Maak breek splitsen

Hallo,

Ik ben op zoek naar een optie, iets waarmee ik een maak breek contact kan splitsen maar dan gescheiden van elkaar.
Je moet het zien als 3 apparaten die een gnd en een + hebben die doormiddel van een draadje worden kort gesloten waardoor een lampje gaat branden.
Of te wel de + wordt naar de gnd getrokken en whalla het maak contact is gemaakt.

Maar nu gaat het dus om 3 apparaten tergelijk moeten kort gesloten maar dan op een gescheiden manier zodat ze elkaar niks kunnen maken.

Dit is simpel uitgelegd, het is uiteindelijk een videoswitcher die intern het verbindingkje dicht legt bij het op de knop drukken.
Ik weet dat er ongeveer 5v op de + staat als die nog open is, en uiteraard meet je niks meer als die gesloten is.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Sine

Moderator

Lijkt me een prima probleem voor de oplossing van je vorige vraag, een opto (of drie) er tussen.

Ik heb voor de test het volgende printje gekocht.
Zal dat een optie zijn denk je? En dan de ingangen aan elkaar door lussen.
Of echt alleen een paar optocouplers en verder niks.

https://www.amazon.nl/dp/B07HC5VV5X/ref=pe_19967891_404437601_TE_item

Op het moment dat ik niet schakel is de kring open en heb ik dus 5v tussen de + en de gnd.
Dan zal de optocoupler aangaan en zal de kring sluiten erachter.
Moment dat ik druk sluit de switcher de kring van de + en de gnd kort, en zal optocoupler niks doen en gaat de kring weer open.
Eigenlijk precies verkeerd om dan.

Klopt dat zo wat ik zeg?

Arco

Special Member

Als je op de ingang spanning zet, gaat de uitgangstransistor geleiden.
+ en Gnd moet je helemaal niet kortsluiten, dan ploft de boel uit mekaar...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Die + die je meet zal een pul up zijn, of de inwendige weerstand van het circuit, kijk maar naar een gloei lamp en beschouw de gloeidraad als draad, als je dan de massa niet aansluit staat daar 12V

[edit] plaatje erbij;

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 24 juni 2020 16:40:13 (10%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Inmiddels printje getest.
Staat idd 5v op de print en dan sluit de optocoupler wardoor aan de uitgang de poort hoog is, en er dus iets aan gaat.
Logisch.
Maar nu moet het dus andersom.
Als 5v niet meer op de print staat moet juist uitgang hoog zijn, dat gaat niet op, dus moet toch iets van een wisselrelais zijn, maar dan met 3 circuits.
Als spanning hoog is, dan gaat uitgang NC Naar open, oftewel uitgang staat open En doet niks. Als 5v weg valt (low) dan schakelt relais Terug en gaat NC weer dicht en is uitgang dicht.
Je sluit dus op poort 1 dan GND van het aan te sturen apparaat en op 2 (NC) de + van aan te sturen apparaat.

Nu nog een relais vinden die bij 5V of minder schakelt en weinig tot niks verbruikt op de AB poort. er zijn er zoveel.
Hoeft hier geen electronica verder bij denken jullie?

Arco

Special Member

Wat je zegt klopt niet. Als de output hoog is, is de optocoupler open, niet gesloten. De jumper moet er sowieso af als je gescheiden circuits wilt.

Als je een zuinig relais wilt kijk dan naar de AQY212G2S, die kan 1.25A schakelen bij 60v max.

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 25 juni 2020 10:21:45 (23%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com