PCI Express 3.0 x4 M2. SSD op PCIe 3.0X16

Dit topic is gesloten

Ik wil graag een Kingston A2000 1TB PCIe NVMe 3.0 x4 plaatsen in een PCIe 3.0X16 slot maar vroeg mij af of dit kon.

De link naar de SSD: https://tweakers.net/pricewatch/1439052/kingston-a2000-1tb/specificati…

Moederbord: https://www.asus.com/nl/Motherboards/P8Z77M_PRO/specifications/

Graag jullie hulp!

Arco

Special Member

Dat board heeft zo te zien geen M.2 slot, dus zonder meer gaat 't niet werken. (misschien met een adapterprint)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als extra ruimte (2e schijf) werkt dat redelijk plug&play
als bootdrive moet je rare custom biosmods uit gaan halen

(uiteraard wel met adapterprint)

Ik heb totaal geen ervaring met adapters maar zoiets als onderstaande link zou moeten werken?

https://www.cdromland.nl/product/1698/994719/M-2-uitbreidingskaarten/A…

Hij word inderdaad gebruikt als bootdrive.

zo'n adapter moet werken.

maar als je dit moet komen vragen kun je beter bij een 2,5"SATA blijven als bootdrive.
de kans dat je dat aan de gang krijgt is vele malen groter

Arco

Special Member

Dat kan per board verschillen of een drive in een PCI slot als bootdrive gezien wordt door het bios...
2e generatie processor moederboard is ook al vrij oud (we zitten nu aan de 10e... ;) ), dus of je er veel mee opschiet betwijfel ik.
(Je kunt dan beter een goedkope SATA SSD kopen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juni 2020 20:02:43 schreef Arco:
Dat kan per board verschillen of een drive in een PCI slot als bootdrive gezien wordt door het bios...
2e generatie processor moederboard is ook al vrij oud (we zitten nu aan de 10e... ;) ), dus of je er veel mee opschiet betwijfel ik.
(Je kunt dan beter een goedkope SATA SSD kopen)

Er zit een i7 4e generatie op :)

Arco

Special Member

Voor zover ik weet bestaan er geen gen4 processors met een 1155 socket...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juni 2020 20:17:03 schreef Arco:
Voor zover ik weet bestaan er geen gen4 processors met een 1155 socket...

Sorry, je hebt gelijk het is een I7 Ivy Bridge

[Bericht gewijzigd door Jeroennr op vrijdag 19 juni 2020 20:29:14 (14%)

Het moet een computer worden om spelletjes op te doen voor mijn zoontje, het is de bedoeling om o.a. fortnite te spelen en wat zwaardere tot 1080p, dit lukt niet goed met de oude harde schijf die er in zit en de ingebouwde videokaart dus vandaar dat ik er nog wat van probeer te maken.
Er zit een 650 watt Corsair voeding in en 16Gb geheugen.

Henk H.

Golden Member

Er zit 1 PCI 3.0 x16 slot op het moederbord, zit daar nu een videokaart in? Zo ja, dan zou ik voor een SATA SSD gaan. Zo nee, dan zou ik daar een externe videokaart in stoppen en ook een SATA SSD kiezen. Mij lijkt dat een interne GPU van een oudere CPU niet krachtig genoeg is voor FPS spellen zelfs op 1080 resolutie. Met een SATA SSD heb je geen problemen om het werkend te krijgen. Qua snelheidswinst maakt een willekeurige SSD het verschil. Veel verschil tussen een NVME en een SATA ga je niet echt merken op dit moederbord.

Arco

Special Member

Een 128GB Sata SSD disk heb je al vanaf 20 euro...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 19 juni 2020 20:47:49 schreef Henk H.:
Er zit 1 PCI 3.0 x16 slot op het moederbord, zit daar nu een videokaart in? Zo ja, dan zou ik voor een SATA SSD gaan. Zo nee, dan zou ik daar een externe videokaart in stoppen en ook een SATA SSD kiezen. Mij lijkt dat een interne GPU van een oudere CPU niet krachtig genoeg is voor FPS spellen zelfs op 1080 resolutie. Met een SATA SSD heb je geen problemen om het werkend te krijgen. Qua snelheidswinst maakt een willekeurige SSD het verschil. Veel verschil tussen een NVME en een SATA ga je niet echt merken op dit moederbord.

Op 19 juni 2020 20:49:46 schreef Arco:
Een 128GB Sata SSD disk heb je al vanaf 20 euro...

Klopt Henk, er zit geen aparte video kaart in, het is de bedoeling om een kaart op de x16 slot te plaatsen, spelletjes in 1080p gaat heel haperig.
Is het dan een idee om bijv 2x 250gb SSD in trim te zetten of maakt dat kwa snelheid weinig uit.

2 ssd's ga je het systeem alleen maar onbetrouwbaarder mee maken
standaard ssd is meer dan voldoende om alle 2020 games mee te spelen, het stotteren zit hem in de rest van het systeem

verschil gaat de videokaart maken
en ook daar hoef je niet mee te overdrijven
een 1000 euro videokaart helpt niet in dit systeem,

alles duurder dan een gtx1650 of rx580 ofzo wordt beperkt door je processor
een moderne i3 is krachtiger dan een i73770

Sine

Moderator

SSD in raid maakt belachelijk weinig uit, zelfs sata vs M.2 merk je bijna niet, zeker niet op dat toch al weer wat oudere systeem.

Gewoon lekker een Sata schijfje in gooien voor boot (want het is helemaal niet zeker dat die bios kan booten van een pci-e kaartje)

Dan heb je nog de keuze om A. een grote SSD te nemen, of B. een kleine(re) 256/512 en daar een standaard schijfje naast te hangen voor de bulk opslag.

Voor fortnite moet dat bordje/cpu prima voldoen, zorg wel voor een capabele videokaart.

Tot zover dit uitstapje wat heel ver ergens iets met elektronica te maken heeft, maar toch eigenlijk op tweakers oid thuis hoort.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 19 juni 2020 21:08:48 (21%)

Dit topic is gesloten