica die in de penbobine ingebouwd zit. Die wordt erg heet als die op de bougie geklemd zit, bovenop de motor. Ik heb er weleens eentje opengemaakt en daar was geen schade door vonkoverslag te zien.

De penbobine's worden wel steeds verbeterd, dat is te zien aan de steeds oplopende revisienummers voor onderdelen in de autodealer bestelsystemen.

evelo

Golden Member

Bij mijn mazda2(bj 2005) is het ook al de derde bobine/verdeler (is een stuk denk ik).

Gelukkig niet al te duur en snel te vervangen.

Zit gemonteerd tussen de motor en de luchtfilter. Zal ook wel een warmteprobleem zijn.

Gaat ie plots op drie cilinders draaien. Je geraakt er wel mee thuis maar leuk is anders.

Anoniem

Nu heb ik wel eens gehoord dat dit toch ernstige gevolgen kan hebben wanneer je er te lang door blijft rijden, onverbrande brandstof bij de olie, daardoor slechte smering.. of is dit een broodje aap?

nee, verbranding in de uitlaat (ploffen), heel schadelijk voor katalisator, vermogen verlies en bijgevolg dus hoger verbruik

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

onverbrande brandstof bij de olie, daardoor slechte smering..

De brandstof kan niet bij de olie komen als dat wel gebeurt heb je al minimaal kapotte zuigerveren. De cilinder zelf zal juist beter smeren en koeler blijven door de continu aanvoer van nieuwe koele brandstof.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

Dit apparaat draait op lpg..
Dus geen smering, geen olie, geen koeling.

Wel de kat deels kapot idd..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???