Vriezer geeft storing aan

Ik heb 3 jaar geleden een vrieskast gekocht hij deedt 't heel goed tot 3 weken geleden ongeveer

Hij geeft storing aan , driehoekje knippert en piept , wat ingevroren is blijft zo ,maar wat er bij komt na de storing blijft heel zacht , wordt niet ingevroren ! Wat kan hier de oorzaak zijn ? Alvast bedankt voor de tips .

Merk : Whirlpool
Model nr : UW8 F1C WB NF

Arco

Special Member

Volgens de handleiding is knipperend driehoekje + beep een deur die langer als 2 min. heeft opengestaan. (of de deurschakelaar is kapot)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

wat ingevroren is blijft zo ,maar wat er bij komt na de storing blijft heel zacht , wordt niet ingevroren !

Dan is temp hoger dan -10 -12.
Deurrubbers ok? Condensor zuiver? Nergens 1 dikke ijsklomp in vriezer?

@hieronder:
Nogmaals duidelijk dat een handleiding verplichte leesvoer is en blijft voor ieder van ons ;) (ook TS)

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Blijkbaar stond de deur open op een kier van de vriezer. Dat verse waren dan niet invriezen moge duidelijk zijn.

Een duidelijk gevalletje van ;RTFM!

Helaas komt dit veel vaker voor dan je zou denken, niemand leest nog een handleiding.En het betekend ook dat in de dag of nacht dat de deur open was, je energieteller in huis flink door draaide...
De rekening hiervoor komt dus nog later.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 22 juni 2020 15:09:37 (24%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

A-classe diepvies. Waarschijnlijk valse lucht getrokken en de verdamper dicht gevrozen. Sowieso de produkten ergens anders in overbrengen en de deur 48u open zetten met het stopkontakt uit. Dit geeft het toestel de kans tot volledige ontdooiing in de verdampereenheid. Daarna terug opstarten. Bij een blijvend probleem is waarschijnlijk iets defect. Ventilator. Ontdooiweerstand. Print. Sensor. Gas....Noem maar op. In 9/10 gevallen door langdurig(48-72u) te ontdooien opgelost.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Net ff gegoogled en is een A+ No Frost kast. Mogelijk heeft deur opengestaan IDD en is je verdamper dicht gevroren.. Enigste oplossing is helaas leeghalen ergens opslaan en je kast met OPEN deur minstens 36 uur laten staan...

Nadeeltje van No Frost!

Arco

Special Member

De handleiding doet er wel erg luchtig over... (alarm resetten en deur dicht zou alles zijn wat je hoeft te doen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Nadeeltje van No Frost!

Enkele jaren terug bewust voor een combi gekozen zonder No Frost
Ontijzen (meer ontrijmen) 1x voor de zomer en 1x najaar
Laat dat net vandaag zijn:
10h00 Vriezer op -32°C gezet
10h30 Vriezer uit, 3 laden buiten (16°C)
10h45 Vriezer ontrijmt, proper, laden erin, deur toe en vriezer aan!
11h10 Vriezer -5°C
11h30 Temp Alarm is intussen uitgegaan

Dit leverde een volume van 1a1,5 L aangedrukt rijm op dat intussen voor de helft is geslonken in de koelkast :P

kast met OPEN deur minstens 36 uur laten staan...

Als hier de deur zolang heeft open gestaan voor ontdooien is de kist wel einde levensduur... en ikzelf waarschijnlijk ook >:)

is enigste oplossing en kast gaat echt niet stuk en jij ook niet anoniem015.. De verdamper zit te veel geisoleerd en als het 1 ijsschots is duurt het erg lang..

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 19:50:52 (5%)

Verhaal dat de verdamper dicht bevroren is , klopt wel , ik ga morgen alles over zetten naar een vandaag tweedehands vriezer gekocht .

Ja, dat kan ook nog, handig voor reserve!! Anders eten geblazen.. Maar als je toch een ander kastje heb,houd je aan de tijd van min 36 uur met deur open,ook ondanks het erg warm is nu het is een klomp ijs van 50 x 10x 30 cm ongeveer..

bprosman

Golden Member

en je kast met OPEN deur minstens 36 uur laten staan...

Mijn kinderen overkomt het ook wel eens, deur op een kier en alles vol ijs.
Ik probeer dan de laden er uit te halen, en de diepvries te ontdooien met een (Karcher) stoomreiniger.
Binnen een half uurtje heb je al het ijs weggeblazen. Eigenlijk hoef ik dan alleen wat brood weg te gooien, de rest blijft gewoon bevroren omdat het zo snel gaat.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Yep, ontdooid en kast naar de klote... Het is niet heel best om een koelsysteem aan verdamper zijde flink te gaan oververhitten, het is butaan gas! en drukken worden dan zeer hoog in systeem

"Men" hier is nogal bang van het ontdooien van de vriezer dat dan de producten zouden ontdooien. Ik doe het altijd "langzaam", maar ik wikkel dan wel de diepvries goederen in een dikke deken. Op de bank en dan de kussens van 20cm aan de onder en achterkant en 20cm aan deken voor en boven. Dat blijft zo UREN prima bevroren.

ALs je diepvries een instelling heeft die tot -32 kan (en dat het nog werkt!), dan zou ik 24h van te voren de boel op -32 zetten. Geeft net wat extra marge.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 juni 2020 18:48:39 schreef smd:
Yep, ontdooid en kast naar de klote... Het is niet heel best om een koelsysteem aan verdamper zijde flink te gaan oververhitten, het is butaan gas! en drukken worden dan zeer hoog in systeem

Inderdaad !! Gewoon rustig laten ontdooien in de "buitenlucht" voor minimaal 48 uur. Daarna verder kijken.

I love it when a plan comes together !
Shiptronic

Overleden

Maakt geen ruk uit, als de compressor stopt word de druk overal gelijk, en is afhankelijk van de omgevingstemperatuur, afpersen met een flinke overdruk doe je in een heel systeem! Om de druk omhoog te krijgen moet je de volledige vloeistofmassa opwarmen, dan ben je wel even bezig.

Zet je een auto met een LPG tank in een spuitcabine, doe die dan "vol"! Bijna leeg is veel gevaarlijker, dan loopt de druk veel sneller op .

Met water ontdooien zal idd sneller gaan dan met gasbrander , een open vlam heeft verassend weinig invloed op een blok ijs :) de belangrijkste factor is hier tijd. (ook altijd leuk om te zien dat bv. kokend heet water sneller bevries dan gewoon water als je het in de lucht gooit)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Sloop maar lekker door Shiptronic, al een aantal gevallen gehad dat de compressor defect is geraakt NA ontdooien!! Allen met haarfohn, verfbrander en dat soort ellende.

Shiptronic

Overleden

Dat je moest ondooien was waarschijnlijk al een effect van het defect, ontdooien met een brander of föhn is dan niet gelijk de oorzaak.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Bij veel fabrikanten staat het zelfs in het boekje, ik neem aan dat het er niet voor niks staat.
Ik zou het niet zoeken als het niet nodig is...

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

IDD CrossfireX, maargoed die kasten die ontdooid waren daarvoor hadden geen klachten, alleen een jaarlijkse schoonmaakbeurt die niet snel genoeg gingen...

Op 27 juni 2020 19:20:27 schreef smd:
Sloop maar lekker door Shiptronic, al een aantal gevallen gehad dat de compressor defect is geraakt NA ontdooien!! Allen met haarfohn, verfbrander en dat soort ellende.

Volledigg akkoord met SMD, of ze vergeten 2 min de haardroger en de plastiek achterwand is gesmolten of de ontdooisensoren zijn gesmolten. Waarom zelf risico pakken met zulke dingen als het ook zonder kan...
Probeer dat maar eens met een gloednieuwe samsung... snelweg naar de vuilbak

als het ijs achter de wand zit heeft een fohn oid geen nut idd, gewoon de tijd nemen. maar een vriezer met open leidingen gaat op zeker sneller met een fohn/ verfbrander als met een bak heet water. wat erg veel scheelt is hoe lang het ijs er al inzit, ijs van jaren is erg hard en dat krijg je niet snel los. ijs van 1 jaar oid komt er veel makkelijker vanaf, is minder vast op de leidingen gevroren.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Sloop maar lekker door Shiptronic, al een aantal gevallen gehad dat de compressor defect is geraakt NA ontdooien!! Allen met haarfohn, verfbrander en dat soort ellende.

Mijn kinderen lieten minstens 3..4 keer per jaar de diepvries op een kier open staan en doe het al jaren met een Kaercher stoomreiniger ( en nee, niet met Fohn , verfbrander of vlam) en dat werkt prima hoor.
De roosters worden ook helemaal niet warm daardoor , en alles binnen een uurtje ontdooid.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Inderdaad , ik heb ‘t laten ontdooien ,3 dagen lang laten staan ,en helemaal opnieuw begonnen , hij doet ‘t nou perfect , bedankt voor iedereen .