polariteit wisselen, 12v toilet uitleg gevraagd

hallo,

ik heb op mijn boot een 12V toilet, ik heb deze overgekocht, maar helaas ontbreekt de originele schakelaar.

de motor/pomp van de toilet, heeft een + en - draad.

als ik + op + aansluit pompt de toilet vol
en als ik de - op de + aansluit word deze leeg gepompt ( of andersom maar voor het idee)

nu heb ik hier bij de lokale botenzaak een schakelaar gekocht, waar het volgens hun mogelijk mee moest zijn, deze is echter voor bedraad voor een ander merk toilet.

de schakelaar heeft 3 pinnen en heb als afbeelding het originele schema toegevoegd van deze schakelaar.

kan iemand mij deze uitleggen? en of het uberhaupt mogelijk is met deze schakelaar om de polariteit te wisselen? mocht het met relais oid moeten en de originele kabelboom niet hoeven te gebruiken is ook prima.

De schakelaar is 12V 25A
de toilet word aangegeven met max 20A.

het mooiste zou namelijk zijn dat ik de schakelaar wel kan gebruiken omdat hierop direct staat wat vullen en legen is.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik snap er niets van, je verhaal past niet bij het schema.
In het schema staat een pomp voor leegpompen en een klep voor vullen, of andersom, dat kan ik niet beoordelen.
Moet het werken zoals je aangeeft, polariteit wisselen, dan moet je een dubbeloplige wisselschakelaar met 0 (nul) stand hebben.

Enkelpolig (enkelpolige wisselschakelaar met 0 stan) kan ook, maar dan moet je er 2 relais tussen hebben.
Die relais kun je dan plaatsen op de plek van het schakelkastje. Dan kun je daar de bedrading aanpassen, en de rest (draadboom) gewoon laten zitten en gebruiken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

het schema is van een ander type toilet,

de kabelboom van de schakelaar heeft 6 pinnen zoals in het schema te zien is (tmwbs) dit is voor een vetus toilet.
die werkt inderdaad met een extra klep.

de toilet die ik er in heb zitten, heeft alleen een + en - uitgang aan de toilet, als ik die dus qua polariteit draai, word deze of vol gepompt (schoon water), of leeggepompt (naar afvaltank).

als ik het dus dan begrijp, gaat de + rechtstreeks vanaf de accu met zekering naar de middelste pool van de toilet schakelaar.

vervolgens aan beide polen van de schakelaar een relais.

ik heb nog een aantal 5 pin relais + sockets liggen, kan ik die hiervoor ook gebruiken?

hoe moet ik dan de beide relais pinnen bezetten?

30- gezekerde kabel vanaf accu
85 massa vanaf accu of frame.
86 naar pool schakelaar
87 + pomp
87a - pomp?
en bij de andere relais 87 en 87a omdraaien?
of zie ik het nu alsnog verkeerd ;)

bedankt voor je reactie.

pa3gws

Golden Member

Plaats eens een paar duidelijke foto's van de schakelaar.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als een klein beetje spanningsval (0,6V) toelaatbaaar is, kan het met een relai, dubbelpolig om (DPST).

In de middenstand van de schakelaar werkt de pomp niet.
In de onderste stand wordt er leeggepompt.
In de bovenste stand komt ook het relais in, waardoor de spanning voor de pomp wordt omgekeerd en dus ook de draairichting.
De motorstroom gaat in dat geval door de diode, die dus geschikt moet zijn voor de stroom van de pomp.

Ik weet niet of TS nog leest hier, maar de schakelaar is geschikt voor 25A en de motor trekt 20 A. Dan lijkt de kabel op de foto toch echt te dun. Aders van 2,5mm2 lijken me beter geschikt. Ook het contactplugje lijkt me aan de krappe kant.

fatbeard

Honourable Member

Dit is zoals het eigenlijk zou moeten worden aangesloten met de gegeven schakelaar:

De dubbel-om relais moeten wel de motorstroom kunnen schakelen.
De relais moeten dubbelpolig zijn omdat anders de motor 'in rust' wordt kortgesloten (wat heel vervelende effecten heeft op de mechanische constructie, probeer maar eens met een klein motortje).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 29 juni 2020 13:53:03 schreef fatbeard:

De relais moeten dubbelpolig zijn omdat anders de motor 'in rust' wordt kortgesloten (wat heel vervelende effecten heeft op de mechanische constructie, probeer maar eens met een klein motortje).

Soms worden motoren kortgesloten om af te remmen.

fatbeard

Honourable Member

Dat kan, maar een botte kortsluiting op een draaiende motor die 20A kan trekken is niet aan te raden: hij zou zomaar van de ophangpunten af kunnen scheuren.
Probeer het zelf eens met een klein motortje, je zult verbaasd staan van de hevigheid.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Je hebt eigenlijk een 6 polige schakelaar nodig. Dan hoef je verder geen andere componenten bij te voegen.
Achterop de schakelaar zie je de uitsparingen voor nog 3 aansluitingen zitten. Maar die zitten er nou net niet op..
Kan je de schakelaar niet terugbrengen en een andere 6 polige scoren?

De werking van de schakeling is duidelijk, maar de werking van het toilet niet. Ik kan me voorstellen dat een stortbak met eer hydrofoorpomp word gevuld en het toilet meteen sanibroyeur word afgepompt.

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op maandag 29 juni 2020 14:30:40 (44%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik was inderdaad niet van plan om de standaard kabelboom te gebruiken die bij de schakelaar zit ivm dunne kabels.

Het los vinden van een toilet schakelaar op zich is al een aardige zoektocht.
Of het is een schakelaar van ruim 100 euro waarbij het dan alsnog de vraag is of het gaat lukken;)

Deze toilet heeft geen hydrofoorpomp oid.

Aan de achterzijde van de toilet zit de motor, welke dus alleen een + en - kabel heeft.

Ik vermoed dat er een soort klep in zit die dicht gaat wanneer er afgezogen word.

Ik heb na jullie reacties al lopen zoeken voor een dubbel schakelende relais, maar het kan aan mij liggen, (dwz niet ervaring om dit juiste te zoeken) maar ik kom niet echt uit de zoektocht voor een relais, mocht iemand dan het juiste type weten en e t diode welke er dan bij hoort. Zal top zijn.

Ik ben niet zo thuis in de printplaten wereld ect, solderen van simpele dingen prima, maar complete schema's gaat mn pet te boven ;)

De motor hoeft niet kortgesloten te worden om deze te laten stoppen, zodra de stroom weg is, houd de motor ook op. (Dwz geen meer of minder water in de pot. Dit blijft ook na verloop van tijd evenveel)

Voor de relais kan je zoeken op DPDT. Double Pole Double Throw kontakten.

nu heb ik hier bij de lokale botenzaak een schakelaar gekocht, waar het volgens hun mogelijk mee moest zijn, deze is echter voor bedraad voor een ander merk toilet.

Ik zou voortaan naar een andere botenzaak gaan. Deze heeft duidelijk geen verstand van zaken.

Een dubbele omschakelaar kan het. Maar die zijn lastig vinden voor 25 ampere.

Ik zou de oplossing met relais kiezen en dan de gewone auto relais gebruiken en de schakelaard die je nu hebt.

Shiptronic

Overleden

@ fatbeard, als je de motor op de COM(30) aansluitingen van een relais aan sluit, en NO en NC op + & - dan kan je hoog uit 2x 12v of 2x 0V op de motor zetten, maar geen schakelfouten maken. De simpelste oplossing is hier een dubbelpolige schakelaar, ook weer de motor op de COM of P aansluiting, afhankelink van de stand + & - op de schakelcontacten zetten.

Elke kant van de schakelaar aan 1 van de relais hangen, + in het midden.

2 van deze : https://cdn.webshopapp.com/shops/20374/files/8461687/2032-relais-wissel-12v-40-30a.jpg er in

https://www.rdae.nl/2032-relais-wissel-12v-40-30a.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op maandag 29 juni 2020 21:22:16 (16%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fatbeard

Honourable Member

In essentie heb je gelijk, maar ik herhaal mezelf maar even: probeer dit eerst eens uit.
Een kleine motor (600mA vollast) op een metalen constructie van ruim een kilo sprong letterlijk van de werkbank af.
Een 20A motor gaat die toiletpot stukmaken als je het zo bedraad.

In mijn schema gaat er ook nix fout als je op de een of andere manier erin slaagt om beide relais te bekrachtigen... Daar dacht ik de oplossing voor te hebben, stand by.

Zware dubbel-om relais zoals deze 12 zijn niet zo heel moeilijk te vinden, zelfs Conrad heeft een heel bruikbare...

Gevonden:

Idiot-proof...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.