Microcontroller gezocht

Voor het uitzoeken van een schakeling ben ik op zoek naar wat voor microcontroller er gebruikt is. Natuurlijk is het type nummer niet op de chip te vinden.
De enige informatie die ik heb (gedistilleerd uit het schema):
- 14 pin SOIC
- pin 4: Vdd
- pin 11: Vss

- Pin 1, 5, 7, 9: analoge inputs (of comperators)

Ik heb al op het web gezocht, maar kom nog nergens een kandidaat tegen. Iemand van jullie die het herkent ?

Arco

Special Member

Weet je zeker dat 't een microcontroller is? (lijkt me een LM324 o.i.d.)
Er zijn wel dergelijke 14 pins micro's, bijv van Elan (de EM78P15x serie)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Microchip heeft ook 14-pins chips, maar die hebben niet de voeding op de middelste pootjes.

En gezien de opbouw van het circuit denk ik echt dat het een microcontroller is

Arco

Special Member

Opgeven merk en type is wel handig. (als je een naald in een hooiberg zoekt, is het wel handig te weten waar de hooiberg staat... ;) )
(of een foto van de print)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn%3AANd9GcQLs9sTxT_PrYfdzuN0X9WOu2-fLdKVFfBPgwm9pktoAkb-HSD0&usqp=CAU

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ja, dat lijkt er op.

(mijn eerste datasheet zoekopdracht gaf een IC met de voeding aan de kopse kant (Pin 1 & 14), maar verder zoeken leverde wel een goed resultaat op.)

Nu kan ik mijn schema verder interpreteren. Dank je wel

Ga je er nu vanuit dat dit 'm wel zeker is? Het zou zomaar kunnen, maar er zijn vast nog 100-en andere ICs die zo de pinnen hebben zitten. Uit de aard van de schakeling kun je misschien wijzer worden, anders wordt het heel erg gokken.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 23 juni 2020 21:47:55 (26%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Los solderen, vaak staan op de onderkant ook nog nummers. zo heb ik er ook al diverse terug gevonden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Zoals gezegd: foto, merk, type...
(ik gok op een quad opamp gezien voeding en de vele analoge aansluitingen. 14 pinners worden vrij zelden gebruikt bij microcontrollers...)

Gezien de analoge aansluitingen zal het de EM78P153 niet zijn; die heeft niks analoogs. (misschien een van zijn broertjes of zusjes...)

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 23 juni 2020 22:39:30 (29%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Naar aanleiding van jullie suggesties eens gekeken naar de specificaties van de Elan controllers, en naar alle waarschijnlijkheid is het een EM78P163N. De analoge signalen gaan naar comperators. De stuursignalen gaan naar digitale poorten.
En de werking zou binnen het schema passen.

Nogmaals bedankt, allemaal

Kruimel

Golden Member

Mooi dat je een potentiële kandidaat gevonden hebt, maar houd er rekening mee dat er best een hoop onbekende controller fabrikanten zijn die ook 14-pins exemplaren maken. Je zou voor de grap eens de microcontroller-afdeling van lcsc.com moeten bekijken om andere te vinden, die hebben veel aziatische merken op de site staan.

Op 23 juni 2020 20:22:38 schreef Arco:
(als je een naald in een hooiberg zoekt, is het wel handig te weten waar de hooiberg staat... ;) )

Hahaha, die ga ik onthouden.

Een micro met comperator dan komt bij my de Pic 16C785 boven drijven, echter er zijn meer van dit soort MCU's.
Zoals al gezegd, dit is zoeken naar een speld in een hooiberg.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Moderator: hoe kan ik een bericht als afgerond markeren?

Op 24 juni 2020 18:24:46 schreef Germo:
Moderator: hoe kan ik een bericht als afgerond markeren?

Niet, we gaan lekker door O-)

Waaruit trek je nou die conclusie van precies dat type? Dat fascineert me toch.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
benleentje

Golden Member

En nu weet je welke chip erin zit dan weet je nog steeds niet veel. Je heb nog steeds niet het programma wat erin zit.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.